Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del Bilag 80
Offentligt
2957861_0001.png
Bygherrens standard
for rapportering af ulykker
12. april 2023
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 80: Orientering om implementering af tiltag om forebyggende arbejdsmiljøarbejde på store infrastruktur- og byggeprojekter, fra transportministeren og beskæftigelsesministeren
2957861_0002.png
Bygherrens
standard for rapportering af ulykker er udarbejdet af Arbejdsgruppen, som har bestået af føl-
gende:
Bygningsstyrelsen
Claire Isabelle Blanchet, Arbejdsmiljøspecialist, arbejdsgruppens projektleder og pennefører
Vejdirektoratet
Camilla Carøe Christensen, OHS Manager og arbejdsmiljøkoordinator
Banedanmark
Marie Højbjerg Ravn, Arbejdsmiljøkonsulent
Uffe Halldorsson, Arbejdsmiljøchef
Metroselskabet I/S
Jacob Berg Steffensen, Strategisk Rådgiver, OHS
Johan Storgaard, Discipline Leader, OHS
Femern A/S
Gintaras Vagelas, HSE Manager
Derudover tak til supplerende bidragsydere og involverede parter
Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø
Jeppe Zielinski Nguyen Ajslev, Seniorforsker, Cand Scient Soc. Phd.
Arbejdstilsynet
Malte Clemen Klovborg Heuser, Fuldmægtig
Jens Rise Rasmussen, Specialkonsulent
Anders Christensen, Akademisk medarbejder - Cand. Scient.
Netværk for offentlige bygherre i Transportministeriet og Beskæftigelsesministeriet
Søren Andersen, Områdechef i Vejdirektoratet, Trafikafvikling og Entreprisestyring
Foto: Bygningsstyrelsen, Vejdirektoratet, Femern og Banedanmark
Redaktion: Bygningsstyrelsen, 2023
Kalvebod Brygge, København 2023
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 80: Orientering om implementering af tiltag om forebyggende arbejdsmiljøarbejde på store infrastruktur- og byggeprojekter, fra transportministeren og beskæftigelsesministeren
2957861_0003.png
Bedre overblik giver færre arbejdsulykker
- Indledning og formål
“Netværk for offentlige bygherrer” ønsker at finde en metode til at nedbringe an-
tallet af arbejdsulykker i bygge- og anlægsbranchen. Det kræver, at arbejdsulykker
opgøres på den enkelte byggesag og ikke blot hos den enkelte entreprenør. Ar-
bejdstilsynets data over anmeldepligtige ulykker opgøres på virksomheder, og
Arbejdstilsynets data eller andre allerede eksisterende rapporteringsordninger kan
derfor ikke benyttes til at skabe overblik over arbejdsulykker på bygge- og anlægs-
pladser for den organisation, som har ansvaret for arbejdsmiljøet på projektet.
Formålet med “Bygherrens standard for rapportering af ulykker” er at etablere
en fælles standard, som både entreprenørvirksomheder og private og offentlige
bygherre kan benytte i bygge- og anlægsbranchen. Opgørelsesmetoden er ud-
viklet til bygherrer, men kan anvendes i mange andre sammenhænge og er derfor
ikke nødvendigvis afgrænset til bygge- og anlægsprojekter. Det er en standard
for, hvordan og hvilke arbejdsulykker, der skal opgøres for at sikre en ensartet
opgørelse. Ved at indsamle oplysninger om projektets timer og arbejdsulykker på
projekt- og kontraktniveau bliver det muligt at sammenligne og benchmarke på
tværs af bygherrer og andre organisationer og opsamle viden om arbejdsulykker i
den danske bygge- og anlægsbranche. Med den viden kan vi forsøge at forhindre
arbejdsulykkerne i at opstå, til gavn for hele branchen.
Standarden er udformet med
en konkluderende model,
som også agerer indholds-
fortegnelse i forhold til de bagvedliggende forklaringer og uddybninger.
