Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del Bilag 103
Offentligt
2980678_0001.png
Elevernes
oplevelse af
GF2 på erhvervs­
uddannelserne
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 103: Orientering om ny undersøgelse fra EVA: Elevernes oplevelse af GF2 på erhvervsuddannelserne
2980678_0002.png
Indhold
Indledning
Indsigt 1
Eleverne fremhæver, at det er positivt, når det sociale er lærerstyret
3
5
Indsigt 2
Eleverne foretrækker opgaver, der ligner dem fra branchen
7
Indsigt 3
Eleverne mister motivationen, når de venter længe på lærerens hjælp
9
Indsigt 4
Eleverne fortæller, at de korte praktikforløb på GF2 er med til at afklare dem
11
Indsigt 5
Eleverne oplever, at lærepladssøgning kan være udfordrende
uden kendskab til branchen
13
Indsigt 6
Eleverne giver udtryk for, at den korte tid på GF2 har betydning for fællesskabet
15
ELEVERNES OPLEVELSE AF GF2 PÅ ERHVERVS UDDANNELSERNE
2
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 103: Orientering om ny undersøgelse fra EVA: Elevernes oplevelse af GF2 på erhvervsuddannelserne
2980678_0003.png
Indledning
Hvordan oplever erhvervsskoleelever det at gå på grundforløb 2? Og hvad
skal der i deres optik til for at styrke kvaliteten af erhvervsuddannelserne?
Dette notat giver indblik i erhvervsskoleelevernes perspektiver på deres uddannelse.
Frafaldet på erhvervsuddannelserne har gennem mange år
været genstand for politisk indsats og opmærksomhed. 42 %
af de elever, der startede på en erhvervsuddannelse i 2015,
faldt fra i løbet af fem år. Selvom der for nogle er tale om
omvalg, er det værd at bemærke, at frafaldet er tre gange
så stort som på de gymnasiale uddannelser.
1
Høj trivsel blandt eleverne er et af de vigtigste elementer i
at forebygge frafald. Det gælder både elevernes mentale,
sociale, faglige og fysiske trivsel, som det kan være særlig
vigtigt at tage hensyn til på erhvervsuddannelserne, som er
præget af en mangfoldig elevgruppe, og hvor der er mange
skift mellem skole- og oplæringstid.
2
Baggrund for notatet
Notatet er en del af projektet ”Elevperspektiver på eud”,
der undersøger elevernes oplevelser med erhvervsud-
dannelsernes struktur og kultur med henblik på at styrke
kvaliteten og reducere frafaldet. Projektet, der gennemføres
i samarbejde med Tuborgfondet, har fokus på at skabe ny
viden om, hvordan kvaliteten på eud kan styrkes med afsæt
i elevernes oplevelser. Projektet følger 42 elever under 25 år,
som går på uddannelserne til maler, tømrer og gastronom
på seks forskellige skoler.
Vi interviewer eleverne tre gange: Når de starter på GF2, når
de efter 20 uger afslutter GF2, og når de efter GF2 er startet i
oplæring på hovedforløbet eller fortsat søger læreplads. De
elever, der stopper på uddannelsen, bliver også interviewet.
Vi gennemfører desuden interviews med elevernes lærere
og observerer i undervisningen på GF2.
Læsevejledning
Dette notat samler op på de vigtigste indsigter fra de to
første runder interviews og observationer og giver et indblik
i elevernes oplevelser med at gå på GF2. I efteråret 2025
kommer EVA med endnu en udgivelse, der indeholder
inspiration og konkrete anbefalinger til, hvordan man
som skole kan skabe forandring i praksis.
Notatet er målrettet uddannelsesinstitutioner og beslut-
ningstagere, der ønsker at styrke kvaliteten på erhvervs-
uddannelserne og reducere frafaldet. Her kan man blandt
andet tage afsæt i notatets indsigter om, hvad der udgør en
god start på grundforløbet, hvad der motiverer eleverne i
undervisningen, og hvad der har betydning, når eleverne
skal søge læreplads.
Danmarks Statistik. (2021). Størst frafald på erhvervsuddannelserne.
https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/nyt/NytHtml?cid=32549.
1
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA).
(2023) Viden om frafald og trivsel på erhvervsuddannelserne.
https://eva.dk/udgivelser/2023/dec/viden-om-frafald-og-trivsel-paa-erhvervsuddannelserne
2
ELEVERNES OPLEVELSE AF GF2 PÅ ERHVERVS UDDANNELSERNE
3
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 103: Orientering om ny undersøgelse fra EVA: Elevernes oplevelse af GF2 på erhvervsuddannelserne
2980678_0004.png
Seks indsigter om elevernes
perspektiver på GF2
Vores analyse af interviews og observationer har ført til seks indsigter
om elevernes perspektiver på GF2, som vil kunne anvendes i tiltag
til at styrke kvaliteten på eud. De seks indsigter er:
Eleverne fremhæver, at det er
positivt, når det sociale er lærerstyret
Den gode start på GF2 er lærerstyret og faciliterer en
god start for alle – ikke kun de elever, der har forhånds-
kendskab til hinanden og skolen fra grundforløb 1.
Eleverne foretrækker opgaver,
der ligner dem fra branchen
Eleverne oplever det som motiverende, når opgaverne
i undervisningen er virkelighedsnære. Omvendt er det
demotiverende, når opgaverne på skolen ikke ligner dem
fra hverdagen i branchen.
Eleverne mister motivationen,
når de venter længe på lærerens hjælp
Manglende hjælp er et udbredt problem, fordi det er
svært for læreren at nå rundt til alle. Eleverne oplever
derfor at gå i stå og miste motivationen.
Eleverne oplever, at lærepladssøgning kan
være udfordrende uden kendskab til branchen
Det kan opleves som udfordrende og overvældende
at søge læreplads, fordi det kræver kendskab til branchen
og potentielt også et godt netværk.
