Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del Bilag 71
Offentligt
2951510_0001.png
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og barselsloven
(Udvidet ret til dagpenge til iværksættere og bagatelgrænse for arbejde i selvstændig virksomhed
med fulde barselsdagpenge)
§1
I lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 208 af 26. februar 2024, som
ændret ved § 1 i lov nr. 630 af 11. juni 2024, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 49, stk. 2,
indsættes efter
»
jf. dog stk. 4«:
»og § 49 a«.
2.
Efter § 49 indsættes:
Ȥ 49 a.
Et medlem, som er omfattet af § 53 a, kan vælge, at beregningsperioden er de seneste 12 måne-
der forud for opstarten af virksomheden. Ved beregningen af dagpengenes størrelse kan der kun med-
regnes indkomst efter § 48, stk. 1 nr. 1 og 2.
Stk. 2.
Beregningsperioden i stk. 1, kan forlænges efter reglerne i § 49, stk. 3.
«
3.
I
§ 51 a
indsættes
som
2. pkt.:
»Beskæftigelsesministeren
fastsætter endvidere regler om beregning af dagpengesatsen efter § 49 a.
«
4.
I
§ 53, stk. 8, nr. 1
og
2,
samt
stk. 18,
ændres »stk. 10« til: »stk. 11«.
5.
Efter § 53 indsættes:
Ȥ 53 a.
Et medlem, som starter selvstændig virksomhed, jf. § 57 a, og som i en periode fra og med
det tredje år til og med det femte år fra opstartstidspunktet ophører med driften heraf, jf. § 57 b, kan
få perioderne i § 53, stk. 2, jf. dog stk. 5, og stk. 8, jf. dog stk. 11, forlænget med en periode sva-
rende til længden af den periode, hvor virksomheden har været i drift i den nævnte tre-årsperiode.
Stk. 2.
Det er en betingelse, at medlemmet inden for de seneste 12 måneder forud for opstart af
virksomheden opfylder et indkomstkrav, jf. § 53, stk. 2, på baggrund af indkomst efter § 53, stk. 3,
nr. 1 og 2. Det er videre en betingelse, at virksomheden i perioden fra opstartstidspunktet til ophørs-
tidspunktet opfylder et nettoomsætningskrav eller krav om et kapitalindskud på mindst 500.000 kr.
Stk. 3.
Perioden i stk. 1 og 2, kan forlænges efter reglerne i § 53, stk. 17 og 18.
Stk.4.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler om retten til dagpenge efter denne be-
stemmelse. Der kan herunder fastsættes regler om dokumentation for opstart af virksomhed, opfyl-
delse af nettoomsætningskrav eller krav om kapitalindskud i virksomheden samt dokumentation
herfor m.v. «
§2
I barselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1069 af 25. september 2024, som ændret ved § 8 i lov nr.
630 af 11. juni 2024, foretages følgende ændringer:
1
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 71: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., og barselsloven (Udvidet ret til dagpenge til iværksættere og bagatelgrænse for arbejde i selvstændig virksomhed med fulde barselsdagpenge), fra beskæftigelsesministeren
2951510_0002.png
1.
I
§ 22
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
En selvstændig, som arbejder op til 3,5 timer om ugen i virksomheden, kan vælge, at dette
ikke skal anses for at have genoptaget arbejdet. Dette gælder dog ikke i perioder med fravær efter §
6, stk. 2, eller § 7, stk. 1, 1. pkt.«
Stk. 2-3 bliver herefter stk. 3-4.
2.
I
§ 22, stk. 3,
som bliver stk. 4, indsættes efter »genoptaget delvis«: », om arbejdstimer efter stk.
2, og regler som sikrer de nødvendige oplysninger i forhold til de EU-retlige statsstøtteregler«.
§3
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2026, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
§ 2 træder i kraft den 5. januar 2026.
2
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 71: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., og barselsloven (Udvidet ret til dagpenge til iværksættere og bagatelgrænse for arbejde i selvstændig virksomhed med fulde barselsdagpenge), fra beskæftigelsesministeren
2951510_0003.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1
Indledning
Lovforslagets hovedpunkter
Selvstændig virksomhed efter lov om arbejdsløshedsforsik-
ring m.v.
Gældende ret
Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Opstartstidspunkt for den selvstændige virksomhed
Krav om omsætning eller kapitalgrundlag
Ophør med drift af selvstændig virksomhed i tre-års perioden
Gældende ret
Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Krav om forudgående indkomst – Indkomstkravet
Gældende ret
Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede ord-
ning
Beregning af dagpengesatsen
Gældende ret
Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Bagatelgrænse for arbejde i den selvstændige virksomhed
samtidig med modtagelse af fulde barselsdagpenge
Gældende ret
Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Forholdet til databeskyttelsesforordningen og databeskyttel-
sesloven
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser
for det offentlige
Lovforslagets overholdelse af principperne for digitalise-
ringsklar lovgivning
2.1.1
2.1.2
2.1.2.1.
2.1.2.2.
2.2
2.2.1
2.2.2
2.3
2.3.1
2.3.2
2.4
2.4.1
2.4.2
2.5.
2.5.1.
2.5.2.
3.
4.
4.1.
3
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 71: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., og barselsloven (Udvidet ret til dagpenge til iværksættere og bagatelgrænse for arbejde i selvstændig virksomhed med fulde barselsdagpenge), fra beskæftigelsesministeren
2951510_0004.png
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervsli-
vet m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Sammenfattende skema
1. Indledning
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Danmarksdemokraterne, Liberal Alli-
ance, Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti har den 21. juni 2024
indgået aftale om Iværksætterpakken.
Aftalen sikrer markant bedre vilkår og et milliardløft til dansk iværksætteri. Som et led i aftalen er
aftalepartierne enige om, at udvide dagpengeretten således, at nystartede iværksættere kan anvende
lønindkomst forud for opstart af virksomhed til at optjene dagpengeret og få beregnet dagpengesat-
sen, hvis virksomheden lukker. På den måde bliver den økonomiske usikkerhed, som er forbundet
med iværksætteri, mindre. Tiltaget ligger i forlængelse af Reformkommissionens anbefaling om at
udvide dagpengeretten for iværksættere.
Reformkommissionen anbefalede i sin rapport om Nye Reformveje 1 af 6. april 2022, at det skulle
være lettere at drive virksomhed og at nystartede iværksættere der lukker deres virksomhed inden
for de første fem år, får mulighed for at anvende lønmodtagerindkomst et år forud for oprettelsen af
virksomheden til at optjene dagpengeret og få beregnet dagpengesatsen.
Konkret anbefalede Reformkommissionen, at sikkerhedsnettet under nye selvstændige, som kom-
mer fra en status som lønmodtager med dagpengeforsikring, forbedres ved at gøre det nemmere at
bevare retten til dagpenge, mens de prøver at starte en ny virksomhed.
Konkret anbefalede Reformkommissionen, at:
Nye selvstændige vil kunne optjene dagpengeret og få beregnet dagpengesatsen ud på bag-
grund af de 12 forudgående måneder inden virksomheden blev etableret. Det vil kræve
mindst 20.577 kr. (21.936 i 2024) i indkomst igennem alle 12 måneder for at imødekomme
indkomstkravet i dagpengesystemet.
Ordningen skal alene gælde for virksomheder med en levetid på mellem to og fem år. Perio-
den på fem år vurderes at give den selvstændige en rimelig tidsperiode til at vurdere, om
virksomheden kan gøres rentabel. Samtidig vil den gældende 3-årige optjeningsperiode i
dagpengesystemet i dag give mulighed for, at selvstændige to år inde i virksomhedens leve-
tid forsat vil have ret til dagpenge, såfremt de har haft 12 sammenhængende måneders fuld-
tidsbeskæftigelse inden virksomhedsopstart.
Virksomheden i løbet af sin levetid skal opfylde et omsætningskrav på mindst 500.000 kr.
(akkumuleret) eller et aktivitetskrav i form af kapitalindskud. Et aktivitetskrav i form af ka-
pitaltilskud kan f.eks. være, hvis virksomheden har fået ekstern finansiering til produktud-
vikling. Kravet skal sikre, at der har været en reel aktivitet i virksomheden.
De almindelige principper i dagpengesystemet skal stadig stå ved magt.
4
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 71: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., og barselsloven (Udvidet ret til dagpenge til iværksættere og bagatelgrænse for arbejde i selvstændig virksomhed med fulde barselsdagpenge), fra beskæftigelsesministeren
2951510_0005.png
Selvstændige er berettiget til den højest beregnede dagpengesats uanset om personen optje-
ner dagpengeret ved de nuværende regler eller ved det foreslåede optjeningskrav for selv-
stændige med kortlevende virksomheder.
Forslaget sammenholdt med gældende regler betyder konkret, at nye selvstændige med forudgående
lønmodtagerbeskæftigelse i de første 5 år af virksomhedens levetid fortsat vil have ret til dagpenge
ved virksomhedens ophør, hvis beskæftigelseskravet forud for virksomhedens start er opfyldt på
baggrund af lønmodtagerarbejde i de seneste 12 måneder forud for virksomhedens start.
Det fremgår endvidere af aftalen, at aftaleparterne er enige om at styrke rammer for, at iværksætter-
miljøet kan få flere talenter frem ved at indføre en bagatelgrænse for arbejde på 3�½ timer pr. uge
under barsel for selvstændige, så de har mulighed for at løse helt basale opgaver i virksomheden un-
der barslen.
Dette lovforslag udmønter ovennævnte punkter i aftale om Iværksætterpakken.
Det foreslås desuden, at der rettes tre fejlhenvisninger i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. i for-
hold til reglerne om opgørelsen af beskæftigelseskravet. Ændringerne har ingen indholdsmæssig be-
tydning.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2. Udvidet ret til dagpenge til iværksættere
2.1. Selvstændig virksomhed efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
2.1.1. Gældende regler
§ 57 a stk. 1 og 2, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. jf. lovbekendtgørelse nr. 208 af 26. fe-
bruar 2024 fastsætter regler for hvilke aktiviteter, der kan anses for selvstændig virksomhed i rela-
tion til lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
En erhvervsmæssig aktivitet anses for selvstændig virksomhed, hvis aktiviteten har et erhvervsmæs-
sigt formål, og personen har eller har haft personligt arbejde med aktiviteten. Det er desuden en be-
tingelse, at aktiviteten er registreret med et CVR-nr. eller SE-nr. eller har en lovbestemt pligt til at
være registreret i Det Centrale Virksomhedsregister, og at overskud eller underskud fra aktiviteten
beskattes som selvstændig virksomhed.
Selvstændig virksomhed efter loven kan også udføres i et selskab, hvor personen har afgørende ind-
flydelse, jf. § 2, stk. 1 nr. 6 i bekendtgørelse nr. 1176 af 23. september 2023 om selvstændig virk-
somhed. Personer, der modtager løn, udbetalt som A-indkomst fra et selskab, hvori personen har
afgørende indflydelse, anses også for at drive selvstændig virksomhed
Afgørende indflydelse foreligger, hvis personen eller dennes ægtefælle alene eller sammen med
nærmeste familie, er indehaver af
1) mindst 50 % af selskabskapitalen,
2) mindst 50 % af selskabskapitalens stemmeværdi,
3) en bestemmende andel af selskabets kapital, eller
4) en bestemmende andel af stemmerne i selskabet.
