Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del Bilag 93
Offentligt
2961596_0001.png
Bilag 1 - Tilsynsskema vedrørende
2023 til Udbetaling Danmarks
bestyrelse
September 2024
1
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 93: Orientering om det overordnede resultat af tilsynet med bestyrelsen for Udbetaling Danmark for 2023, fra beskæftigelsesministeren
INDHOLD
Kort om indholdet af tilsynsbrevet ..........................................................................................................................................................................................3
Effektiv administration af offentlige ydelser og tilskud til borgere og virksomheder ................................................................................................................5
Borgeren i centrum og retssikkerhed i administrationen .......................................................................................................................................................11
Forbedret borgerservice gennem digital ydelses- administration baseret på digital selvbetjening m.v. .............................................................................20
Bedre kontrol med fokus på forebyggelse af snyd og fejl- udbetalinger på eget sagsområde og for andre myndigheder .................................................23
2
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 93: Orientering om det overordnede resultat af tilsynet med bestyrelsen for Udbetaling Danmark for 2023, fra beskæftigelsesministeren
Kort om indholdet af tilsynsbrevet
Tilsynsforpligtelsen med Udbetaling Danmark er et lovfastlagt tilsyn, der følger af § 19 i lov om Udbetaling Danmark. Efter denne bestemmelse fører
beskæftigelsesministeren i samarbejde med en række andre ressortministerier tilsyn med bestyrelsen for Udbetaling Danmark. Der er tale om et
overordnet tilsyn med, om Udbetaling Danmarks bestyrelse driver Udbetaling Danmark i overensstemmelse med lovgivningen. Tilsynet skal således
ikke kontrollere eller monitorere den daglige drift i Udbetaling Danmark, da dette er bestyrelsens opgave.
Det overordnede tilsyn med Udbetaling Danmarks bestyrelse er tilrettelagt som et årligt tilsyn bestående af et tilsynsbrev, der forholder sig til det
foregående år.
Tilsynsbrevet bygger på følgende leverancer:
Udbetaling Danmarks årsrapport.
Udbetaling Danmarks interne og eksterne revisionsprotokollater.
Beretningen fra Udbetaling Danmarks bestyrelse til tilsynet inkl. en række nøgletal til belysning af udviklingen i effektiviseringer, retssikkerhed,
digitalisering og kontrol.
Redegørelser fra klageinstanserne om kvaliteten i sagsbehandlingen i klagesager, fx fra Ankestyrelsen.
Kundeambassadørens rapport om klager over Udbetaling Danmark.
Tilsynsbrevet er udformet som et enkelt skema, der er bygget op på følgende måde:
Kolonne 1: ”Faktuelle oplysninger fra tilsynsmaterialet” – fremhæver centrale faktuelle oplysninger fra materialet.
Kolonne 2: ”Tilsynets opmærksomhedspunkter” – fremhæver særlige punkter, som tilsynet hæfter sig ved.
Kolonne 3: ”Tilsynets spørgsmål til bestyrelsen” – bekymringspunkter for tilsynet, der anmoder om yderligere information.
Gennemgangen af temaerne følger tilsynets fire primære fokusområder:
Effektiv administration af offentlige ydelser og tilskud til borgere og virksomheder.
Borgeren i centrum og retssikkerhed i administrationen.
3
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 93: Orientering om det overordnede resultat af tilsynet med bestyrelsen for Udbetaling Danmark for 2023, fra beskæftigelsesministeren
Forbedret borgerservice gennem en digital ydelsesadministration baseret på digital selvbetjening m.v. Bedre kontrol med fokus på forebyggelse af
snyd og fejludbetalinger på eget sagsområde og for andre myndigheder.
4
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 93: Orientering om det overordnede resultat af tilsynet med bestyrelsen for Udbetaling Danmark for 2023, fra beskæftigelsesministeren
2961596_0005.png
Effektiv administration af
offentlige ydelser og tilskud
til borgere og virksomheder
Faktuelle oplysninger
fra Udbetaling Danmarks bestyrelse
Udbetaling Danmarks opgaveløsning i 2023
Den økonomiske volumen i udbetaling og administration
Udbetaling Danmark har i 2023 udbetalt 262 mia. kr. til ca. 2,4 mio.
ydelsesmodtagere, heraf udgør folkepension 152 mia. kr., boligstøtte 17 mia.
kr. og barselsdagpenge 16 mia. kr.
Udbetaling Danmark har i 2023 implementeret en række nye opgaver,
herunder modregning af egen indkomst på pensionsområdet, øremærket
barsel og sociale forældre samt fællesoffentlige digitaliseringsinitiativer.
Udbetaling Danmark har i maj 2023 hjulpet staten med udbetaling af
inflationshjælp i form af et ekstra skattefrit beløb på 5.000 kr. til ca. 290.000
folkepensionister.
I 2023 har Udbetaling Danmark gennemført en række indsatser med henblik på
at skabe rammerne for en mere sikker og stabil drift af studiegæld frem mod
idriftsættelsen af en ny studiegældsløsning.
Tilsynet noterer, at Udbetaling Danmarks interne
og eksterne revision har afgivet en
revisionspåtegning for 2023 uden forbehold eller
fremhævelser.
Tilsynet noterer, at bestyrelsen har redegjort for,
hvordan nye opgaver har påvirket Udbetaling
Danmarks udgifter.
Tilsynets opmærksomhedspunkter
Tilsynets opfølgende spørgsmål til
bestyrelsen
5
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 93: Orientering om det overordnede resultat af tilsynet med bestyrelsen for Udbetaling Danmark for 2023, fra beskæftigelsesministeren
2961596_0006.png
Faktuelle oplysninger
fra Udbetaling Danmarks bestyrelse
Udbetaling Danmark har i 2023 bistået Beskæftigelsesministeriet med
genberegning og udbetaling af en efterregulering af boligsikringen som følge af,
at der i 2023 er foretaget en korrektion af satserne til boligsikring.
Tilsynets opmærksomhedspunkter
Tilsynets opfølgende spørgsmål til
bestyrelsen
Udvikling i Udbetaling Danmarks samlede økonomi
De samlede administrationsomkostninger i Udbetaling Danmark udgjorde i alt
ca. 1,6 mia. kr. i 2023, hvilket er ca. 60 mio. kr. lavere end i 2022.
