Boligudvalget 2024-25
BOU Alm.del Bilag 2
Offentligt
UDKAST
Boligudvalget 2024-25
BOU Alm.del - Bilag 2
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om almene boliger m.v.
(Nedlæggelse af Center for Boligsocial Udvikling)
§1
I lov om almene boliger m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1343 af 24. novem-
ber 2023, som ændret ved § 24 i lov nr. 679 af 3. juni 2023 og § 1 i lov
nr. 681 af 11. juni 2024, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 91 c
ændres »2021-2026« til: »2021-2024«.
2.
I
§ 91 c
indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Landsbyggefonden kan i årene 2025 og 2026 af de midler, der er
overført til landsdispositionsfonden, jf. § 89, inden for en årlig ramme på
7,1 mio. kr. årligt finansiere en særlig indsats vedrørende indsamling af vi-
den, analyser og deling af viden om boligsociale indsatser.«
3.
Kapitel 14 a
ophæves.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2025.
Stk. 2.
Social- og Boligministeriet overtager ved lovens ikrafttræden alle
Center for Boligsocial Udviklings aktiver og passiver og indtræder i alle
centerets rettigheder og forpligtelser. Social- og boligministeren afbeskikker
centerets hidtidige bestyrelse og forestår afviklingen af centerets aktiviteter.
BOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 2: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v. (Nedlæggelse af Center for Boligsocial Udvikling)
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkt
2.1. Nedlæggelse af Center for Boligsocial udvikling
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Social- og Boligministeriets overvejelser
2.1.3. Den foreslåede ordning
3. Konsekvenser for FN´s verdensmål
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Klimamæssige konsekvenser
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
11. Sammenfattende skema
BOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 2: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v. (Nedlæggelse af Center for Boligsocial Udvikling)
UDKAST
1. Indledning
Det fremgår af regeringens 2030-plan, at regeringen vil præsentere et fler-
årigt arbejdsprogram på det statslige område, som bl.a. har til formål at un-
derstøtte opgavebortfald og begrænse administration i staten. Det statslige
arbejdsprogram kommer i tillæg til de flerårige samarbejdsprogrammer med
KL og Danske Regioner, som skal understøtte kommuners og regioners ar-
bejde med administrationsbesparelser.
Opgavebortfaldet er præsenteret som led i forslag til finanslov for 2025, og
dette omfatter også opgaver på social- og boligområdet, herunder statens
andel af finansieringen af Center for Boligsocial Udvikling.
Center for Boligsocial Udvikling finansieres ligeligt mellem staten og
Landsbyggefonden. Landsbyggefonden har på baggrund af forslag om bort-
fald at den statslige finansiering fundet det hensigtsmæssigt at foreslå, at
også Landsbyggefondens finansiering bortfalder.
På den baggrund indeholder dette lovforslag forslag om, at Center for Bo-
ligsocial Udvikling nedlægges.
2. Lovforslagets hovedpunkt
2.1. Nedlæggelse af Center for Boligsocial Udvikling
2.1.1. Gældende ret
Center for Boligsocial Udvikling blev etableret i 2009 som en selvejende
institution.
Efter 172 a, stk. 1, i lov om almene boliger m.v. (herefter almenboligloven)
har Center for Boligsocial Udvikling til formål at indsamle og formidle vi-
den om den by- og boligsociale indsats.
Centeret skal tilvejebringe vidensgrundlaget for en kvalificering og styr-
kelse af den boligsociale indsats gennem effektmåling af konkrete indsatser,
systematisk vidensindsamling samt rådgivning og processtøtte til centrale
aktører inden for feltet.
Centeret ledes af en bestyrelse på 8 medlemmer, der udpeges af social- og
boligministeren. Formanden, 2 uafhængige sagkyndige og 1 medlem udpe-
ges af social- og boligministeren, mens de resterende 4 medlemmer udpeges
af social- og boligministeren efter indstilling fra Beskæftigelsesministeriet,
KL, BL og Landsbyggefonden.