5
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 71: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., og barselsloven (Udvidet ret til dagpenge til iværksættere og bagatelgrænse for arbejde i selvstændig virksomhed med fulde barselsdagpenge), fra beskæftigelsesministeren
Som »nærmeste familie« anses pågældendes eller ægtefællens børn, børnebørn, forældre, bedstefor-
ældre og søskende.
Den selvstændige virksomhed kan både drives som hoved- eller bibeskæftigelse.
En aktivitet, der anses for selvstændig virksomhed jf. § 57 a, stk. 1 og 2, i lov om arbejdsløshedsfor-
sikring m.v., anses efter lovens § 57 a, stk. 6, for formueforvaltning, når der ikke eller kun i meget
begrænset omfang er personlig beskæftigelse forbundet med aktiviteten. Ved begrænset omfang for-
stås efter bekendtgørelse om selvstændig virksomhed i dagpengesystemet højst 5 timer om måne-
den.
Efter § 57 a, stk. 7, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. anses en aktivitet for fritidsbeskæfti-
gelse, når aktiviteten hverken er lønmodtageraktivitet, selvstændig virksomhed eller formueforvalt-
ning.
Beskæftigelsesministeren kan efter lovens § 57 a, stk. 8, fastsætte regler om, under hvilke betingel-
ser, en aktivitet kan skifte karakter i optjeningsperioden, f.eks. fra formueforvaltning til selvstændig
virksomhed.
Sådanne regler er fastsat i § 8 i bekendtgørelse om selvstændig virksomhed i dagpengesystemet.
Hvis en aktivitet skifter definition i løbet af optjeningsperioden skal det vurderes om aktiviteten ef-
terfølgende skal anses som selvstændig virksomhed, formueforvaltning eller fritidsbeskæftigelse.
Den nye definition af aktiviteten gælder for hvert afsluttet indkomstår, og aktiviteten kan kun være
omfattet af én definition i indkomståret. Vurderingen sker på baggrund af aktivitetens karakter ved
udgangen af et indkomstår.
2.1.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det er Beskæftigelsesministeriets opfattelse, at forslaget om udvidet dagpengeret til iværksættere i
videst muligt omfang bør udmøntes i overensstemmelse med de eksisterende regler om ret til dag-
penge for selvstændige erhvervsdrivende. Det bemærkes, at begrebet ”iværksættere” dækker over
en person, der opstarter en ny virksomhed. Denne beskrivelse harmonerer med begrebet ”selvstæn-
dig virksomhed” i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. Af fremstillingsmæssige grunde benyttes
derfor betegnelsen ”iværksættere” i dette lovforslag.
Det foreslås derfor, at målgruppen af iværksættere, som omfattes af lovforslaget, er personer, der
anses for at drive selvstændig virksomhed efter lovens § 57 a, stk. 1 og 2.
Det vil blandt andet betyde, at aktiviteten skal have erhvervsmæssigt formål, og at personen har el-
ler har haft personligt arbejde med aktiviteten. Den selvstændige virksomhed kan enten drives som
en personligt ejet virksomhed eller i selskabsform, hvor personen har en afgørende indflydelse i sel-
skabet. Det gælder også selvom personen har ansat sig selv i virksomheden.
En person, der er ansat i en virksomhed, hvor personen ejer en del af selskabets kapital uden at have
en afgørende indflydelse, anses for lønmodtager og er derfor ikke omfattet af lovforslaget.
Det vil videre betyde, at aktiviteter, der anses som formueforvaltning eller fritidsbeskæftigelse efter
lovens § 57 a, stk. 5 og 6, ikke er omfattet af forslaget, og at personer, der udøver disse aktiviteter,
ikke har ret til at få beregnet dagpengene på baggrund af forudgående lønmodtagerbeskæftigelse.
6
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 71: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., og barselsloven (Udvidet ret til dagpenge til iværksættere og bagatelgrænse for arbejde i selvstændig virksomhed med fulde barselsdagpenge), fra beskæftigelsesministeren
2.1.2.1. Opstartstidspunkt for den selvstændige virksomhed
Formålet med ordningen er, at iværksættere vil kunne optjene dagpengeret og få beregnet dagpen-
gesatsen på baggrund af de 12 forudgående måneder inden opstart af virksomheden.
Overgangen fra lønmodtagerarbejde til selvstændig virksomhed vil i mange tilfælde være flydende,
idet mange som led i opstart af virksomhed vil lade sig CVR-registrere, inden den selvstændige
virksomhed drives på fuld tid.
Det foreslås derfor, at personer, der har været registreret med et CVR-nr. samtidig med lønmodta-
gerbeskæftigelse, også er omfattet af ordningen.
Det vil videre betyde, at opstartsdatoen af den selvstændige virksomhed, vil blive regnet fra virk-
somhedens registrering og ikke fra arbejdsophører, selvom virksomheden er etableret forud for tids-
punktet for arbejdsophøret i en periode, hvor virksomheden har været drevet sideløbende med løn-
modtagerarbejde.
Det foreslås videre, at gældende regler i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og bekendtgørelse
om selvstændig virksomhed i dagpengesystemet om, hvornår en aktivitet skifter definition, f.eks. fra
formueforvaltning til selvstændig virksomhed som følge af øget personligt arbejde i virksomheden,
finder tilsvarende anvendelse.
Det betyder, at personer, der har været registret med et CVR-nr. uden, at der er udført personligt ar-
bejde i virksomheden eller det personlige arbejde har et omfang af op til 5 timer om måneden, først
vil blive anset for at drive selvstændig virksomhed fra det tidspunkt, hvor personen udfører person-
ligt arbejde af mere end 5 timer om måneden. Vurderingen sker ved indkomstårets afslutning og har
virkning for det indkomstår, hvor aktiviteten skifter definition.
2.1.2.2. Krav om omsætning eller kapitalgrundlag
Efter gældende regler om ret til dagpenge for selvstændige stilles der ikke krav til virksomhedens
omsætning eller kapitalgrundlag. Efter gældende regler fastlægges retten til dagpenge på baggrund
af virksomhedens skattemæssige overskud.
Som led i udmøntningen af aftalen om iværksætterpakken foreslås det, at det bliver et krav for den
udvidede ret til dagpenge til iværksættere, at virksomheden skal have haft en omsætning eller et ka-
pitalindskud på 500.000 kr. i virksomhedens levetid (fem år).
Det foreslås derfor, at virksomhedens omsætning vil blive beregnet ud fra virksomhedens nettoom-
sætning. Nettoomsætning refererer til de samlede indtægter, som en virksomhed har genereret i lø-
bet af regnskabsåret efter at moms, afgifter og skatter er fratrukket.
Nettoomsætningen er afgørende for at forstå virksomhedens faktiske indtjeningskapacitet, da det
udelukker de penge, der betales videre til eksterne enheder som skattevæsenet. Nettoomsætningen
viser den reelle økonomiske præstation og er en indikator for virksomhedens evne til at skabe ind-
tægter, som forbliver i virksomheden til geninvestering eller fortjeneste.
7
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 71: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., og barselsloven (Udvidet ret til dagpenge til iværksættere og bagatelgrænse for arbejde i selvstændig virksomhed med fulde barselsdagpenge), fra beskæftigelsesministeren
Det følger af § 90 b, stk. 3, nr. 5, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., at a-kasserne uden sam-
tykke har terminaladgang til relevante og nødvendige oplysninger hos skattemyndighederne bl.a.
om over- eller underskud ved selvstændig virksomhed på årsopgørelsen.
Nettoomsætningen fremgår af virksomhedens regnskab. Virksomheder i selskabsform har pligt til at
indsende regnskab i forbindelse med årsopgørelsen. I disse situationer vil oplysningen derfor være
tilgængelig for a-kasserne via opslag i skattemyndighedernes dataudstillingsplatform (DUPLA). For
enkeltmandvirksomheder med en nettoomsætning på 300.000 kr. og der over pr. regnskabsår gælder
tilsvarende krav.
Kravet om indsendelse af regnskab for enkeltmandsvirksomheder gælder imidlertid ikke ved en net-
toomsætning på under 300.000 kr. pr. regnskabsår. Det foreslås derfor, at indhentede oplysninger
om årsopgørelsen fra den selvstændige virksomhed suppleres med et krav om, at medlemmet til a-
kassen skal aflevere de regnskabsoplysninger, de er forpligtede til at have og opbevare af hensyn til
SKAT, og som er de regnskabsoplysninger, der har dannet baggrund for de årsopgørelser.
I disse regnskabsoplysninger kan a-kassen direkte aflæse de nødvendige omsætningstal. For at sikre
at det er de rigtige regnskabsoplysninger, skal A-kassen kontrollere, at regnskabets resultat stemmer
overens med det resultat, medlemmet har indberettet til SKAT på selvangivelsen, og som a-kassen
kan læse i de data, a-kassen har hentet via DUPLA.
Det vil betyde, at a-kassen kan lægge nettoomsætningen i et medlems årsregnskab til grund, såfremt
resultatet af medlemmets årsregnskab er overensstemmende med det resultat, som fremgår af med-
lemmets årsopgørelse.
Dermed vil det undgås, at medlemmet skal afgive en ressourcekrævende revisorerklæring i en situa-
tion, hvor virksomhedens økonomi må antages at være begrænset eller svækket. Det bemærkes, at
det i iværksætterpakken var forudsat, at der skulle benyttes revisorerklæring i forbindelse med do-
kumentation for nettoomsætningen.
Den foreslåede dokumentationsmodel vil betyde, at der ved administrationen kan benyttes de oplys-
ninger, som medlemmet har og i øvrigt kan benyttes tilgængelige oplysninger i skattemyndigheder-
nes registrer.
Der vil med hjemmel i den foreslåede § 53 a, stk. 3, jf. lovforslagets § 1, nr. 5, blive fastsat nærmere
regler herom.
Hvis der ikke er en nettoomsætning i virksomheden eller denne ikke er på mindst 500.000 kr. i fem-
årsperioden vil betingelsen alternativt kunne opfyldes ved et kapitalindskud i virksomheden af
samme størrelsesorden. Der vil ikke være muligt at kombinere kravet om nettoomsætning eller ka-
pitalindskud.
Kapitalindskud kan være f.eks. være tegning af anpartskapital i et selskab. Selskabets ejerkreds
fremgår af Erhvervsstyrelsens selskabs- og ejerregisteret, hvilket kan lægges til grund ved opgørel-
sen af kapitalindskuddet. Der findes ikke tilsvarende muligheder for enkeltmandsvirksomheder.
