Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del Bilag 93
Offentligt
2961593_0001.png
Beskæftigelsesminister
Ane Halsboe-Jørgensen
4. oktober 2024
Bestyrelsens svar på tilsynsbrev vedrørende
Udbetaling Danmarks årsrapport for 2023 mv.
Kære Ane Halsboe-Jørgensen
Udbetaling Danmarks bestyrelse modtog den 4. september 2024 det årlige tilsyns-
brev fra direktør i Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, Jens Erik Zebis, ved-
rørende Udbetaling Danmarks årsrapport for 2023 samt dertilhørende revisionspro-
tokollater mv.
Bestyrelsen vil takke tilsynet for at pege på væsentlige forhold i Udbetaling Danmarks
drift og udvikling. Bestyrelsen har noteret sig tilsynets opmærksomhedspunkter, som
inddrages i ledelsen af Udbetaling Danmark.
Samtidig har bestyrelsen med tilfredshed noteret sig, at tilsynet mener, at Udbetaling
Danmark overordnet løser sine opgaver forsvarligt. Dette samtidig med, at Udbeta-
ling Danmark har fokus på at leve op til de retssikkerhedsmæssige krav og på at
sikre en god borgerservice.
Bestyrelsen vil gerne udtrykke sin påskønnelse af tilsynets kvittering for, at Udbeta-
ling Danmark i 2023 har justeret sagsbehandlingsfristerne på en række områder i
forhold til de reelle sagsbehandlingstider samt bidraget med en særlig indsats til ad-
ministration af udbetalingen af inflationshjælp.
I det efterfølgende redegøres nærmere for tilsynets opfølgende spørgsmål og ud-
valgte opmærksomhedspunkter.
Udbetaling Danmark
Kongens Vænge 8
3400 Hillerød
Tlf.: 70 11 12 13
www.borger.dk
www.virk.dk
CVR-nr.: 33 23 62 39
Telefontid:
Mandag-torsdag: 8.00-16.00
Fredag: 8.00-15.30
Effektiv administration af offentlige ydelser og tilskud til borgere og
virksomheder
Regnskabsmæssige og administrative procedurer vedr. it-systemer
Bestyrelsen bemærker med tilfredshed tilsynets notering af, at Udbetaling Danmarks
interne revision og eksterne revision har afgivet en revisionspåtegning for 2023 uden
forbehold eller fremhævelser.
Udbetaling Danmark administreres af ATP Koncernen
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 93: Orientering om det overordnede resultat af tilsynet med bestyrelsen for Udbetaling Danmark for 2023, fra beskæftigelsesministeren
2961593_0002.png
Tilsynet bemærker, at intern og ekstern revision har vurderet, at system-, data- og
driftssikkerheden er betryggende i ATP, og at de udestående forhold ikke påvirker
revisionen af administrationen af sagsområderne. Herudover noterer tilsynet, at der
er etableret en handlingsplan med henblik på at udbedre forholdet vedrørende kon-
trolmålet for logning og overvågning.
Tilsynet bemærker desuden, at der er konstateret mangler i it-kontrolniveauet ved-
rørende beredskabsstyring i ATP, samt at ledelsen skal sikre, at de identificerede
forhold vedrørende manglende opfølgning på systemafstemninger på tidlig pension,
håndteres i henhold til de planlagt handlingsplaner.
Tilsynet har således anmodet bestyrelsen om en status pr. 31. august 2024 for alle
åbentstående revisionsbemærkninger.
I revisionsprotokollat til Udbetaling Danmarks årsrapport for 2023 af 25. april 2024
fremgår to åbne revisionsbemærkninger. Begge revisionsbemærkninger er stadig
åbne, jf. bilag 1.
Borgeren i centrum og retssikkerhed i administrationen
Kvalitet i afgørelserne – klagesager modtaget af Udbetaling Danmark og Udbetaling
Danmarks genvurdering
Tilsynet bemærker, at antallet af klager på området for international pension er steget
med 39 pct. fra 2022 til 2023.
Administrationen har oplyst til bestyrelsen, at forskellen i antallet af klager vedrø-
rende international pension skyldes to forhold. For det første blev der i 2022 udsendt
ca. 6.000 færre leveattester end i 2023. For det andet havde Udbetaling Danmark en
fejl i brevudsendelsen af leveattesterne i 2023, hvor brevene blev sendt en dag for
sent, hvilket også bidrog til udviklingen i antallet af klager.