Arbejdet med standarden har taget udgangspunkt i en rapport fra Det Nationale
forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) rapporten “Udvikling af en fælles standard
for opgørelse af arbejdsulykker på storebyggerier”, som er blevet udarbejdet som
led i opfølgningen på erfaringsopsamlingen om arbejdsmiljøarbejdet på store infra-
struktur- og byggeprojekter, som Beskæftigelsesministeriet og Transportministeriet
udsendte i juli 2020.
“Netværk for offentlige bygherrer” har i forbindelse med arbejdet nedsat en
arbejdsgruppe, som har udarbejdet standarden med inddragelse af relevante
brancheaktører, herunder Videntjenesten for Bygherrer og Rådgivere/ Byggeriets
Arbejdsmiljøbus (BAM-BUS), Bygherreforeningen (BHF), Arbejdstilsynet (AT), Det
Nationale forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) og arbejdsmarkedets parter fra
arbejdsgiver- og lønmodtagerside (DI / DA) og FH (Fagbevægelsens Hovedorgani-
sation) herunder BAT- kartellet.
“Netværk for offentlige bygherrer” er ansvarlig for at vedligeholde standarden.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 80: Orientering om implementering af tiltag om forebyggende arbejdsmiljøarbejde på store infrastruktur- og byggeprojekter, fra transportministeren og beskæftigelsesministeren
2957861_0004.png
Bygherrens standard for rapportering af ulykker
Ulykker opgøres
Kapitel 1
Pr. 1 mio. præsterede
arbejdstimer
Kapitel 1.1
Kapitel 3.1
Timer fra alle
arbejdere i forbindelse med
sagen
Fra
udførelsen påbegyn-
des
Timer fra pladsens øvrige faste
personale
Kapitel 1.2
Kapitel 2
For alle ulykker
Ulykker med ≥1 dags fravær
fra sædvanligt arbejde, ud over
tilskadekomstdagen
Kapitel 2.1
Til sagen er afsluttet
og evt. mangelud-
bedring og udskudte
arbejder er færdige
Kapitel 3.2
Kapitel 3
I hele sagens løbetid
Ulykker med < 1 dags fravær fra
sædvanligt arbejde
- dvs. alle andre ulykker, som
ikke er omfattet af definitionen i
kap 2.1.
Kapitel 2.2
Nærved-hændelser
(Valgfri)
Kapitel 2.3
På hele bygge- eller
anlægspladsen inkl. arbejder
i tilknytning til arbejdsområdet.
Kapitel 4
Tal til sammenligning
A-tallet: Alle arbejdsulykker for alle
B-tallet: Alle arbejdsulykker for alle arbejdere
C-tallet: Alle arbejdsulykker med ≥1 dags fravær for alle
D-tallet: Alle arbejdsulykker med ≥1 dags fravær for alle arbejdere
Kapitel 5
Anvendelsesområde
1
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 80: Orientering om implementering af tiltag om forebyggende arbejdsmiljøarbejde på store infrastruktur- og byggeprojekter, fra transportministeren og beskæftigelsesministeren
2957861_0005.png
1
Præsterede
arbejdstimer
Copyright: Christoffer Regild
2
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 80: Orientering om implementering af tiltag om forebyggende arbejdsmiljøarbejde på store infrastruktur- og byggeprojekter, fra transportministeren og beskæftigelsesministeren
Kapitel 1 - Præsterede arbejds-
timer
Arbejdsulykker opgøres pr. 1 mio.
præsterede arbejdstimer.
De præsterede timer hos entreprenørens
bemanding, hvor bygherre har bygher-
reansvar iht. bekendtgørelse 117, skal
indrapporteres til bygherre på projektet.
Det betyder, at de timer, der reelt er for-
brugt på projektet skal opgøres dvs. de
leverede, udførte og gennemførte timer
på byggepladsen/anlægsområdet. Det
er altså hverken planlagte timer, ferie
eller sygdomstimer, der skal opgøres.
også arbejdsmiljøkoordinatorer (B) ansat
hos eller for kontrakthaver.
Det anbefales, at timer for chauffører/
leverandører, landmålere, arkæologer,
boremænd og andre, som kun er på
pladsen i kort tid, tælles med som “plad-
sens øvrige personale”, men timeantallet
skal stå mål med den ekstra admini-
strative byrde det er, at få disse timer
registreret.
