Boligudvalget 2024-25
BOU Alm.del Bilag 28
Offentligt
2985758_0001.png
Notat om rapporten fra arbejdsgruppen om vurdering
af erhvervsgrunde
Til orientering af Finans-, Skatte- samt By- og Boligudvalget
Sammenfatning
Dette notat omhandler udfordringerne ved at opgøre grundlaget for
grundskylden. Den gældende model til vurdering af grundlaget for grund-
skylden for erhvervsgrunde (herunder blandt andet leje- og andelsboliger)
blev vedtaget af Folketinget i februar 2021. Med modellen er det ikke
længere grundens handelsværdi i ubebygget stand, der beskattes. I ste-
det beskattes udkommet af en model, der stort set er fastlagt i lovteksten.
Modellen bygger på en antagelse om, at det bedste alternativ til at an-
vende et areal til erhvervsformål er at anvende det til boligformål. Er-
hvervsgrunde grundværdiansættes derfor i første omgang som beboelse.
Hvis grunden ikke kan anvendes til boligformål, fordi den er begrænset i
sin anvendelse, f.eks. som følge af en specifik lokalplan, nedskaleres vur-
deringen på baggrund af lovfastsatte nedskaleringsfaktorer.
Arbejdsgruppen om vurdering af erhvervsgrunde blev nedsat i marts
2022 i forlængelse af det ovennævnte lovforslag fra 2021. Arbejdsgrup-
pen afleverede deres
rapport
med anbefalinger den 8. november 2024.
Dette notat fokuserer på uenigheden i arbejdsgruppen. Flertallet i ar-
bejdsgruppen anbefaler, at den gældende model for vurdering af er-
hvervsgrunde fastholdes, mens arbejdsgruppens mindretal, Thomas
Booker, i stedet anbefaler en såkaldt hybridmodel
1
.
Uenigheden i arbejdsgruppen afspejler i høj grad dette centrale dilemma:
For erhvervsgrunde betyder de nye regler, at beskatningsgrundlaget fast-
sættes af Skatteministeriet på baggrund af en række objektive kriterier,
som indgår i en model, der delvist er fastlagt i lovteksten. Det indebærer,
at det ikke længere er muligt at klage med henvisning til, at grundvurde-
ringen afviger væsentligt fra grundens markedsværdi. Til gengæld vil re-
gelsættet (fremadrettet) ikke være så omkostningstungt at administrere,
og hensigten er bl.a., at sagsbehandlingen skal være ensartet.
24. februar 2025
Kathrine Lange
Økonomisk
chefkonsulent
[email protected]
3337 3323
1
Hele arbejdsgruppen anbefaler en justering af værdiansættelserne for butik og kontor samt en
ny model for værdiansættelse af vedvarende energianlæg.
Side 1 | 14
BOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 28: Notat om rapporten fra arbejdsgruppe om vurdering af erhvervsgrunde
2985758_0002.png
Hvis grundvurderinger derimod skal afspejle eller knyttes tæt til grundens
markedsværdi, vil regelsættet sandsynligvis blive dyrere at administrere
på længere sigt. Endvidere vil vurderingen blive mere subjektiv, idet den
metode, der skal anvendes til at fastlægge grundens markedsværdi, vil
afhænge af konteksten, herunder antallet af handler med grunde i områ-
det. Til gengæld får borgerne mulighed for at klage, hvis grundvurderin-
gen i væsentlig grad afviger fra markedsværdien.
Nedenfor uddybes dilemmaet, og der præsenteres forslag til spørgsmål til
skatteministeren.
Engbergudvalgets anbefalinger
Mange økonomer anser grundskylden for at være en »god skat«. Det skyldes
grundlæggende, at skatteyderen ikke selv kan påvirke skattegrundlaget, idet
udbuddet af jord stort set er upåvirkeligt. Dermed forvrider grundskylden –
som udgangspunkt – ikke incitamentet til at foretage produktivitetsfremmende
investeringer i realkapital, uddannelse, innovation osv.
2
Grundskyldens akilleshæl er imidlertid opgørelsen af grundlaget. I 2014 kom
det såkaldte Engbergudvalg
3
med rapporten »Forbedring
af ejendomsvurde-
ringen«,
der netop påpegede, at der er store problemer med at opgøre
grundlaget for grundskylden. På daværende tidspunkt
4
skulle grundskylden
afspejle den forventelige kontantpris på grunden i ubebygget stand. Engber-
gudvalget påpegede dog, at der for langt de fleste grunde imidlertid ikke eksi-
sterer aktuelle markedsbestemte handelsdata for grunden i ubebygget stand.
Dette gjaldt ifølge Engbergudvalget
også
for enfamiliehuse.
5
Engbergudvalget opstillede en række modeller for vurdering af grunde til par-
cel- og rækkehuse m.v. Udvalget konkluderede imidlertid, at det lave antal
salg af grunde samt salgenes begrænsede repræsentativitet medfører, at
2
Jf. eksempelvis »Det
handler om Velstand og velfærd«
Slutrapport fra produktivitetskommissio-
nen. Bemærk dog, at dette fordrer, at der – som det var tilfældet før 2013 – gives fradrag for
grundforbedringer, se også senere.