8
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 71: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., og barselsloven (Udvidet ret til dagpenge til iværksættere og bagatelgrænse for arbejde i selvstændig virksomhed med fulde barselsdagpenge), fra beskæftigelsesministeren
2951510_0009.png
Det foreslås videre, at kapitalindskuddet i virksomheden både vil kunne komme fra medlemmet selv
eller andre personer. Kapitalindskuddet vil f.eks. kunne ske i form af anpartskapital eller anden do-
kumentation for at virksomheden er blevet tilført kapital, som vil fremgå af virksomhedens regn-
skab. Der vil med hjemmel i § 53 a, stk. 4, blive fastsat nærmere regler om, hvordan kapitalkravet i
enkeltmandsvirksomheder skal dokumenteres, idet det ikke på samme måde som ved selskaber er
muligt at registerunderstøtte de fornødne oplysninger.
Det foreslås endelig, at virksomhedens nettoomsætning vil skulle opgøres samlet i virksomhedens
levetid, og at der ikke vil blive stillet krav til omsætningen i virksomhedens enkelte regnskabsår.
Tilsvarende vil gælde ved opgørelsen af de kapitalindskud, som er tilført virksomheden. Det fore-
slås, at kravene ikke vil kunne opgøres forholdsmæssigt, hvis virksomhedens levetid udgør mindre
end fem år regnet fra virksomhedens opstartstidspunkt.
Det bemærkes, at der ikke stilles forslag om, at de nævnte nettoomsætnings- eller kapitalkrav vil
blive reguleret løbende.
Det foreslås videre, at det sideløbende med driften af virksomheden er muligt at have lønmodtager-
beskæftigelse. Dog vil lønindkomsten ikke kunne medregnes til opfyldelse af omsætnings- og kapi-
talkravet, medmindre indkomsten indgår i den selvstændige virksomhed. Det svarer til gældende
regler i lov om arbejdsløshedsforsikring.
2.2. Ophør med drift af selvstændig virksomhed i perioden fra og med det tredje år til og med det
femte år efter opstart af selvstændig virksomhed - tre-års perioden
2.2.1. Gældende regler
Efter § 57 b i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. kan dagpenge til et medlem, der har drevet selv-
stændig virksomhed som hovedbeskæftigelse kun udbetales, hvis medlemmet er ophørt med at
drive virksomhed.
Et medlem anses for ophørt med en virksomhed, når et af følgende forhold er opfyldt:
1) Virksomhedens ophør er registreret hos Erhvervsstyrelsen, og de skattemæssige forpligtelser
er dermed overdraget eller afsluttet.
2) Medlemmet erklærer på tro og love ikke at drive virksomheden, ud over hvad der kan anses
for afvikling, og medlemmet er inden for 6 måneder fra tidspunktet for det erklærede ophør
registreret som ophørt hos Erhvervsstyrelsen.
3) Medlemmet udtræder som medejer af en virksomhed, og det er registreret hos Erhvervssty-
relsen, at medlemmet ikke længere er ejer.
4) Medlemmet omdanner et selskab til et holdingselskab (kapitalselskab) ved at dokumentere,
at formålsparagraffen for selskabet er ændret til formueforvaltning.
5) Virksomheden er gået konkurs eller solgt på tvangsauktion.
2.2.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det følger af iværksætterpakken, at den udvidet ret til dagpenge til iværksættere forudsætter, at
virksomheden lukker i perioden fra og med det tredje år til og med det femte år regnet fra virksom-
hedens opstart.
9
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 71: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., og barselsloven (Udvidet ret til dagpenge til iværksættere og bagatelgrænse for arbejde i selvstændig virksomhed med fulde barselsdagpenge), fra beskæftigelsesministeren
2951510_0010.png
Det er Beskæftigelsesministeriets opfattelse, at forslaget om udvidet dagpengeret til iværksættere i
videst muligt omfang bør udmøntes i overensstemmelse med de eksisterende regler om ret til dag-
penge for selvstændige erhvervsdrivende herunder reglerne om ophør.
Det foreslås derfor, at reglerne om virksomhedsophør i § 57 b i lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v. finder anvendelse, således at iværksættere behandles efter reglerne for selvstændiges ret til
dagpenge.
Der vil være tilfælde, hvor pågældende i tre års perioden helt eller delvis vil være afskåret fra af
drive virksomhed som følge af udefra kommende forhold f.eks. sygdom og barsel
Det foreslås derfor, at det vil være muligt at forlænge tre-årsperioden på grundlag af perioder med
syge- eller barselsdagpenge, pasning af alvorligt syge eller handicappet barn eller pasning af nært-
stående, som ønsker at dø i eget hjem. Det svarer til mulighederne for forlængelse af optjeningsperi-
oden ved opgørelse af indkomstkravet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3.1 om krav om forudgående indkomst
2.3. Krav om forudgående indkomst – Indkomstkravet
2.3.1. Gældende ret
Retten til dagpenge er efter § 53 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. betinget af, at personen
forud for ledigheden har en samlet arbejdsindkomst på mindst 263.232 kr. (2024 niveau), enten på
grundlag af indtægt som lønmodtager og fra selvstændig virksomhed (såkaldt trin 1) eller alene på
baggrund af indtægt fra selvstændig virksomhed (såkaldt trin 2).
Retten til dagpenge efter trin 1 er efter lovens § 53, stk. 2, betinget af, at personen inden for de sene-
ste 3 år har en samlet indtægt på mindst 263.232 kr. (2024 niveau) fra selvstændig virksomhed og
lønmodtageraktiviteter. Trin 1 opgøres på månedsbasis, og der kan højst medregnes 21.936 kr.
(2024) pr. måned.
Hvis personen ikke opfylder optjeningskravet ved trin 1, kan personen efter § 53, stk. 5, optjene ret
til dagpenge alene på baggrund af den selvstændige virksomhed - her er optjeningsperioden 5 år.
Indtægten skal samlet set være mindst 263.232 kr. (2024) inden for de seneste 5 år (trin 2).
Når en person melder sig ledig, vil arbejdsløshedskassen først undersøge, om personen har optjent
dagpengeretten efter trin 1. Er det ikke tilfældet, har personen mulighed for at optjene på baggrund
af trin 2.
Arbejdsindkomst opgøres på baggrund af en sammenlægning af al A-indkomst og B-indkomst,
hvoraf der skal betales arbejdsmarkedsbidrag og som ikke indgår i regnskabet i en selvstændig virk-
somhed, samt overskud af selvstændig virksomhed, der er udbetalt i optjeningsperioden.
Opfyldelse af retten til dagpenge på grundlag af en afsluttet uddannelse berøreres ikke i denne sam-
menhæng.
10
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 71: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., og barselsloven (Udvidet ret til dagpenge til iværksættere og bagatelgrænse for arbejde i selvstændig virksomhed med fulde barselsdagpenge), fra beskæftigelsesministeren
Kun indtægt i en medlemsperiode kan indgå i opgørelsen. Er indtægten opnået ved lønarbejde, med-
regnes kun indtægt, der er udbetalt i et sædvanligt beskæftigelsesforhold, der er i overensstemmelse
med gældende overenskomster eller i øvrigt er udført på almindelige løn- og arbejdsvilkår.
Indkomstgrundlaget dokumenteres dels via indberetninger til indkomstregisteret og oplysninger i
Statens Dataudvekslingsplatform (DUPLA).
Det følge af indberetningsfristerne til indkomstregisteret, at indberetningerne om lønindkomst m.v.
skal være sket senest den 10. i måneden efter udløbet af den kalendermåned, som oplysningerne
vedrører. Det kan betyde, at oplysninger om lønindkomst, som dækker den sidste kalendermåned
forud for optjeningsperioden, vil kunne medregnes til indkomstkravet, hvis oplysningerne først ind-
berettes i den første måned af optjeningsperioden. Tilsvarende vil oplysninger for den sidste måned
forud for afslutningen af optjeningsperioden kunne blive indberettet til indkomstregisteret den 10. i
den første måned efter arbejdsophør. I den situation vil indkomsten ikke kunne medregnes til opgø-
relsen af retten til dagpenge forud for ledighed.
Det bemærkes, at optjeningsperioden efter lovens § 53, stk. 17, kan forlænges med
1) Perioder, hvor medlemmet modtager sygedagpenge efter lov om sygedagpenge, der overstiger
160,33 timer,
2) perioder, hvor medlemmet modtager dagpenge efter lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel,
3) perioder, hvor medlemmet modtager støtte efter lov om social service til pasning af handicappet
eller alvorligt sygt barn eller af nærtstående, der ønsker at dø i eget hjem.
Dette gælder for optjeningsperioden for både trin 1 og 2.
Optjeningsperioden kan kun forlænges med sammenlagt op til to år, jf. lovens § 53, stk. 17. Perio-
den kan dog forlænges udover to år, hvis der er ydet støtte til pasning af handicappet eller alvorligt
sygt barn, jf. lovens § 53, stk. 18.
2.3.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det følger af iværksætterpakken, at den udvidede ret til dagpenge til iværksættere forudsætter, at
medlemmet umiddelbart forud for opstart af selvstændig virksomhed vil have ret til dagpenge på
grundlag af lønmodtagerbeskæftigelse og kunne få beregnet en dagpengesats.
Det betyder, at forslaget udelukkende retter sig mod personer, der forud for opstart af virksomhed
har været i fuldtidsarbejde.
Det følger af iværksætterpakken, at optjeningsperioden er fastsat til 1 år (12 måneder) forud for op-
start af selvstændig virksomhed. 12 måneder er den korteste periode inden for hvilken, der kan op-
tjenes ret til dagpenge. Optjening af dagpengeret som følge af forudgående lønmodtagerbeskæfti-
gelse sker på baggrund af lønindkomst i de 12 måneder, der ligger umiddelbart forud for virksom-
hedens start.
Det foreslås derfor, at indkomstkravet vil skulle opfyldes på 1 år (12 måneder). Lønindkomsten skal
være indberettet til indkomstregisteret i de 12 måneder, der ligger umiddelbart forud for påbegyn-
delse af driften af den selvstændige virksomhed eller fra det tidspunkt, hvor en aktivitet skifter defi-
nition til selvstændig virksomhed.
11
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 71: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., og barselsloven (Udvidet ret til dagpenge til iværksættere og bagatelgrænse for arbejde i selvstændig virksomhed med fulde barselsdagpenge), fra beskæftigelsesministeren
Der henvises til det overfor under pkt. 2.3.1. om indberetningsfristerne til indkomstregisteret, og det
bemærkes, det kan betyde, at oplysninger om lønindkomst, som dækker perioden i den 13. måned
forud for opstart af den selvstændige virksomhed, vil kunne medregnes til indkomstkravet, hvis op-
lysningerne først indberettes i den måned, som udgør den 12. måned i optjeningsperioden. Tilsva-
rende vil oplysninger om lønindkomst for den sidste måned forud for virksomhedsopstart kunne
blive indberettet til indkomstregisteret den 10. i den første måned med selvstændig virksomhed. I
den situation vil indkomsten ikke kunne medregnes til opgørelsen af retten til dagpenge forud for
virksomhedsstart.
