Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del Bilag 70
Offentligt
2951496_0001.png
Til beskæftigelsesministeren
Redegørelse
Kopi: Digitaliseringsministeren
28. november 2024
Redegørelse fra Udbetaling Danmarks bestyrelse om de faktu-
elle forhold i den datadrevne kontrol
Amnesty International offentliggjorde den 13. november 2024 en rapport om bl.a.
Udbetaling Danmarks datadrevne kontrol under overskriften
Coded Injustice: Sur-
veillance and Discrimination in Denmark’s Automated Welfare State“
. Rapporten
blev fulgt op med en dansk pressemeddelelse.
Dagbladet Politiken havde tidlig adgang til rapporten og lod den være genstand
for tre artikler og en leder i perioden 12.-16. november 2024. Rapporten og den
efterfølgende dækning har et indhold og en karakter, der har foranlediget Udbe-
taling Danmarks bestyrelse til at udarbejde en redegørelse for de faktuelle forhold
bag Udbetaling Danmarks datadrevne kontrol.
Amnesty Internationals rapport retter anklager og indvendinger mod Udbetaling
Danmarks datadrevne kontrol og baserer store dele af dem på faktuelt forkert
grundlag og mod bedre vidende. Udbetaling Danmark har gennem både møder
og skrivelser til Amnesty International og Amnesty Danmark uden held søgt at
korrigere for disse.
Formål og baggrund for Den Fælles Dataenhed
Udbetaling Danmark står for administrationen af en lang række velfærdsydelser
til gavn for hele Danmark. Årligt udbetaler Udbetaling Danmark ydelser for 260
mia. kroner. Det er afgørende både for den enkelte ydelsesmodtager og for sam-
fundet, at ydelserne lander hos de rigtige, og at forsøg på misbrug bliver opdaget.
Den Fælles Dataenhed blev oprettet i Udbetaling Danmark i 2015 efter aftale mel-
lem KL og regeringen og med henblik på at styrke og ensarte kontrolindsatsen i
kommunerne og i Udbetaling Danmark.
Ved at samle specialiserede kompetencer med hjemmel til at behandle borgernes
oplysninger på tværs af myndigheder, er det muligt at sikre en både omkostnings-
effektiv og ensartet kontrol med sociale ydelser, uanset hvor i landet en borger
bor.
Den Fælles Dataenhed har hjemmel i Lov om Udbetaling Danmark §§12 og 12a-
c og anvender almindelige personoplysninger fra fem offentlige myndigheder (i alt
ni registre) samt fra Udbetaling Danmarks fagsystemer. Det er vigtigt at under-
strege, at der ikke anvendes følsomme personoplysninger. Det er der ikke hjem-
mel til.
Konkrete forhold
Amnesty Internationals rapport og subsidiært Politikens dækning problematiserer
Udbetaling Danmarks administration på en række konkrete områder, hvorfor Ud-
betaling Danmark gerne vil bemærke følgende:
Anvendelse af private registre og Facebook (sociale medier).
Rapporten
fremhæver, at Den Fælles Dataenhed anvender følsomme (”sensitive”) oplysnin-
ger og data fra private dataudbydere. Det er ikke korrekt. Lovgivningen giver alene
1
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 70: Orientering om redegørelse fra Udbetaling Danmarks bestyrelse om de faktuelle forhold i den datadrevne kontrol, fra beskæftigelsesministeren
2951496_0002.png
Den Fælles Dataenhed hjemmel til at anvende data fra Udbetaling Danmark og
andre danske myndigheder, herunder kun almindelige personoplysninger, og der-
med ikke følsomme personoplysninger eller data fra fx teleselskaber, Google, pri-
vate dataudbydere, eller sociale medier, som fx Facebook.
Anvendelse af geolokationsdata.
I Amnesty Internationals rapport og presse-
meddelelse fremhæves anvendelsen af geolokationsdata. Den Fælles Dataenhed
anvender ikke geolokationsdata forstået som data, der afspejler en elektronisk
sporing af, hvor en borger befinder sig i tid og sted i den fysiske verden, fx data
fra Google eller teleselskaber. Den Fælles Dataenhed anvender lokationsdata i
form af borgers kontakt hos kommuner og regioner samt registreringer i CVR- og
CPR-registeret.