I forlængelse af Rigsrevisionens kritik og suspenderingen af vurderingerne i 2013 blev der i ok-
tober 2013 nedsat et Ekspertudvalg om ejendomsvurdering (også kendt som Engbergudvalget)
med henblik på at udarbejde anbefalinger til, hvordan kvaliteten af ejendomsvurderingerne
kunne forbedres.
Dvs. før
L71
(samling 2019-20) samt før
L107A (Samling: 2020-21).
Jf. side 21 i Engbergudvalgets rapport. »Der
handles generelt ikke mange ubebyggede grunde
på frie vilkår mellem private, ligesom de solgte ubebyggede grunde ikke nødvendigvis er re-
præsentative. Fx sker udstykninger af nye grunde ofte i udkanten af byerne, mens der er et
mere begrænset udbud af ubebyggede grunde tættere på de indre bykerner.«
3
4
5
Side 2 | 14
BOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 28: Notat om rapporten fra arbejdsgruppe om vurdering af erhvervsgrunde
2985758_0003.png
modellerne i større eller mindre omfang hviler på antagelser, »hvis
gyldighed
vanskeligt kan verificeres«.
6
Udvalget konkluderede også, at metoder, »der
estimerer beskatningsværdier
for grunde på baggrund af ejendomshandler, kan forsøges udviklet. Med de
data, som er tilgængelige i dag, vil sådanne modeller dog bygge på admini-
strative og vurderingsfaglige beslutninger om fordeling af værdien af bygnin-
ger og grund, som ikke kan verificeres, fordi der er meget få frie salg af ube-
byggede grunde.«
Udvalget bemærkede også, at en individuel skønsmæssig værdiansættelse
af den enkelte grund heller ikke er vejen frem, idet udvalget konkluderede,
»at
vurdering af grunde på baggrund af besigtigelse og skøn ikke vurderes at
resultere i præcise eller gennemsigtige værdiansættelser.«
Udvalget anbefalede på denne baggrund, at beskatningsværdien for grunde
for parcel- og rækkehuse som alternativ fastsættes som en politisk eller ad-
ministrativt fastsat andel af den samlede ejendomsværdi, jf. side 22 i »For-
bedring af ejendomsvurderingen«.
7
Alligevel har man arbejdet videre med en grundværdikurve
På trods af anbefalingerne fra Engbergudvalget er der arbejdet videre med
en model, der for enfamiliehuse stadig beskatter den forventelige kontantpris
af grunden i ubebygget stand – metoden til at anslå værdien bygger på ud-
ledningen af en såkaldt grundværdikurve.
Ydermere lader man efter de nye regler grundlæggende denne grundværdi-
kurve for enfamiliehuse danne udgangspunkt for beskatningen af alle andre
ejendomme, dvs. også ejerlejligheder og erhvervsejendomme,
8
jf. senere.
Arbejdsgruppen om vurdering af erhvervsgrunde beskriver i
bilag 3 i deres af-
rapporteringsrapport
fastlæggelsen af grundværdikurven: Grundværdikurven,
beskriver en sammenhæng mellem grundværdier og standardiserede ejen-
6
Jf. side 21 i rapporten »Forbedring
af ejendomsvurderingen«.
Med hensyn til erhvervsejendomme og ejerlejligheder konkluderede udvalget: »at
den model,
der p.t. anvendes for vurdering af erhvervsgrunde, herunder for grunde til ejerlejligheder, svarer
til den model, der anvendes af markedsaktører, hvorfor udvalget ikke har udarbejdet en ny mo-
del for, hvorledes erhvervsgrunde kan værdiansættes. Udvalget anbefaler dog, at data på om-
rådet forbedres.«
Mere præcist bygger grundværdikurven for etageejendomme grundlæggende på en grundvær-
dikurve for nyopførte parcelhuse, mens grundværdikurven for enfamiliehuse dannes med ud-
gangspunkt i et parcelhus fra 1970, bilag 2 i »Vurdering
af erhvervsgrunde«.
7
8
Side 3 | 14
BOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 28: Notat om rapporten fra arbejdsgruppe om vurdering af erhvervsgrunde
2985758_0004.png
domsværdier. Den standardiserede ejendomsværdi afspejler, hvad ejen-
domsværdien ville være, hvis grunden var bebygget med et ”standardhus”.
Grundværdikurven estimeres med udgangspunkt i observerede handelspriser
for ubebyggede grunde og den estimerede ejendomsværdimodel for ejerboli-
ger. Som påpeget af Engbergudvalget fremgår det imidlertid af bilag 3 i rap-
porten, at grundværdikurven afhænger af de valgte specifikationer/de under-
liggende antagelser – specifikationer, der ikke er fastlagt politisk. På denne
måde kan man fremføre, at den enkeltes skattegrundlag (delvist) er fast-
lagt/pålagt administrativt. Behovet for antagelser skyldes bl.a., at modellen
»ikke
nødvendigvis perfekt opfanger alle de forhold, der bestemmer byg-
ningsværdierne.»
9
Men det skyldes også manglen på data, se eventuelt også
dette
folketingssvar.