Det foreslås videre, at 1-årsperioden vil kunne forlænges med perioder på syge- eller barselsdag-
penge, perioder med pasning af alvorligt sygt eller handicappet barn og periode med pasning af dø-
ende, der ønsker at dø i eget hjem. Dette svarer til reglerne om forlængelse af optjeningsperioden
for ret til dagpenge i øvrigt, således at personen ikke afskæres for at gøre brug af ordningen, hvis
personen f.eks. bliver syg eller holder barsel i optjeningsperioden.
Det betyder, at indkomstkravet - bortset fra optjeningsperioden - vil blive opgjort efter de samme
regler for indplacering i en dagpengeperiode efter § 53, stk. 2 i lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v. om opgørelse af indkomstkravet.
Medlemmet skal derfor opfylde et indkomstkrav forud for virksomhedsopstart på kr. 263.323 som
fuldtidsforsikret medlem, dog højst 21.936 kr. pr. måned (2024-niveau).
Beløbene svarer til indkomstkravet for ret til dagpenge, der optjenes over 3 år. Månedsbeløbet vil
ligeledes svare til det maksimale beløb, der vil kunne medregnes til opfyldelse af indkomstkravet.
Det maksimale beløb, der kan medtages pr. måned vil betyde, at der skal have være lønindkomst i
samtlige 12 måneder, og at lønnen i de enkelte måneder mindst skal udgøre 21.936 kr.
Det bemærkes, at hvis medlemmet ikke kan opfylde indkomstkravet på baggrund af forudgående
lønmodtagerbeskæftigelse, vil medlemmet efter de allerede gældende regler kunne opfylde ind-
komstkravet inden for en tre-årsperiode forud for ophørstidspunktet, hvor al indkomst indgår ved
opgørelsen af retten til dagpenge eller alternativt en fem-årsperiode, hvor alene overskud af selv-
stændig virksomhed kan medregnes til opfyldelse af indkomstkravet.
Det vil sige, at retten til dagpenge vil kunne optjenes ved en samlet arbejdsindkomst forud for ledig-
heden på mindst 263.232 kr., enten på grundlag af indtægt som lønmodtager og fra selvstændig
virksomhed (såkaldt trin 1) eller alene på baggrund af indtægt fra selvstændig virksomhed.
2.4 Beregning af dagpengesatsen
2.4.1. Gældende ret
Dagpengenes størrelse til det enkelte medlem beregnes efter § 48 i lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v. på grundlag af medlemmets hidtidige indtægt efter fradrag af arbejdsmarkedsbidrag.
I indtægtsgrundlaget indgår:
1) A- og B-indkomst, hvoraf der skal betales arbejdsmarkedsbidrag, jf. lov om arbejdsmarkedsbi-
drag, indberettet til indkomstregisteret, tillagt eget pensionsbidrag og fratrukket arbejdsmarkedsbi-
drag samt tillagt eget ATP-bidrag. B-indkomst, som indgår i opgørelsen af en virksomheds over-
skud eller underskud, kan ikke medregnes ved opgørelsen.
12
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 71: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., og barselsloven (Udvidet ret til dagpenge til iværksættere og bagatelgrænse for arbejde i selvstændig virksomhed med fulde barselsdagpenge), fra beskæftigelsesministeren
2) En selvstændig virksomheds skattemæssige overskud før renter og andre finansielle poster samt
A-indkomst, som er udbetalt til ejeren af et selskab, hvor ejeren har afgørende indflydelse, og som
fremgår af årsopgørelsen.
Fastsættelsen af dagpengenes størrelse på grundlag af en afsluttet uddannelse berøres ikke i denne
sammenhæng.
Kun indtægt i en medlemsperiode kan indgå i opgørelsen. Er indtægten opnået ved lønarbejde, med-
regnes kun indtægt, der er udbetalt i et sædvanligt beskæftigelsesforhold, der er i overensstemmelse
med gældende overenskomster eller i øvrigt er udført på almindelige løn- og arbejdsvilkår.
Det følge af indberetningsfristerne til indkomstregisteret, at indberetningerne om lønindkomst m.v.
skal være sket senest den 10. i måneden efter udløbet af den kalendermåned, som oplysningerne
vedrører. Det kan betyde, at oplysninger om lønindkomst, som dækker den sidste kalendermåned
forud for optjeningsperioden, vil kunne medregnes til indkomstkravet, hvis oplysningerne først ind-
berettes i den første måned af optjeningsperioden. Tilsvarende vil oplysninger for den sidste måned
forud for afslutningen af optjeningsperioden kunne blive indberettet til indkomstregisteret den 10. i
den første måned efter arbejdsophør. I den situation vil indkomsten ikke kunne medregnes til opgø-
relsen af retten til dagpenge forud for ledighed.
Dagpengene kan højst udbetales med et beløb, der udgør 90 pct. af medlemmets hidtidige indtægt.
Der er efter loven fastsat et loft over den maksimale dagpengesats, der ikke kan udgøre mere end
20.359 kr. om måneden (100 pct. satsen i 2024 niveau).
Der er dog mulighed for at få udbetalt dagpenge med en højere maksimal dagpengesats på 118,86
pct. af den normale maksimale dagpengesats, der udgør 24.199 kr. pr. måned (2024 niveau) de før-
ste 3 måneders ledighed (Beskæftigelsestillæg).
For at få ret til den højere maksimale dagpengesats, skal personen som fuldtidsforsikret have haft en
arbejdsindkomst på 526.464 kr. (2024 niveau) eller have arbejdet svarende til 2 års fuldtidsarbejde
inden for de seneste 3 år, og samtidig have haft fire års uafbrudt medlemskab af en a-kasse. Dag-
pengesatsen kan dog maksimalt udgøre 90 procent af den hidtidige indtægt.
Beregningsperioden udgør de bedste 12 måneder inden for de seneste 24 måneder for personer, der
har optjent ret til dagpenge efter trin 1, jf. ovenfor under pkt. 2.3.1., hvor al arbejdsindkomst indgår,
og de bedste 2 år inden for de sidste 5 år for personer, der har optjent ret til dagpenge efter trin 2, jf.
ovenfor under pkt. 2.3.1., hvor kun overskud af selvstændig virksomhed medregnes til beregnings-
grundlaget
Beregningsperioderne kan forlænges bl.a. med perioder med
1) sygedagpenge efter lov om sygedagpenge,
2) dagpenge efter lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel,
3) støtte efter lov om social service til pasning af handicappet eller alvorligt sygt barn eller af nært-
stående, der ønsker at dø i eget hjem.
Der gælder ingen tidsbegrænsning for forlængelse af beregningsperioden.
13
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 71: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., og barselsloven (Udvidet ret til dagpenge til iværksættere og bagatelgrænse for arbejde i selvstændig virksomhed med fulde barselsdagpenge), fra beskæftigelsesministeren
Foreligger der ikke inden for de seneste 24 måneder forud for ledighedens indtræden 12 måneder
med indtægt beregnes dagpengenes størrelse på baggrund af indtægten i alle måneder med indtægt
inden for perioden på 24 måneder. Foreligger der ikke inden for de seneste 24 måneder indtægt, be-
regnes dagpengenes størrelse på baggrund af indtægten i de bedste 12 måneder inde for en periode
på 36 måneder.
Indtægt opgøres på grundlag af indtægt, der er indberettet til indkomstregister i de måneder, som
danner grundlag for en beregningsperiode.
Skattemæssigt overskud af selvstændig virksomhed, omregnes til måneder ved at dividere over-
skuddet med det antal måneder, som virksomhedens regnskabsår dækker. Det er uden betydning, på
hvilket tidspunkt i løbet af regnskabsåret overskuddet er fremkommet.
2.4.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Formålet med aftalen er at sikre, at nystartede iværksættere kan få beregnet en dagpengesats på bag-
grund af forudgående indkomst som lønmodtager. Efter aftalen om iværksætterpakken beregnes
dagpengenes størrelse på baggrund af lønmodtagerbeskæftigelse i de seneste 12 måneder forud for
virksomhedens start, hvilket er den samme periode, der danner grundlag for personernes dagpenge-
ret.
Det er Beskæftigelsesministeriets opfattelse, at forslaget om udvidet dagpengeret til iværksættere i
videst muligt omfang bør udmøntes i overensstemmelse med de eksisterende regler om ret til dag-
penge for selvstændige erhvervsdrivende herunder reglerne om beregning af dagpengesatsen på
baggrund af forudgående lønmodtagerbeskæftigelse jf. §§ 48 og 49 i lov om arbejdsløshedsforsik-
ring m.v.
Det foreslås, at dagpengenes størrelse derfor vil blive beregnet på baggrund af de måneder med den
højeste indkomst i beregningsperioden, der for disse iværksættere vil være de seneste 12 måneder
forud for virksomhedens start. Indkomsten skal være indberettet til indkomstregisteret.
Der henvises til det overfor under pkt. 2.4.1. om indberetningsfristerne til indkomstregisteret, og det
bemærkes, det kan betyde, at oplysninger om lønindkomst, som dækker perioden i den 13. måned
forud for opstart af den selvstændige virksomhed, vil kunne medregnes til indkomstkravet, hvis op-
lysningerne først indberettes i den måned, som udgør den 12. måned i optjeningsperioden. Tilsva-
rende vil oplysninger om lønindkomst for den sidste måned forud for virksomhedsopstart kunne
blive indberettet til indkomstregisteret den 10. i den første måned med selvstændig virksomhed. I
den situation vil indkomsten ikke kunne medregnes til opgørelsen af retten til dagpenge forud for
virksomhedsstart.
Da dagpengeretten er fastsat på baggrund af indkomsten i samme periode som beregningsperioden
for dagpengesatsen, og da minimumsindtægten for at opfylde indkomstkravet i hver af månederne
udgør 21.936 kr., betyder det, at dagpengesatsen for fuldtidsforsikrede minimum vil udgøre ca.
18.170 kr. om måneden (2024-niveau).
Det foreslås videre, at det vil være muligt at forlænge beregningsperioden på grundlag af perioder
med syge- eller barselsdagpenge, pasning af alvorligt syge eller handicappet barn eller pasning af
nærtstående, som ønsker at dø i eget hjem, hvilket svarer til forlængelsesmulighederne efter lovens
§ 49, stk. 3.
14
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 71: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., og barselsloven (Udvidet ret til dagpenge til iværksættere og bagatelgrænse for arbejde i selvstændig virksomhed med fulde barselsdagpenge), fra beskæftigelsesministeren
Det svarer til principperne ved beregning af dagpengesatsen for øvrige medlemmer af en a-kasse.
Det foreslås, at der med hjemmel i forslaget til ændring af § 49, jf. lovforslagets § 1, nr. 4, vil blive
fastsat nærmere administrative regler om den afkortede beregningsperiode og eventuel forlængelse
heraf, hvis der ved udmøntningen viser sig behov herfor.
Det foreslås endvidere, at et medlem i stedet for at få beregnet dagpengesatsen på baggrund af gæl-
dende regler, kan få beregnet dagpengesatsen på baggrund af de seneste 12 måneders lønmodtager-
beskæftigelse forud for opstarten af den selvstændige virksomhed.
