Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del Bilag 100
Offentligt
2975808_0001.png
6. februar 2025
Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del - Bilag 100
Offentligt
Aftale mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og
Moderaterne) og Liberal Alliance, Det Konservative
Folkeparti, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti om
Fagfornyelsen
Undervisningen i folkeskolen skal stå solidt på det formål, som har været vedtaget og
bredt accepteret i årtier. Det er særligt vigtigt i en tid med stigende polarisering og
pres på de demokratiske værdier.
Undervisningen i folkeskolen skal derfor aktivt understøtte alt det, vi er fælles om i
Danmark. Forligskredsen vil derfor fastholde og understrege lovgivningens ambitioner
om almen dannelse. I folkeskolen skal eleverne blive fortrolige med dansk kultur og hi-
storie, herunder også for rigsfællesskabet, og få forståelse for andre lande og kulturer.
Her skal de møde naturvidenskaben og kunsten.
Det er en folkeskole med ambitioner om at forberede eleverne til deltagelse i et sam-
fund med frihed og folkestyre.
Folkeskolen er partipolitisk neutral. Men den skal stå solidt på videnskabens og demo-
kratiets side. Det er ikke en skole, som er ligeglad eller upåvirket af tendenserne i sam-
fundet. Tværtimod. Det er en skole, der aktivt skal fremme åndsfrihed, ligeværd og de-
mokrati.
Folkeskolens nye fagplaner er de centrale dokumenter, der skal sikre, at disse ambitio-
ner også realiseres for kommende skoleelever. Forligskredsen vil derfor gerne takke de
mange elever, eksperter og ansatte i folkeskolen, der allerede har bidraget til Fagfor-
nyelsen, og vil gerne opfordre endnu flere til at engagere sig i den kommende tid.
Baggrund
Folkeskoleforligskredsen (S, V, M, LA, KF, RV og DF) vedtog den 19. marts 2024 Aftale
om folkeskolens kvalitetsprogram – frihed og fordybelse. Med aftalen blev forligskred-
sen bl.a. enig om, at folkeskolens nuværende Fælles Mål skal erstattes af slankere og
mere enkle læreplaner for folkeskolens fag. De nye læreplaner (folkeskolens fagplaner)
skal understøtte, at folkeskolens formål og fagenes indhold er omdrejningspunktet for
skolens undervisning.
Forligskredsen har modtaget en række anbefalinger fra ekspertgruppen for Fagforny-
elsen, jf. beslutningsgrundlag fra ekspertgruppe for Fagfornyelsen af december 2024.
Anbefalingerne vedrører format for fagplaner i folkeskolens fag og øvrige elementer i
Fagfornyelsen.
6. februar 2025
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 100: Orientering om aftale om Fagfornyelsen, fra børne- og undervisningsministeren
1. Format for folkeskolens fagplaner
Forligskredsen kvitterer for ekspertgruppens arbejde og bakker overordnet op om ek-
spertgruppens forslag til format for folkeskolens fagplaner med følgende enkelte ju-
steringer:
1a. Folkeskolens formål sætter retning for hele folkeskolens undervisning. Folkeskolens
formål skal derfor fremgå af formatet for folkeskolens fagplaner.
1b. Forligskredsen bakker op om ambitionen om en fælles almen del i fagplanerne, der
omsætter folkeskolens formål til praksis. Forligskredsen er enig om, at almen del skal
afprøves som led i Fagfornyelsens udviklingsprogram, før forligskredsen træffer ende-
lig beslutning om almen del.
1c. Forligskredsen bakker op om, at de nye fagplaner skal styrke inddragelsen af ele-
verne i undervisningens tilrettelæggelse. Det er meget vigtigt, at eleverne inddrages i
undervisningen, men eleverne skal ikke have ansvaret for undervisningen. Det foreslå-
ede didaktiske princip om en undervisning, hvor eleverne inddrages og har medbe-
stemmelse skal derfor alene omhandle elevinddragelse.
1d. Folkeskolens fagrække er central, og tværfagligt arbejde skal hvile på en stærk fag-
lighed i de enkelte fag. Dette skal fremgå tydeligt af skrivevejledningen til de fagud-
valg, der nu skal lave udkast til fagplaner i folkeskolens fag.
1e. De enkelte fagplaner må ikke overstige 7-10 normalsider med undtagelse af
danskfaget, som dog ikke må overstige 12 normalsider.
1f. Forligskredsen ønsker, at der fortsat er fokus på innovation og entreprenørskab. En
mere praktisk undervisning, som ligger i ambitionerne for Fagfornyelsen, vil betyde, at
tilgange og metoder fra det tidligere tværgående tema innovation og entreprenørskab
i højere grad bliver integreret i undervisningen. Dertil er forligskredsen enig om, at
fagudvalgene for håndværk og design og teknologiforståelse skal forholde sig særligt
til, hvordan relevant indhold fra innovation og entreprenørskab skal indgå i de to fag.
2. Anbefalinger til Fagfornyelsen
Forligskredsen bakker op om ekspertgruppen for Fagfornyelsens øvrige anbefalinger
til Fagfornyelsen med følgende enkelte bemærkninger:
2a. Forligskredsen ønsker, at fagudvalget for teknologiforståelse giver nyt bud på et
enkelt navn til valgfaget og fagligheden. Ekspertgruppen foreslår ”Digital Teknologi-
forståelse”, mens forligskredsen ønsker et kortere navn i børnehøjde fx ”Teknologi”.
2b. Forligskredsen ønsker, at der fortsat er fokus på seksualundervisning. Derfor øn-
sker forligskredsen, at fagudvalgene for dansk, natur/teknologi, biologi og historie for-
holder sig til relevant indhold fra det tidligere obligatoriske emne sundheds- og seksu-
alundervisning og familiekundskab i deres videre arbejde.
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 100: Orientering om aftale om Fagfornyelsen, fra børne- og undervisningsministeren
2c. Forligskredsen ønsker at styrke anvendelsen af analoge bøger i undervisningen,
hvilket skal afspejles i undervisningsvejledningerne til fagene.
Videre proces
Forligskredsen ønsker, at Fagfornyelsen når ud på alle landets skoler og bliver afsæt
for lokale didaktiske og pædagogiske drøftelser på skolerne. Forligskredsen opfordrer
derfor til, at alle landets skoler orienterer sig i og drøfter udkast til folkeskolens fagpla-
ner, når de i skoleårene 2025/2026 og 2026/2027 foreligger og afprøves i et udvik-
lingsprogram, der skal afprøve og kvalificere udviklingen af fagplanerne. Forligskred-
sen bakker op om folkeskolens parters dialog med fonde om et mere omfattende ud-
viklingsprogram i regi af Fagfornyelsen.
Forligskredsen vil løbende drøfte status på arbejdet med Fagfornyelsen og vil træffe
endelig beslutning om folkeskolens fagplaner, herunder den almene del, på baggrund
af udviklingsprogrammet og forud for, at folkeskolens fagplaner træder i kraft fra sko-
leåret 2027/2028.