Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del Bilag 94
Offentligt
2962193_0001.png
Foretræde for Beskæftigelsesudvalget
Opmærksomhedspunkter i nytænkningen af beskæftigelsessystemet
Oplæg fra Signe Færch og Marie Vithen
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 94: Materiale fra Dansk Socialrådgiverforening til brug for deres foretræde for udvalget den 8/1-25 om den kommende reform af beskæftigelsesområdet
2962193_0002.png
er dagens
konklusion
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 94: Materiale fra Dansk Socialrådgiverforening til brug for deres foretræde for udvalget den 8/1-25 om den kommende reform af beskæftigelsesområdet
2962193_0003.png
Ekspertudvalgets anbefalinger
Mange gode anbefalinger.
Vi deler intentionerne om mere meningsfulde
indsatser, et mere simpelt system med fagligt
råderum, så socialrådgiverne kan gøre detn´,
der virker.
Men to alvorlige mangler truer virkeliggørelsen.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 94: Materiale fra Dansk Socialrådgiverforening til brug for deres foretræde for udvalget den 8/1-25 om den kommende reform af beskæftigelsesområdet
2962193_0004.png
Bekymring #1:
Udsatte efterlades uden indsatser og forventninger
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 94: Materiale fra Dansk Socialrådgiverforening til brug for deres foretræde for udvalget den 8/1-25 om den kommende reform af beskæftigelsesområdet
2962193_0005.png
Derfor er der brug for
Fremdriftsgarantien skal være
reel.
Den skal sikre, at borgeren
løbende får indsatser og
opfølgning
der faktisk rykker.
Den må ikke blot blive årligt
opfølgningsmøde.
”Vi gennemgik sagerne for borgere, der havde
fået kontanthjælp i 10, 20, 30 år. Særligt én var
tragisk og typisk:
Ved en 55-årig mand var det tydeligt, at hvis
nogen for 15 år siden havde fået ham til en
psykiater, så kunne han have fået en helt anden
livsbane med tilknytning til arbejdsmarkedet.
I stedet havde han levet isoleret uden arbejde og
med en ubehandlet psykisk lidelse. Hans
funktionsniveau var så lavt, at der ikke var andre
muligheder end førtidspension.
Det var ikke til at bære.”
Mette, socialrådgiver
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 94: Materiale fra Dansk Socialrådgiverforening til brug for deres foretræde for udvalget den 8/1-25 om den kommende reform af beskæftigelsesområdet
2962193_0006.png
Bekymring #2:
Ingen ændringer i krav til afklaring af arbejdsevne
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 94: Materiale fra Dansk Socialrådgiverforening til brug for deres foretræde for udvalget den 8/1-25 om den kommende reform af beskæftigelsesområdet
2962193_0007.png
Derfor er der brug for
Sæt gang i ændringer af
arbejdsevnevurdering:
-
-
-
”Ved en borger var min faglige vurdering, at
arbejdsevnen var så marginal, at selv fleksjob
var udelukket.
Men der gik næsten 3 år før hun fik relevant
behandling, og lægerne brugte yderligere 2 år
på at vurdere, at arbejdsevnen var ubetydelig.
5 år skulle der gå fra min vurdering, som man
ikke kunne lytte til, fordi dokumentationskravet
ikke var opfyldt, til at borgeren fik sin sag
afsluttet. Det er ikke værdighed.
Der skal kigges på dokumentationskrav og
ventetider.”
Cathrine, Socialrådgiver.
Mindre rigide
dokumentationskrav
Håndtér ventetider i
sundhedsvæsenet
Udviklingsfleksjob skal bruges i
afklaring
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 94: Materiale fra Dansk Socialrådgiverforening til brug for deres foretræde for udvalget den 8/1-25 om den kommende reform af beskæftigelsesområdet
2962193_0008.png
Den afsluttende gode nyhed: Vi kan godt lykkes
Det ved vi bl.a
fra ”Flere skal med”, ”afklaringspuljen”, ”IPS”,
og Investeringscases i flere kommuner.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 94: Materiale fra Dansk Socialrådgiverforening til brug for deres foretræde for udvalget den 8/1-25 om den kommende reform af beskæftigelsesområdet
2962193_0009.png
Reconnect
indsats for unge i København
Signifikant flere kommer i job
eller uddannelse
Trivslen stiger
Meget stor tilfredshed bland
deltagere
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 94: Materiale fra Dansk Socialrådgiverforening til brug for deres foretræde for udvalget den 8/1-25 om den kommende reform af beskæftigelsesområdet
2962193_0010.png
Opgang til
opgang
En tværgående helhedsorienteret
indsats i Gellerup i Aarhus.
Forældrene, som tidligere har været
ledige i gennemsnit 9 år, er for
halvdelens vedkommende nu i
uddannelse eller beskæftigelse
heraf 2/3 i fleksjob.
Børnenes fravær i skolen er faldet
med næsten 25 pct.
De unges deltagelse i fritidsjob er
øget 66 pct.
Kommunen sparer i gennemsnit
over 100.000 kr. pr. familie om året.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 94: Materiale fra Dansk Socialrådgiverforening til brug for deres foretræde for udvalget den 8/1-25 om den kommende reform af beskæftigelsesområdet
2962193_0011.png
Tak for ordet
Signe Færch
Marie Vithen
24692853
24922366
[email protected]
[email protected]