Det vil være relevant i de formentlig få situationer, hvor omsætningen i virksomheden vil kunne
give ret til en bedre sats end den sats, der ville kunne opnås på grundlag af beregningsperioden på
12 måneder umiddelbart forud for virksomhedens opstart.
2.5. Bagatelgrænse for arbejde i den selvstændige virksomhed samtidig med modtagelse af fulde
barselsdagpenge
2.5.1. Gældende ret
Det fremgår af barselslovens § 6, stk. 2, jf. lovbekendtgørelse nr. 1069 af 25. september 2024, at en
gravid kvinde er berettiget til fravær inden 4-ugers-perioden før fødslen, hvis
1) det efter en lægelig bedømmelse skønnes, at graviditeten har et sygeligt forløb, der ved fortsat
beskæftigelse vil medføre risiko for kvindens helbred eller fosteret, eller
2) arbejdets særlige karakter medfører risiko for fosteret eller graviditeten på grund af offentligt
fastsatte bestemmelser forhindrer hende i at varetage sit arbejde og arbejdsgiveren ikke kan tilbyde
hende anden passende beskæftigelse.
Det fremgår af barselslovens § 22, at lønmodtagere og selvstændige erhvervsdrivende kan genop-
tage arbejdet helt eller delvis i de perioder, hvor der er ret til barselsdagpenge efter §§ 20 og 21.
Dette gælder dog ikke for en mor i de 2 første uger efter fødslen (pligtorlovs-perioden). Hvis arbej-
det genoptages på fuld tid i en uge, udbetales der ikke barselsdagpenge for denne uge.
Bestemmelsen indeholder også en hjemmel for beskæftigelsesministeren til at fastsætte regler om
udbetaling af barselsdagpenge for uger, hvor arbejdet er genoptaget delvis.
I § 3 i bekendtgørelse nr. 427 af 5. april 2022 om ret til barselsdagpenge for forældre til et barn, der
er født eller modtaget fra den 2. august 2022, er der fastsat nærmere regler om selvstændige er-
hvervsdrivendes genoptagelse af arbejdet under barsel. Fraværet opgøres som tre fjerdedele af en
uge, når en selvstændig erhvervsdrivende i en uge har genoptaget arbejdet med op til en fjerdedel af
den normale ugentlige arbejdstid, og som en halv uge, når en selvstændig erhvervsdrivende i en uge
har genoptaget arbejdet med mere end en fjerdedel og op til halvdelen af den normale ugentlige ar-
bejdstid. Hvis en selvstændig erhvervsdrivende i en uge har genoptaget arbejdet med mere end
halvdelen af den normale ugentlige arbejdstid, anses arbejdet for genoptaget på fuld tid i denne uge.
Barselslovens § 23 indeholder regler om udskydelse eller forlængelse af retten til barselsdagpenge,
når arbejdet genoptages under barslen.
2.5.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det følger af iværksætterpakken, at aftalepartierne er enige om at styrke rammer for, at iværksætter-
miljøet kan få flere talenter frem ved at indføre en bagatelgrænse for arbejde på 3�½ timer pr. uge
15
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 71: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., og barselsloven (Udvidet ret til dagpenge til iværksættere og bagatelgrænse for arbejde i selvstændig virksomhed med fulde barselsdagpenge), fra beskæftigelsesministeren
under barsel for selvstændige, så de har mulighed for at løse helt basale opgaver i virksomheden un-
der barslen.
Det er forudsat, at den foreslåede ordning skal omfatte selvstændige, som er selvstændige efter bar-
selsloven.
Formålet med indførelse af en bagatelgrænse for arbejde på 3�½ timer pr. uge under barsel for selv-
stændige, er, at de vil have mulighed for at løse helt basale opgaver i virksomheden under barsel
med fulde barselsdagpenge og hermed bevare tilknytningen til virksomheden. Formålet er således
ikke, at lønmodtagere skal have mulighed for at udføre lønmodtagerarbejde med fulde barselsdag-
penge.
En person, der er ansat i eget ApS eller A/S, og som får udbetalt løn, der beskattes som A-indkomst,
er lønmodtager og ikke selvstændig ift. barselslovens regler, og personen vil dermed ikke være om-
fattet af ordningen. Det skal bemærkes, at som lønmodtager kan personen genoptage arbejdet helt
ned til en time og få udbetalt barselsdagpenge i forhold hertil.
Ordningen skal desuden tænkes sammen med den eksisterende mulighed for en selvstændig til uge
for uge at vælge delvist at genoptage arbejdet med op til en fjerdedel af den normale ugentlige ar-
bejdstid, og få udbetalt tre fjerdedele af barselsdagpengene, eller med mere end en fjerdedel og op
til halvdelen af den normale ugentlige arbejdstid og få udbetalt halvdelen af barselsdagpengene.
Da formålet med den foreslåede ordning er, at selvstændige skal have mulighed for i mindre om-
fang at løse helt basale opgaver i virksomheden under fravær med fulde barselsdagpenge, er det Be-
skæftigelsesministeriets opfattelse, at den foreslåede ordning ikke skal give mulighed for at udvide
den eksisterende adgang til genoptagelse af arbejdet for selvstændige ved at lægge timerne til den i
forvejen eksisterende mulighed for at genoptage af arbejdet med op til en fjerdedel eller op til halv-
delen i virksomheden.
Det er desuden Beskæftigelsesministeriets opfattelse, at den foreslåede ordning som udgangspunkt
vil skulle omfatte al fravær med dagpenge efter barselsloven. Dette skal imidlertid ses i forhold til
formålet med de enkelte orlovstyper. Den foreslåede ordning er umiddelbart ikke forenelig med to
typer fravær efter barselsloven, nemlig graviditetsbetinget sygefravær inden 4 uger før fødslen, jf. §
6, stk. 2, og morens 2 ugers pligtorlov lige efter fødslen, jf. § 7, stk. 1, 1. pkt., hvorfor ordningen
ikke vil gælde under dette fravær.
På den baggrund foreslås det, at en selvstændig, som arbejder op til 3,5 timer om ugen i virksomhe-
den, kan vælge, at dette ikke skal anses for at have genoptaget arbejdet.
Det vil betyde, at en selvstændig vil kunne arbejde op til 3,5 timer om ugen i sin virksomhed, uden
at det har betydning for retten til fulde barselsdagpenge. Da timerne ikke vil blive anset for at være
en genoptagelse af arbejdet, vil arbejde op til 3,5 timer om ugen ikke give ret til f.eks. udskydelse
eller forlængelse af retten til fraværet og barselsdagpenge, hvilket er tilfældet, når arbejdet i virk-
somheden genoptages efter de gældende regler.
Herved vil selvstændige, herunder iværksættere, kunne løse helt basale opgaver i virksomheden og
samtidig holde orlov sammen med barnet med fulde barselsdagpenge.
16
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 71: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., og barselsloven (Udvidet ret til dagpenge til iværksættere og bagatelgrænse for arbejde i selvstændig virksomhed med fulde barselsdagpenge), fra beskæftigelsesministeren
2951510_0017.png
Det foreslås endvidere, at ordningen begrænses til ikke at gælde for fravær efter lovens § 6, stk. 2,
(graviditetsbetinget sygefravær inden 4 uger før fødslen) eller § 7, stk. 1, 1. pkt. (morens pligtorlov i
de første to uger efter fødslen).
Det vil betyde, at en selvstændig vil kunne arbejde op til 3,5 timer om ugen i sin virksomhed, uanset
om der er tale om f.eks. barsel før eller efter fødslen, udskudt orlov, sorgorlov eller pasning af al-
vorligt sygt barn med dagpenge efter barselsloven, men at ordningen ikke kan anvendes, når der er
tale om graviditetsbetinget sygefravær inden 4 uger før fødslen eller om morens pligtorlov i de før-
ste to uger efter fødslen.
Det foreslås endvidere, at beskæftigelsesministeren får hjemmel til at fastsætte regler om den selv-
stændiges arbejdstimer, og regler som sikrer de nødvendige oplysninger i forhold til de EU-retslige
statsstøtteregler.
Hjemlen forventes udmøntet ved, at der fastsættes regler om, at ordningen kun kan anvendes i ka-
lenderuger, hvor der fuldt ud holdes barsel.
Det vil betyde, at den selvstændige f.eks. ikke i samme uge vil kunne vælge delvist at genoptage ar-
bejdet med op til en fjerdedel af den normale ugentlige arbejdstid, og få udbetalt tre fjerdedele af
barselsdagpengene, og samtidig anvende ordningen med at arbejde op til 3,5 time uden at arbejdet
anses for genoptaget.
Det vil også betyde, at hvis den selvstændige f.eks. påbegynder eller afslutter en barselsperiode
midt i en uge, vil den selvstændige ikke kunne anvende ordningen med at arbejde op til 3,5 time,
uden at arbejdet anses for genoptaget i de dage, hvor der er barsel i den uge.
I forhold til elementet om bagatelgrænsen for selvstændiges arbejde med fulde barselsdagpenge er
det forudsat, at der er tale om statsstøtte. Der er søgt Kommissionen om muligheden for at for at få
initiativet godkendt som lovlig statsstøtte. Hvis Kommissionen imødekommer ansøgningen, forven-
tes ordningen ikke at medføre, at den selvstændige skal afgive oplysninger ift. EU-retten, men alene
oplyse Udbetaling Danmark om anvendelsen af ordningen. Hjemlen forventes udmøntet i forhold til
svaret fra Kommissionen.
3. Forholdet til databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven
Den del af lovforslaget, der handler om en bagatelgrænse for arbejde i den selvstændige virksomhed
samtidig med modtagelse af fulde barselsdagpenge indeholder ikke elementer, der har databeskyt-
telsesretlig relevans, da behandlingen af personoplysninger fortsat vil skulle ske i overensstemmelse
med databeskyttelsesreglerne. Der er med lovforslaget ikke lagt op til, at Udbetaling Danmark skal
behandle oplysninger om nye grupper af registrerede eller nye kategorier af personoplysninger. Der
kan i øvrigt henvises til lovforslagets pkt. 4.1. om overholdelse af principperne for digitaliserings-
klar lovgivning under beskrivelsen af princip 5 om tryg og sikker data håndtering.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
4.1 Udvidet dagpengeret til iværksættere
De økonomiske konsekvenser af forslaget består af merudgifter til iværksættere, som i dag ikke kan
opnå dagpengeret på baggrund af deres selvstændig virksomhed. Med forslaget bliver det muligt for
selvstændige at opnå dagpengeret på baggrund af lønindkomst 12 måneder forud for opstart af virk-
17
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 71: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., og barselsloven (Udvidet ret til dagpenge til iværksættere og bagatelgrænse for arbejde i selvstændig virksomhed med fulde barselsdagpenge), fra beskæftigelsesministeren
2951510_0018.png
somhed, hvis virksomheden er under 5 år gammel. Derudover vil de selvstændige, som i samme op-
hørsperiode optjener dagpengeretten via de almindelige optjeningsregler, samtidig få mulighed for
at få beregnet dagpengesatsen på baggrund af lønmodtagerindkomst i året inden opstart af virksom-
heden, hvis det giver en højere dagpengesats.