Centerets opgaver er systematisk overvågning af effekten af igangværende
boligsociale indsatser, sikring af ny viden om indsatser med dokumenteret
effekt indsamles og formidles til praktikere, boligorganisationer, kommuner
3
BOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 2: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v. (Nedlæggelse af Center for Boligsocial Udvikling)
UDKAST
og centrale aktører, udvikling af ny viden om by- og boligsociale indsatser,
rådgivning om gennemførelse og organisering af nye og igangværende lo-
kale indsatser og rådgivning af Landsbyggefonden, ressortministeriet og an-
dre aktører inden for by- og boligområdet med udgangspunkt i den viden,
centeret opbygger.
Den ene halvdel af centerets drift finansieres af staten. Det statslige tilskud
blev for årene 2020-2026 besluttet som en del af Grøn Boligaftale 2020:
Landsbyggefondens rammer 2021-2026 og fremrykket indsats i 2020 (S, V,
DF, RV, SF, EL, KF og ALT) af 19. maj 2020. Af aftalen fremgår, at Lands-
byggefonden skal bidrage med et midlertidigt tilskud til CFBU svarende til
det statslige tilskud.
Efter almenboliglovens § 91 c, 1. pkt., bidrager Landsbyggefonden således
i årene 2021-2026 med 6,2 mio. kr. årligt til drift af Center for Boligsocial
Udvikling, jf. § 172 a, til medfinansiering af halvdelen af centrets driftsom-
kostninger
Både Landsbyggefondens og statens tilskud udgør således begge 7,1 mio.
kr. årligt (2025-priser) til og med 2026.2.1.2. Social- og Boligministeriets
overvejelser.
Som led i regeringens forslag til finansloven for 2025, er der inden for de
enkelte ministeriers ressortområder identificeret områder, hvor der kan fo-
retages relevante besparelser i form af opgavebortfald. Regeringen har på
den baggrund besluttet, at statens andel af finansieringen af Center for Bo-
ligsocial Udvikling bortfalder ved udgangen af 2024 som led i besparelserne
på det statslige område.
I lyset af beslutningen om, at det foreslås, at statens andel af finansieringen
af Center for Boligsocial Udvikling bortfalder, er det i samarbejde med
Landsbyggefonden fundet hensigtsmæssigt, at også Landsbyggefondens til-
skud bortfalder.
Et bortfald af begge tilskud vil medføre, at Center for Boligsocial Udvikling
nedlægges.
2.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at Center for Boligsocial Udvikling nedlægges.
Forslaget vil medføre, at centerets virke vil ophøre ved udgangen af året
2024. Forslaget vil indebære en afvikling af centerets virksomhed.
4
BOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 2: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v. (Nedlæggelse af Center for Boligsocial Udvikling)
UDKAST
Forslaget vil endvidere indebære, at Landsbyggefondens støtteperiode vil
blive bragt til ophør, således at støtte perioden vil forkortes med to år (årene
2025 og 2026).
Af hensyn til, at der fortsat foretages analyser på det boligsociale område,
foreslås det, at Landsbyggefonden i årene 2025 og 2026 af de midler, der er
overført til landsdispositionsfonden, jf. § 89, inden for en årlig ramme på
7,1 mio. kr. årligt kan finansiere en særlig indsats vedrørende indsamling af
viden, analyser og deling af viden om boligsociale indsatser. Landsbygge-
fonden vil selv fastsætte nærmere indhold af indsatsen.
Med forslaget vil man sikre, at det formål, som Center for Boligsocial Ud-
vikling har haft, søges opnået gennem en særlig indsats i Landsbyggefonden
i årene 2025 og 2026, hvilket svarer til centerets oprindelige virkeperiode.