Eleverne fortæller, at de korte praktikforløb
på GF2 er med til at afklare dem
Eleverne oplever, at praktikforløbene (virksomhedsforlagt
undervisning, herefter benævnt vfu) fungerer afklarende.
Det gælder særligt, når de har mulighed for at komme
i praktik forskellige steder, hvilket dog varierer
fra skole til skole.
Eleverne giver udtryk for, at den korte tid
på GF2 har betydning for fællesskabet
Eleverne fortæller, at længden på grundforløbet
sammen med usikkerheden om, hvorvidt man ser
holdkammeraterne igen på hovedforløbet,
har betydning for, hvor meningsfuldt det er
at investere i relationerne på GF2.
ELEVERNES OPLEVELSE AF GF2 PÅ ERHVERVS UDDANNELSERNE
4
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 103: Orientering om ny undersøgelse fra EVA: Elevernes oplevelse af GF2 på erhvervsuddannelserne
2980678_0005.png
Eleverne fremhæver,
at det er positivt,
når det sociale er
lærerstyret
Den mest gennemgående beskrivelse af en opstart på GF2
blandt eleverne er, at første dag startede i kantinen, hvor
alle blev fordelt i hold efter deres uddannelse. Efterfølgende
gav holdets lærer informationer om uddannelsen, praktiske
forhold og eventuelt skolens regler. Det er et udbredt
perspektiv blandt eleverne, at de efterfølgende ikke
husker indholdet af informationerne.
1
Indsigt
Nogle elever savner tydeligere kommunikation
inden opstarten
Eleverne har ikke modtaget særlig detaljeret information
forud for opstarten på deres uddannelse – i hvert fald ikke
information, som de husker. Nogle elever har ikke savnet det
og giver udtryk for, at de vidste det, de havde brug for. De har
en præference for at tage tingene, som de kommer. Blandt
andre elever er det et perspektiv, at det ville have været rart at
vide mere. Eksempelvis har spørgsmålet om, hvorvidt man
skulle møde op i arbejdstøj eller uniform, været et spørgsmål,
som elever på tværs af holdene har været i tvivl om.
Der er elever, som giver udtryk for, at de oplever, at kommu-
nikationen om konkrete forhold som fx merit har været
ukoordineret, fordi de har fået modsatrettede beskeder fra
eksempelvis en vejleder og deres lærer. Eleverne fortæller,
at det har efterladt dem med en følelse af, at skolen ikke
tager det seriøst, hvilket virker demotiverende.
Eleverne fremhæver det, når læreren har hjulpet
dem med at lære hinanden at kende
I elevernes beskrivelser af opstarten fylder introduktionen
til de andre elever ikke meget. Der er elever, som fortæller,
at den bestod i at præsentere sig med navn eller få et navne-
skilt. Der er dog hold, hvor eleverne har oplevet, at lærerne
havde mere udtalt fokus på, at eleverne lærte hinanden at
kende i de første uger – fx ved at bede eleverne sidde ved nye
borde, når de mødte ind, så de på den måde kunne
lære de andre elever at kende.
ELEVERNES OPLEVELSE AF GF2 PÅ ERHVERVS UDDANNELSERNE
5
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 103: Orientering om ny undersøgelse fra EVA: Elevernes oplevelse af GF2 på erhvervsuddannelserne
2980678_0006.png
Der er elever, der italesætter introduktionen til de andre
elever som meget begrænset og vurderer, at man kunne
have gjort lidt mere ud af det. En elev fortæller fx, at det
var her, det virkelig gik op for hende, at hun nu var på en
”voksenuddannelse”, hvor det sociale er overladt til
eleverne selv. Men der er også elever, der pointerer, at
det kan blive akavet med for meget navneleg, og at det er
fint langsomt at lære hinanden at kende igennem arbejdet
med grundforløbets opgaver. De elever, der har oplevet,
at læreren havde fokus på, at man skulle lære de andre
elever at kende, fremhæver det dog positivt.
Elever, der har gået på GF1, har et bedre forhånds­
kendskab til klassekammerater og skolen
Af interviewene fremgår det, at eleverne kan opleve
opstarten forskelligt, alt efter om de kommer fra grund-
forløb 1 (herefter benævnt GF1) eller er startet direkte på
GF2. Hvor tidligere GF1-elever fortæller, at de på forhånd
kendte flere af deres klassekammerater, er dette i mindre
grad tilfældet for de elever, der starter direkte på GF2.
En elev, der startede direkte på GF2, fortæller følgende
om sin opstart:
Jeg kendte ikke nogen, der skulle starte i klasse med
mig, og jeg syntes ikke, vi blev præsenteret for hinanden.
Det kunne måske have hjulpet lidt. Der var mange i
klassen, der havde gået på GF1. Størstedelen kender
hinanden derfra, og så tropper man op udefra og aner
ikke, hvad man laver her. Man kunne godt have brugt
et par timer på at lære hinanden at kende.
GF2-ELEV, 17 ÅR
Jeg kendte ikke
nogen, der skulle starte
i klasse med mig, og
jeg syntes ikke, vi
blev præsenteret for
hinanden. Det kunne
måske have hjulpet lidt.
GF2-ELEV, 17 ÅR
Som eleven sætter ord på, kan man som elev, der starter
direkte på GF2 sammen med mange tidligere GF1-elever,
især have behov for, at skolen har fokus på, at man bliver
introduceret til hinanden. Mens elever, der kender mange
eller er udadvendte, taler om det stærke sammenhold,
gælder det i mindre grad de elever, som ikke har kendt nogen
på forhånd eller er mere tilbageholdende. Samme elever
fortæller også i første runde af interviewene, at de er mindre
tilbøjelige til at spørge dem, de ikke kender, om hjælp, eller
at de bruger pauserne for dem selv. I anden interviewrunde
er det et perspektiv, at dette har ændret sig, fordi de i højere
grad oplever at kende deres klassekammerater, og at ”alle nu
taler med alle”.