Timer som
ikke
tæller med
Timer som ikke medregnes, medmindre
bygherre kan adskille dem i statistikken,
er timer for andre beskæftigede på plad-
sen, som ikke er inkluderet i kapitel 1.1
Dette kan udmøntes ved at skrive en
eller 1.2. Det er fx ikke-fast-tilknyttede
passus i kontrakten/bilag som forslået i
funktionærer, rådgivers tilsynsførende og
bilag 1.
bygherres personale og andre, som er
ansat andre steder end hos den kon-
trakthavende entreprenør eller dennes
Kapitel 1.1
underentreprenør eller underleverandør.
Timer fra alle arbejdere i forbindelse med På samme vis tæller timer fra myn-
digheder, journalister, offentlighedens
projektet skal indberettes til bygherrens
gæster, netværk, institutionsbesøg, præ-
standard for rapportering af ulykker.
fabrikerede dele mm. heller ikke med.
Omfanget tæller arbejdere, beskæft-
Timer fra projekteringsfasen fx arkitek-
igede og håndværkere (timelønnede/
ter, ingeniører, designere, rådgivere
akkordarbejdere), som arbejder på
fx samprojektering, backoffice samt
projektet inkl. lærlinge, arbejdsmænd,
selvstændige enkeltpersonsvirksomhed- materialeproduktionens mandskab,
offsite/præfabsteder mm., såfremt de
er, vikarer, og indlejret arbejdskraft.
ikke indgår som en del af pladsens
øvrige personale, uanset geografisk
udførelsesområde, tæller heller ikke med
Kapitel 1.2
og evt. arbejdsulykker i deres regi tæller
Timer fra alle pladsens øvrige faste per- heller ikke med i standarden, med min-
dre det er sket på pladsen.
sonale i forbindelse med projektet skal
indberettes til bygherrens standard for
rapportering af ulykker.
Omfanget tæller bygge- og anlægs-
pladsens og entreprenørens øvrige
“faste personale” fx formænd, byg-
geledere og personer, der har deres
daglige/jævnlige gang på pladsen fx
3
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 80: Orientering om implementering af tiltag om forebyggende arbejdsmiljøarbejde på store infrastruktur- og byggeprojekter, fra transportministeren og beskæftigelsesministeren
2957861_0007.png
2
Arbejdsulykker
4
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 80: Orientering om implementering af tiltag om forebyggende arbejdsmiljøarbejde på store infrastruktur- og byggeprojekter, fra transportministeren og beskæftigelsesministeren
2957861_0008.png
Kapitel 2 - Arbejdsulykker
Alle arbejdsulykker i forbindelse med
arbejde på pladsen skal indrapporteres
jævnfør Bygherrens standard for rappor-
tering af ulykker. Dvs. de, der er tjekket
ind på pladsen, færdes i eller omkring
skurbyen og bygge/anlægspladsen
eller har ærinder uden for pladsen i
forbindelse med arbejdet på pladsen
eller infrastrukturen tæller med.
Arbejdsulykker skal som minimum op-
gøres i følgende 2 kategorier;
levæske eller papir til rens af blod), men
også blå mærker, vedblivende summen
i fingrene og ømme legemsdele tæller
med.
Årsagen til, at alle persontilskadekom-
ster tæller med er, at det ofte kun er
held, der gør forskellen på, hvor meget
man er kommet til skade. Samtidig er
der læring i alle arbejdsulykker uanset,
hvor alvorlige de er. Derfor er standarden
indifferent over for, om ulykken kræver
akut behandling ved lægefagligt tilsyn
eller om der er tale om en anden form
for arbejdsulykke. Alvorlighedsgraden
eller ulykkestypen kan indgå i organisa-
tionens bagvedliggende ulykkesanalyse
til brug for erfaringsopsamling og fore-
byggelse af kommende arbejdsulykker.