3. Konsekvenser for FN´s verdensmål
Lovforslaget vurderes ikke at have konsekvenser for FN´s verdensmål.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget vil medføre reducerede statslige udgifter på 7,1 mio. kr. (2025-
priser) årligt i årene 2025 og 2026. Reduktionen skønnes at svare til cirka
10 statsligt finansierede årsværk.
Landsbyggefondens andel af finansieringen af centeret udgør ligeledes 7,1
mio. kr. årligt i 2025-2026, som bortfalder med lovforslaget. Hele udgifts-
reduktionen vil være i Center for Boligsocial Udvikling, som nedlægges
med lovforslaget.
Landsbyggefondens andel til medfinansiering af Center for Boligsocial Ud-
vikling omprioriteres til en særlig indsats vedrørende indsamling af viden,
analyser og deling af viden om boligsociale indsatser.
Lovforslaget forventes ikke at medføre væsentlige mer- eller mindreudgifter
for kommuner eller regioner.
Lovforslaget vurderes ikke at have væsentlige implementeringskonsekven-
ser.
De syv principper for digitaliseringsklar lovgivning vurderes ikke at have
relevans for lovforslaget.
5
BOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 2: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v. (Nedlæggelse af Center for Boligsocial Udvikling)
UDKAST
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative konsekvenser for er-
hvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vil ikke medføre administrative konsekvenser for borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljø- og naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 9. oktober 2024 til den 24.
oktober 2024 (15 dage) været sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Akademisk Arkitektforening, Alzheimerforeningen,
Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation, Ankestyrelsen, Arbejder-
bevægelsens Erhvervsråd, ATP-ejendomme, BAT-Kartellet, Bedre Psyki-
atri, BL - Danmarks Almene Boliger, BOSAM, Byggeskadefonden, Byg-
gesocietetet, Bygherreforeningen i Danmark, Center for Boligsocial Ud-
vikling, Danmarks Lejerforeninger, Dansk Byggeri, Dansk Energi, Dansk
Erhverv, Dansk Fjernvarme, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Ung-
doms Fællesråd, Danske Advokater, Danske Arkitektvirksomheder, Dan-
ske Handicaporganisationer, Danske Lejere, Danske Regioner, Danske
Studerendes Fællesråd, Danske Udlejere, Danske Ældreråd, Datatilsynet,
Den Danske Dommerforening, Det Centrale Handicapråd, Det Nationale
Integrationsråd, DI, Digitaliseringsstyrelsen, EjendomDanmark, Erhvervs-
styrelsen, Finans Danmark, Foreningen af Rådgivende Ingeniører FRI,
Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Foreningen Danske Revisorer,
Foreningen til fremskaffelse af boliger for ældre og enlige, Forsikring og
Pension, Frivilligrådet, Husleje- og Beboerklagenævnsforeningen, Institut
For Menneskerettigheder, KL, Kollegiekontorerne i Danmark, Kommune-
Kredit, Kommunernes Revision - BDO, Landdistrikternes Fællesråd,
Landsbyggefonden, Lejernes Landsorganisation i Danmark, LOS, OK-
Fonden, Psykiatrifonden, Rådet for Socialt Udsatte, SAND De hjemløses
Landsorganisation, SBH, SBi/AAU (Statens Byggeforskningsinstitut un-
6
BOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 2: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v. (Nedlæggelse af Center for Boligsocial Udvikling)
2919289_0007.png
UDKAST
der Aalborg Universitet), Selveje Danmark, Sind, SMVdanmark, Social-
chefforeningen, Socialpædagogernes Landsforbund, SOS Racisme, TEK-
NIQ, VIVE, Udbetaling Danmark og Ældre Sagen.
Den forkortede høringsfrist skyldes behovet at sikre, at lovforslaget bliver
fremsat i begyndelsen af november 2024 og træde i kraft den 1. januar
2025. Evt. senere vedtagelse og ikrafttrædelse vil mindske lovforslagets
forventede økonomiske effekt for det offentlige.