Etnicitet og andre følsomme personoplysninger.
Rapporten fremhæver, at
Udbetaling Danmarks datadrevne kontrol kan føre til diskrimination på baggrund
af fx etnicitet og religion. Den Fælles Dataenhed har ikke hjemmel til og anvender
derfor ikke oplysninger om fx borgeres etnicitet eller religion i den databaserede
kontrol. Oplysningerne er følsomme personoplysninger, og Den Fælles Dataen-
hed har alene hjemmel til at anvende ikke-følsomme oplysninger, jf. UDK-lovens
§12 og §12a-c.
Den Fælles Dataenhed anvender oplysning om statsborgerskab fra CPR-registe-
ret. Dette er ikke en følsom personoplysning.
Privatdetektiver.
Amnesty Internationals rapport giver indtryk af, at der er en
sammenhæng mellem Udbetaling Danmarks udbetaling af ydelser og forsikrings-
selskabers angivelige overvågning af forsikringstagere ved hjælp af privatdetekti-
ver. Den Fælles Dataenhed anvender ikke privatdetektiver eller tilsvarende over-
vågning og samarbejder ikke med forsikringsselskaber.
Profilering og social scoring.
Amnesty International konkluderer, at Den Fælles
Dataenheds databehandling omfatter problematisk profilering og i særdeleshed
”social scoring” som beskrevet i EU's AI-forordning. Udbetaling Danmark kan af-
vise dette.
Videre bemærkes, at den datadrevne kontrol sker ved, at erfaringsbaserede ud-
søgningskriterier analyserer almindelige personoplysninger fra offentlige myndig-
heders registre.
Der sker ingen profilering med henblik på at forudsige og/eller imødegå forventet
fremtidig adfærd.
Det er videre Udbetaling Danmarks vurdering, at datadrevet kontrol adskiller sig
væsentligt fra social scoring, som beskrevet i AI-forordningens artikel 5, da kon-
trollerne har et klart defineret formål, er proportionale og rettet mod at sikre korrekt
udbetaling af sociale ydelser. Disse kontroller er i øvrigt alle i overensstemmelse
med gældende EU- og national lovgivning.
Automatiske afgørelser.
I modsætning til det indtryk, man får i Amnesty Interna-
tionals rapportering, finder Udbetaling Danmark anledning til at understrege, at
myndigheder i Danmark ikke må træffe automatiske afgørelser om stop eller ned-
sættelse af ydelser. Alle kontrolsager, der oprettes på baggrund af den data-
drevne kontrol, skal efterfølgende sagsbehandles af medarbejdere, der undersø-
ger sagerne manuelt efter lovgivningen og under hensyn til proportionalitet og
borgerens retssikkerhed med bl.a. partshøring, klagevejledning mv.
2
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 70: Orientering om redegørelse fra Udbetaling Danmarks bestyrelse om de faktuelle forhold i den datadrevne kontrol, fra beskæftigelsesministeren
2951496_0003.png
AI – kunstig intelligens.
Amnesty International problematiserer anvendelsen af
kunstig intelligens. Kunstig intelligens er en bred betegnelse for både nye og mere
traditionelle metoder til dataanalyse. Den Fælles Dataenhed anvender ikke gene-
rativ AI eller modeller til at forudsige borgeres adfærd. Den Fælles Dataenhed
anvender Machine Learning-modeller, men har fuld indsigt i og fuld kontrol med
den databehandling, der sker. Der er således ikke nogen
”black box”,
hvor der
sker beregninger eller analyser, der ikke kan forklares.
Proportionalitet.
Der bliver i dækningen af den datadrevne kontrol argumenteret
for, at der ikke er proportionalitet mellem antallet af personer, hvis data bliver
behandlet og antallet af sager afgjort med en sanktion. Udbetaling Danmark vur-
derer, at indsatsen er proportional, men finder her grundlag for at fremhæve , at
tværgående anvendelse af data er et grundvilkår for den offentlige sektor i Dan-
mark.