Det kan vi lære af elevernes perspektiver
Det er et perspektiv blandt de interviewede elever, at det skal
gøres på den rigtige måde, når man skal lære hinanden at
kende eller i det hele taget skal lave sociale arrangementer.
Dette er også et perspektiv blandt lærerne, som understreger,
at det kan være en svær disciplin at finde det rette format for
sociale indslag og aktiviteter, fordi der er tale om en relativt
differentieret elevgruppe med blandt andet et stort alders-
spænd og med meget forskellige livsomstændigheder.
På tværs af elevinterviewene er der perspektiver, der peger
i retning af, at det særligt i opstarten har betydning, at læreren
er med til at facilitere det sociale. Der behøver ikke nødven-
digvis at være tale om et større arrangement, men fx en intro-
duktion til de andre elever, som er lidt mere omfattende end
blot at høre hinandens navne. Eleverne fremhæver det som
positivt med konkrete tiltag såsom struktureret samarbejde,
nye pladser eller andre lærerstyrede måder, som samvær
faciliteres på, og hvor der er mulighed for at tage udgangs-
punkt i noget fagligt.
ELEVERNES OPLEVELSE AF GF2 PÅ ERHVERVS UDDANNELSERNE
6
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 103: Orientering om ny undersøgelse fra EVA: Elevernes oplevelse af GF2 på erhvervsuddannelserne
2980678_0007.png
Eleverne foretrækker
opgaver, der ligner
dem fra branchen
Eleverne fortæller, at de er glade for arbejdsformen på GF2 –
særligt den praktiske del, hvor de er i værkstedet eller i køkkenet.
Det fremhæves positivt, at man arbejder selvstændigt, og at man
en stor del af dagen er i bevægelse og bruger sin krop. Særligt
sidstnævnte omtales som en kontrast til folkeskolen og eventuelle
erfaringer med at gå på en gymnasial ungdomsuddannelse.
Eleverne fremhæver det som motiverende, når de arbejder med
opgaver, som ligner dem fra branchen. Omvendt fortæller de, at
det kan virke demotiverende med opgaver, som de oplever er
langt fra virkeligheden.
2
Indsigt
Opgaverne bliver mere komplekse i løbet af GF2
I første interviewrunde ved starten af GF2 fortæller eleverne, at de
indledende opgaver på GF2 har været præget af at lære de mere
basale teknikker. Dette er kommet bag på nogle af eleverne.
Fx fortæller en malerelev, at han havde forestillet sig, at han på GF2
skulle male en væg, men brugte det første stykke tid på at lære at
blande forskellige farvetoner. Det er et perspektiv blandt samme
elever, at de har forståelse for, at man skal lære det mere grund-
læggende først, men at de glæder sig til at komme ”rigtigt i gang”.
Vi har haft meget med
en stregtrækker, og det synes
jeg ikke har været særlig sjovt,
men det er, fordi jeg ved,
at man ikke rigtig
bruger den, når man
er ude at male.
GF2-ELEV, 17 ÅR
ELEVERNES OPLEVELSE AF GF2 PÅ ERHVERVS UDDANNELSERNE
7
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 103: Orientering om ny undersøgelse fra EVA: Elevernes oplevelse af GF2 på erhvervsuddannelserne
2980678_0008.png
I anden interviewrunde ved afslutningen af GF2 fortæller eleverne,
at opgaverne på GF2 er blevet mere komplekse, og at de oplever,
at de har udviklet sig fagligt i takt med opgaverne. Samtidig er det
også et perspektiv, at eleverne efterhånden oplever opgaverne
som lidt ensformige, og at de ser frem til at komme ud og arbejde
rigtigt – særligt med henvisning til gode oplevelser i vfu på GF2.
Som eleven her italesætter, kan det være sværere at se formålet
med de opgaver, som er mindre genkendelige fra branchen. De
opgaver, som eleverne har særlig svært ved at se meningen med,
kalder nogle elever også for ”venteopgaver” – de opgaver, som man
laver, mens man venter. Det kan fx være, mens man venter på, at
malingen tørrer i ens bås, eller at de elever, der ikke har merit i
dansk, er til undervisning.
Motiverende, når opgaverne ligner dem fra branchen
Eleverne fortæller, at det er motiverende og spændende, når de i
undervisningen arbejder med opgaver, som de forbinder med
branchen – enten baseret på egne konkrete erfaringer (fx fra
praktikforløb) eller bare elevernes forestillinger om, hvordan man
arbejder. Eleverne fortæller, at det omvendt kan være demotive-
rende, når de oplever undervisningen som langt fra virkeligheden.
En malerelev fortæller følgende om, hvad der kan opleves som en
kedelige opgave:
Forskel på, om eleverne ser koblingen mellem den
praktiske undervisning og den i grundfagene
Eleverne har forskellige fortællinger om, hvorvidt de oplever, at
undervisningen og opgaverne i grundfagene naturfag og dansk
relaterer sig til deres fag (dvs. tømrer-, maler- eller gastronomfaget).
Hvor nogle elever fortæller, at de ser en klar kobling mellem det, de
laver i naturfag, og det, de laver i værkstedet eller i køkkenet, er der
andre elever, der i mindre grad eller slet ikke ser en kobling. Denne
variation findes også på tværs af de elever, der kommer fra det
samme hold, hvilket peger på, at eleverne har forskellige opfattelser
af, hvad der udgør en klar kobling til deres fag. Blandt de intervie-
wede elever er der en del, som har merit i dansk. De elever, som ikke
har merit og modtager undervisning i dansk, fortæller, at de meget
sjældent oplever, at opgaverne i dansk relaterer sig til deres fag.
