Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del Bilag 62
Offentligt
2948843_0001.png
Til Beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen
Sendt i kopi til Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Vedrørende behov for justering af reglerne om øremærket barsel for selvstændige erhvervsdri-
vende
Kære beskæftigelsesminister.
I 2021 blev reglerne for øremærket barsel fastsat i Danmark. I den forbindelse var der et politisk øn-
ske om at
friholde de selvstændige,
hvilket er muligt, da EU-lovgivningen alene regulerer lønmodta-
gere.
Nu har loven haft effekt i godt 2 år. På den baggrund mener vi, at det vil være hensigtsmæssigt med
et eftersyn og en justering af loven. Følgende problemer er særligt presserende:
1. Snævre kriterier for undtagelse fra øremærket barsel:
o
Kun iværksættere, der ejer mindst 51 % af en virksomhed, kan blive undtaget fra reg-
lerne. Dette udelukker mange, som de facto fungerer som selvstændige
herunder
minoritetsaktionærer med ledelsesansvar.
o
Eksempel:
Simone Donbæk
ejer 47 % af familievirksomheden Ledon A/S og er ansat
som lønmodtager. Selvom hun betragter sig selv som selvstændig, er hun underlagt
reglerne og kan ikke overdrage barsel til sin partner, medmindre hun opnår 100 %
ejerskab.
2. Manglende hensyntagen til nøglepositioner i virksomheder:
o
Selvstændige, der udfylder en uundværlig rolle i deres virksomhed, kan ikke finde af-
løsere med samme ansvarsfølelse og ejerskab. For mange vil en tvungen barsel resul-
tere i økonomiske tab eller endda fyringer.
o
Eksempel:
Niclas Staun Bendtsen
ejer 34 % af Byggefirmaet Staun A/S og står for be-
regningen af tilbud, som udgør 247 mio. kr. i omsætning. En tvungen barsel vil redu-
cere virksomhedens kapacitet med 20 %, hvilket kan føre til afskedigelse af seks an-
satte.
3. Uoverskuelige regler og modstridende afgørelser:
o
Selvstændige med flere ansættelsesforhold, f.eks. deltidsbrandmænd, oplever, at
deres status skaber konflikter med reglerne.
o
Eksempel:
Kristoffer Anderstjerne Lybecker
blev først godkendt til at overdrage bar-
sel som selvstændig, men fik senere afslag, fordi hans deltidsbrandmandsjob define-
rede ham som lønmodtager. Han må derfor opgive sin rolle som brandmand
med
konsekvenser for både ham og beredskabet.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 62: Anmodning om foretræde af 3/12-24 fra SMV Danmark om behov for justering af reglerne om øremærket barsel for selvstændige erhvervsdrivende
2948843_0002.png
SMVdanmarks anbefalinger
For at sikre en retfærdig og funktionel lovgivning anbefaler vi følgende ændringer af
Bekendtgørelse
om ret til barselsdagpenge for forældre til et barn, der er født eller modtaget fra den 2. august
2022
1
. Det drejer sig specifikt om §8, der regulerer, hvem der kan undtages fra øremærket barsel.
Vi foreslår konkret:
Selvstændige bør kunne undtages fra øremærket barsel, hvis de ejer mindst 25 % af virk-
somheden og indtager en ledende rolle. Dette afspejler den virkelighed, mange står i. I dag
er kravet 51% og dermed defineres mange selvstændige i dag fejlagtigt som lønmodtagere.
At det skal være muligt for selvstændige at have anden indkomst, fx fra arbejdet som del-
tidsbrandmand, og stadig være undtaget reglerne for øremærket barsel, så længe denne
indtægt ikke overstiger indtægten fra den selvstændige virksomhed.
Vh
Jesper Beinov, direktør, SMVdanmark.
København den 3. december 2024.
1
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2022/427
2
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 62: Anmodning om foretræde af 3/12-24 fra SMV Danmark om behov for justering af reglerne om øremærket barsel for selvstændige erhvervsdrivende
2948843_0003.png
Bilag: Forslag til ændring af Bekendtgørelse om ret til barselsdagpenge for forældre til et barn, der
er født eller modtaget fra den 2. august 2022
§ 8. En forælder, der er i beskæftigelse som lønmodtager, og som opfylder beskæftigelseskravet i
barselslovens § 27, er omfattet af barselslovens § 21, stk. 3, om 9 ugers øremærket orlov ved fra-
vær efter barselslovens § 9, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2.
Uanset stk. 1 kan en forælder blive fritaget for øremærkningen efter barselslovens § 21, stk.
3, hvis forælderen er ansat i sit eget aktie- eller anpartsselskab, som den pågældende ejer 100 pct.
af selskabskapitalen i, og forælderen i øvrigt ikke har anden lønindtægt.
Stk. 3.
En forælder kan uanset stk. 1 endvidere blive fritaget for øremærkningen efter § 21, stk. 3,
hvis forælderen
1) ejer mere end
24 50
pct. af selskabskapitalen (beregnet ift. direkte og indirekte ejerskab via an-
dre virksomheder), og
2) har majoriteten af stemmerettighederne (beregnet ift. direkte og indirekte ejerskab via andre
virksomheder), og
3) på anden vis har en bestemmende indflydelse i selskabet, og
4) ikke har anden lønindkomst,
der overstiger indtægten fra virksomheden
Stk. 4.
En forælder, der ønsker fritagelse for øremærkningen efter barselslovens § 21, stk. 3, skal
søge herom i den digitale selvbetjeningsløsning, som Udbetaling Danmark stiller til rådighed, hvor
forælderen på tro og love skal erklære, at betingelserne efter stk. 2 eller 3, er opfyldt. Hvis forælde-
ren er undtaget fra digital selvbetjening efter § 2 i bekendtgørelse om obligatorisk digital selvbetje-
ning vedrørende ansøgninger og meddelelser m.v. om sociale ydelser m.v., skal forælderen søge om
fritagelse for øremærkningen på en blanket, der anvises af Udbetaling Danmark.
3