Faldet skyldes både lavere administrationsudgifter til de kommunale og
statslige ordninger i 2023.
Tilsynet bemærker, at der har været et fald i
administrationsomkostningerne i Udbetaling
Danmark på samlet 63 mio. kr. ift. 2022. Faldet
kan tilskrives lavere implementeringsomkostninger
til lov-, regel- og praksisændringer, som har været
lavere end i 2022, men dog fortsat på et højt
niveau. Modsatrettet har der været stigende
omkostninger til drift på både UDK stat og
kommunal.
Udvikling i administrationsomkostninger for kommunale ordninger
Samlede omkostninger til administration af kommunale ordninger (tabel 1.2b.)
De samlede kommunale administrationsomkostninger udgjorde i alt ca. 1,3
mia. kr. i 2023, hvilket er 35 mio. kr. lavere end i 2022.
Driftsomkostningerne udgjorde samlet 1.111 mio. kr. i 2023, hvilket er 10 mio.
kr. lavere end i 2022.Omkostninger til drift og vedligehold var ca. 16 mio. kr.
højere end i 2022 og udgjorde i alt 965 mio. kr. i 2023. Udgifter til
implementering af lov-, regel-, og praksisændringer var 26 mio. kr. lavere end i
2022 og udgjorde i alt 146 mio. kr. i 2023.
Tilsynet noterer, at de stigende omkostningerne til
drift og vedligehold primært kan tilskrives pris- og
lønregulering samt øgede it-omkostninger bl.a.
som følge af afledte driftsomkostninger af nye
lovopgaver vedr. øremærket barsel og sociale
forældre samt afskaffelsen af modregning som
følge af ægtefælles indtægt på pensionsområdet.
Tilsynet noterer, at bestyrelsen i sin beretning for
2023 bemærker, at niveauet for implementering for
lov-, regel- og praksisændringer igen i 2023 har
6
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 93: Orientering om det overordnede resultat af tilsynet med bestyrelsen for Udbetaling Danmark for 2023, fra beskæftigelsesministeren
2961596_0007.png
Faktuelle oplysninger
fra Udbetaling Danmarks bestyrelse
Tilsynets opmærksomhedspunkter
været faldende, men fortsat ligger på et højt
niveau.
Tilsynets opfølgende spørgsmål til
bestyrelsen
Enhedsomkostninger pr. ydelsesmodtagere (nøgletalstabel 1.1 og 1.2a)
Nøgletallene for 2023 viser faldende enhedsomkostninger for
barselsdagpenge, boligstøtte, familieydelser og pension ift. 2022. Mens
enhedsomkostningen pr. ydelsesmodtagere har været højere i 2023 end i 2022
for fleksydelse og delpension, efterlevelses- og begravelseshjælp.
Tilsynet noterer, at der i 2023 har været
sagsområder med stigende enhedsomkostninger
og sagsområder med faldende
enhedsomkostninger.
Enhedsomkostninger for fleksydelse (nøgletalstabel 1.1 og 1.2a)
Enhedsomkostningerne for fleksydelse har været stigende i 2023. Fleksydelse
berørte 2.672 borgere i 2023. De samlede omkostninger til administration af
området udgjorde i 2023 15 mio. kr., hvilket er en stigning på 1 mio. kr. ift.
2022. Udviklingen i de samlede administrationsomkostninger har medført en
stigning i enhedsomkostningerne på 1.036 kr. fra 4.561 kr. i 2022 til 5.597 kr.
pr. ydelsesmodtager i 2023.
Tilsynet noterer, at bestyrelsen i sin beretning for
2023 bemærker, at de stigende
enhedsomkostninger til fleksydelse kan tilskrives
en ændret fordeling af IT-omkostningerne internt i
Udbetaling Danmark samt, at der er i 2023 er
afholdt udgifter til håndtering i fejl i datagrundlaget
fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
Derudover bemærkes det også, at der har været
færre ydelsesmodtagere i 2023.
Udvikling i administrationsomkostninger for statslige ordninger
Omkostninger til administrationen af statslige ordninger (nøgletalstabel 1.2b)
De samlede omkostninger til administration af statslige ordninger udgjorde i alt
286 mio. kr., hvilket er et fald på 28 mio. kr. ift. 2022, hvor de samlede
omkostninger udgjorde 314 mio.kr.
Tilsynet noterer, at bestyrelsen i deres beretning
bemærker, at de stigende driftsomkostninger
primært kan tilskrives almindelig pris- og
lønregulering samt stigende udgifter til
7
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 93: Orientering om det overordnede resultat af tilsynet med bestyrelsen for Udbetaling Danmark for 2023, fra beskæftigelsesministeren
2961596_0008.png
Faktuelle oplysninger
fra Udbetaling Danmarks bestyrelse
Driftsomkostningerne udgjorde i alt 256 mio. kr. i 2023, hvilket er en stigning på
8 mio. kr. ift. 2022, mens omkostningerne til øvrige administration udgjorde i alt
31 mio. kr. i 2023., hvilket er et fald på 35 mio. kr. ift. 2022.
Tilsynets opmærksomhedspunkter
administrationen af studiegæld under SFO-
ordningerne, hvor der er gennemført en række
indsatser for at skabe rammerne for sikker og
stabil drift frem til idriftsættelsen af den nye
løsning.
Tilsynet noterer også, at de lavere udgifter til øvrig
administration skyldes, at der i 2022 blev foretaget
en straksafskrivning relateret til udviklingen af en
ny studiegældsløsning, som en del af
systemfornyelsen for Statslige Finansielle
Ordninger.
Tilsynets opfølgende spørgsmål til
bestyrelsen
Enhedsomkostninger pr. ydelsesmodtagere (nøgletalstabel 1.1 og 1.2a)
Nøgletallene viser faldende enhedsomkostninger for international pension og
international social sikring, studiegæld og tidlig pension ift. 2022. Mens der ses
en stigende enhedsomkostning på seniorpræmieordningen i 2023 ift. 2022.
Tilsynet noterer, at der primært har været faldende
enhedsomkostninger for sagsområder på UDK stat
og at der kun har været et sagsområde med
stigende enhedsomkostninger i 2023.