Det fremgår af EVA’s observationer og af lærerinterviewene, at der er
lærere, som lægger vægt på at bringe en stor del af den teoretiske
undervisning ind i den praktiske undervisning. Det sker konkret ved,
at læreren gennemgår teori i forbindelse med opgaver, der bliver løst
i værkstedet eller i køkkenet. Det er et udbredt perspektiv blandt
eleverne, at teoriundervisningen ses som koblet til den praktiske del
af undervisningen, og at de fremhæver det positivt, når den foregår i
forbindelse med den praktiske undervisning. For nogle elever sker
det i en sådan grad, at de ikke nødvendigvis identificerer teoriunder-
visningen som noget særskilt. Elever, der har størstedelen af deres
teoriundervisning i et særskilt klasselokale, fortæller, at denne del af
deres undervisning kan opleves som mere langtrukken og til tider
kedelig.
Vi har haft meget med en stregtrækker, og det synes
jeg ikke har været særlig sjovt, men det er, fordi jeg ved, at
man ikke rigtig bruger den, når man er ude at male. Det er
er en slags lineal, og så kan du bruge den, så du får helt
lige kanter, men der bruger du mest tape eller fri hånd ude
på lærepladsen.
GF2-ELEV, 17 ÅR
Det kan vi lære af elevernes perspektiver
Elevernes fortællinger om opgaverne på GF2 understreger, at
de oplever, at der er opgaver i undervisningen, som for dem
relaterer sig tydeligt til de opgaver, de forestiller sig at skulle
løse, når de skal i lære. Dette er med til at tydeliggøre for
eleverne, hvorfor opgaven er relevant, hvilket ifølge dem selv
bidrager til, at opgaven er spændende og føles motiverende.
Derimod er der en række opgaver, som eleverne i højere grad
har svært ved at se meningen med, fordi de i deres optik ikke
afspejler de opgaver eller teknikker, som findes ude i branchen.
Dette peger på, at visse opgaver kræver en særlig tydelig
rammesætning, hvis eleverne skal finde dem meningsfulde
og bibeholde et engagement.
ELEVERNES OPLEVELSE AF GF2 PÅ ERHVERVS UDDANNELSERNE
8
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 103: Orientering om ny undersøgelse fra EVA: Elevernes oplevelse af GF2 på erhvervsuddannelserne
2980678_0009.png
Eleverne mister
motivationen, når
de venter længe
på lærerens hjælp
På alle tre uddannelser, der indgår i undersøgelsen, fremhæver
elever, at de bruger meget tid på at vente på hjælp til at løse en
opgave eller på at få en godkendelse fra læreren, når de er færdige
med en opgave. Den lange ventetid kan opleves som spildtid, især
hvis eleverne ikke har andre igangværende opgaver, de kan arbejde
på i mellemtiden. En elev fortæller følgende om det frustrerende
ved at vente på, at læreren har tid til at hjælpe:
3
Lærerne oplever, at det kan være svært at finde tid
til den enkelte elev
Det er et perspektiv blandt de interviewede lærere, at de oplever
det som vanskeligt at nå rundt til alle elever – særligt på de hold,
som er store. I EVA’s observationer er det tydeligt, at læreren
forsøger at nå rundt til så mange elever som muligt, men at der
stadig kan være stor efterspørgsel og ventetid. Der er eksempler
på forsøg på at komme udfordringen til livs ved at systematisere
ventetiden på hjælp, fx ved at eleverne skriver deres navne på
tavlen, så lærerne kan følge med i, hvis tur det er til at få hjælp.
Lærerne laver typisk en fælles introduktion og gennemgang til
de praktiske opgaver med hele holdet. I EVA’s observationer og
elevinterviewene er det dog tydeligt, at eleverne ofte kan være
meget forskellige steder i opgaveløsningen, hvilket kan gøre det
vanskeligt for dem at bruge lærerens gennemgang, fordi den falder
på et skævt tidspunkt, i forhold til hvor de er i opgaven. På tværs
af lærerinterviewene er det et udbredt perspektiv, at der dels kan
være store faglige forskelle fra hold til hold, dels at der internt
på holdene er stor forskel på, hvilke typer erfaringer og faglige
forudsætninger eleverne kommer med.
Selvom eleverne generelt fremhæver, at deres lærer gør sit bedste
for at slå til og hjælpe alle, er der også elever, som fortæller, at
der er tidspunkter, hvor de ikke ved, hvor læreren er henne.
Et eksempel kunne være, at læreren forlader undervisningen
for at gå til møde, men at eleverne ikke har fået at vide,
hvornår han/hun er tilbage igen.
Indsigt
Herinde kan man faktisk næsten sidde i en time eller to
nogle gange uden at få hjælp. Så sidder man lidt, og du må
ikke gå videre uden at få det godkendt. Man kan godt sidde
lidt og bare falde i staver.
GF2-ELEV, 21 ÅR
Som eleven giver udtryk for, kan den lange ventetid virke demotive-
rende, særligt hvis man blot afventer en godkendelse, inden man
må gå videre til næste opgave. Det er et udbredt perspektiv blandt
de elever, som oplever meget ventetid, at det ofte betyder, at de
mister koncentrationen og fx går til uformelle pauser, begynder at
snakke med andre eller kigge på deres telefon.
Herinde kan man
faktisk næsten sidde
i en time eller to nogle
gange uden at få hjælp.
GF2-ELEV, 21 ÅR
ELEVERNES OPLEVELSE AF GF2 PÅ ERHVERVS UDDANNELSERNE
9
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 103: Orientering om ny undersøgelse fra EVA: Elevernes oplevelse af GF2 på erhvervsuddannelserne
2980678_0010.png
Undervisningens tilrettelæggelse på gastronom­
uddannelsen gør, at eleverne følges mere ad
i opgaveløsningen
På gastronomuddannelsen fremhæver eleverne på samme måde
som på de to øvrige uddannelser, at de kan opleve ventetid på
hjælp fra læreren, men fortæller i mindre grad om at vente på
godkendelse fra læreren for at kunne komme videre med en
praktisk opgave. Opgaverne i køkkenet er ofte er kendetegnet ved
kortere tidsfrister, hvor eleverne typisk laver og serverer en ret
inden for et afgrænset antal timer. Undervisningen er i mindre grad
præget af løbende godkendelser sammenlignet med maler- og
tømreruddannelsen, hvor der ofte arbejdes på den samme opgave
over flere dage eller uger, og hvor eleverne hurtigt kan være meget
forskellige steder i opgaveløsningen og typisk afslutter den forskudt
af hinanden. De kortere tidsfrister på gastronomuddannelsen
betyder også, at eleverne efter hver undervisningsgang i køkkenet
oplever at afslutte en opgave med et produkt (i form af fx en ret),
som de får feedback på med det samme fra læreren.