Tilsynet bemærker desuden, at remonstrationsprocenten på de fleste områder er fal-
det eller uændret, bortset fra barselsdagpenge og tidlig pension, hvor remonstrati-
onsprocenten er steget.
Administrationen har oplyst til bestyrelsen, at remonstrationsprocenten for tidlig pen-
sion (6 pct. i 2023) svarer til, at 13 sager er blevet ændret efter borgerens klage. Da
ordningen er relativt lille, er den procentuelle udvikling følsom. Ordningen kræver
omfattende dokumentation, og det kan ske, at noget dokumentation bliver overset
eller fejlvurderet under sagsbehandlingen. Når en borger klager, bliver sagen gen-
vurderet, og borgeren får medhold, hvis noget er blevet overset. Det sikres herefter,
at der er tale om en enkeltstående fejl og ikke en fejl, der gentager sig i andre sager.
For barselsdagpenge er der tale om en stigning på én procent.
Kvalitet i afgørelser – kritik i de realitetsbehandlede sager fra Ankestyrelsen
Tilsynet noterer, at der fortsat er 37 pct. af de realitetsbehandlede sager vedr. tidlig
pension, hvor der ikke har været henvist til de retsregler, der er anvendt i den enkelte
sag.
2
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 93: Orientering om det overordnede resultat af tilsynet med bestyrelsen for Udbetaling Danmark for 2023, fra beskæftigelsesministeren
2961593_0003.png
Tilsynet ønsker således en tilbagemelding på, hvornår det forventes, at it-systemet
kan levere præcise henvisninger til de retsregler, der er anvendt i den enkelte sag,
og anmoder bestyrelsen om at oplyse, hvornår dette forventes.
Bestyrelsen vil indledningsvist påpege, at Udbetaling Danmark arbejder løbende på
at sikre, at de afgørelser, der træffes, lever op til de forvaltningsretlige krav, herunder
kravet om henvisning til de relevante retsregler.
Administrationen har oplyst til bestyrelsen, at Udbetaling Danmark træffer manuelle
afgørelser på Tidlig Pension, hvilket betyder, at en kunderådgiver kan tilpasse bre-
vene, inden de sendes til borgeren. Udbetaling Danmarks it-system, der understøtter
Tidlig Pension, kan imidlertid også sende automatiserede afgørelser ud, og det er
kun disse breve, som i øjeblikket mangler et tilstrækkeligt udspecificeret lovgrundlag.
Udbetaling Danmarks har bedt den relevante it-leverandør om at tilrette systemet,
men dette har måttet afvente andre opgaver såsom implementering af ændringer
vedrørende opskoling og AM-bidragspligtig indkomst. Det forventes, at opgaven vil
blive udviklet og idriftsat senest i tredje kvartal 2025.
Udbetaling Danmark overvejer, om der i perioden frem til, at lovgrundlaget kan forfi-
nes i de automatiske afgørelser, kan ske en mere indgående vejledning på borger.dk.
Udbetaling Danmark er klar over, at dette ikke vil leve op til de forvaltningsretlige
krav til begrundelsen, men håbet er, at det på trods heraf vil bidrage til at give bor-
gerne mulighed for at finde det relevante lovgrundlag
GDPR (intern og ekstern revisions protokollater)
Tilsynet noterer, at bestyrelsen fortsat har fokus på at overholde databeskyttelses-
forordningen.
Tilsynet har således anmodet bestyrelsen om en status pr. 31. august 2024 for alle
åbenstående revisionsbemærkninger. Der henvises til bilag 1 for nærmere uddyb-
ning.
Forbedret borgerservice gennem digital ydelsesadministration baseret
på digital selvbetjening mv.
Udbetaling Danmarks borgertilfredshedsundersøgelse for 2023 samlet set og på bar-
selsområdet
Tilsynet noterer, at borgernes tilfredshed er lavest i kategorierne ”Enkelt ansøgnings-
forløb fra start til slut” og ”Al kommunikation er let at forstå” på henholdsvis 68 pct.
og 63. pct. Borgernes tilfredshed på disse områder har ligget under 70 pct. i de sidste
fem år.
Tilsynet bemærker desuden, at borgernes overordnede tilfredshed er lavest på bar-
selsområdet.
Bestyrelsen kan oplyse, at den løbende følger udviklingen i borgernes tilfredshed.