Tilsynet noterer, at der har været en stigning i
enhedsomkostningen til seniorpræmieordningen,
som udover almindelig pris- og lønregulering også
kan tilskrives færre ydelsesmodtagere, da
basisdriften ikke i betydelig grad påvirkes af det
faldende antal ydelsesmodtagere.
Enhedsomkostninger for tidlig pension
Enhedsomkostningerne for tidlig pension har være faldende fra 5.642 kr. pr.
ydelsesmodtager i 2022 til 3.183 kr. pr. ydelsesmodtager i 2023. Ordningen
vedr. tidlig pension berørte i alt 16.990 borgere i 2023. De samlede
Tilsynet noterer, at de faldende
enhedsomkostninger bl.a. afspejler, at opgørelsen
af enhedsomkostninger er baseret på antal
udbetalinger, mens omkostninger i høj grad er
8
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 93: Orientering om det overordnede resultat af tilsynet med bestyrelsen for Udbetaling Danmark for 2023, fra beskæftigelsesministeren
2961596_0009.png
Faktuelle oplysninger
fra Udbetaling Danmarks bestyrelse
omkostninger udgjorde i alt 54 mio. kr. i 2023, hvilket er 7 mio. kr. lavere end i
2022.
Tilsynets opmærksomhedspunkter
drevet af antal ansøgninger om beregning af
anciennitet. Der bruges fortsat mange ressourcer
på behandlingen af antal ansøgninger, hvorfor
omkostningerne hertil er højere end håndteringen
af udbetalingerne.
Tilsynets opfølgende spørgsmål til
bestyrelsen
Enhedsomkostninger for studiegæld
Enhedsomkostningerne for studiegæld har været faldende fra 283 kr. pr.
ydelsesmodtager i 2022 til 170 kr. pr. ydelsesmodtager i 2023. Studiegæld
berørte ca. 290.000 borgere i 2023. De samlede omkostninger udgjorde i 2023
i alt 49 mio. kr., hvilket er et fald på 35 mio. kr.
Tilsynet noterer, at bestyrelsen i deres beretning
for 2023 bemærker, at enhedsomkostningerne for
studiegæld er faldet i 2023. Faldet i
enhedsomkostningerne kan tilskrives, at der i 2022
blev foretaget en straksafskrivning af
anlægsværdien af en ny studiegældsløsning.
Regnskabsmæssige og administrative procedurer vedr. it-systemer
ATPs fag- og støttesystemer er outsourcet til eksterne leverandører.
ATP har på vegne af Udbetaling Danmark indhentet erklæringer fra de
væsentligste it-leverandørers revisorer vedrørende de generelle it-kontroller og
applikationskontroller, der er etableret i og omkring de systemer, som er
outsourcet.
På baggrund af revisionserklæringer samt den udførte revision i ATP, vurderes
det, at system-, data- og driftssikkerheden er betryggende både ift.
systemleverandørerne for væsentlige ordninger og for de generelle it-kontroller,
der udføres af ATP (Intern revision, s. 397).
Tilsynet bemærker, at intern og ekstern revision
har vurderet, at system-, data og driftssikkerheden
er betryggende i ATP.
Tilsynet bemærker, at vurderingen fra den interne
revision er, at de udestående forhold ikke påvirker
revisionen af administrationen for sagsområderne.
Tilsynet bemærker, at der er etableret en
handlingsplan med henblik på at udbedre forholdet
vedr. kontrolmålet for logning og overvågning, som
forventes afsluttet ved udgangen af Q1 2024.
Tilsynet anmoder bestyrelsen om
en status pr. 31. august 2024 for
alle åbenstående
revisionsbemærkninger.
9
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 93: Orientering om det overordnede resultat af tilsynet med bestyrelsen for Udbetaling Danmark for 2023, fra beskæftigelsesministeren
2961596_0010.png
Faktuelle oplysninger
fra Udbetaling Danmarks bestyrelse
Der er angivet et forbehold i erklæringen for DXC SAL, som vedrører et enkelt
kontrolmål vedrørende logning og overvågning. Det har ingen effekt på den
samlede konklusion vedrørende den finansielle revision. Der er etableret en
handlingsplan med henblik på at udbedre forholdet, med forventet afslutning
ved udgangen af Q1 2024.
De generelle it-kontroller, som dækker brugeradministration, it-drift, it-
sikkerhed, outsourcing og change management processer i ATP har generelt
tilstrækkelige forretningsgange, procedurer og interne kontroller. Der er dog
angivet et forbehold i form af mangler i kontrolniveauet for beredskabsstyring.
Der er allerede etableret en governance-struktur for beredskabet og den
ledelsesmæssige målsætning i ATP, men grundlaget for beredskabsplanerne
er ikke i alle tilfælde fuldt dækkende, og der er stadigvæk en række
udeståender omkring test af reetablering.
Der er identificeret forhold vedrørende manglende opfølgning på
systemafstemninger på tidlig pension. Revisionen vurderer ikke, at
observationerne er af en sådan karakter, at de påvirker den samlede
konklusion i forhold til det finansielle regnskab, og det samlede kontrolmiljø for
Udbetaling Danmark. Ledelsen skal sikre, at de identificerede forhold
håndteres i henhold til de planlagte handlingsplaner.
Tilsynets opmærksomhedspunkter
Tilsynet bemærker, at der er konstateret mangler i
it-kontrolniveauet vedrørende beredskabsstyring i
ATP.
Tilsynet bemærker, at ledelsen skal sikre, at de
identificerede forhold vedr. manglende opfølgning
på systemafstemninger på tidlig pension,
håndteres i henhold til de planlagt handlingsplaner.
Tilsynets opfølgende spørgsmål til
bestyrelsen
10
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 93: Orientering om det overordnede resultat af tilsynet med bestyrelsen for Udbetaling Danmark for 2023, fra beskæftigelsesministeren
2961596_0011.png
Borgeren i centrum
og retssikkerhed
i administrationen
11
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 93: Orientering om det overordnede resultat af tilsynet med bestyrelsen for Udbetaling Danmark for 2023, fra beskæftigelsesministeren
2961596_0012.png
Faktuelle oplysninger
fra Udbetaling Danmarks bestyrelse
Udbetaling Danmarks opgaveløsning i 2023
Antal behandlede sager i 2023 ift. 2022 (nøgletalstabel 2.1)
Udbetaling Danmark har i 2023 behandlet i alt 731.193 ansøgningssager på de
centrale sagsområder. Der blev i 2022 behandlet 770.946 ansøgningssager.