Hjælp eleverne imellem fungerer godt,
men kan ikke altid erstatte hjælp fra læreren
Eleverne fortæller, at de er gode til at hjælpe hinanden, når de
er i tvivl om, hvordan de skal løse en opgave. Det er et udbredt
perspektiv, at eleverne har en oplevelse af, at man sagtens kan
spørge de andre elever til råds, hvis man er i tvivl om noget.
Samtidig fremhæver eleverne, at der kan være opgaver, som de
andre elever også har svært ved, eller ikke er nået til endnu. I de
tilfælde er man nødt til at vente på, at læreren har tid til at hjælpe.
Det kan vi lære af elevernes perspektiver
Elevernes fortællinger peger på, at det er en fordel, når hjælp
og feedback foregår struktureret. De elever, der har oplevet, at
læreren går mere systematisk til, hvordan og hvornår man har
adgang til hjælp (fx med et køsystem), fremhæver det positivt
og som noget, der har gjort en forskel, efter det er blevet
indført. Eleverne fremhæver det som motiverende, når læreren
ikke blot godkender, men også giver kommentarer, som får
karakter af mere formativ feedback på opgaveløsningen.
Eleven kan fx få at vide, hvordan opgaveløsningen kan blive
endnu bedre, og hvad der i så fald skal til.
ELEVERNES OPLEVELSE AF GF2 PÅ ERHVERVS UDDANNELSERNE
10
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 103: Orientering om ny undersøgelse fra EVA: Elevernes oplevelse af GF2 på erhvervsuddannelserne
2980678_0011.png
Eleverne fortæller, at
de korte praktikforløb
på GF2 er med til at
afklare dem
På alle tre uddannelser er det et udbredt perspektiv, at eleverne
ved opstarten af GF2 ser frem til at komme ud i en autentisk
hverdag på en virksomhed. Eleverne ser særligt frem til at skulle
i oplæring, men også til den eller de uger på GF2, hvor der er indlagt
vfu – blandt lærere og elever refereret til som ”praktik”. Her er
eleven i praktik i en virksomhed i en til to uger og modtager sin
undervisning her frem for på skolen.
Eleverne oplever, at praktikforløbene er med til at give dem et
indtryk af, hvordan virkeligheden i lære og senere udlært kan se
ud, hvilket kan fungere til enten at be- eller afkræfte dem i
deres uddannelsesvalg.
4
Indsigt
Eleverne ser frem til de korte praktikforløb, men
kan finde det udfordrende at søge en praktikplads
Der er forskel på, hvordan skolerne tilrettelægger praktikken på
GF2. På de fleste skoler opfordres eleverne til en-to ugers praktik-
forløb på en virksomhed i løbet af GF2, typisk fastlagt i bestemte
uger. Når eleverne taler om praktikforløbene i opstarten af GF2,
fortæller de både, at de ser frem til at komme ud og prøve kræfter
med at være i en rigtig virksomhed, ligesom det er et gennem-
gående perspektiv, at eleverne håber på at finde en læreplads
gennem praktikken.
Der er dog elever, som fremhæver, at det kom bag på dem, hvor
tidligt de skulle søge deres praktikplads – fx at de allerede efter
få uger på uddannelsen fik at vide, at de skulle begynde at søge.
Denne gruppe elever fortæller, at det både var svært at vide,
hvilken type virksomhed der var relevant at søge, og hvordan
de rent lavpraktisk skulle gå til opgaven.
Når jeg har spurgt ældre lærere og kokke,
om de kan foreslå nogle steder, siger de altid:
’Du lærer et sted, hvor du er tryg, for så tør
du stille spørgsmålene og tør fejle.
GF2-ELEV, 20 ÅR
ELEVERNES OPLEVELSE AF GF2 PÅ ERHVERVS UDDANNELSERNE
11
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 103: Orientering om ny undersøgelse fra EVA: Elevernes oplevelse af GF2 på erhvervsuddannelserne
2980678_0012.png
Praktikforløbene bidrager med forskellige
former for afklaring
Praktikforløbene ser generelt ud til at bidrage til elevernes motiva-
tion for at skulle i lære. Nogle elever beskriver, hvordan de er blevet
mere afklaret omkring deres valg af profession efter at have været
ude på en rigtig virksomhed. Andre elever lægger vægt på det
motiverende i at have været en del af et fællesskab og have fået
lov til at indgå i hverdagen.
For elever, der har haft mindre gode oplevelser i praktikken, kan det
dog give anledning til usikkerhed omkring selve branchevalget, og
om det er et sted, de kan se sig selv være på sigt. Det kan fx handle
om frygten for lange, hektiske arbejdsdage i et køkken eller hårdt,
nedslidende arbejde på en byggeplads. Andre elever oplever at
blive mere afklaret, i forhold til hvilken type arbejdsplads de kan
se sig selv arbejde på. Der er også elever, der i udgangspunktet
oplever praktikforløbet positivt, men på baggrund af deres indblik
i branchen er blevet afklaret om, at uddannelsen ikke er det rigtige
for dem.
Nogle elever oplever at blive tilbudt en læreplads i forlængelse
af deres praktikuge. For dem italesættes det som rart, at man ved,
hvad man kan forvente, når man starter i lære på virksomheden.
