Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del Bilag 103
Offentligt
2980679_0001.png
Til undervisningsordførerne
Til jeres orientering har EVA netop offentliggjort notatet ”Elevernes oplevelse af GF2 på
erhvervsuddannelserne” (vedhæftet). Notatet handler om, hvordan elever på uddannelserne til maler,
tømrer og gastronom oplever GF2. Det er en del af projektet ”Elevperspektiver på eud”, hvor EVA med
støtte fra Tuborgfondet følger 42 erhvervsskoleelever på de tre uddannelser igennem et år.
I forlængelse af den politiske aftale om epx er det vigtigt at bemærke, at den også får betydning for
erhvervsuddannelserne – herunder grundforløb 2. Notatet kan derfor bidrage til det videre arbejde med at
udvikle grundforløbet, da det peger på flere relevante indsigter i relation til den nye aftale. Blandt andet
lægger aftalen op til, at grundforløbet bliver kortere for elever med en studiekompetencegivende
uddannelse (fx en epx), hvilket gør det endnu vigtigere hurtigt at skabe et stærkt fællesskab på forløbene.
På baggrund af de to første runder interviews og observationer præsenterer notatet de vigtigste indsigter i
elevernes oplevelser med at gå på GF2:
1. Eleverne oplever det som positivt, når læreren hjælper med det sociale i starten af GF2 og faciliterer, at
alle lærer hinanden at kende – også de elever, der ikke har forhåndskendskab til andre elever fra GF1.
2. For eleverne er det motiverende, når de opgaver, de arbejder med i undervisningen, ligner dem, som de
skal løse, når de skal i lære.
3. Eleverne mister motivationen, når de venter længe på lærerens hjælp. Manglende hjælp er et udbredt
problem, fordi det er svært for læreren at nå rundt til alle, og fordi det i nogle tilfælde kræver lærerens
godkendelse, før eleven må gå videre med opgaven.
4. Eleverne oplever, at de korte praktikforløb (virksomhedsforlagt undervisning) fungerer afklarende. Det
gælder særligt, når de har mulighed for at komme i praktik forskellige steder.
5. Eleverne synes, det er en udfordring at søge læreplads, hvis de mangler kendskab til branchen. Derfor
efterlyser eleverne mere hjælp og flere gode råd fra skolen til, hvordan de konkret kan gribe
lærepladssøgningen an, og hvad de skal sige og gøre, når de kontakter virksomhederne.
6. Eleverne fortæller, at længden på grundforløbet sammen med usikkerheden om, hvorvidt man ser
holdkammeraterne igen på hovedforløbet, har betydning for, hvor meningsfuldt det er at investere i
relationerne på GF2.
I efteråret 2025 lancerer vi desuden et inspirationsmateriale med konkrete anbefalinger til, hvad
erhvervsskolerne kan gøre for at styrke elevernes uddannelsesforløb.
Notatet og EVA’s øvrige udgivelser kan læses her:
https://eva.dk/udgivelser/2025/feb/elevernes-oplevelse-
af-gf2-paa-erhvervsuddannelserne
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 103: Orientering om ny undersøgelse fra EVA: Elevernes oplevelse af GF2 på erhvervsuddannelserne
2980679_0002.png
Med venlig hilsen
Trine Borg Harrild
Kommunikationschef
Danmarks Evalueringsinstitut
Holbæk Østre Skole
Tidemandsvej 1
4300 Holbæk
+45 35 55 01 01 |
www.eva.dk
+45 40 91 00 21
[email protected]
Tilmeld dig EVA's
nyhedsbreve