En betragtning kunne imidlertid være, at det ikke er så problematisk, at den
model, som myndighederne anvender til at anslå et beskatningsgrundlag,
hviler på en række forudsætninger. Det vil sige, at myndighedernes vurdering
af skattegrundlaget sker på baggrund af modeller og forudsætninger, der
fastlægges administrativt. Det sker jo også i mange andre tilfælde, eksempel-
vis når myndighederne skal anslå værdien af unoterede virksomheder
10
. Man
kunne således have den betragtning, at det ikke er så problematisk, når blot
skatteyderen efterfølgende kan løfte en klage, såfremt beskatningsværdien
afviger for meget fra noget observerbart (den forventelige kontantpris på
grunden i ubebygget stand). På denne måde vil skattegrundlaget ikke være
rent administrativt fastsat, selv om myndighederne må anvende forudsætnin-
ger, når værdien skal vurderes.
For enfamiliehuse anvendt som ejerboliger er dette stadig tilfældet. Her kan
skatteyder stadig få medhold, hvis det kan godtgøres, at grundværdien afvi-
ger for meget fra grundens handelsværdi.
11
Dilemmaet beskrevet i sammenfatningen til dette notat består imidlertid i, at
det ikke længere er tilfældet for etageejendomme (lejeboliger, andelsboliger
9
Jf. bilag 3 i »Vurdering
af erhvervsgrunde«
Bemærk, at Skatteministeriet sendte et lovforslag i høring den 28. juni 2024, der indfører et
retskrav på en skematisk værdiansættelse ved opgørelsen af bo- og gaveafgiften ved generati-
onsskifte af en erhvervsvirksomhed. Lovforslaget giver retskrav på en skematisk værdiansæt-
telse, men det ændrer ikke på, at den pågældende skatteyder har mulighed for at løfte en
klage, såfremt det kan godtgøres, at den skematiske værdi afviger fra virksomhedens handels-
pris.
Jf. side 107 i »Vurdering
af erhvervsgrunde«.»
For ejerboliger der ikke er ejerlejligheder følger
det af hovedreglen i EVL § 15, stk. 1, og af den specifikke regulering i EVL §§ 24-27 a, at der
gælder en direkte handelsværdinorm. Det gælder, uanset at der i lovbemærkningerne er anført
metoder til værdiansættelsen af ejerboliger (grundværdikurve mv.). Hvis det kan påvises, at
grundværdien (eller ejendomsværdien) afviger med mere end +/- 20 pct. fra handelsværdien, er
ansættelsen at anse som »forkert««.
10
11
Side 4 | 14
BOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 28: Notat om rapporten fra arbejdsgruppe om vurdering af erhvervsgrunde
2985758_0005.png
og ejerlejligheder) samt (andre) erhvervsejendomme. Ydermere bygger
grundvurderingerne for denne type ejendomme også på en grundværdikurve,
som ifølge Engbergudvalget nødvendigvis må bygge på forudsætninger, der
ikke kan verificeres, jf. næste afsnit.
De nye vurderingsnormer bygger på et »slutbrugerperspektiv«
Som allerede nævnt beskattes erhvervsejendomme ikke længere af den for-
ventelige kontantpris på grunden i ubebygget stand. I stedet for har Skattemi-
nisteriet introduceret begrebet slutbrugerperspektivet.
Ifølge Skatteministeriet svarer slutbrugerværdien for enfamiliehuse til grun-
dens værdi i ubebygget stand, mens det – ifølge ministeriet og lovteksten –
ikke er tilfældet for etageejendomme.
12
For etageejendomme anvendt til beboelse fastlægges slutbrugerværdien på
baggrund af en forholdsvis kompliceret model, der grundlæggende bygger på
en grundværdikurve for parcelhuse
13
. Med slutbrugerperspektivet ansættes
grundskyldsbeskatningsværdien for etageejendomme anvendt til beboelse ud
fra en række forudsætninger om bl.a. befolkningens præferencer for at bo i
henholdsvis et parcelhus og en lejlighed med udgangspunkt i en grundværdi-
kurve for parcelhuse,
14
jf. bilag 1.
Andre erhvervsejendommes beskatningsværdi anslås efterfølgende ved
(eventuelt) at nedjustere denne slutbrugerværdi
15
. For såvel etageejen-
domme anvendt til beboelse som for (andre) erhvervsejendomme indgår
12
Jf. side 62 i
L71
(samling 2019-20) » På den baggrund må det samlet forventes, at slutbruge-
rens værdiansættelse af grunden er væsentlig højere end den pris, investor oprindeligt gav for
byggegrunden, og end de handelspriser, der kan observeres i forbindelse med faktiske salg af
grunde udlagt til etageboligbebyggelse til ejerlejligheder. De handelspriser, som bygherrerne
opnår ved køb af byggegrunde, vil derfor efter forslaget ikke være relevante i forhold til grund-
værdiansættelserne, idet disse ikke afspejler værdien for den endelige slutbruger.«.