3
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 93: Orientering om det overordnede resultat af tilsynet med bestyrelsen for Udbetaling Danmark for 2023, fra beskæftigelsesministeren
2961593_0004.png
Selvom der kan konstateres en høj overordnet tilfredshed med Udbetaling Danmark
(82 pct.) har bestyrelsen desuden noteret sig borgernes vurdering af de to kategorier
vedrørende enkle ansøgningsforløb samt forståelig kommunikation.
Bestyrelsen ønsker i denne sammenhæng at fremhæve sin erfaring med, at kom-
plekse regelsæt medfører kompleks kommunikation, svære ansøgningsforløb – og
dermed svære borgerrejser. Et eksempel på dette ses på barselsdagpengeområdet,
hvor der, som tilsynet bemærker, er sket et fald i borgernes tilfredshed. Tilbagegan-
gen var forventet og skyldes hovedsageligt implementering af Øremærket Barsel og
borgernes udfordringer med at forstå og planlægge barsel i forhold til nye regler. Det
medfører en yderligere kompleksitet i forståelse af kommunikationen og reglerne, at
der har eksisteret to lovgivninger siden august 2022.
Derfor er bestyrelsen også indstillet på at gå i dialog med Udbetaling Danmarks op-
dragsgivere for at sikre, at reglerne understøtter enkle borgerrejser og effektiv admi-
nistration til gavn for den enkelte borger og samfundet.
Implementering af webtilgængelighed (WCAG)
Tilsynet bemærker, at ikke al Udbetaling Danmarks kommunikation til borgerne lever
op til det lovpligtige krav om at være webtilgængelige for personer med handicap.
Tilsynet er opmærksomme på, at der er igangsat initiativer til at sikre dette, men at
der er en række ordninger, hvor det ikke kan implementeres, som følge af ældre IT-
systemer. Tilsynet vil følge udviklingen i implementeringen af webtilgængelighed og
anmoder bestyrelsen om en status for de ordninger, der endnu udestår.
Bestyrelsen kan indledningsvist oplyse, at nærværende besvarelse tager udgangs-
punkt i implementeringen af ændringerne i Udbetaling Danmarks administration som
følge af Lov 2021-03-16 nr. 429 om ændring af lov om tilgængelighed af offentlige
organers websteder og mobilapplikationer (Webtilgængelighedsloven), der trådte i
kraft 1. juli 2023. De eksisterende regler om webtilgængelighed er således imple-
menteret tidligere, ligesom der generelt i ATP/Udbetaling Danmark har været arbej-
det målrettet med at sikre webtilgængelighed igennem en længere årrække.
Dermed betyder ændringen, at tilgængelighedskravene omfatter digital post fra Ud-
betaling Danmark. Det vil i praksis sige breve og blanketter, som anvendes i admini-
strationen.
Bestyrelsen kan oplyse, at for en række af Udbetaling Danmarks ordninger var det
grundet systemfornyelse og tekniske udfordringer ikke muligt at implementere brug-
bare løsninger i fagsystemerne for at sikre WCAG-compliant breve pr. 1. juli 2023.
Administrationen har oplyst til bestyrelsen, at pr. september 2024 er status for de
pågældende ordninger som anført nedenfor.
Tjenestemandspension
er blevet WCAG-compliant på breve efter opgradering af
journaliseringssystemet WorkZone. Ordningen forventer sidste opgradering af selv-
betjeningsløsningen i ultimo september 2024. Herefter forventes det, at alle WCAG-
4
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 93: Orientering om det overordnede resultat af tilsynet med bestyrelsen for Udbetaling Danmark for 2023, fra beskæftigelsesministeren
2961593_0005.png
krav vil være opfyldt.
Tilskud, lån og garantier
idriftsætter i 2024 et nyt WorkZone it-system, som i nuvæ-
rende version ikke understøtter WCAG. Ordningen vil i første halvår af 2025 arbejde
for en systemopdatering, hvorefter det forventes, at alle WCAG-krav vil være opfyldt.
UDK Opkrævning
gik primo 2024 i luften med en ny selvbetjeningsløsning, der er
WCAG-compliant. UDK Opkrævning er ikke WCAG-compliant på breve, da det ikke
har været muligt for SAP at systemunderstøtte dette. Det er dog vigtigt at pointere, at
borgerne i forhold til afgørelse om krav får brev fra fagspor, som er fuldt i overens-
stemmelse med gældende regelsæt.