Arbejdsulykker med ≥1 dags fravær
fra sædvanligt arbejde, ud over til-
skadekomstdagen (kap. 2.1)
Arbejdsulykker med < 1 dags fravær
fra sædvanligt arbejde, ud over
tilskadekomstdagen dvs. de øvrige
arbejdsulykker (kap. 2.2)
Anmeldelse til Arbejdstilsynet
Arbejdsgiveren har pligt til at anmelde
arbejdsulykker med 1 dags fravær eller
mere fra det sædvanlige arbejde efter
tilskadekomstdagen til Arbejdstilsynet
Derudover er det valgfrit for bygherren at via EASY.
kræve nærved-hændelser mm. opgjort.
Anmeldelse til forsikringen
Samme pligt, som anmeldelse til Ar-
bejdstilsynet som ovenfor, gælder for
• Nærved-hændelser og evt. arbejd-
anmeldelse til forsikringsselskabet.
smiljørapporteringer – valgfrit (kap
Herudover skal arbejdsulykker, der for-
2.3)
ventes at kunne give ret til ydelser efter
arbejdsskadesikringsloven, anmeldes
Dette kan udmøntes ved at skrive en
passus i kontrakten/bilag som foreslået i til forsikringsselskabet, fx hvis der er
mistanke om méngrad.
bilag 1.
Hvad er en arbejdsulykke
En arbejdsulykke er en pludselig hæn-
delse i forbindelse med arbejdet, som
fører til en fysisk eller psykisk persontil-
skadekomst uafhængigt af evt. fravær.
Hvad er en persontilskadekomst
En persontilskadekomst er en skade,
der kræver medicinsk behandling og/
eller førstehjælp (inkl. plaster, øjenskyl-
5
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 80: Orientering om implementering af tiltag om forebyggende arbejdsmiljøarbejde på store infrastruktur- og byggeprojekter, fra transportministeren og beskæftigelsesministeren
Kapitel 2.1
Arbejdsulykker med ≥1 dags fravær
fra sædvanligt arbejde, ud over til-
skadekomstdagen
Det ene tal for arbejdsulykker skal ud-
specificeres som antallet af arbejdsulyk-
ker med 1 dags eller mere end 1 dags
fravær fra sædvanligt arbejde ud over
tilskadekomstdagen. Dvs. de ulykker
som er anmeldepligtige til EASY.
Definitionen på fravær
Hvis den tilskadekomne ikke kan vare-
tage sit vanelige arbejde tæller det som
fravær, indtil den beskæftigede igen kan
genoptage sit normale arbejde.
interne arbejde, men det er ikke noget,
der nødvendigvis skal offentliggøres i
forbindelse med standarden.
Det er det klare ønske, at der ved en-
treprenørens indrapportering er fokus
på nærved-hændelser. Det kan komme
til udtryk ved et højt antal indrappor-
terede nærved-hændelser mm. fordi
de beskæftigede på projektet er op-
mærksomme på de mange potentielle
arbejdsulykker og forhindrer, at personer
kommer til skade. Der er ofte tale om,
at kun tidspunktet og held er den af-
gørende faktor for, at der ikke opstod en
reel ulykke med personskade. Og det
er hele værdien i at være proaktiv inden
det går galt, frem for kun at være reaktiv
når ulykken er sket. Målet er således at
forbedre arbejdsmiljøet.
Kapitel 2.2
Arbejdsulykker med < 1 dags fravær
fra sædvanligt arbejde, ud over til-
skadekomstdagen
Hvad er en nærved-hændelse
En nærved-hændelse er utilsigtede
hændelser uden personskade med en
udløsende faktor, som kunne have ført
Det andet tal for arbejdsulykker skal
til en arbejdsulykke eller hændelse, hvor
udspecificeres som antallet af arbejd-
sulykker med mindre end 1 dags fravær den beskæftigede kunne være kommet
ud over tilskadekomstdagen, dvs. andre til skade. Dvs. en pludselig og uventet
arbejdsulykker, som ikke er anmeldeplig- hændelse eller række af hændelser, der
indeholder noget, der kan forvolde ska-
tige til EASY.
de, men på grund af heldige omstæn-
digheder ikke får skadelige konsekven-
ser. Se illustrationer på næste side.