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
Lovforslaget vil medføre reducerede Ingen
konsekvenser for statslige udgifter på 7,1 mio. kr.
stat, kommuner (2025-priser) årligt i 2025 og 2026.
og regioner
Implemente-
Ingen
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
7
BOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 2: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v. (Nedlæggelse af Center for Boligsocial Udvikling)
2919289_0008.png
UDKAST
Miljø- og natur- Ingen
mæssige konse-
kvenser
Ingen
Forholdet til EU- Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
retten
Er i strid med de
fem principper
for implemente-
ring af erhvervs-
rettet EU-regule-
ring/ Går videre
end minimums-
krav i EU-regu-
lering (sæt X)
Ja
Nej
X
8
BOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 2: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v. (Nedlæggelse af Center for Boligsocial Udvikling)
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af 91 c, 1. pkt., at Landsbyggefonden i årene 2021-2026 bidra-
ger med 6,2 mio. kr. årligt til drift af Center for Boligsocial Udvikling.
Landsbyggefondens bidrag til udviklingscenteret tilvejebringes af midler
overført til landsdispositionsfonden, jf. § 89.
Det foreslås, at der i
§ 91 c, 1. pkt.,
årene 2021-2026 ændres til årene 2021-
2024.
Med forslaget foreslås det dermed, at Landsbyggefondens bidrag med 6,2
mio. kr. årligt (2020-priser) til drift af Center for Boligsocial Udvikling for-
kortes med to år.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at hjemlen til at yde bidrag i årene
2025 og 2026 vil bortfalde.
Forslaget skal ses i sammenhæng med den foreslåede nedlæggelse af Center
for Boligsocial Udvikling, f. lovforslaget § 1, nr. 2.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det fremgår af 91 c, 1. pkt., at Landsbyggefonden i årene 2021-2026 bidra-
ger med 6,2 mio. kr. årligt til drift af Center for Boligsocial Udvikling.
Landsbyggefondens bidrag til udviklingscenteret tilvejebringes af midler
overført til landsdispositionsfonden, jf. § 89.
Det foreslås, at der i
§ 91 c
indsættes som
stk. 2,
at Landsbyggefonden i
årene 2025 og 2026 af de midler, der er overført til landsdispositionsfonden,
jf. § 89, inden for en årlig ramme på 7,1 mio. kr. årligt kan finansiere en
særlig indsats vedrørende indsamling af viden, analyser og deling af viden
om boligsociale indsatser.
Forslaget skal ses i sammenhæng med lovforslagets § 1, nr. 1, hvorefter
Landsbyggefondens bidrag til drift af Center for Boligsocial Udvikling bort-
falder.
BOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 2: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v. (Nedlæggelse af Center for Boligsocial Udvikling)
UDKAST
Med forslaget omprioriteres det bortfaldne beløb på 7,1 mio. kr. (PL-2025)
årligt til finansiering af Landsbyggefondens egen indsats vedrørende ind-
samling af viden, analyser og deling af viden om boligsociale indsatser.
Forslaget skal sikre, at formålet, som Center for Boligsocial Udvikling har
haft, opnås i det videste mulige omfang gennem Landsbyggefondens akti-
viteter. Landsbyggefonden vil selv definere indholdet af indsatsen inden for
det angivne formål.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Kapitel 14 a indeholder regler om Center for Boligsocial Udvikling.
Det fremgår af § 172 a, stk. 1, at der etableres et boligsocialt udviklingscen-
ter, som har til formål at indsamle og formidle viden om den by- og bolig-
sociale indsats.
Det fremgår af § 172 a, stk. 2, at Centeret etableres som en selvejende insti-
tution og ledes af en bestyrelse på 8 medlemmer, der udpeges af social- og
boligministeren. Social- og boligministeren udpeger formanden, 2 uaf-
hængige sagkyndige og 1 medlem. Social- og boligministeren udpeger der-
udover de resterende 4 medlemmer efter indstilling fra Beskæftigelsesmini-
steriet, KL, BL og Landsbyggefonden.