»Grundvurderingsmetoden for etageejerlejligheder benytter derfor en særlig grundværdikurve
for parcelhuse til at estimere en bygningsværdi for den betragtede lejlighed, som så fratrækkes
den samlede ejendomsværdi for at finde grundværdien. Der benyttes således en variant af
grundresidualmodellen«, »Den særlige grundværdikurve for parcelhuse estimeres empirisk på
samme måde som den almindelige grundværdikurve. Forskellen ift. den almindelige grundvær-
dikurve er, at standardparcelhuset antages at være nyopført for at gøre det sammenligneligt
med standardejerlejligheden, der ligeledes forudsættes nyopført.«, jf. side 139 i »Vurdering af
erhvervsejendomme«.
Mere konkret forudsættes det, at grundskylden pr. kvadratmeter skal være den samme, hvis
enfamiliehuset og lejligheden har samme karakteristika og boligareal, og lejligheden ville koste
det samme pr. kvadratmeter boligareal som enfamiliehuset, såfremt lejligheden i stedet havde
været en ejerlejlighed.
Det skal dog nævnes, at hvor grundvurderingen af ejerboliger tager højde for en række for-
skellige faktorer så som f.eks. afstand til sø, så slås en række af disse faktorer fra i forbindelse
13
14
15
Side 5 | 14
BOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 28: Notat om rapporten fra arbejdsgruppe om vurdering af erhvervsgrunde
2985758_0006.png
grundværdikurven på denne måde som et vigtigt element i ansættelsen af
skattegrundlaget.
Slutbrugerperspektivet har bl.a. til formål at sikre en ensartet beskatning af
lejeboliger og ejerboliger
16
. Således har begrebet til formål at sikre, at grunde
til boligformål beskattes ens uafhængigt af ejerformen
17
.
Det er den økonomiske konsulents forståelse af slutbrugerbegrebet, at det for
etageejendomme ikke refererer til noget direkte observerbart, se eksempelvis
her
og
her.
18
Arbejdsgruppens mindretal, Thomas Booker, påpeger behovet
for at definere begrebet mere præcist: »I
forhold til handelsværdi af grunden i
ubebygget stand for slutbrugeren bør det i lovforarbejderne præciseres, hvad
der skal forstås ved fx slutbrugerperspektivet«
19
.
Mindretallets kritik og alternative forslag
Som allerede nævnt fastlægges grundlaget for grundskylden ud fra den anta-
gelse, at det bedste alternativ til at anvende et areal til erhvervsformål er at
anvende det til boligformål. Derfor benævnes modellen alternativomkost-
ningsmodellen (AOM). Erhvervsgrunde grundværdiansættes i første omgang
som beboelse – i nogle tilfælde som etageboligbebyggelse til ejerlejligheder, i
andre tilfælde som parcelhuse – ud fra et slutbrugerperspektiv. Vurderingen
tager som forklaret ovenfor i begge tilfælde udgangspunkt i en grundværdi-
kurve for parcelhuse.
Hvis grunden ikke kan anvendes til boligformål, fordi den er begrænset i sin
anvendelse, f.eks. som følge af en specifik lokalplan eller anden regulering,
nedskaleres vurderingen som allerede nævnt. Nedskaleringen sker på bag-
grund af nogle i lovgivningen fastlagte skematiske nedskaleringsfaktorer, der
er ens i hele landet. Arbejdsgruppens mindretal, Thomas Booker, fremhæver
med ansættelsen for erhvervsejendomme, der ikke anvendes til beboelse, jf. boks 4.6 i »Vurde-
ring af erhvervsejendomme«.
16
Jf. side 111 i »Vurdering af erhvervsejendomme«.
17
Argumentet for slutbrugerperspektivet er også, at en beskatning, der er uafhængig af ejerfor-
men, ikke vil være forvridende, se senere. Men den økonomiske konsulent vil gerne pointere, at
det kræver, at skatteyderen ikke kan påvirke kategoriseringen og dermed beskatningen af ejen-
dommen.
Når økonomer analyserer prisdannelsen på boligmarkedet og dermed nytteværdien af en bo-
lig, sker dette sædvanligvis på baggrund af enten et såkaldt usercost nyttebegreb eller i andre
tilfælde 1.-årsydelsen. Usercost vil ifølge økonomisk teori være lig med nettoomkostningen ved
at besidde en given ejendom i en given periode, mens 1. årsydelsen er de likviditetsmæssige
omkostninger 1 år. Begge begreber kan i modsætning til slutbrugerperspektivet observeres.
Jf. side 109 i »Vurdering af erhvervsejendomme«.
18
19
Side 6 | 14
BOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 28: Notat om rapporten fra arbejdsgruppe om vurdering af erhvervsgrunde
2985758_0007.png
på side 105 til 106 i rapporten, at de ensartede nedskaleringer ikke er retvi-
sende på et kommunalt niveau
20
.
Endvidere fremhæver han, »at
der er bemærkelsesværdige forskelle mellem
værdien af grunde i ubebygget stand ud fra værdien i handel og vandel, som
er ansat af fagpersonerne i Vurderingsankenævnene, og de grundværdier,
som AOM kommer frem til«
21
, samt at »Blandt
de mest opsigtvækkende ek-
sempler er der en erhvervsejendom i Københavnsområdet, hvor de fagkyn-
dige i Vurderingsankenævnet har ansat handelsværdien af grunden i ube-
bygget stand i 2019-niveau til ca. 14 pct. af den værdi, som ejendommen er
blevet vurderet til i henhold til AOM i den foreløbige vurdering pr. 1. januar
2023.«
22
Mindretallet har således den betragtning, at problemet med slutbrugerper-
spektivet er, at der ikke kan rejses en klage med udgangspunkt i en faktisk
handelspris for grunden, jævnfør boks 1.