Kapitel 2.3
Nærved-hændelser
Hvad er øvrige arbejdsmiljørapport-
eringer
I forhold til den fælles standard er det
valgfrit for bygherre, om indrapportering Der er meget stort læringspotentiale i
usikre tilstande, usikre handlinger, sik-
af nærved-hændelser og arbejdsmil-
jørapporteringer skal indgå i den enkelte kerhedsobservationer, utilsigtede hæn-
delser og andre brister i arbejdsmiljøet
kontrakt. Det er op til bygherre at defi-
nere i hvilke kategorier, det skal opgøres, og disse kan også indgå i rapporteringen
til bygherre såfremt bygherre har resurs-
og om det skal indberettes opdelt eller
er til at håndtere disse oplysninger.
som et samlet afrapporteringstal.
Det anbefales, at bygherren vælger
at inddrage nærved-hændelser og
øvrige arbejdsmiljørapporteringer i sit
6
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 80: Orientering om implementering af tiltag om forebyggende arbejdsmiljøarbejde på store infrastruktur- og byggeprojekter, fra transportministeren og beskæftigelsesministeren
2957861_0010.png
Erhvervssygdomme og sygdom
En erhvervssygdom er en sygdom, som
helt eller delvist skyldes påvirkninger på
arbejdet gennem kortere eller længere
tid. Erhvervssygdomme og almindelig
sygdom som fx influenza og corona
tæller ikke med som arbejdsmiljø-
ulykker og skal derfor ikke registreres i
forbindelse med Bygherrens standard
for rapportering af ulykker.
Alle arbejdsulykker på pladsen tæller
med - også selvom deres timer ikke
er talt med, hvis der fx er tale om en
bygherrerepræsentant, som ikke tæller
som hverken arbejdere eller pladsens
øvrige faste personale.
Usikker tilstand • Usikker handling •
Nærved-hændelse
Arbejdsulykke
Usikker tilstand
Usikker handling
Nærved-hændelse
Arbejdsulykke
7
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 80: Orientering om implementering af tiltag om forebyggende arbejdsmiljøarbejde på store infrastruktur- og byggeprojekter, fra transportministeren og beskæftigelsesministeren
2957861_0011.png
3
Tidsperiode
8
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 80: Orientering om implementering af tiltag om forebyggende arbejdsmiljøarbejde på store infrastruktur- og byggeprojekter, fra transportministeren og beskæftigelsesministeren
Kapitel 3 - Tidsperiode
Bygherrens standard for rapportering
af ulykker er gældende i hele projektets
løbetid så længe, der er folk på pladsen.
Kapitel 3.1
Der skal indrapporteres præsterede
timer på en sag så snart, der begynder
at tikke timer ind på sagen fx allerede i
forbindelse med mobilisering, klargøring
og tilrigning af en byggeplads eller et
arbejdsområde.
Kapitel 3.2
Sagen vil i standarden betragtes som
åben indtil sagen er helt afsluttet dvs.
efter aflevering og evt. mangelud-
bedring, udskudte arbejder og afrigning
er færdige. Det betyder, at så længe der
bliver udført arbejde på sagen, vil sagen
være åben. Først efter udført 5 års ef-
tersyn og evt. arbejder i den forbindelse
kan en sag forventes lukket og frekvens-
tallene kan fikseres endeligt.
9
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 80: Orientering om implementering af tiltag om forebyggende arbejdsmiljøarbejde på store infrastruktur- og byggeprojekter, fra transportministeren og beskæftigelsesministeren
2957861_0013.png
4
Sammenlig-
ningsgrundlag
Copyright: Christoffer Regild
10
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 80: Orientering om implementering af tiltag om forebyggende arbejdsmiljøarbejde på store infrastruktur- og byggeprojekter, fra transportministeren og beskæftigelsesministeren
2957861_0014.png
Kapitel 4 - Sammenligningsgrundlag
På baggrund af ovenstående udspecificeringer af oplysninger er det muligt at træk-
ke frekvenstallene. De 4 tal, som skal offentliggøres til sammenligning er følgende:
A-tallet:
Alle arbejdsulykker for alle
B-tallet:
Alle arbejdsulykker for alle arbejdere
C-tallet:
Alle arbejdsulykker med ≥1 dags fravær for alle
D-tallet:
Alle arbejdsulykker med ≥1 dags fravær for alle arbejdere
Frekvenstallene oplyses pr. 1 mio. præsterede timer fx
7 ulykker pr. 1 mio. præsterede timer
De, der ønsker at benytte standarden, skal offentliggøre årsresultatet (A-D-tal) i en
årsrapport en gang årligt d. 15. april på egen hjemmeside.