Det fremgår af § 172 a, stk. 3, at social- og boligministeren fastsætter nær-
mere regler om udviklingscenterets etablering og drift. Denne bemyndigelse
har ministeren ikke udnyttet.
Det foreslås, at
kapitel 14 a
ophæves.
Forslaget vil indebære, at § 172 a vil blive ophævet.
Med forslaget ophæves hjemlen til Center for Boligsocial Udviklings virke,
således at centeret nedlægges.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås i
§ 2, stk. 1,
at loven skal træde i kraft den 1. januar 2025. Her-
med bliver Center for Boligsocial Udvikling nedlagt.
Forslaget vil betyde, at centerets virke vil ophøre med udgangen af 2024.
10
BOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 2: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v. (Nedlæggelse af Center for Boligsocial Udvikling)
UDKAST
Det foreslås i § 2,
stk. 2, 1. pkt.,
at Social- og Boligministeriet ved lovens
ikrafttræden overtager alle Center for Boligsocial Udviklings aktiver og pas-
siver og indtræder i alle centerets rettigheder og forpligtelser.
Det foreslås endvidere i § 2, stk. 2,
2. pkt.,
at social- og boligministeren
afbeskikker centerets hidtidige bestyrelse og forestår afviklingen af cente-
rets aktiviteter.
Social- og Boligministeriet vil sørge for at centerets aktiver realiseres og at
centerets forpligtelser opgøres og afvikles. En eventuel kontantformue vil
tilfalde staten.
Det bemærkes, at lov om almene boliger m.v. ikke gælder for Færøerne og
Grønland og ikke kan sættes i kraft for disse dele af riget. Lovforslaget vil
derfor ikke gælde for Færøerne og Grønland.
11
BOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 2: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v. (Nedlæggelse af Center for Boligsocial Udvikling)
2919289_0012.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om almene boliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1343 af 24.
november 2023, som ændret ved §
24 i lov nr. 679 af 3. juni 2023 og §
1 i lov nr. 681 af 11. juni 2024, fo-
retages følgende ændringer:
§ 91 c.
Landsbyggefonden bidrager
i årene 2021-2026 med 6,2 mio. kr.
årligt til drift af Center for Boligso-
cial Udvikling, jf. § 172 a. Lands-
byggefondens bidrag til udviklings-
centeret tilvejebringes af midler
overført til landsdispositionsfon-
den, jf. § 89.
1.
I
§ 91 c
ændres »2021-2026« til:
»2021-2024«.
2.
I
§ 91 c
indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Landsbyggefonden kan i
årene 2025 og 2026 af de midler,
der er overført til landsdispositions-
fonden, jf. § 89, inden for en årlig
ramme på 7,1 mio. kr. årligt finan-
siere en særlig indsats vedrørende
indsamling af viden, analyser og
deling af viden om boligsociale
indsatser.«
3.
Kapitel 14 a
ophæves.
Kapitel 14 a
Center for Boligsocial Udvikling
§ 172 a.
Der etableres et boligsoci-
alt udviklingscenter, som har til for-
mål at indsamle og formidle viden
om den by- og boligsociale indsats.
Stk. 2.
Centeret etableres som en
selvejende institution og ledes af en
bestyrelse på 8 medlemmer, der ud-
peges af social- og boligministeren.
12
BOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 2: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v. (Nedlæggelse af Center for Boligsocial Udvikling)
2919289_0013.png
UDKAST
Social- og boligministeren udpeger
formanden, 2 uafhængige sagkyn-
dige og 1 medlem. Social- og bolig-
ministeren udpeger derudover de
resterende 4 medlemmer efter ind-
stilling fra Beskæftigelsesministe-
riet, KL, BL og Landsbyggefonden.
Stk. 3.
Social- og boligministeren
fastsætter nærmere regler om ud-
viklingscenterets etablering og
drift.
13