Det er et fald på 39.753 ansøgningssager.
Tilsynets opmærksomhedspunkter
Tilsynets opfølgende spørgsmål til
bestyrelsen
Udvikling i sagsbehandlingstider
Gennemsnitlige sagsbehandlingstider og tilpassede frister (nøgletalstabel 2.1)
Der er sket et fald i de gennemsnitlige sagsbehandlingstider på 5 sagsområder
(barsel-øvrige, varmetillæg, ISS-art 13, ret til tidlig pension og udbetaling af
tidlig pension).
Der er sket en mindre stigning i de gennemsnitlige sagsbehandlingstider
(mindre end én uge) på 2 områder (barselsdagpenge og boligstøtte).
Der er sket en større stigning i de gennemsnitlige sagsbehandlingstider (én uge
eller længere tid) på 2 områder (virksomhedsrefusion og underholdsbidrag).
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for 2 områder er uændret i forhold til
2022 (ordinært og ekstra børnetilskud og folkepension).
Overholdelse af frister – andel ansøgninger til tiden (nøgletalstabel 2.1 og 2.2)
I 2023 blev
ansøgningssager på 11 ud af 12 sagsområder behandlet inden for
den frist, som bestyrelsen fastsætter for de enkelte sagsområder efter lov om
Tilsynet bemærker, at overholdelse af
sagsbehandlingsfristerne fortsat ligger på et meget
højt niveau på alle centrale sagsområder, og at de
12
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 93: Orientering om det overordnede resultat af tilsynet med bestyrelsen for Udbetaling Danmark for 2023, fra beskæftigelsesministeren
2961596_0013.png
Faktuelle oplysninger
fra Udbetaling Danmarks bestyrelse
retssikkerhed og administration på
det sociale område (nøgletalstabel 2.2).
Særligt overholdelsen af sagsbehandlingsfristerne på sagsområderne ret til
tidlig pension (97 pct.), udbetaling af tidlig pension (97 pct.), folkepension (95
pct.), varmetillæg (94 pct.) og ISS-art 13 (92 pct.) er væsentligt højere end den
reelle sagsbehandlingstid (nøgletalstabel 2.1 og 2.2).
Bestyrelsen har som en del af dette års tilsynsmateriale fremsendt en
redegørelse for Udbetaling Danmarks sagsbehandlingsfrister for 2024. Det
fremgår af redegørelsen, at bestyrelsen har foretaget konkrete vurderinger af
om fristerne skal justeres i forhold til den reelle sagsbehandlingstid.
Tilsynets opmærksomhedspunkter
reelle sagsbehandlingstider er væsentligt kortere
end de fastsatte frister med undtagelse af området
for øvrige sagsbehandlingsområder.
Tilsynet har i en række tidligere tilsynsbreve
anmodet bestyrelsen om at forholde sig til, om
fristerne kunne sættes ned på de områder, hvor en
stor andel af sagerne behandles inden for den
fastsatte frist. Tilsynet noterer, at bestyrelsen har
foretaget konkrete vurderinger af om fristerne skal
justeres i forhold til den reelle sagsbehandlingstid.
Særligt at sagsbehandlingsfristerne for
folkepension, varmetillæg og ansøgning om
udbetaling af tidlig pension er blevet nedjusteret,
så disse i højere grad afspejler den tid, der i
praksis går med at behandle den pågældende
sagstype.
Tilsynets opfølgende spørgsmål til
bestyrelsen
Fristoverskridelse i ansøgningssager (nøgletalstabel 2.4)
Antallet af sager med fristoverskridelse var i 2023 på 110.521 sager hvor
antallet i 2022 lå på 119.026. Det svarer til et fald på 8505 sager svarende til 7
pct. færre ansøgningssager med fristoverskridelse.
Den gennemsnitlige svartid i ansøgningssager, der overskrider de fastsatte
frister, er faldet i 3 ud af 11 sagsområder fra 2022 til 2023.
Der sket en mindre stigning i den gennemsnitlige svartid med fristoverskridelse
på sagsområderne virksomhedsrefusion, barsel-øvrige, varmetillæg og
udbetaling af tidlig pension.
Tilsynet bemærker, at på sagsområdet for ret til
tidlig pension er der sket en stigning i den
gennemsnitlige svartid i sager med
fristoverskridelse.
13
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 93: Orientering om det overordnede resultat af tilsynet med bestyrelsen for Udbetaling Danmark for 2023, fra beskæftigelsesministeren
2961596_0014.png
Faktuelle oplysninger
fra Udbetaling Danmarks bestyrelse
På sagsområdet for ret til tidlig pension er der sket en større stigning i den
gennemsnitlige svartid i sager med fristoverskridelse fra 34 uger i 2022 til 60
uger i 2023. Dette er en stigning på 26 uger.
På sagsområderne for ordinært og ekstra børnetilskud, underholdsbidrag og
folkepension er den gennemsnitlige svartid i ansøgningssager, der overskrider
de fastsatte frister, på samme niveau som i 2022.
Tilsynets opmærksomhedspunkter
Tilsynets opfølgende spørgsmål til
bestyrelsen
Kvalitet i afgørelserne – klagesager modtaget af Udbetaling Danmark og Udbetaling Danmarks genvurdering
Klagesager i alt (nøgletalstabel 2.5, ankestyrelsens redegørelse og årsrapport)
Tilgangen af klager på tværs af Udbetaling Danmarks opgaveområder udgjorde
2023 i alt 11.447 ud af samlet set 731.193. I 2022 var tilgangen af klager på
12.551 ud af samlet set 770.946 ansøgningssager. Der er derfor sket et fald i
antallet af klager. Udbetaling Danmark oplyser i beretningen til tilsynet, at 2023
har relativt set været et mere roligt år med færre nye opgaver til Udbetaling
Danmark, hvorimod 2022 var præget af inflation og økonomisk uro.