Når Udbetaling Danmark foretager datadrevet kontrol, sker der indledende en fra-
sortering af alle ydelsesmodtagere, som ikke skal omfattes af kontrollerne. Denne
frasortering sker rent maskinelt og frasorterer langt størstedelen af alle ydelses-
modtagere. I eksempelvis kontrollen af, om pensionister uberettiget tager pensi-
onen med til udlandet, frasorteres 98 pct. af pensionisterne, hvormed 2 pct. kan
blive udtaget til manuel kontrol. Denne frasortering kan kun foretages ved at be-
handle borgernes data. De sager, der kan udtages til manuel kontrol, sorteres
efter ”undringsværdighed”, og i 2023 blev der på baggrund heraf startet 351 kon-
trolsager.
Når det i Politiken fremhæves, at den fremhævede kontrol på pensionsområdet
har medført 36 afgørelser i 2023, finder Udbetaling Danmark supplerende anled-
ning til at bemærke, at disse 36 sager svarer til et beløb på 9,2 mio. kr. Sager, der
med den samme kontrol er afdækket i 2024, er medio november opgjort til 12,5
mio. kr. Der er tale om beløb, som fremover ikke udbetales uretmæssigt.
Tilsyn med og revision af Udbetaling Danmark.
Rapporten giver indtryk af, at
Den Fælles Dataenhed agerer på mangelfuldt hjemmelsgrundlag og med be-
grænset tilsyn. Udbetaling Danmark har i dialogen med Amnesty International re-
degjort for både hjemmelsgrundlaget og tilsynet. Det skal her understreges, at
databehandling sker i fuld overensstemmelse med dansk lovgivning, herunder lov
om Udbetaling Danmark, forvaltningsloven og de specifikke ydelseslovgivninger.
Derudover er Udbetaling Danmark underlagt tilsyn fra opdragsgiverne, ligesom
administrationen følges af Ankestyrelsen og Datatilsynet. Endelig er Udbetaling
Danmark underlagt såvel intern som ekstern revision, ligesom den datadrevne
kontrol sker inden for rammerne af GDPR og er underlagt interne politikker for
dataetik.
Åbenhed og indsigt
Udbetaling Danmark har i forhold til Amnesty International, andre organisationer
og medier generelt udvist så stor åbenhed og gennemsigtighed, som det har væ-
ret vurderet muligt uden at kompromittere kontroller og udstille opskrifter på om-
gåelse.
Udbetaling Danmark kan i forlængelse heraf henvise til den mere vidtgående par-
lamentariske indsigt, der blev givet i fortrolighed med besvarelsen af DIU 46 fra
Folketingets Udvalg for Digitalisering og It i august 2023. Beskæftigelsesudvalget
modtog efterfølgende også denne besvarelse.
Dialog med Amnesty International
Udbetaling Danmark har siden juli 2023 været i dialog med Amnesty International
om Udbetaling Danmarks databaserede kontrol. Dialogen har udmøntet sig i to
3
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 70: Orientering om redegørelse fra Udbetaling Danmarks bestyrelse om de faktuelle forhold i den datadrevne kontrol, fra beskæftigelsesministeren
2951496_0004.png
møder (november 2023 og januar 2024) og to efterfølgende aktindsigter, hvor
Amnesty er blevet givet betydelig indsigt i Udbetaling Danmarks databaserede
kontrol, men begrænset indsigt i de centrale algoritmer.
Udbetaling Danmark fik den 17. oktober 2024 tilsendt et uddrag af den konklude-
rende rapport med mulighed for at forholde sig til indholdet. Udbetaling Danmark
besvarede henvendelsen den 30. oktober 2024. Det er ikke Udbetaling Danmarks
oplevelse, at de oversendte præciseringer har fundet anvendelse ved rapportens
færdiggørelse. Ligesom vores spørgsmål er forblevet ubesvarede. (Udbetaling
Danmarks svar til Amnesty International er vedlagt).
Udbetaling Danmark er bekendt med, at Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrut-
tering ligeledes har haft uddrag af Amnesty Internationals rapport til kommente-
ring, og ligeledes har afgivet redegørelse for Udbetaling Danmarks hjemmels-
grundlag og tilsyn.
4