Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del Bilag 128
Offentligt
2999056_0001.png
Relevant litteratur udgivet i 2025:
Holm, N. T., Neuhaus, S. V. & Bitsch, L. (2025).
De unges stemme i samtalen om generativ AI: Den
Nationale Ungedialog om Generativ AI.
Democracy X og Dataetisk Råd i samarbejde med Trygfonden.
https://cdn.prod.website-
files.com/6423d3d223abeb0781cc1373/67b74be93074c8765e0d3c9a_DEMX.AI-rapport.final-
01a_rapport.pdf
Kjær, J. S. (2025, 3. februar). Hovedstadsgymnasium går mod strømmen: Bibliotekaren viser begejstret
skolens nye fordybelsesrum frem.
Politiken,
s. 8.
https://politiken.dk/danmark/art10252246/Hovedstadsgymnasium-g%C3%A5r-mod-
str%C3%B8mmen-Bibliotekaren-viser-begejstret-skolens-nye-fordybelsesrum-frem
Lindholm, V. B. (2025). Sort hul på unges uddannelsesrejse udfordrer informations kompetencer.
Revy,
48(1),
4-7.
https://rauli.cbs.dk/index.php/revy/article/view/7432/7602
Tænketanken Mandag Morgen. (2025, 17. januar).
Unges informationskompetencer - i en tid med AI.
Tænketanken Mandag Morgen.
https://taenketanken.mm.dk/wp-
content/uploads/2025/01/Rapport_Unges-informationskompetencer.pdf
GAEB’s folder:
GAEB. (2024).
Læringsmål for informationskompetence på ungdomsuddannelserne.
https://drive.google.com/file/d/1rNJHbmv-Qa9KRUmnck3Fi7waapE0WuRK/view