Der er sket et fald i antallet af klager på pensionsområdet i alt fra 3.089 i 2022
til 2.358 i 2023 svarende til et fald på 23 pct. i forhold til 2022. Generelt ses der
også et fald i antallet af klagesager i alt på områderne for barsel, boligstøtte og
familieydelser.
Der er sket en større stigning i antallet af klager på international pension fra
490 i 2022 til 808 i 2023 svarede til en stigning på 39 pct. i forhold til 2022.
Stigningen skyldes sandsynligvis, som Ankestyrelsen også beskriver i sin
redegørelse, at der sket fejl ved afsendelsen af breve om leveattest til
pensionister med bopæl i udlandet (Ankestyrelsens redegørelse).
Tilsynet bemærker, at der har været et mindre fald
i tilgangen af klager på tværs af Udbetaling
Danmarks opgaveområder.
Tilsynet bemærker, at antallet af klager på området
for international pension er steget med 39 pct. fra
2022 til 2023.
14
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 93: Orientering om det overordnede resultat af tilsynet med bestyrelsen for Udbetaling Danmark for 2023, fra beskæftigelsesministeren
2961596_0015.png
Faktuelle oplysninger
fra Udbetaling Danmarks bestyrelse
Remonstration (nøgletalstabel 2.5)
I 2023 har Udbetaling Danmark ved genvurderingen givet borgerne medhold i 5
pct. af alle klagesagerne (remonstrationsprocent), hvilket er det samme som i
2022, hvor remonstrationsprocenten også var på 5 pct.
Remonstrationsprocenten er faldet på 7 ud af 15 områder, hvorimod
remonstrationsprocenten for barselsdagpenge og tidlig pension er steget.
Remonstrationsprocenten på IPOS-området ligger på 15 pct. og er uændret i
forhold til 2022.
Tilsynets opmærksomhedspunkter
Tilsynets opfølgende spørgsmål til
bestyrelsen
Tilsynet bemærker, at remonstrationsprocenten på
de fleste områder er faldet eller uændret, bortset
fra barselsdagpenge og tidlig pension, hvor
remonstrationsprocenten er steget.
Tilsynet bemærker, at remonstrationsprocenten på
IPOS-området fortsat ligger på et højere niveau
end de øvrige områder.
4-ugersfristen for genvurderingen (nøgletalstabel 2.5)
Tilsynet
har siden 2017 fulgt udviklingen i overholdelsen af den lovbestemte 4-
ugersfrist, der gælder ved genvurdering af klagesager. 4-ugersfristen skal
overholdes i alle klagesager, hvor der ikke indhentes nye oplysninger til brug
for sagsbehandlingen. Fristen kan forlænges, hvis det er nødvendigt for
Udbetaling Danmark at skaffe yderligere oplysninger, vurderinger og lignende.
På samtlige sagsområder er der en mindre procentandel af klagesagerne, hvor
genvurderingsfristen på 4 uger ikke er overholdt. Der har for alle sagsområder,
bortset fra ISS, været en fremgang i andelen af sager, hvor
genvurderingsfristen på 4 uger er overholdt.
I 2023 har Udbetaling Danmark overholdt den lovbestemte 4-ugersfrist i
forbindelse med genvurderingen i 94 pct. af klagesagerne. I 2022 var andelen
af sager, hvor genvurderingsfristen blev overholdt på 79 pct. af klagesagerne.
Der er således sket en positiv fremgang i andelen af sager, hvor
genvurderingsfristen er overholdt.
Tilsynet bemærker, at der for alle sagsområder,
bortset fra ISS, har været en positiv fremgang i
andelen af sager, hvor genvurderingsfristen på 4
uger er overholdt.
Tilsynet bemærker, at 94 pct. af klagesagerne
overholder den lovbestemte 4-ugersfrist i
forbindelse med genvurdering. Dette er en
forbedring i forhold til 2022, hvor den lå på 79 pct.
Tilsynet noterer hertil, at bestyrelsen har arbejdet
for at sikre overholdelse af den lovbestemte frist,
som tilsynet i tilsynsbrevet for 2022 efterlyste en
handlingsplan for.
15
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 93: Orientering om det overordnede resultat af tilsynet med bestyrelsen for Udbetaling Danmark for 2023, fra beskæftigelsesministeren
2961596_0016.png
Faktuelle oplysninger
fra Udbetaling Danmarks bestyrelse
I 2023 har Udbetaling Danmark overholdt den lovbestemte 4-ugersfrist i
forbindelse med genvurderingen i 95 pct. af klagesager i alt på
pensionsområdet. I 2022 blev genvurderingsfristen overholdt i 61 pct. af
klagesagerne i alt på pensionsområdet.
Overholdelsen af genvurderingsfristen på ISS området er fra 2022 til 2023
uændret på 50 pct.
Ankestyrelsen har i 6 pct. af de realitetsbehandlede sager udtalt kritik af
manglende overholdelse af genvurderingsfristen på fire uger (Ankestyrelsens
redegørelse).
Tilsynets opmærksomhedspunkter
Tilsynets opfølgende spørgsmål til
bestyrelsen
Kvalitet i afgørelser – klagesager modtaget, stadfæstet og hjemvist af Ankestyrelsen
Antal klagesager i Ankestyrelsen (Ankestyrelsens redegørelse)
I 2023 modtog Ankestyrelsen 8.017 klager i sager afgjort af Udbetaling
Danmark. I 2022 modtog Ankestyrelsen til sammenligning 7.785 klager i sager
afgjort af Udbetaling Danmark. Det svarer til en stigning på 232 flere sager i
2023 i forhold til 2022. Stigningen i antal indkomne sager kan til dels forklares
ved, at Ankestyrelsen i 2023 har genoptaget en række sager om tidlig
pension. Derudover har der været en fordobling i antal indkomne sager på
området international pension.
Ankestyrelsen modtog i 2023 flest klagesager på følgende sagsområder
vedrørende Udbetaling Danmark: Boligstøtte (39 pct.), familieydelser (22 pct.)
og national pension (17 pct.).
Tilsynet bemærker, at der er sket en mindre
stigning på 232 i antallet af klager afgjort af
Udbetaling Danmark i perioden fra 2022 til 2023.