Andre elever bliver ikke tilbudt læreplads, ligesom nogle også
fortæller, at de bliver afklarede, i forhold til at det ikke er et sted,
de ønsker en læreplads.
Eleverne oplever, at det kan være afklarende
at prøve forskellige praktiksteder
Det er et udbredt perspektiv blandt de elever, der har oplevet at
være i praktik to forskellige steder, at de ved at sammenholde de to
forskellige oplevelser har fået en klarere fornemmelse af, hvor stor
forskel der kan være på arbejdspladserne, og hvad de selv vægter.
En gastronomelev fortæller følgende om sine praktikerfaringer på
to forskellige restauranter:
Når jeg har spurgt ældre lærere og kokke, om de kan
foreslå nogle steder, siger de altid: ’Du lærer et sted, hvor
du er tryg, for så tør du stille spørgsmålene og tør fejle.’
Det var også det, jeg gjorde det første sted [i praktik].
Jeg lærte, fordi jeg gerne måtte fejle. Det andet sted,
jeg var i praktik, fik jeg ikke muligheden for så meget
servering, og så stod jeg der egentlig bare lidt. Og så
lærer jeg ikke – hvis de ikke har pladsen til, at jeg fejler.
GF2-ELEV, 20 ÅR
Som eleven italesætter, har det at være i praktik på to forskellige
arbejdspladser tilsammen fungeret afklarende, i forhold til hvad
der er vigtige betingelser for at kunne lære. Eleven konkluderer
på baggrund af sine to forskellige oplevelser i praktik, at hun nu
i mindre grad vil orientere sig efter, hvilken type mad der bliver
lavet dér, hvor hun søger læreplads, men i højere grad fokusere
på rammerne for arbejdet og det kollegiale fællesskab.
Det kan vi lære af elevernes perspektiver
Elevernes fortællinger om praktikken peger på, at praktikken
kan have forskellige funktioner, som både afhænger af, hvor-
dan skolen tilrettelægger den, og hvordan virksomhederne
opfatter og italesætter formålet med praktikken.
Nogle elever fortæller, at virksomhederne bruger praktikken til
at vurdere, om en elev vil passe ind i deres virksomhed. De vil
derfor først tale med elever om muligheden for en læreplads
efter en praktikuge i virksomheden.
Blandt skolerne er der forskellige tilgange til, hvordan og med
hvilket formål praktikken tilrettelægges. Nogle skoler opfordrer
eleverne til at prøve nye eller forskellige praktiksteder, også
selvom de har en læreplads. Andre skoler italesætter hoved-
sageligt praktikken som relevant for de elever, der ikke har
fundet en læreplads. Det betyder, at der i praksis kan være
forskel på, om man som elev oplever vfu og får erfaring med
at være på en virksomhed i praksis inden oplæringstiden
på hovedforløbet.
ELEVERNES OPLEVELSE AF GF2 PÅ ERHVERVS UDDANNELSERNE
12
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 103: Orientering om ny undersøgelse fra EVA: Elevernes oplevelse af GF2 på erhvervsuddannelserne
2980678_0013.png
Eleverne oplever, at
lærepladssøgning kan
være udfordrende uden
kendskab til branchen
At finde en læreplads er afgørende for, at eleverne kan færdiggøre
deres erhvervsuddannelse. Det er noget, som skolerne lægger stor
vægt på, allerede når eleverne starter på GF2. Det understreges fra
skolens side, at lærepladssøgningen er noget, eleverne skal tage
seriøst, og at de relativt hurtigt skal begynde deres søgning.
Det er en opgave, som eleverne langt hen ad vejen tager på sig,
men også en opgave, som de oplever som udfordrende og kræ-
vende. Det handler både om, at skolerne har forskellige tilgange til
lærepladssøgningen, og at der er elever, som oplever, at det er en
svær opgave, som de ikke ved, hvordan de konkret skal gå til.
5
Indsigt
På nogle skoler er den indledende introduktion til læreplads-
søgningen den eneste støtte, elever får til lærepladssøgningen.
Sådan husker eleverne det i hvert fald. På andre skoler har man
nogle tiltag, der skal hjælpe eleverne på vej. På nogle skoler får
eleverne fri fra undervisningen for at kunne søge en læreplads. På
en af skolerne har eleverne fx en ugentlig fridag, hvor de kan være
hjemme og søge læreplads. På andre skoler forsøger man at hjælpe
eleverne med inspiration til, hvilke virksomheder det vil være
relevant for dem at komme i lære hos. Det sker fx ved, at skolen
inviterer virksomheder ind til et jobdatingarrangement, hvor
eleverne relativt let og uforpligtende kan få indblik i forskellige
potentielle lærepladser og få en indledende snak med en fra
virksomheden.
For de elever, der ikke har kontakt til en læreplads, fx via familie
eller venner i branchen, er det et udbredt perspektiv, at de oplever
lærepladssøgningen som en svær proces, og at de savner mere
støtte til, hvordan de skal gribe det an. Tid til at søge læreplads
og påmindelser om, at det er vigtigt, opleves altså ikke som til-
strækkelig hjælp for alle. En GF2-elev fortæller følgende om sin
oplevelse af at stå alene med lærepladssøgningen og savne at
blive klædt bedre på fra skolens side:
Eleverne møder forskellige tilgange til læreplads­
søgning på skolerne
Det er gennemgående i elevernes beskrivelser, allerede fra
opstarten på GF2, at skolerne indskærper over for eleverne, at det
er vigtigt at tage lærepladssøgningen seriøst og komme tidligt i
gang. Eleverne fortæller, på tværs af uddannelser, at skolerne
understreger, at det kan blive svært at finde en læreplads, og at
det kræver en indsats af eleverne, herunder at de er aktive og
vedholdende.
Eleverne fortæller, at de på skolen har fået nogle tips til, hvordan de
kan gribe lærepladssøgningen an. På tømreruddannelsen handler
det fx om, at eleverne får at vide, at de skal møde fysisk op på en
byggeplads og give hånd til mester. På flere skoler lægges der
desuden op til, at eleverne skal tage ud på virksomheder i fritiden,
fx i weekender eller tidligt om morgenen.