International Social Sikring
vil for 2025-budgettet anmode Beskæftigelsesministerie-
ret om bevilling til som minimum at forny brevmodulet, og dermed opnå WCAG-com-
pliance for alle manuelle breve. Det har ikke vist sig muligt at opmærke de manuelle
breve, selvom der er foretaget en simplificering af brevene. For de automatiske
batchbreve er opmærkningen påbegyndt og forventes gennemført ultimo 2024.
Studiegæld
skal have udskiftet det eksisterende it-system, som forventes i drift i
2026/2027. I øjeblikket er udbuddet i gang. I udbudsmaterialet tages der højde for,
at kravene til WCAG skal iagttages i både breve, blanketter og selvbetjenings-løs-
ning. Dermed er der stillet krav om, at løsningen skal leve op til alle WCAG-krav,
både de nye og tidligere gældende. For perioden frem til det nye systems idriftsæt-
telse kan det oplyses, at det ikke er teknisk muligt at sikre WCAG-compliance på
breve, da de med det nuværende fagsystem er bundet til en gammel version af Word,
som umuliggør blandt andet tagging i forbindelse med konvertering til pdf. Der er ikke
nogen blanketter på Studiegæld.
Begravelseshjælp
har implementeret webtilgængelighed i såvel fagsystem som selv-
betjeningsløsning og er WCAG-compliant.
International Sygesikring
har gennemført
systemfornyelse
i maj 2024 og er herefter
WCAG-compliant.
Muligt forældede underholdsbidrag
Tilsynet bemærker, at det følger sagen om muligt forældede underholdsbidrag.
Bestyrelsen kan oplyse, at Udbetaling Danmark indgår i en arbejdsgruppe med
Gældsstyrelsen, Social- og Boligministeriet, Beskæftigelsesministeriet og Styrelsen
for Arbejdsmarked og Rekruttering om at udrede potentiel forældelse af inddrivelses-
og opkrævningssager på underholdsbidrag efter forældelseslovens § 8. Udbetaling
Danmark har ansvaret for at opkræve underholdsbidrag, mens Gældsstyrelsen er
inddrivelsesmyndighed.
Rigsrevisionen offentliggjorde den 12. august 2024 beretning om revision af statens
forvaltning i 2023, hvori Rigsrevisionen behandler sagen. Skatteministeriet og her-
under Gældsstyrelsen var under revision i beretningen, og fik en middel kritik. Udbe-
taling Danmark er nævnt i beretningen, men fik som forventet ikke kritik.
5
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 93: Orientering om det overordnede resultat af tilsynet med bestyrelsen for Udbetaling Danmark for 2023, fra beskæftigelsesministeren
2961593_0006.png
Ved sagens opstart var der krav om underholdsbidrag i risiko for forældelse for 16,9
mia. kr. Risikopopulationen er nu afgrænset til at indeholde krav for i alt ca. 1,2 mia.
kr. Arbejdsgruppen afventer på nuværende tidspunkt data fra Rigsarkivet, som skal
bidrage til at udelukke yderligere krav fra at være i risiko for forældelse. Arbejdsgrup-
pens arbejde vil forventeligt blive afsluttet ultimo 2024, hvorefter der skal tages en-
delig stilling til de tilbageværende krav i risiko for forældelse.
Bemærkninger til tilsynsbrevets bilag 2
Tilsynet har udarbejdet et bilag 2 til tilsynsbrevet, hvilket giver anledning til følgende
bemærkninger fra administrationen.
§§ 9 og 38. Skatteministeriet
Der er ikke forskel mellem ordningsregnskabet og statsregnskabet. Forskellen ved-
rører en forskel mellem opgørelsen i Skatteministeriets kursværdimodel og registre-
ringen i ordningsregnskabet/statsregnskabet. Forskellen skyldes en senere modta-
get opgørelse, som efter instruks fra Statsregnskab ikke er foretaget som følge af
uvæsentlighed.
§ 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
Forskydningen i tilgodehavender er registreret i Udbetaling Danmarks årsrapport,
men ikke i statsregnskabet. Ministeriet har oplyst, at de fortsat ikke optager tilgode-
havenderne i deres regnskab.
På bestyrelsens vegne
Helle Adelborg
Formand
Bilag 1 - Status på revisionsobservationer
6