16
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 93: Orientering om det overordnede resultat af tilsynet med bestyrelsen for Udbetaling Danmark for 2023, fra beskæftigelsesministeren
2961596_0017.png
Faktuelle oplysninger
fra Udbetaling Danmarks bestyrelse
Stadfæstelser og hjemvisninger i Ankestyrelsen
I 2023 stadfæstede Ankestyrelsen 89 pct. af de realitetsbehandlede klagesager
(antallet af klagesager, som Ankestyrelsen reelt har behandlet), hvilket er på
omtrent samme niveau som i 2022.
Fem pct. af de realitetsbehandlede sager i 2023 blev hjemvist til fornyet
behandling i Udbetaling Danmark, og fem pct. blev ændret af Ankestyrelsen. I
2022 blev fem pct. hjemvist og seks pct. ændret.
I 2023 blev 78 pct. af de realitetsbehandlede sager om international pension
stadfæstet, hvilket er et fald i forhold til 2022 hvor 89 pct. blev stadfæstet.
I 2023 blev 19 pct. af de realitetsbehandlede sager på området for tidlig
pension hjemvist til fornyet behandling i Udbetaling Danmark. Det er en
stigning i forhold til 2022, hvor 14 pct. blev hjemvist.
Tilsynets opmærksomhedspunkter
Tilsynets opfølgende spørgsmål til
bestyrelsen
Tilsynet bemærker, at stadfæstelsesprocenten
fortsat ligger på et højt niveau, og at
procentandelen af hjemviste og ændrede
klagesager er på nogenlunde samme niveau som i
2022.
Tilsynet bemærker, at der dog for
stadfæstelsesprocenten på de realitetsbehandlede
sager om international pension er et fald fra 89 pct.
i 2022 til 78 pct. i 2023.
Kvalitet i afgørelser – kritik i de realitetsbehandlede sager fra Ankestyrelsen
Der blev i 2023 påtalt sagsbehandlingsfejl i 16 pct. af de realitetsbehandlede
sager. Det er et fald i forhold til 2022, hvor der blev påtalt sagsbehandlingsfejl i
21 pct. af de realitetsbehandlede sager.
Ankestyrelsen har i 5 pct. af de realitetsbehandlede sager påtalt, at Udbetaling
Danmarks begrundelser i afgørelserne er mangelfulde. Det er et fald i forhold til
2022, hvor Ankestyrelsen påtalte det i 9 pct. af de realitetsbehandlede sager.
Ankestyrelsen har i 6 pct. af de realitetsbehandlede sager udtalt kritik af
manglende overholdelse af genvurderingsfristen på fire uger. Det er et fald i
forhold til 2022, hvor Ankestyrelsen påtalte det i 9 pct. af sagerne.
Tilsynet noterer, at der er en generel positiv
udvikling i procentandelen af sager, hvor der
udtales kritik.
Tilsynet noterer, at der er udtalt kritik i 43 pct. af
sagerne vedrørende tidlig pension, hvilket er
betydeligt højere end de øvrige sagsområder. Der
er især udtalt kritik af begrundelsen, som ikke er
tilstrækkelig præcis. Det er sket i 37 pct. af
sagerne, hvor Udbetaling Danmark ikke har
henvist præcist til de retsregler der er anvendt i
Tilsynet noterer, at der fortsat er 37
pct. af de realitetsbehandlede sager
vedr. tidlig pension, hvor der ikke
har været henvist til de retsregler
der er anvendt i den enkelte sag.
Tilsynet ønsker en tilbagemelding
på, hvornår det forventes, at IT-
systemet kan levere præcise
henvisninger til de retsregler, der er
anvendt i den enkelte sag og
17
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 93: Orientering om det overordnede resultat af tilsynet med bestyrelsen for Udbetaling Danmark for 2023, fra beskæftigelsesministeren
2961596_0018.png
Faktuelle oplysninger
fra Udbetaling Danmarks bestyrelse
I sager om tidlig pension er der udtalt kritik i 43 pct. af de realitetsbehandlede
sager. Der er særligt udtalt kritik af begrundelsen, hvilket er tilfældet i 37 pct. af
sagerne på området for tidlig pension. I disse sager er der udtalt kritik af, at
Udbetaling Danmark ikke henviser til de retsregler, der anvendt i den enkelte
sag. Udbetaling Danmark begyndte sidst i 2022 på at rette op på den manglede
regelhenvisning i genvurderingen.
Der er udtalt kritik af overskridelse af genvurderingsfristen i 10 pct. af de
realitetsbehandlede sager på området for tidlig pension. Det er et fald i forhold
til 2022, hvor der blev udtalt kritik i 34 pct. af sagerne.
I sager om international pension og national pension er der udtalt kritik af
sagsbehandlingsfejl i henholdsvis 19 pct. og 17 pct. i 2022 blev der udtalt kritik i
36 pct. af sagerne om international pension samt 29 pct. af sagerne om
national pension. Der er således sket et fald i udtalt kritik af sagsbehandlingsfejl
på både området for international pension og national pension.
I sager om barselsdagpenge er der udtalt kritik af sagsbehandlingsfejl i 27 pct.
af de realitetsbehandlede sager. Det er samme niveau som i 2022.
Ankestyrelsen har som følge af udsendelsen af principmeddelse 21-23 skrevet
ud til 500 borgere med mulighed for genoptagelse af deres sag om tidlig
pension. Det betyder, at Ankestyrelsen har genoptaget 101 sager. En del af
kritikken på de 37 pct. er gentaget i de sager, som er genoptaget. Kritikken har
ikke betydning for, om afgørelsen er korrekt.
Tilsynets opmærksomhedspunkter
den enkelte sag.
Tilsynet anmodede i tilsynsbrevet for 2022
bestyrelsen om at oplyse, hvornår det forventes, at
der kan leveres tilstrækkelige begrundelser i
afgørelserne i sager om tidlig pension. Bestyrelsen
skrev i deres svar på tilsynsbrevet, at Udbetaling
Danmark er i gang med at rette op på fejlen, men
kunne på daværende tidspunkt ikke oplyse,
hvornår IT-systemet ville kunne levere
tilstrækkelige begrundelser i afgørelserne.
Tilsynet noterer, at der er sket en positiv udvikling i
procentandelen af sager, hvor der er udtalt kritik
for overskridelse af genvurderingsfristen af de
realitetsbehandlede sager på området for tidlig
pension.