20
»De
lovfæstede og landsdækkende nedskaleringer medfører, at grundværdiansættelserne for
erhvervsgrunde vil afvige med mere end 20 pct. for erhvervsgrunde til industri og lager i mere
end 80 pct. af alle kommunerne. Målt i forhold til data om værdiforskellen mellem en ejerbolig
(altså den værdi, hvorfra der nedskaleres) og de respektive anvendelser til industri og lager
samt kontor og butik. Endvidere vil de lovfæstede og landsdækkende nedskaleringer medføre,
at grundværdiansættelserne vil afvige med mere end 20 pct. for erhvervsgrunde til kontor og
butik i over 70 pct. af landets kommuner.«
Jf. side 105 i rapporten. Flertallet kritiserer dog disse
data side 11 i »Vurdering af erhvervsgrunde«.
Jf. side 51 i »Vurdering af erhvervsgrunde«.
Jf. side 106 i »Vurdering af erhvervsgrunde«.
21
22
Side 7 | 14
BOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 28: Notat om rapporten fra arbejdsgruppe om vurdering af erhvervsgrunde
2985758_0008.png
Boks 1. Udtalelse fra mindretallet om problemer med klageadgangen
»Hvis
en slutbruger lige op til vurderingsterminen har erhvervet en er-
hvervsgrund til 5 mio. kr. i en handel mellem uafhængige parter, kan den
pågældende ikke anfægte grundværdien fastsat efter ”AOM” på baggrund
af handelsværdi, selvom AOM kommer frem til grundværdier på 50, 100
eller 200 mio. kr. Ejendomsejeren vil i så fald udelukkende kunne indgive
en klage begrundet i indsigelser i forhold til den standardejerboligværdi og
den standardejerboliggrundværdi, der er lagt til grund for vurderingen, her-
under de af Vurderingsstyrelsen udvalgte referenceejendomme. Det er –
efter mindretallets opfattelse – ikke hverken forudsigelighed eller gennem-
sigtighed for ejendomsejeren, nærmest det modsatte«,
jf. side 54 i rappor-
ten.
Til denne indvending svarer flertallet, at det slet ikke er meningen, at vær-
dien skal afspejle den faktiske handelspris, jf. nederst side 56 og frem i
rapporten.
Problemet med slutbrugerperspektivet er således ifølge mindretallet, at skat-
teyderne i relation til grundværdier for erhvervsejendomme alene vil kunne
rejse en klage over de eksogene oplysninger, der anvendes af ministeriet til
at beregne grundværdien. Der vil derimod ikke kunne klages over Skattemini-
steriets metode/model. Den delvis administrativt fastsatte modelstruktur, der
ligger til grund for koblingen mellem de eksogene oplysninger og udkommet
af modellen (grundværdien), kan der således ikke klages over. Det skyldes
grundlæggende, at modellen ikke længere søger at ramme noget observer-
bart/noget, der handles på et marked. Dermed vil modelstrukturen ikke kunne
eftervises med udgangspunkt i noget observerbart.
Mindretallets forslag
Mindretallet, Thomas Booker, ønsker en såkaldt hybridmodel. Grundlæg-
gende foreslår Thomas Booker, at der skal være en relation mellem skatte-
grundlaget og handelsprisen på grunden, og at denne relation skal fremgå af
lovteksten eller forarbejderne til denne.
Skattemyndighederne skal derefter have metodefrihed til at anslå grundvær-
dien, så længe der kan argumenteres for, at de valgte metoder bedst sikrer et
resultat, der falder inden for vurderingsnormen. Det kunne eksempelvis være
tilfældet, hvis det kan eftervises, at den valgte metode grundlæggende er
markedskonform, dvs. en metode, som generelt anvendes af private, når de
skal anslå værdien i forbindelse med salg til en uafhængig part.
Den foreslåede model vil i modsætning til den nuværende sikre, at erhvervs-
ejendomsejerne opnår mulighed for en efterfølgende klage- eller domstolsbe-
handling af grundværdiansættelsen ud fra en overordnet handelsværdinorm.
Side 8 | 14
BOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 28: Notat om rapporten fra arbejdsgruppe om vurdering af erhvervsgrunde
2985758_0009.png
Flertallets kritik af mindretallets løsning
Rapporten gennemgår en række metoder til at opgøre handelsværdien af
grunde. Der er imidlertid problemer med alle metoderne, hvilket i høj grad
skyldes, at man ikke kan komme uden om det grundlæggende problem:
manglen på data, jf. bilag 2.
Skal vurderingen ske efter en hybridmodel, hvor Skattemyndighederne har
metodefrihed, men hvor myndighederne skal argumentere for den valgte me-
tode, vil det ifølge flertallet i stort omfang skulle foregå manuelt ved udstrakt
brug af subjektive skøn fra den enkelte vurderingsfaglige medarbejder. Fler-
tallet fremhæver, at det ikke blot vil mindske vurderingernes forudsigelighed,
men også kræve omfattende ressourcer.