Rapportens navn er:
“Årsrapport 20xx for rapportering af ulykker –
Organisationens navn”
og der skal i
rapportens indledning beskrives, hvordan “Bygherres standard for rapportering af
Ulykker” er blevet benyttet i organisationen.
Timer i alt
Timer fra alle
arbejdere
Timer fra alle plad-
sens øvrige faste
personale
Ulykker i alt
A-tallet: Et tal for alle B-tallet: Et tal for alle
Et tal for alle ulykker
ulykker for alle
ulykker for alle arbej-
for alle øvrige faste
(kapitel 4.A)
dere (kapitel 4.B)
personaler
Ulykker med ≥1
dags fravær ud
over tilskadekomst-
dagen
C-tallet: Et tal for alle
ulykker med ≥1 dags
fravær for alle
(kapitel 4.C)
D-tallet: Et tal for alle
ulykker med ≥1 dags
fravær for alle arbej-
dere (kapitel 4.D)
Et tal for alle ulykker
med <1 dags fravær
for alle arbejdere
Et tal for alle ulykker
med ≥1 dags fravær
for alle øvrige faste
personaler
Et tal for alle ulykker
med <1 dags fravær
for alle øvrige faste
personaler
Et tal for alle nær-
ved-hændelser for
alle øvrige faste per-
sonaler
Ulykker med <1
Et tal for alle ulykker
dags fravær ud
med <1 dags fravær
over tilskadekomst-
for alle på pladsen
dagen
Nærved-hændelse
Et tal for alle nær-
og evt. øvrige ar-
ved-hændelser for
bejdsmiljørapporte-
alle på pladsen
ringer
Et tal for alle nær-
ved-hændelser for
alle arbejdere
11
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 80: Orientering om implementering af tiltag om forebyggende arbejdsmiljøarbejde på store infrastruktur- og byggeprojekter, fra transportministeren og beskæftigelsesministeren
2957861_0015.png
Kapitel 4.A
Alle arbejdsulykker for alle (A-tallet):
Dette tal udregnes løbende pr. projektet / for bygherreorganisation ved:
Kapitel 4.B
Alle arbejdsulykker for alle arbejdere (B-tallet):
Dette tal udregnes løbende pr. projektet / for bygherreorganisation ved:
Kapitel 4.C
Alle arbejdsulykker med ≥1 dags fravær for alle (C-tallet):
Dette tal udregnes løbende pr. projektet / for bygherreorganisation ved:
Kapitel 4.D
Alle arbejdsulykker med ≥1 dags fravær for alle arbejdere (D-tallet):
Dette tal udregnes løbende pr. projektet / for bygherreorganisation ved:
12
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 80: Orientering om implementering af tiltag om forebyggende arbejdsmiljøarbejde på store infrastruktur- og byggeprojekter, fra transportministeren og beskæftigelsesministeren
2957861_0016.png
5
Anvendelses-
område
13
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 80: Orientering om implementering af tiltag om forebyggende arbejdsmiljøarbejde på store infrastruktur- og byggeprojekter, fra transportministeren og beskæftigelsesministeren
Kapitel 5 - Anvendelsesområde
Kapitel 5.1
Alle kan benytte “Bygherrens standard
for rapportering af ulykker”, særligt op-
fordres private bygherre, boligselskaber,
pensionskasser, kommuner, regioner og
staten og øvrige offentlige og halvoffent-
lige organisationer, men standarden kan
også benyttes af entreprenørvirksom-
heder, idet standarden blot oplyser om
en bestemt rapporteringsmetode. Jo
flere, der er med, jo mere kan vi styrke
samarbejdet og sammenlignes på tværs.
hvilke projekter standarden benyttes på.