De samlede økonomiske konsekvenser af forslaget skønnes at medføre offentlige merudgifter før
skat, tilbageløb og inkl. adfærd 11,6 mio. kr. i 2026, 12,2 mio. kr. i 2027, 12,8 mio. kr. i 2028, 12,7
mio. kr. varigt. I 2030 er der afsat 0,8 mio. kr. til en evaluering.
Tabel 1. Samlede økonomiske konsekvenser af forslag om udvidet dagpengeret til iværksæt-
tere
Mio. kr. 2025-pl.
I alt statslige udgifter
Heraf til arbejdsløshedsdagpenge
Heraf til kontanthjælp
Heraf til evaluering
I alt kommunale udgifter
Heraf budgetgaranti
Heraf administration
I alt før skat og tilbageløb og inkl. adfærd
I alt efter skat og tilbageløb
2025
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
2026
4,8
6,2
-1,4
0,0
6,8
6,8
0
11,6
13,5
2027
5,2
6,6
-1,4
0,0
7,0
7,0
0
12,2
14,1
2028
5,4
6,9
-1,5
0,0
7,4
7,4
0
12,8
15,0
Varigt
5,7
7,3
-1,6
0,0
7,9
7,9
0,0
13,6
15,8
Anm.: Der er foretaget afrundinger. Tallene er afrundet til nærmest 100.000 kr., og beløbene i rækkerne summer derfor ikke
nødvendigvis.
4.2 Bagatelgrænse for arbejde i den selvstændige virksomhed samtidig med modtagelse af fulde
barselsdagpenge
Lovforslaget skønnes for så vidt angår bagatelgrænse for arbejde i den selvstændige virksomhed
samtidig med modtagelse af fulde barselsdagpenge ikke at medføre offentlige merudgifter til bar-
selsdagpenge, da forslaget ikke ændrer ved, hvor meget barsel den enkelte selvstændige samlet set
har ret til at holde.
Administration af den nye ordning med en bagatelgrænse for selvstændige skal varetages af Udbe-
taling Danmark, som vil have udgifter til implementering, herunder it-udvikling og løbende drift.
De administrative udgifter til forslaget er uafklarede og vil afhænge af en række forhold, herunder
hvorvidt Udbetaling Danmark skal etablere et IT-system, der vil kunne håndtere statsstøtteerklærin-
ger efter EU's de minimis-regler. En godkendelse fra EU-kommissionen af ordningen som lovlig
statsstøtte forventes at mindske de administrative omkostninger forbundet med at administrere reg-
lerne om de minimis-støtte.
De administrative konsekvenser skal konsolideres nærmere i dialog med Udbetaling Danmark. Det
vurderes, at Udbetaling Danmark først kan estimere de administrative udgifter, når ansøgningen til
EU-kommissionen om godkendelse af ordningen som lovlig statsstøtte er færdigbehandlet, og en
nærmere administrationsmodel foreligger.
Der er i med Aftale om Iværksætterpakken afsat en ramme på 8,2 mio. kr. i 2025 og på 2,1 mio. kr.
årligt fra 2026 og frem til evt. udgifter i forbindelse med implementering og løbende administration
i Udbetaling Danmark.
18
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 71: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., og barselsloven (Udvidet ret til dagpenge til iværksættere og bagatelgrænse for arbejde i selvstændig virksomhed med fulde barselsdagpenge), fra beskæftigelsesministeren
2951510_0019.png
4.3. Samlede økonomiske konsekvenser
Tabel 2. Samlede økonomiske konsekvenser af lovforslaget
Mio. kr. 2025-pl.
I alt statslige udgifter
Heraf til arbejdsløshedsdagpenge
Heraf til kontanthjælp
Heraf til evaluering
I alt kommunale udgifter
Heraf budgetgaranti
Heraf administration
1)
I alt før skat og tilbageløb og inkl.
adfærd
I alt efter skat og tilbageløb, inkl.
adfærd
2025
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
8,2
8,2
8,2
2026
4,8
6,2
-1,4
0,0
8,9
6,8
2,1
13,7
15,6
2027
5,2
6,6
-1,4
0,0
9,1
7,0
2,1
14,3
16,2
2028
5,4
6,9
-1,5
0,0
9,5
7,4
2,1
14,9
17,1
Varigt
5,7
7,3
-1,6
0,0
10,0
7,9
2,1
15,7
17,9
Anm.: Der er foretaget afrundinger. Tallene er afrundet til nærmest 100.000 kr., og beløbene i rækkerne summer derfor ikke
nødvendigvis
. 1)
Lovforslaget kan medføre udgifterne til administration af forslaget om en bagatelgrænse for selvstændige på barsels-
dagpenge i Udbetaling Danmark. Udgifterne vil afhænge af den konkrete udmøntning af administrationsmodellen, herunder udfaldet
af ansøgningen til EU-kommissionen om godkendelse ordningen som lovlig statsstøtte. De anførte udgifter er den ramme, der er afsat
med aftale om Iværksætterpakken til administration af forslaget.
De kommunaløkonomiske konsekvenser af lovforslaget skal forhandles med kommunerne efter de
gængse DUT-principper. Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser for regionerne.
4.3.1. Lovforslagets overholdelse af principperne for digitaliseringsklar lovgivning
Elementet om en udvidet ret til arbejdsløshedsdagpenge for iværksættere følger principperne for di-
gitaliseringsklar lovgivning, idet det bemærkes, at a-kasserne ved administrationen af ordningen vil
have adgang til at indhente nødvendige oplysninger via allerede etablere adgange til indkomstregi-
steret og til skattemyndighedernes dataudvekslingsplatform DUPLA.
Det bemærkes dog, at medlemmet selv skal fremskaffe dokumentation for virksomhedens omsæt-
ning, hvis denne ikke overstiger 300.000 kr. og dokumentation for opfyldelse af kapitalkrav i en-
keltmandsfirmaer, da disse oplysninger ikke kan registerunderstøttes og ikke tilgængelige for a-kas-
ser.
Elementet om bagatelgrænsen for selvstændiges arbejde med fulde barselsdagpenge følger princip-
perne for digitaliseringsklar lovgivning. Lovforslaget er så vidt muligt i overensstemmelse med
princip 4 om ensartede begreber og genbrug af data. Der kan være behov for oplysninger fra den
selvstændige ifht. EU-retten, hvis ordningen ikke godkendes af Kommissionen som lovlig stats-
støtte og derfor skal følge de minimis-ordningen.
De øvrige principper for digitaliseringsklar lovgivning er ikke relevante for lovforslaget.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Forslaget om en udvidet ret til arbejdsløshedsdagpenge for iværksættere har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
19
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 71: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., og barselsloven (Udvidet ret til dagpenge til iværksættere og bagatelgrænse for arbejde i selvstændig virksomhed med fulde barselsdagpenge), fra beskæftigelsesministeren
Forslaget om en bagatelgrænse for selvstændiges arbejde med fulde barselsdagpenge vil have min-
dre administrative konsekvenser for erhvervslivet, idet den selvstændige skal oplyse om anvendel-
sen af ordningen og, hvis ordningen bliver omfattet af de minimis-reglerne, have overblik over den
støtte, personen modtager efter de minimis-reglerne.
Forslaget vil have mindre økonomiske konsekvenser for erhvervslivet, idet selvstændige vil have
mulighed for at løse helt basale opgaver i deres virksomhed under barsel.
Forsalget vurderes heller ikke at være relevant i forhold til Erhvervsministeriets Innovations- og
Iværksættertjek idet forslagene ikke påvirker virksomheders eller iværksætteres muligheder for at
teste, udvikle og anvende nye teknologier og innovation.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
I forholdet til elementet om udvidet dagpengeret skal medlemmet selv fremskaffe dokumentation
for virksomhedens omsætning, hvis denne ikke overstiger 500.000 kr. og dokumentation for opfyl-
delse af kapitalkrav i enkeltmandsfirmaer, da disse oplysninger ikke kan registerunderstøttes og
ikke tilgængelige for a-kasser.
Forslaget om en bagatelgrænse for selvstændiges arbejde med fulde barselsdagpenge har en mindre
negativ administrativ konsekvens for den selvstændige ved ansøgningen om barselsdagpenge.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- eller naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Beskæftigelsesministeriet vurderer, at elementet om bagatelgrænsen for selvstændiges arbejde med
fulde dagpenge er statsstøtte, jf. TEUF-artikel 107, stk. 1. Det vurderes således, at ordningen - der
giver visse selvstændige en fordel i og med, at de kan arbejde, selvom de modtager en offentlig
ydelse samt yderligere lønkompensation fra Barsel.dk, der skal dække deres forsørgelse, mens de
holder barselsorlov – er statsstøtte, idet nogle virksomheder dermed opnår en økonomisk fordel,
som evt. kan styrke deres stilling i konkurrencen med andre i samhandlen inden for EU.
Det vurderes, at ordningen vil indebære statsstøtte svarende til værdien af de udbetalte barselsdag-
penge i forhold til op til de 3,5 timer, som ordningen giver mulighed for, at den selvstændige udfø-
rer arbejde i virksomheden. Da en selvstændig skal arbejde minimum 18,5 timer om ugen for at
have ret til barselsdagpenge, og maksimum beløbet for barselsdagpenge er 4.695 kr. pr. uge, kan
støttebeløbet opgøres til 4.695: 18,5 x 3,5 = ca. 890 kr. pr. uge.
Det vurderes ligeledes, at den udbetalte lønkompensation fra Barsel.dk til selvstændige vil indebære
statsstøtte til værdien af den udbetalte lønkompensation. Lønkompensationen udgør forskellen mel-
lem barselsdagpenge og den selvstændiges arbejdsfortjeneste omregnet til en timesats inden for kro-
neloft, som pr. 1. juli 2024 udgør 235,18 kr. pr. time. Kroneloftet justeres årligt på baggrund af ind-
stilling fra bestyrelsen i Arbejdsmarkedets Tillægspension.
20
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 71: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., og barselsloven (Udvidet ret til dagpenge til iværksættere og bagatelgrænse for arbejde i selvstændig virksomhed med fulde barselsdagpenge), fra beskæftigelsesministeren
2951510_0021.png
Beskæftigelsesministeriet har anmodet Kommissionen om muligheden for at for at få initiativet
godkendt som lovlig statsstøtte. Såfremt dette ikke imødekommes, vil ordningen blive omfattet af
de minimis-reglerne.