Endvidere argumenterer flertallet for, at en grundskyld knyttet til grundens
handelsværdi er forvridende, mens den gældende model ikke er forvridende:
»For
at undgå forvridninger af investeringsbeslutningerne i byggesektoren
lægger arbejdsgruppen altså op til, at grundværdier ansættes ud fra et slut-
brugersperspektiv, hvor grunde til boligformål anses for at have samme værdi
uanset ejerformen. Princippet om, at vurderingen skal afspejle et slutbruger-
perspektiv indebærer således en ensartet beskatning af værdien af grunde,
der tilskynder til en samfundsøkonomisk hensigtsmæssig anvendelse af
grunden.«
23
Arbejdsgruppen skriver, at en grundskyld, der er knyttet til handelsværdien af
grunden, vil beskatte byggemodning og dermed være forvridende. Det kan
påpeges, at såfremt der er fradrag for grundforbedringer, som det var tilfæl-
det før 1. januar 2013, se
her,
så vil en grundskyld, der hviler på markeds-
værdien af grunden i ubebygget stand som udgangspunkt ikke være forvri-
dende. Det skal dog anføres, at grundforbedringsfradraget blev fjernet, fordi
der var store administrative omkostninger forbundet med at administrere fra-
draget.
Ydermere skal det fremhæves, at såfremt de nuværende regler ændres, så
skatteyder – uanset handelsprisen på grunden – har mulighed for at påvirke
den skattemæssige kategorisering af erhvervsejendommen, så kan de nuvæ-
rende regler blive (overordentligt) forvridende.
24
23
Jf. side 24 i rapporten.
24
Den økonomiske konsulent ønsker at fremhæve, at dette hurtigt kan blive tilfældet, hvis man
bevæger sig længere ned ad den vej, der er udstukket med praksisændringen i Vurderingssty-
relsens udkast til et nyt styresignal, som blev sendt i ekstern høring 25. september 2024. Her er
der lagt op til en ændret praksis for, hvornår en anvendelse af en grund anses for mulig efter
plangrundlaget eller anden offentlig regulering. Hvis skatteyderen – uagtet grundens handels-
Side 9 | 14
BOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 28: Notat om rapporten fra arbejdsgruppe om vurdering af erhvervsgrunde
2985758_0010.png
Spørgsmål
Spørgsmål 1:
Kan skatteministeren bekræfte, at såfremt grundvurderingerne
skal afspejle grundens værdi i ubebygget stand, så vil den enkelte have mu-
lighed for at løfte en klage, ud fra at grundvurderingen afviger (for meget) fra
netop denne værdi? I forlængelse af dette kan ministeren yderligere be-
kræfte, at grundværdien for bl.a. lejeboliger i dette tilfælde til gengæld ikke vil
kunne baseres på en på forhånd fastlagt model?
Spørgsmål 2:
Arbejdsgruppen om vurdering af erhvervsgrunde skriver i boks
1.2 i deres rapport, at Engbergudvalget konkluderede, at grunde til ejerboli-
ger fremadrettet burde værdiansættes som andel af ejendomsværdien. Kan
skatteministeren bekræfte, at denne anbefaling omfattede parcel- og række-
huse m.v.? Ministeren bedes videre bekræfte, at der på side 23 i Engbergud-
valget rapport står, at udvalget anbefaler »at
vurdering af grunde til erhvervs-
ejendomme og ejerlejligheder sker som vurdering af grundens gennemsnit-
lige handelsværdi og efter metode svarende til den, der anvendes i marke-
det.«
Spørgsmål 3:
Kan skatteministeren bekræfte, at de nuværende vurderinger
af grundværdien for etageejendomme og erhvervsejendomme ikke lever op
til Engbergudvalgets princip om, at vurderingerne så vidt muligt skal tilstræ-
bes at ramme en gældende markedsnorm, dvs. noget, der handles på et
marked?
Spørgsmål 4:
Arbejdsgruppen skriver, at såfremt vurderingen i stedet blev
fastsat ud fra et investorperspektiv, så vil investoren få en højere beskatning i
takt med, at jorden udvikles, hvilket vil trække i retning af en ikkeoptimal ud-
nyttelse af grunden. Kan skatteministeren imidlertid bekræfte, at såfremt
grundværdien alene afspejler markedsværdien af grunden i ubebygget stand
med fradrag for grundforbedringer, så er grundskylden ikke forvridende? Mi-
nisteren bedes i den forbindelse bekræfte, at fradrag for forbedringer af grun-
den er ophævet fra den 1. januar 2013, hvilket bl.a. mindskede tilskyndelsen
til udbedring af jordforurening.
Spørgsmål 5:
Arbejdsgruppen har selv lagt sig fast på et princip om, at vur-
deringen skal afspejle værdien for slutbrugeren. Vil skatteministeren be-
kræfte, at denne værdi ifølge ministeren kan observeres for enfamiliehuse
som handelsprisen på grunden i ubebygget stand, men at værdien ifølge mi-
nisteriet ikke kan observeres direkte, når det drejer sig om etageejendomme?
pris – får indflydelse på dette, kan grundskylden blive mere forvridende på tværs af anvendel-
ser, end det ville være tilfældet, såfremt grundskylden i stedet som tidligere var knyttet til grun-
dens handelspris i ubebygget stand. Den økonomiske konsulent uddyber gerne dette.