Det er derfor vigtigt at redegøre for, hvil-
ke projekttyper standarden er anvendt
på i den enkelte organisation, når tallene
til sammenligning bliver offentliggjort.
Afrapporteringsprocedure
Standarden sætter ikke krav til, hvordan
bygherre får sine tal indrapporteret, men
bygherre bør ensrette inden for egen
organisation og beslutter, om det er
arbejdsmiljøkoordinator (B), TE/HE eller
anden projektleder, der skal indsamle og
videregive oplysningerne, og hvordan
oplysningerne skal indhentes fx via
sikkerhedsmøde, mail eller it-system jf.
kontraktforslaget i bilag 1.
Standarden kan udbredes på en lang
række projekttyper i forbindelse med
Bygherre er ansvarlig for at kunne vali-
bygge- og anlæg og der bør arbejdes
henimod, at standarden benyttes på alle dere tallene via en kontrolprocdure.
bygherrens/organisationens projekter.
Det gælder bl.a:
- Projekter, der er omfattet af arbejd-
stilsynets bekendtgørelse nr. 117 af 5.
februar 2013 om bygherrens pligter.
- Projekter, der er omfattet af arbejdstil-
synets bekendtgørelse nr. 2107 af 24.
november 2021 om bygge- og anlæg-
sarbejde.
- Bygge- og anlægspladser, der skal
anmeldes til AT dvs. at arbejdet varer
over 30 arbejdsdage, og hvis der
mindst er 20 ansatte beskæftiget
samtidigt, eller at den formodede ar-
bejdsmængde overstiger 500 mand-
dage.
- Projekter, hvor der er krav om arbe-
jdsmiljøkoordinator, dvs. hvor to eller
flere arbejdsgivere forventes samti-
digt.
Uanset hvem, der benytter rapporter-
ingsmetoden er det op til den enkelte
bygherre eller organisation at definere,
14
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 80: Orientering om implementering af tiltag om forebyggende arbejdsmiljøarbejde på store infrastruktur- og byggeprojekter, fra transportministeren og beskæftigelsesministeren
2957861_0018.png
Bilag 1
Kontraktforslag
Til indskrivning i projektets kontrakt med entreprenøren for at benytte Bygherrens
standard for rapportering af ulykker:
I denne kontrakt følges Bygherrens standard for rapportering af ulykker jf. bilag X.
Entreprenøren/Leverandøren skal derfor hver indsæt interval jf. hovedtidsplanen fx
hver mandag/hver 14. dag/den sidste arbejdsdag i måneden indberette antal af alle
arbejdsulykker samt antal forbrugte arbejdstimer pr. ovenstående interval til byg-
herre/driftsherren, for alle entreprenørens/leverandørens beskæftigede herunder
underentreprenører og leverandører, som er på projektet/kontrakten/byggepladsen/
anlægspladsen.
Arbejdsulykkerne skal udspecificeres i følgende 2/3 kategorier:
- Antallet af arbejdsulykker med 1 eller mere end 1 dags fravær fra sædvanligt
arbejde ud over tilskadekomstdagen.
- Antallet af arbejdsulykker med mindre end 1 dags fravær fra sædvanligt arbejde
ud over tilskadekomstdagen.
- Antallet af nærved-hændelser og/eller øvrige arbejdsmiljørapporteringer.
Timerne skal udspecificeres i følgende 2 kategorier:
- Et timetal for arbejdere.
- Et timetal for bygge- eller anlægspladsens øvrige faste personale.
Når der indrapporteres timer, skal antallet af ulykker ligeledes indrapporteres, også
når antallet af ulykker er 0.
Oplysninger fremsendes til [email protected] og mailen mærkes "Bygher-
res standard for rapportering af ulykker på X sag".
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 80: Orientering om implementering af tiltag om forebyggende arbejdsmiljøarbejde på store infrastruktur- og byggeprojekter, fra transportministeren og beskæftigelsesministeren
2957861_0019.png
Bygherrens standard for rapportering af ulykker
1. udgave, 12. april 2023, København 2023
Udarbejdet maj 2022 – april 2023
Arbejdsgruppen i Netværk for offentlige bygherre
i Transportministeriet og Beskæftigelsesministeriet