Tilsynet noterer, at der er sket en positiv udvikling i
procentandelen af sager, hvor der er blevet udtalt
kritik på områderne for international pension og
national pension.
Tilsynets opfølgende spørgsmål til
bestyrelsen
anmoder fortsat bestyrelsen om at
oplyse, hvornår dette forventes.
Antal klagesager og stadfæstelser i de øvrige ankeinstanser
Styrelsen for Patientklager modtog i 2023 i alt 73 klager over Udbetaling
Danmarks afgørelser. 16 af klagerne vedrørte begravelseshjælp, mens 57
18
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 93: Orientering om det overordnede resultat af tilsynet med bestyrelsen for Udbetaling Danmark for 2023, fra beskæftigelsesministeren
2961596_0019.png
Faktuelle oplysninger
fra Udbetaling Danmarks bestyrelse
vedrørte særligt sundhedskort. Styrelsen for Patientklager afsluttede i 2023 60
sager, hvoraf 7 blev hjemvist
(2 af disse grundet utilstrækkelig oplysning af
sagen), og 1 blev ændret. Der blev ikke udtalt kritik i nogle af sagerne.
Miljø- og Fødevareklagenævnet modtog ingen klager i 2023.
Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger modtog i 2023 145 klager
over Udbetaling Danmarks afgørelser vedrørende vilkårene for tilbagebetaling
af SU-lån og for meget modtaget uddannelsesstøtte. Ankenævnet afsluttede i
2023 136 sager, hvoraf 118 af sagerne blev stadfæstet. Ingen sager blev
ændret eller hjemvist.
Tilsynets opmærksomhedspunkter
Tilsynets opfølgende spørgsmål til
bestyrelsen
GDPR (intern og ekstern revisions protokollater)
ATP har udarbejdet en redegørelse til Udbetaling Danmarks bestyrelse om
overholdelse af de gældende persondataretlige regler for 2023.
Den interne og eksterne revision i Udbetaling Danmark konkluderer, at
redegørelsen er fyldestgørende, da den beskriver, hvordan det sikres, at
gældende persondataretlige regler følges og ligeledes dækker over de
områder, der er omfattet af forordningen. Der er samtidig ikke konstateret
væsentlige forhold, som ikke er oplyst i redegørelsen.
Det fremgår af redegørelsen, at de væsentligste compliance risici i relation til
GDPR er identificeret og håndteret. ATP har i løbet af 2023 nedbragt den
samlede GDPR-risiko, så den ultimo 2023 i al væsentlighed er inden for den
ønskede risikoprofil, dog med mindre udeståender på manglende datasanering
og brug af personoplysninger som testdata. Begge dele forventes løst i løbet af
2024.
Tilsynet noterer, at bestyrelsen fortsat har fokus på
at overholde databeskyttelsesforordningen.
Tilsynet anmoder bestyrelsen om
en status pr. 31. august 2024 for
alle åbenstående
revisionsbemærkninger.
19
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 93: Orientering om det overordnede resultat af tilsynet med bestyrelsen for Udbetaling Danmark for 2023, fra beskæftigelsesministeren
2961596_0020.png
Forbedret borgerservice
gennem digital ydelses
-
administration baseret
på digital selvbetjening m.v.
20
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 93: Orientering om det overordnede resultat af tilsynet med bestyrelsen for Udbetaling Danmark for 2023, fra beskæftigelsesministeren
2961596_0021.png
Faktuelle oplysninger
fra Udbetaling Danmarks bestyrelse
Udbetaling Danmarks borgertilfredshedsundersøgelse for 2023 samlet set
Borgernes overordnede tilfredshed er på 82 pct. i 2023. Til sammenligning var
den overordnede tilfredshed 82 pct. i 2022, 83 pct. i 2021 og 82 pct. i 2020.
Borgernes tilfredshed med sagsbehandlingstiden er steget fra 80 pct. i 2022 til
81 pct. i 2023.
Borgernes tilfredshed er lavest i kategorierne ”Enkelt ansøgningsforløb fra start
til slut” og ”Al kommunikation er let at forstå” på hhv. 68 pct. pct. 63 pct. Det har
stort set ikke ændret sig siden 2019.
Rambøll vurderer, at Udbetaling Danmark samlet set ligger pænt på
kundetilfredshedsskalaen og er på niveau med andre brancher, hvor en
tilfredshed på 70-80 pct. generelt er acceptabel (Beretning, s. 18).
Tilsynets opmærksomhedspunkter
Tilsynets opfølgende spørgsmål til
bestyrelsen
Tilsynet noterer, at borgernes tilfredshed med
Udbetaling Danmark har været stabil de seneste
fem år.
Tilsynet noterer, at borgernes tilfredshed er lavest i
kategorierne ”Enkelt ansøgningsforløb fra start til
slut” og ”Al kommunikation er let at forstå” på
henholdsvis 68 pct. og 63. pct. Borgernes
tilfredshed på disse områder har ligget under 70
pct. i de sidste fem år.
Tilsynet bemærker, at bestyrelsen fortsat vil
arbejde på at hæve tilfredsheden de steder, hvor
den ikke er tilfredsstillende (Beretning, s.18).
Borgertilfredshedsundersøgelsen for 2023 på enkelte ydelsesområder
Borgernes overordnede tilfredshed er højest på pensionsområdet, hvilket
svarer til 87 pct. Borgernes overordnet tilfredshed er lavest på barselsområdet,
hvilket svarer til 75 pct.
I kategorierne ”ansøgningsforløb” og ”kommunikation” på barselsområdet er
borgernes tilfredshed på hhv. 62 pct. og 56 pct.
Tilsynet bemærker, at borgernes overordnede
tilfredshed er lavest på barselsområdet.