Side 10 | 14
BOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 28: Notat om rapporten fra arbejdsgruppe om vurdering af erhvervsgrunde
2985758_0011.png
Spørgsmål 6:
Vil skatteministeren forholde sig til mindretallets kritik: »I
for-
hold til handelsværdi af grunden i ubebygget stand for slutbrugeren bør det i
lovforarbejderne præciseres, hvad der skal forstås ved fx »slutbrugerper-
spektivet««,
jf. side 109 i »Vurdering af erhvervsejendomme«? Herunder be-
des skatteministeren oplyse, om det er en etageejendoms bruttoareal eller
det tinglyste(bolig)areal, der er centralt for beregningen af grundværdien?
Spørgsmål 7:
Side 62 i »Vurdering af erhvervsejendomme« skriver arbejds-
gruppen: »I analysen indgår grunde til boligudlejning ikke. Det skyldes, at der
ikke er grundlag for, at værdien for en slutbruger af udlejnings-, andelsboliger
eller almene boliger skulle adskille sig fra værdien for en slutbruger i en ejer-
lejlighed. Derfor bør grunde til boligudlejning ikke vurderes anderledes end
grunde til ejerboliger, blot fordi ejerformen indebærer, at de anses som er-
hvervsejendomme«. Kan ministeren bekræfte, at dette betyder, at ministeren
anser det forhold, at det kan påvirke handelsprisen på grunden, såfremt der
eksempelvis alene må opføres almene boliger, som værende uden betydning
for grundskyldsbeskatningen?
Spørgsmål 8:
I afsnit 5.2.1 forklarer arbejdsgruppen, hvorledes der for er-
hvervsejendomme, der ikke anvendes til beboelse, ikke er tilstrækkelig med
data til at basere grundværdien på en direkte handelsprisnorm. Vil ministeren
foretage den samme analyse for erhvervsejendomme, der anvendes til bolig-
formål og eventuelt indbefatte grunde anvendt til ejerlejligheder i analysen?
Spørgsmål 9:
Vil ministeren bekræfte, at Engbergudvalget anbefalede, at
beskatningsværdien for grunde for parcel- og rækkehuse fastsættes som en
politisk eller administrativt fastsat andel af den samlede ejendomsværdi, jf.
side 22 i »Forbedring
af ejendomsvurderingen«.
25
Vil ministeren redegøre for
konsekvenserne af en model, hvor beskatningsværdien for grundskylden
fastsættes som en politisk fastsat andel af den samlede ejendomsværdi pr.
boligareal? Andelen skal fastsættes, så der opnås samme provenu som med
gældende regler.
25
Mht. til erhvervsejendomme og ejerlejligheder konkluderede udvalget: »at
den model, der pt.
anvendes for vurdering af erhvervsgrunde, herunder for grunde til ejerlejligheder, svarer til den
model, der anvendes af markedsaktører, hvorfor udvalget ikke har udarbejdet en ny model for,
hvorledes erhvervsgrunde kan værdiansættes. Udvalget anbefaler dog, at data på området for-
bedres.«
Side 11 | 14
BOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 28: Notat om rapporten fra arbejdsgruppe om vurdering af erhvervsgrunde
2985758_0012.png
Bilag 1 En grov gennemgang af modellen til vurdering af
grunde under etageejendomme til boligformål
Boligskattereformen indebærer både nye vurderinger og nye skatteregler. For
etageejendommene betyder reformen, at selve den metode, hvormed grund-
værdien vurderes, ændres. Med den nye vurderingsmodel vurderes grunde
under lejeboliger og andelsboliger efter samme metoder som ejerboliger.
26
Det betyder, at de nye grundværdier for lejeboliger og andelsboliger vil svare
til grundværdierne for tilsvarende ejerboliger med samme beliggenhed og
størrelse. Dermed er princippet for vurderingen af grundværdien under ejer-
lejligheder altså afgørende for alle etageejendomme anvendt til beboelse.
Af ejendomsvurderingslovens §19a. stk. 2 fremgår det, at grundværdien for
ejerlejligheder fastlægges som følger »For ejendomme omfattet af stk. 1, der
alene anvendes til etageboligbebyggelse til ejerlejligheder, ansættes en
grundværdi for hver enkelt ejerlejlighed ved fra en standardiseret ejendoms-
værdi for ejerlejligheden at fratrække ejerlejlighedens bygningsværdi. Byg-
ningsværdien ansættes ud fra bygningsværdien pr. kvadratmeter boligareal
for standardiserede enfamilieshuse, der har samme standardiserede ejen-
domsværdi pr. kvadratmeter boligareal som den standardiserede ejerlejlig-
hed. Bygningsværdien for et standardiseret enfamilieshus opgøres som den
standardiserede ejendomsværdi fratrukket grundværdien for en grund af
standardstørrelse.« Mere konkret foregår ansættelsen af grundværdien for
ejerlejligheder på følgende måde
27
:
1) Først opgør Vurderingsstyrelsen ejendomsværdien af en given ejer-
lighed.