Lovforslaget har i øvrigt ingen EU-retslige konsekvenser.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den 6. december 2024 til og med den 15. januar 2025
(28 dage ekskl. juleferie) været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Akademikerne, Ankestyrelsen, ASE, ATP, Beskæftigelsesrådet, Business Danmark, Centralorgani-
sationernes Fællesudvalg, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Artist Forbund, Dansk Erhverv,
Dansk Industri, Dansk Journalistforbund, Dansk Kvindesamfund, Dansk Musikerforbund,
Dansk Skuespillerforbund, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Teater, Danske Advokater, Dan-
ske A-kasser, Danske Regioner, Det Faglige Hus - A-kasse, Fagbevægelsens Hovedorganisation,
Finans Danmark/Arbejdsgiver, Finansforbundet, F&P Arbejdsgiver, Foreningen af Kommunale So-
cial-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark, FSR - Danske Revisorer, Forhandlingsfæl-
lesskabet, Frie Funktionærer, Gartneri- Land- og Skovbrugets Arbejdsgivere, IDA Ingeniørforenin-
gen i Danmark, Institut for Menneskerettigheder, Kommunernes Landsforening, Kristelig Arbejds-
giverforening, Kristelig Fagbevægelse KRIFA, Kvinderådet, Kvinfo, Lederne,
Producentforeningen, SMV Danmark, Sundhedskartellet, Udbetaling Danmark.
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindre- Negative konsekvenser/mer-
udgifter (hvis ja, angiv om-
udgifter (hvis ja, angiv om-
fang/Hvis nej, anfør »Ingen«) fang/Hvis nej, anfør »In-
gen«)
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Stat:
Kommuner:
Stat:
Kommuner:
Regioner:
Regioner:
Implementeringskonsekvenser
for stat, kommuner og regioner
Stat:
Kommuner:
Regioner:
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser for
borgerne m.v.
21
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 71: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., og barselsloven (Udvidet ret til dagpenge til iværksættere og bagatelgrænse for arbejde i selvstændig virksomhed med fulde barselsdagpenge), fra beskæftigelsesministeren
2951510_0022.png
Klimamæssige konsekvenser
Ingen
Miljø- og naturmæssige konse- Ingen
kvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de 5 principper for
implementering af erhvervsrettet
EU-regulering (der i relevant
omfang også gælder ved imple-
mentering af ikke erhvervsrettet
EU-regulering)
Ingen
Ingen
Ja
Nej
22
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 71: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., og barselsloven (Udvidet ret til dagpenge til iværksættere og bagatelgrænse for arbejde i selvstændig virksomhed med fulde barselsdagpenge), fra beskæftigelsesministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af § 49, stk. 2 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., at beregningsperioden opgøres
som de 12 måneder med den højeste indkomst inden for de seneste 24 måneder forud for ledighe-
dens indtræden, jf. stk. 4, hvoraf det fremgår, at beregningsperioden fraviges, hvis der ikke inden
for de seneste 24 måneder foreligger 12 måneders beskæftigelse.
For en nærmere gennemgang af gældende ret henvises til pkt. 2.4.1. i de almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at henvisningen i
§ 49, stk. 2,
udvides til også at henvise til forslaget til § 49 a, som af-
fattet efter § 1, nr. 2.
Det vil betyde, at der i § 49, stk. 2, også vil blive henvist til de bestemmelser, hvor beregningsperio-
den fraviges og opgøres som de 12 måneder forud for opstart af selvstændig virksomhed.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.4.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det fremgår af § 49, stk. 2 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., at beregningsperioden opgøres
som de 12 måneder med den højeste indkomst inden for de seneste 24 måneder forud for ledighe-
dens indtræden. Beregningsperioderne kan efter lovens § 49, stk. 3, forlænges, hvis der i perioden
på 24 måneder forekommer perioder, hvor medlemmet modtager sygedagpenge efter lov om syge-
dagpenge, dagpenge efter lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel, eller støtte efter barnets lov
til pasning af handicappet eller alvorligt sygt barn eller efter lov om social service eller barnets lov
til pasning af nærtstående, der ønsker at dø i eget hjem.
For en nærmere gennemgang af gældende ret henvises til pkt. 2.4.1 i de almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at der som
§ 49 a,
indsættes en ny bestemmelse,
hvorefter et medlem, der er omfattet af
§ 53 a vil kunne vælge, at beregningsperioden er de seneste 12 måneder forud for opstarten af virksom-
heden. Ved beregningen af dagpengenes størrelse vil der kun kunne medregnes indkomst efter § 48, stk.
1 nr. 1 og 2. Beregningsperioden på 12 måneder vil kunne forlænges efter gældende regler i § 49, stk. 3.
Det vil betyde, at en person,
som starter selvstændig virksomhed og som i en periode fra og med det
tredje år til og med det femte år fra opstartstidspunktet, ophører med driften i stedet for en bereg-
ning efter hovedreglen i § 49 vil kunne vælge at få beregnet dagpengesatsen udelukkende på bag-
grund af lønarbejde, der ligger forud for opstart af den selvstændige virksomhed, hvis virksomhe-
den i perioden fra opstart til ophør opfylder et omsætningskrav eller krav om kapitalindskud på
mindst 500.000 kr. Beregningsperioden vil dermed blive 12 måneder i modsætning til den alminde-
lige beregningsperiode, som udgøres af de bedste 12 måneder inden for 24 måneder. Ved opgørel-
sen vil der ikke kun indgå indtægt fra selvstændig virksomhed.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.4.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
23
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 71: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., og barselsloven (Udvidet ret til dagpenge til iværksættere og bagatelgrænse for arbejde i selvstændig virksomhed med fulde barselsdagpenge), fra beskæftigelsesministeren
2951510_0024.png
Efter § 51 a i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. fastsætter beskæftigelsesministeren, nærmere
regler om beregning af dagpengesatsen.
Det foreslås i
§ 51 a,
at
Beskæftigelsesministeren også vil kunne fastsætte regler om beregning af dag-
pengessatsen efter § 49 a.
Bemyndigelsen vil således udelukkende omfatte iværksættere, der
ophører med driften fra og med det
tredje år og til og med det femte år af virksomhedens levetid.
Beskæftigelsesministeren forventes at fastsætte nærmere regler om den afkortede beregningsperiode
og forlængelsen heraf m.v.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.4.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 4.
I § 53, stk. 8, nr. 1 og 2, samt stk. 18, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. er der henvist til stk.
10 i samme bestemmelse. Stk. 10 handler om, hvorledes B-indkomst og overskud af selvstændig
virksomhed kan medregnes til opgørelsen af beskæftigelseskravet for ret til dagpenge.
Dette er en fejl. Der burde rettelig være henvist til stk. 11 i lovens § 53. Bestemmelsen handler om,
at optjeningsperioden for opfyldelse af beskæftigelseskravet er fem år, hvis beskæftigelseskravet
ikke kan opfyldes inden for den normale tre-årige optjeningsperiode, jf. § 53, stk. 9, på grundlag af
lønmodtagerbeskæftigelse, men derimod alene på grundlag af overskud fra selvstændig virksomhed.
Det foreslås derfor, at i
§ 53, stk. 8, nr. 1
og
2,
samt
stk. 18,
ændres stk. 10 til stk. 11:
Forslaget vil rette op på de fejlagtige henvisninger og har ingen indholdsmæssig betydning, idet det
bemærkes, at henvisningen i a-kassernes praksis er implementeret som en henvisning til stk. 11.
Til nr. 5.
I § 53, stk. 2, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. er der fastsat regler om, at indkomstkravet skal
være opfyldt inden for de seneste 3 år forud for ledighedens indtræden, eller efter § 53, stk. 5 og 11,
alene på baggrund af selvstændig virksomhed i de senest 5 år forud for ledigheden.
Der endvidere mulighed for, at forlænge optjeningsperioden på grundlag af udbetaling af syge- og
barselsdagpenge samt støtte til alvorligt sygt og handicappet barn, og perioder med
pasning af nært-
stående, der ønsker at dø i eget hjem.
For en nærmere gennemgang af gældende ret henvises til pkt. 2.3.1. i de almindelige bemærkninger.
Det foreslås i en ny
§ 53 a, stk. 1,
at et medlem, som starter virksomhed, jf. § 57 a, og som i en peri-
ode fra og med det tredje år til og med det femte år fra opstartstidspunktet ophører med driften
heraf, jf. 57 b, vil kunne få perioderne i § 53, stk. 2, jf. dog stk. 5, forlænget med en periode sva-
rende til længden af den periode, hvor virksomheden har været i drift i den nævnte tre-årsperiode.
Forslaget vil betyde, at en person, der er omfattet af den udvidede ret til dagpenge som iværksætter,
vil kunne få forlænge optjeningsperioden for ret til dagpenge med en periode svarende til virksom-
24
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 71: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., og barselsloven (Udvidet ret til dagpenge til iværksættere og bagatelgrænse for arbejde i selvstændig virksomhed med fulde barselsdagpenge), fra beskæftigelsesministeren
hedens drift fra og med det tredje til og med det femte år efter virksomhedens opstart. Hvis en virk-
somhed f.eks. ophører efter fire år vil optjeningsperioden dermed kunne forlænges med to år og der-
med blive på i alt fire år.
Rent teknisk vil forslaget betyde, at dagpengeretten vil blive baseret på den ret til dagpenge, som
pågældende vil skulle have opnået forud for opstart af den selvstændige virksomhed, jf. nærmere
nedenfor under bemærkningerne til stk. 2.
Det foreslås videre, at gældende regler om start og ophør af selvstændige virksomhed i lovens § 57
a og 57 b vil finde tilsvarende anvendelse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2. og 2.3.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås videre i ny
§ 53 a, stk. 2, 1.pkt.,
at det vil være en betingelse, at medlemmet inden for
de seneste 12 måneder forud for opstart af virksomheden opfylder et indkomstkrav, jf.§ 53, stk. 2,
på baggrund af indkomst efter § 53, stk. 3, nr. 1 og 2.
Forslaget vil betyde, at
det vil kræve mindst 21.936 kr. (2024) i indkomst igennem alle 12 måneder
for at opfylde indkomstkravet i arbejdsløshedsforsikringslovgivningen.
Det vil sige, at den udvidede
ret til dagpenge vil være betinget af, at pågældende har en potentiel dagpengeret optjent på 12 må-
neder forud for opstart af virksomheden. Der henvises til det ovenfor anførte til stk. 1, om, at dag-
pengeretten i forbindelse med ophør i perioden fra og med det tredje år til og med det femte år efter
opstart af virksomheden, vil blive baseret på den ret til dagpenge, som pågældende vil skulle have
opnået forud for opstart af den selvstændige virksomhed
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2. og 2.3.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås videre i ny
§ 53 a, stk. 2, 2. pkt.,
at det videre vil være en betingelse, at virksomheden i
perioden fra opstartstidspunktet til ophørstidspunktet opfylder et nettoomsætningskrav eller krav
om et kapitalindskud på mindst 500.000 kr.
Forslaget vil betyde, at virksomheden i perioden fra opstartstidspunktet til ophørstidspunktet skal
have haft en omsætning på mindst 500.000 kr. eller at virksomheden skal have fået tilført et kapital-
indskud på 500.000 kr. Kravet kan ikke opgøres forholdsmæssigt, hvis virksomhedens levetid udgør
mindre end fem år regnet fra virksomhedens opstartstidspunkt.