Faktuelle oplysninger
fra Udbetaling Danmarks bestyrelse
Udbredelse af teknologiske løsninger
Tilsynets opmærksomhedspunkter
Tilsynets opfølgende spørgsmål til
bestyrelsen
21
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 93: Orientering om det overordnede resultat af tilsynet med bestyrelsen for Udbetaling Danmark for 2023, fra beskæftigelsesministeren
2961596_0022.png
Faktuelle oplysninger
fra Udbetaling Danmarks bestyrelse
Tilsynets opmærksomhedspunkter
Tilsynets opfølgende spørgsmål til
bestyrelsen
I 2023 har Udbetaling Danmarks bestyrelse fortsat været optaget af, hvordan
Udbetaling Danmark kan udnytte potentialerne i ny teknologi til at sikre bedre
og mere effektive løsninger. Bestyrelsen har løbende drøftelser og har haft
særskilt temadrøftelse herom (Beretning, s. 10). Det fremgår af Udbetaling
Danmarks nye strategi 2024-2026, at ny teknologi i stigende grad skal bidrage
til opfyldelsen af Udbetaling Danmarks løbende effektiviseringsmål og skabe
enkle og intuitive kundeforløb (Beretning, s. 5).
Ifølge webtilgængelighedsloven skal reglerne om webtilgængelighed for
personer med handicap (WCAG) overholdes. Udbetaling Danmark har igangsat
initiativer med henblik på at overholde webtilgængelighedsloven. Udbetaling
Danmark har tidligere
oplyst, at Udbetaling Danmark overordnet set tager
højde for de nye WCAG-krav. Der er en række ordninger, hvor særlige forhold
gør sig gældende f.eks. Studiegæld, tjenestemandspension, International
Social Sikring, tidlig pension m.fl. For disse ordninger gælder, at kravene i
varieret grad ikke kan overholdes som følge af utilstrækkelige IT-systemer.
Tilsynet noterer, at bestyrelsen fortsat er optaget af
at udnytte potentialerne i ny teknologi til at sikre
bedre og mere effektive løsninger.
Tilsynet bemærker, at der tidligere er igangsat
initiativer til at sikre webtilgængelighed for
personer med handicap, men at der er en række
ordninger, hvor webtilgængelighed ikke kan
implementeres som følge af ældre IT-systemer,
som skal udskiftes eller opdateres
Tilsynet bemærker, at ikke al
Udbetaling Danmarks
kommunikation til borgerne lever op
til det lovpligtige krav om, at være
webtilgængelige for personer med
handicap. Tilsynet er
opmærksomme på, at der er
igangsat initiativer til at sikre dette,
men at der er en række ordninger,
hvor det ikke kan implementeres,
som følge af ældre IT-systemer.
Tilsynet vil følge udviklingen i
implementeringen af
webtilgængelighed og anmoder
bestyrelsen om en status for de
ordninger, der endnu udestår.
22
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 93: Orientering om det overordnede resultat af tilsynet med bestyrelsen for Udbetaling Danmark for 2023, fra beskæftigelsesministeren
2961596_0023.png
Bedre kontrol med fokus på
forebyggelse af snyd og fejl-
udbetalinger på eget sagsområde
og for andre myndigheder
23
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 93: Orientering om det overordnede resultat af tilsynet med bestyrelsen for Udbetaling Danmark for 2023, fra beskæftigelsesministeren
2961596_0024.png
Faktuelle oplysninger
fra Udbetaling Danmarks bestyrelse
Kontrolindsatsen på Udbetaling Danmark i 2023 (nøgletalstabel 1.1 og 4.1-4.2,
Årsrapport 2023 og eksterne og interne revisionsprotokollater.
Udbetaling Danmarks kontrolenhed (Helhedsorienteret Kontrol) oprettede
6.870 kontrolsager i 2022. I 2023 er der blevet oprettet 7.039, hvilket er 169
flere kontrolsager end i 2022.
Udbetaling Danmarks kontrolprovenu i 2023 er opgjort til en reel værdi på 114
mio. kr., hvilket er stort set uændret i forhold til 2022, hvor provenuet i afgjorte
sager var 115 mio. kr. Udbetaling Danmarks mål- og resultatkrav om et
provenu på kontroltrin 3 på over 100 mio. kr. er dog indfriet. Provenuet i
perioden 2019-2023 har ligget mellem 128-114 mio. kr.
Udbetaling Danmark har i 2023 afgjort 1.736 sager med provenu, hvilket er
færre end i 2022, hvor antallet af afgjorte sager med provenu var 1.812. Antal
afgjorte sager med provenu har i perioden 2019-2023 ligget mellem 1.698 -
1.812 sager.
Udbetaling Danmarks samlede omkostninger til kontrolindsatsen på eget
myndighedsområde er i 2023 på samme niveau som i 2022 svarende til
administrationsomkostninger på 58 mio. kr.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering modtog den 10. april 2024 et
udkast til en konsolideret kontrolstrategi, som skal understøtte og bidrage til
korrekte udbetalinger af ydelser på et korrekt grundlag. Udkast til
kontrolstrategi er tilvejebragt på baggrund af et analysearbejde, som
Udbetaling Danmark iværksatte i 2021, hvor samtlige ydelsesområder blev
gennemgået.
Tilsynets opmærksomhedspunkter
Tilsynets opfølgende spørgsmål til
bestyrelsen
Tilsynet bemærker, at antallet af oprettede
kontrolsager er steget med 169 sager på
Udbetaling Danmarks eget myndighedsområde i
perioden 2022-2023.
Tilsynet noterer, at Udbetaling Danmarks
kontrolprovenu fra 2022 til 2023 er stort set
uændret.
Tilsynet bemærker, at antal afgjorte sager med
provenu er marginalt lavere i forhold til 2022.
Tilsynet noterer, at Udbetaling Danmarks
omkostninger til kontrolindsatsen på eget
myndighedsområde er uforandret i forhold til 2022
og udgør 58 mio. kr.
Tilsynet bemærker, at Udbetaling Danmark har
præsenteret et samlet udkast til en konsolideret
kontrolstrategi.
Tilsynet noterer sig, at antal afgjorte sager med
provenu er steget fra 2022 til 2023 på Udbetaling
Danmarks eget myndighedsområde, samtidig med
at omkostningerne til kontrolarbejdet stort set er
uændret.
24
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 93: Orientering om det overordnede resultat af tilsynet med bestyrelsen for Udbetaling Danmark for 2023, fra beskæftigelsesministeren
2961596_0025.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Vermundsgade 38
2100 København Ø
T. 7221 7440
E-mail. [email protected]
www.star.dk
25