Det er jo én selv, der står for at finde en læreplads, og
det er den store usikkerhed. Det kunne godt være, at de
skulle gå lidt mere i dybden med det på skolen, fordi jeg
tror kun, at vi er en tredjedel eller sådan noget, der har
fået en læreplads. Jeg tror måske, at det ville være en
fordel, hvis man kunne give eleverne en lille smule mere
undervisning i, hvordan man starter samtalen rigtigt.
Hvordan man er lidt mere efter dem. I starten gik jeg
nemlig også og ventede på, at der var nogle, der ville
ringe tilbage, men hvis du ikke sender en opfølgende
mail eller sådan noget, så tror jeg, at det bliver ret svært.
GF2-ELEV, 22 ÅR
ELEVERNES OPLEVELSE AF GF2 PÅ ERHVERVS UDDANNELSERNE
13
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 103: Orientering om ny undersøgelse fra EVA: Elevernes oplevelse af GF2 på erhvervsuddannelserne
2980678_0014.png
Det er jo én selv,
der står for at finde
en læreplads, og det er
den store usikkerhed.
GF2-ELEV, 22 ÅR
Andre elever fortæller, at de lægger vægt på at finde en læreplads,
hvor de tror, at de vil få lov til at stifte bekendtskab med forskellige
typer opgaver, fx fordi virksomheden er mindre eller har forskel-
lige specialer. Endelig er der elever, der primært orienterer sig
efter, hvor de tror, det er lettest at få en læreplads, eller som søger
læreplads tæt på deres bopæl.
Eleverne kan opleve at stå alene med opgaven
med lærepladssøgning
Det er udbredt blandt eleverne, at de oplever at stå alene med at
skulle søge en læreplads. Det gælder på tværs af uddannelser.
Det er samtidig en opgave, som eleverne generelt italesætter som
svær og som noget, der fylder hos dem.
Som citatet illustrerer, savner nogle elever altså mere konkrete
anvisninger til, hvordan de skal gå til lærepladssøgningen.
De oplever, at de har svært ved at vurdere, hvordan man bedst
går til opgaven.
Nogle elever oplever det som logisk og rimeligt, at de selv
skal finde en læreplads. De fortæller, at de har svært ved at se,
hvordan skolen kan hjælpe, og de står alene med en opgave,
som de også oplever, at de kan løse. Andre elever oplever det
som svært at få greb om opgaven, og hvordan de skal gå til den.
Det handler om, at det kan opleves som overvældende at tage
kontakt til virksomheder, især at skulle møde op fysisk eller ringe
rundt. Nogle elever fortæller endvidere, at de også oplever det
Nogle elever har på forhånd en idé om, hvilken type virksomhed
de kan se sig selv i og går målrettet efter at prøve det af. Det kan fx
handle om, at man som gastronomelev drømmer om at arbejde på
en gourmetrestaurant eller en kro, eller om, at man som tømrerelev
drømmer om at arbejde med restaurering. For nogle elever handler
det også om, at de har hørt fortællinger fra branchen om fx arbejds-
forhold, der har gjort dem bevidste om, at der er nogle typer
virksomheder, de gerne vil undgå at arbejde hos.
På de fleste skoler fortæller eleverne, at de mener, at de kan
få mere hjælp på skolen til lærepladssøgningen. Dog er det et
udbredt perspektiv, at man som elev har indtrykket af, at det er
en opgave, man selv skal løse. Nogle elever fortæller også, at de
har vanskeligt ved at opsøge hjælp på skolen – selvom de ved,
at det bliver svært for dem at søge læreplads.
som følsomt, fordi der jo er en mulighed for, at man bliver afvist.
Eleverne har forskellige ønsker til deres læreplads
Der er stor forskel på, hvordan elever går til lærepladssøgningen,
og hvilke forventninger de har til et oplæringssted på forhånd.
Det kan vi lære af elevernes perspektiver
Når eleverne har forskellige oplevelser af det at skulle finde en
læreplads, kan det hænge sammen med, at de har forskellige
forudsætninger for at løse opgaven. På tværs af interviewene
ser det ud til, at særligt tre ting har betydning for elevernes
oplevelse af det at finde en læreplads.
Branchekendskab er en fordel
De elever, der allerede kender den branche, de skal ind i, ser
ud til at gå anderledes til det at søge en læreplads. Nogle af de
elever, der har familie eller venner i branchen, fortæller, at de
taler med dem om, fx hvordan og hvornår man skal kontakte
virksomheden, og hvad det er vigtigt at lægge vægt på.
Netværk kan lette lærepladssøgningen
Nogle elever fortæller, at de har netværk, der kan hjælpe dem
med at finde en læreplads. Det kan både handle om, at de via
deres netværk kan få en læreplads, men det kan også handle
om, at de kan få sparring, i forhold til hvilken virksomhed der
kan være relevant at kontakte, samt få en anbefaling med
på vejen.
Udadvendte elever har en fordel i lærepladssøgningen
På tværs af uddannelserne fremgår det, at der er store forskelle
på, hvor let det falder eleverne at gå til lærepladssøgning.
Mens nogle elever oplever det som grænseoverskridende og
har svært ved at få hul på lærepladssøgningen, falder det andre
elever helt naturligt at ringe til eller møde op på en virksomhed
og fortælle mester, hvorfor han skal vælge netop dem.
ELEVERNES OPLEVELSE AF GF2 PÅ ERHVERVS UDDANNELSERNE
14
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 103: Orientering om ny undersøgelse fra EVA: Elevernes oplevelse af GF2 på erhvervsuddannelserne
2980678_0015.png
Eleverne giver udtryk
for, at den korte tid
på GF2 har betydning
for fællesskabet
Ved afslutningen af GF2 står eleverne over for at skulle ud i lære,
hvilket de ser frem til. Afslutningen på GF2 betyder også, at holdet
skal sige farvel eller på gensyn til hinanden. Eleverne ved typisk
ikke, om de kommer til at møde hinanden igen på hovedforløbene
på skolen, fordi de kan starte i lære på forskellige tidspunkter,
og fordi varigheden af deres oplæringsperioder kan blive
tilrettelagt forskelligt.