2) Derefter opgøres værdien af ejerlejligheden, hvis der i stedet for den
faktiske ejerlejlighed var tale om en såkaldt nyopført standardejerlej-
lighed.
3) Derefter beregnes værdien af selve bygningen i standardlejligheden.
Den findes ud fra værdien af bygningen i et såkaldt standardenfami-
liehus. Således forudsætter ministeriet, at værdien af bygningen i
standardlejligheden pr. m
2
boligareal svarer til værdien af at benytte
bygningen i et såkaldt standardenfamiliehus, hvis de to boliger har
samme ejendomsværdier pr. m
2
boligareal.
4) Endelig fratrækker man så den standardiserede lejligheds bygnings-
værdi fra ejendomsværdien af standardlejligheden. Dermed frem-
kommer grundværdien pr. m
2
boligareal. Dernæst kan den samlede
grundværdi findes ved at gange dette beløb med antallet af m
2
bolig-
areal.
26
Det er en konsekvens af
L107A (Samling: 2020-21).
27
Bilag 2 i »Vurdering af erhvervsejendomme«. Dette er også beskrevet i kapitel 5 i »Skatteøko-
nomisk Redegørelse 2021«.
Side 12 | 14
BOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 28: Notat om rapporten fra arbejdsgruppe om vurdering af erhvervsgrunde
2985758_0013.png
Bilag 2 De forskellige modeller til vurdering af grunde
Nedenfor følger et meget summarisk referat af udvalgets gennemgang af for-
skellige modeller til vurdering af grundværdien.
Grundværdi baseret på den direkte handelspris:
Her viser arbejdsgrup-
pen, at det grundlæggende problem er, at der er for få observerede handler
med erhvervsgrunde. De viser det dog alene for grunde, der ikke anvendes til
boligformål, jf. forslag til spørgsmål 8 sidst i notatet. Det stærkt begrænsede
datagrundlag betyder, at det ikke vil være muligt at estimere en tilstrækkelig
pålidelig statistisk model for værdiansættelsen af erhvervsgrunde. Vurderin-
gen vil derfor i stort omfang skulle foregå manuelt ved udstrakt brug af sub-
jektive skøn fra den enkelte vurderingsfaglige medarbejder.
Grundværdiresidualmodellen:
Her anslås grundværdien på den måde, at
man fratrækker en beregnet bygningsværdi fra en beregnet ejendomsværdi.
Igen er problemet datagrundlaget: »Denne
konklusion gælder, selvom det
datagrundlaget er opdateret og mere dækkende sammenlignet med de data,
der har været tilgængelige for tidligere udvalg.«
28
Hertil kommer, at denne
metode indebærer, at to estimerede værdier (ejendomsværdi og bygnings-
værdien) trækkes fra hinanden, hvormed usikkerheden om selve grundvær-
dien forøges. Det leder bl.a. til: »at
et stort antal erhvervsejendomme får en
negativ ejendomsværdi og dermed også en negativ grundværdi, hvilket ikke
er meningsfuldt. Dermed kan det ikke forventes, at grundresidualmodellen vil
give forudsigelige vurderinger med det gældende tilgængelige datagrund-
lag.«
29
En standardbyggeretsmodel:
Modellen hviler på den betragtning, at en
grunds værdi kan beregnes ud fra den del, der vedrører retten til at opføre en
bygning, og en anden del, der afhænger af arealstørrelsen. Igen er der
grundlæggende dataudfordringer.
En ensartet kvadratmeterpris inden for eksempelvis hver kommune:
Som alternativ til de gældende regler for vurdering af grunde til industri og la-
ger undersøger arbejdsgruppen en model til værdiansættelse af grunde til in-
dustri og lager, som beregnes ud fra den gennemsnitlige vurdering af grunde
til ejerboliger pr. kvadratmeter i kommunen med en efterfølgende nedskale-
ring. Idet modellen tager udgangspunkt i den nuværende alternativomkost-
ningsmodels resultater, er der ikke stor forskel på denne og gældende regler.
Modellen med ensartede kvadratmeter på kommuneniveau vil dog ikke tage
28
Jf. side 89 i »Vurdering af erhvervsejendomme«.
Jf. side 89 i »Vurdering af erhvervsejendomme«.
29
Side 13 | 14
BOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 28: Notat om rapporten fra arbejdsgruppe om vurdering af erhvervsgrunde
2985758_0014.png
højde for, at beliggenheden inden for en kommune kan have væsentlig be-
tydning for værdien af en industrigrund, hvilket ifølge arbejdsgruppen umid-
delbart taler imod en model med samme kvadratmeterpris for alle industri-
grunde i kommunen.
Dette dokument er udarbejdet af Folketingets Administration til brug for med-
lemmer af Folketinget. Efter ønske fra Folketingets Præsidium understøtter
Folketingets Administration det parlamentariske arbejde i Folketinget, herun-
der lovgivningsarbejdet og den parlamentariske kontrol med regeringen ved at
yde upartisk faglig bistand til medlemmerne. Faglige noter udarbejdet af Fol-
ketingets Administration er i udgangspunktet offentligt tilgængelige.
Side 14 | 14