Det foreslås videre, at kapitalindskuddet i virksomheden både vil kunne komme fra medlemmet selv
eller andre personer.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2. og 2.3.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås videre i ny
§ 53 a, stk. 3,
at perioderne i stk. 1 og 2 vil kunne forlænges efter reglerne i
§ 53, stk. 17 og 18.
Forslaget vil betyde at den periode, hvor virksomheden har været drevet mellem det tredje og det
femte år vil kunne forlænges på grundlag af udbetaling af syge- og barselsdagpenge samt støtte til
alvorligt sygt og handicappet barn, samt nærtstående der ønsker at dø hjemme. Tilsvarende vil
25
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 71: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., og barselsloven (Udvidet ret til dagpenge til iværksættere og bagatelgrænse for arbejde i selvstændig virksomhed med fulde barselsdagpenge), fra beskæftigelsesministeren
2951510_0026.png
gælde for den periode på 12 måneder forud for virksomhedens opstart, hvori indkomst- eller be-
skæftigelseskravet skal være opfyldt på baggrund af lønarbejde. Perioden vil dog kunne forlænges
med sammenlagt op til to år. Perioderne kan dog
forlænges ud over 2 år, med den resterende periode
hvor der ydes støtte til pasning af handicappet eller alvorligt sygt barn efter barnets lov.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2. og 2.3.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås endelig i ny
§ 53 a, stk. 4,
at beskæftigelsesministeren vil kunne fastsætte nærmere reg-
ler om retten til dagpenge efter denne bestemmelse. Der vil herunder kunne fastsættes regler om do-
kumentation for opstart af virksomhed og opfyldelse af nettoomsætningskrav eller krav om kapital-
indskud i virksomheden samt dokumentation herfor m.v.
Forslaget betyder, at der
med hjemmel i § 53 a, stk. 4 vil kunne blive fastsat nærmere regler om,
hvordan omsætning og kapitalkrav vil skulle dokumenteres i det omfang oplysningerne ikke kan
registerunderstøttes og dermed ikke er tilgængelige for a-kasserne.
Det forventes, at der vil kunne blive fastsat regler om, at personen selv skal fremskaffe de fornødne
oplysninger og om hvilke krav, der stilles til dokumentationen, herunder om oplysningerne skal at-
testeres gennem en revisorerklæring.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2. og 2.3.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Til nr. 1
Det fremgår af barselslovens § 22, stk. 1, at lønmodtagere og selvstændige erhvervsdrivende kan
genoptage arbejdet helt eller delvis i de perioder, hvor der er ret til barselsdagpenge efter §§ 20 og
21. Dette gælder dog ikke for en mor i de 2 første uger efter fødslen.
Det fremgår af § 4, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 427 af 5. april 2022 om ret til barselsdagpenge for
forældre til et barn, der er født eller modtaget fra den 2. august 2022, som ændret ved bekendtgø-
relse nr. 425 af 25. april 2024, at en selvstændig erhvervsdrivende, der under fravær efter barsels-
loven genoptager arbejdet med op til halvdelen af den normale ugentlige arbejdstid, kan få udbetalt
nedsatte ugentlige barselsdagpenge efter stk. 2 og 3, jf. dog barselslovens § 12, stk. 5.
Af stk. 2 fremgår, at til en selvstændig erhvervsdrivende, der i en uge genoptager arbejdet med op
til en fjerdedel af den normale ugentlige arbejdstid, udbetales barselsdagpenge med et beløb pr. uge,
som svarer til tre fjerdedele af barselsdagpengebeløbet pr. uge ved fuldt fravær.
Af stk. 3 fremgår, at til en selvstændig erhvervsdrivende, der i en uge genoptager arbejdet med mere
end en fjerdedel og op til halvdelen af den normale ugentlige arbejdstid, udbetales barselsdagpenge
med et beløb pr. uge, som svarer til halvdelen af barselsdagpengebeløbet pr. uge ved fuldt fravær.
26
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 71: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., og barselsloven (Udvidet ret til dagpenge til iværksættere og bagatelgrænse for arbejde i selvstændig virksomhed med fulde barselsdagpenge), fra beskæftigelsesministeren
Det fremgår af barselslovens § 23, stk. 1, at ved delvis genoptagelse af arbejdet under fravær efter §
7, § 7 a, stk. 2, § 8, stk. 6, og § 9 kan retten til barselsdagpenge forlænges med den tid, hvori arbej-
det har været genoptaget, og udbetales under senere fravær.
Det foreslås, at i
§ 22
indsættes som et nyt
stk. 2,
at en selvstændig, som arbejder op til 3,5 timer om
ugen i virksomheden, kan vælge, at dette ikke skal anses for at have genoptaget arbejdet. Dette gæl-
der dog ikke fravær efter § 6, stk. 2, eller § 7, stk. 1, 1. pkt.
Forslaget vil betyde, at en selvstændig vil kunne udføre op til 3,5 timers arbejde om ugen i sin virk-
somhed og samtidig bevare retten til fulde barselsdagpenge. Den selvstændige vil herved kunne løse
helt basale opgaver i virksomheden og herved bevare tilknytningen til virksomheden.
Den foreslåede ordning omfatter selvstændige, som er selvstændige efter barselsloven.
Er personen ansat i eget ApS eller A/S, og får udbetalt løn, der beskattes som A-indkomst, er perso-
nen lønmodtager og ikke selvstændig ift. barselslovens regler om beregning af barselsdagpenge
samt reglerne om genoptagelse af arbejdet under barslen og vil ikke være omfattet af ordningen.
Personen vil i stedet som lønmodtager kunne genoptage arbejdet helt ned til en time om ugen, der
som udgangspunkt kan holdes på et senere tidspunkt, og få udbetalt barselsdagpenge i forhold her-
til.
Muligheden for som selvstændig at kunne udføre op til 3,5 timers arbejde om ugen vil som ud-
gangspunkt omfatte alt fravær med barselsdagpenge efter barselsloven, bortset fra graviditetsbetin-
get sygefravær inden 4 uger før fødselstidspunktet efter § 6, stk. 2, og morens pligtorlov 2 uger efter
fødslen efter § 7, stk. 1, 1. pkt., jf. den foreslåede 2. pkt.
Det betyder, at en selvstændig vil kunne arbejde op til 3,5 timer om ugen i sin virksomhed, uanset
om der er tale om f.eks. barsel, udskudt orlov, sorgorlov eller pasning af alvorligt sygt barn med
dagpenge efter barselsloven.
Da arbejde op til 3,5 timer om ugen ikke anses for at være genoptagelse af arbejdet, vil det ikke
give ret til f.eks. udskydelse eller forlængelse af retten til fraværet og barselsdagpenge, hvilket er
tilfældet, når arbejdet i virksomheden genoptages efter gældende regler.
Til nr. 2
Det fremgår af § 22, stk. 3, at Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om udbetaling af barsels-
dagpenge for uger, hvori arbejdet er genoptaget delvis.
Det foreslås, at i
§ 22,
stk. 3, som bliver
stk. 4,
indsættes efter »genoptaget delvis« », om arbejdsti-
mer efter stk. 2, og regler som sikrer de nødvendige oplysninger i forhold til de EU-retslige stats-
støtteregler«.
Hjemlen forventes udmøntet ved, at der fastsættes regler om, at ordningen kun vil kunne anvendes i
kalenderuger, hvor den selvstændige ikke i forvejen arbejder i virksomheden.
Det betyder, at den selvstændige f.eks. ikke i samme uge vil kunne vælge delvist at genoptage ar-
bejdet med op til en fjerdedel af den normale ugentlige arbejdstid, og få udbetalt tre fjerdedele af
27
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 71: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., og barselsloven (Udvidet ret til dagpenge til iværksættere og bagatelgrænse for arbejde i selvstændig virksomhed med fulde barselsdagpenge), fra beskæftigelsesministeren
barselsdagpengene, og samtidig anvende ordningen med at arbejde op til 3,5 time uden at arbejdet
anses for genoptaget.
Det betyder også, at hvis den selvstændige f.eks. påbegynder eller afslutter en barselsperiode midt i
en uge, vil den selvstændige ikke kunne anvende ordningen med at arbejde op til 3,5 time uden at
arbejdet anses for genoptaget i de dage, hvor der er barsel i den uge.
I forhold til elementet om bagatelgrænsen for selvstændiges arbejde med fulde barselsdagpenge er
det forudsat, at der er tale om statsstøtte. Der er søgt Kommissionen om muligheden for at for at få
initiativet godkendt som lovlig statsstøtte. Hvis Kommissionen imødekommer ansøgningen, forven-
tes ordningen ikke at medføre, at den selvstændige skal afgive oplysninger ift. EU-retten, men alene
oplyse Udbetaling Danmark om anvendelsen af ordningen. Hjemlen forventes udmøntet i forhold til
svaret fra Kommissionen.
Til § 3
Til stk. 1
Det foreslås i
stk. 1,
at loven skal træde i kraft den 1. januar 2026, jf. dog stk. § 2,
Forslaget betyder, at selvstændige, der ophører med drift af deres virksomhed omfattet af forslaget
til nye § 49 a og § 53 a efter lovens ikrafttræden, vil være omfattet af den udvidede ret til dagpenge
uanset at virksomhedens opstartstidspunkt ligger forud for lovens ikrafttræden
Til stk. 2
Det foreslås i
stk. 2,
at beskæftigelse i orlovsperioder ved barsel vil træde i kraft den 5. januar 2026.
Forslaget betyder, at orlovsperioder, som afholdes fra og med den 5. januar 2026, vil være omfattet
af ordningen, uanset barnets fødselstidspunkt.
Det afgørende er alene, om der den 5. januar 2026 er ubrugt fravær med barselsdagpenge, som af-
holdes efter lovens ikrafttræden. Ordningen vil således også kunne anvendes for igangværende bar-
selsperioder, men alene for de perioder eller dele af perioder, som afholdes efter lovens ikrafttræ-
den.
Eftersom det forudsættes, at ordningen kun skal finde anvendelse på hele kalenderuger, er datoen
fastsat til den 5. januar 2026, som er den første mandag i 2026.
Lovforslaget gælder ikke for Færøerne og Grønland, og kan heller ikke sættes i kraft for Færøerne
og Grønland, idet lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og barselsloven ikke gælder for Færøerne
og Grønland, jf. § 105 i lov om arbejdsløshedsforsikringen m.v., og barselslovens § 60, og heller
ikke kan sættes i kraft for Færøerne og Grønland.
28
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 71: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., og barselsloven (Udvidet ret til dagpenge til iværksættere og bagatelgrænse for arbejde i selvstændig virksomhed med fulde barselsdagpenge), fra beskæftigelsesministeren
2951510_0029.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om arbejdsløshedsforsikring m.v, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 208 af 26. februar 2024, som
ændret ved § 1 i lov nr. 630 af 11. juni 2024, fo-
retages følgende ændringer:
§2
I lov om barselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
1069 af 25. september 2024, som ændret ved § 8
i lov nr. 630 af 11. juni 2024, foretages følgende
ændring(er):
1.
2.
29