Blandt de interviewede elever er der både dem, der fortæller, at de
har det fint med at skulle sige farvel til deres holdkammerater uden
at vide, om de ser dem igen, og dem, der giver udtryk for, at det er
ærgerligt. De håber at møde klassekammeraterne igen på skolen,
så de kan følges ad.
6
Indsigt
Du bliver smidt ind i en klasse, hvor du kender de andre
et halvt år, og så kommer du aldrig til at se dem igen.
Det har jeg det lidt sådan mærkeligt med, fordi dem fra
gymnasiet kommer til at gå i klasse sammen i tre år, og
de kommer til at tage til fester hver anden weekend.
De kommer meget hurtigt ind på hinanden, fordi der
er et godt fællesskab. Jeg siger ikke, der er dårligt fælles-
skab ved os, men det er der lidt, fordi vi laver ikke noget
som klasse. Vi ved jo allesammen godt, at om et halvt år
eller lige om lidt der kommer vi måske aldrig til at se
hinanden igen (…) Man er gode kollegaer, kan man
også kalde det, synes jeg.
GF2-ELEV, 18 ÅR
Længden på GF2 kan få betydning for oplevelsen af
både social og faglig kontinuitet
Det er et perspektiv blandt en gruppe elever, at det ikke altid giver
mening at engagere sig socialt, når man ikke regner med at ses
igen efter GF2. Andre elever giver udtryk for, at det fællesskab, der
er på holdet ved afslutningen af GF2, er blevet rigtig godt, og at
det derfor er ærgerligt, at man ikke ved, om man ses igen. De
elever, der oplever at have fået få tættere relationer blandt hold-
kammeraterne, fortæller, at de regner med at holde kontakten
med dem. En elev fortæller om betydningen af GF2’s længde
på følgende måde:
Som eleven her italesætter, betyder længden af GF2 og de kom-
mende overgange ikke, at der nødvendigvis er et dårligt fællesskab.
Alligevel fremhæver han, at det er med til at påvirke og skabe
nogle begrænsninger for det fællesskab, man som hold kan
udvikle sammen.
Det er ikke kun de sociale fællesskaber, men også de faglige,
der bliver påvirket af overgangene på erhvervsuddannelserne.
Fx fortæller en elev, der har arbejdet tæt sammen med to andre på
GF2, at han er ærgerlig over ikke at skulle tilbage på hovedforløbet
med dem, fordi de har et godt samarbejde og supplerer hinanden
godt. Eleven fortæller, at udsigten til ikke at se dem, han har
arbejdet godt sammen igen, også gør, at han ser mindre frem til
det faglige og har lavere forventninger. På den måde kan grund-
forløbets længde og de kommende overgange også få betydning
for elevernes oplevelse af faglig kontinuitet og motivation.
ELEVERNES OPLEVELSE AF GF2 PÅ ERHVERVS UDDANNELSERNE
15
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 103: Orientering om ny undersøgelse fra EVA: Elevernes oplevelse af GF2 på erhvervsuddannelserne
2980678_0016.png
Du bliver smidt ind i en klasse, hvor du
kender de andre et halvt år, og så kommer
du aldrig til at se dem igen.
GF2-ELEV, 18 ÅR
Overgange kan blive en anledning til at
genoverveje uddannelsesvalget
Det er et perspektiv blandt de elever, der er i tvivl om deres
uddannelsesvalg, at de kommende overgange i sig selv udgør
en anledning til at genoverveje deres uddannelsesvalg. Det
kan fx være elever, der har været i tvivl om uddannelsen
gennem grundforløbet, men som nu har besluttet, at de i
hvert fald vil færdiggøre GF2, så de sidenhen (inden for en
given tidshorisont) har mulighed for at starte direkte på
uddannelsens hovedforløb, hvis de gerne vil det. Der er også
elever, der gerne vil prøve at være i lære først. Fx fortæller en
elev, at han planlægger at være tiden ud i sin etårige kontrakt
og tage et hovedforløb på skolen for derefter at mærke efter,
om han skal fortsætte på uddannelsen.
Det kan vi lære af elevernes perspektiver
På tværs af elevinterviewene er det et udbredt perspektiv, at
det fællesskab, der er på holdet mod grundforløbets afslutning,
er blevet bedre. Der er også en gruppe af elever, der italesætter
sammenholdet som rigtig godt og som noget, der har ind-
flydelse på deres lyst til at komme i skole, og på, hvor mange
og hvem af deres holdkammerater de kan finde på at spørge
om hjælp.
Elevernes fortællinger om, hvad det gode fællesskab har haft af
betydning for deres oplevelse af at gå på GF2, peger på, at der
kan ligge et potentiale i tidligt at få etableret et godt fællesskab
på holdet.
ELEVERNES OPLEVELSE AF GF2 PÅ ERHVERVS UDDANNELSERNE
16
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 103: Orientering om ny undersøgelse fra EVA: Elevernes oplevelse af GF2 på erhvervsuddannelserne
2980678_0017.png
DANMARKS
EVALUERINGSINSTITUT
T
E
H
3555 0101
[email protected]
www.eva.dk
Elevernes oplevelse af GF2 på erhvervsuddannelserne
© 2025 Danmarks Evalueringsinstitut
Eftertryk med kildeangivelse er tilladt
Bestilles hos:
Danmarks Evalueringsinstitut
T +45 35 55 01 01
[email protected]
www.eva.dk
ISBN
WEB: 978-87-7182-786-6
TRYK: 978-87-7182-787-3
Illustration: Ellen Kronika
Layout: Essensen