Til beskæftigelsesministeren og folketingets beskæftigelsesudvalg
17. september 2024
Økonomiske og administrative konsekvenser af Højesteretsdommen af 9. april
2024 om erhvervsevnetab
AES er blevet bedt om at bidrage til orienteringen af beskæftigelsesministeren og folketingets
beskæftigelsesudvalg om mulige økonomiske og administrative konsekvenser af højesteretsdommen om
nedre grænse for, hvornår der kan tilkendes en erstatning for tab af erhvervsevne på 15%.
I dette svar adresserer AES de økonomiske og administrative konsekvenser af denne dom ud fra den
præmis, at dommen vedrører §17a i arbejdsskadeloven, idet den afsagte dom, og den verserende sag ved
højesteret, begge omhandler en situation, hvor tilskadekomne er omfattet af reglerne i § 17a. Der henvises
til Ankestyrelsens bidrag ift. det materielle indhold af dommen.
Vurderingerne relaterer sig til de sager, der er afgjort af AES (omfanget af mulige genoptagelse), idet AES
ift. de verserende og kommende sager, afgør sagerne efter § 17a ud fra den retstilstand, som er fastlagt i
Højesteretsdommen af 9. april 2024, hvor der blev fastslået, at en lønnedgang på 10 pct. berettigede til en
erhvervsevnetabserstatning på 15 pct.
I tilfælde, at retstilstanden udstrækkes til også at omfatte tilskadekomne omfattet af
arbejdsskadesikringslovens § 17, vil der være tale om betydeligt større konsekvenser for både
erstatningsudgifter og AES som administration, da antallet af berørte sager – både bagudrettet og
fremadrettet vil være ganske betragtelige. Dette scenarie berøres ikke nærmere for nuværende.
Baggrund
Med henblik på at vurdere de administrative og økonomiske konsekvenser, er der foretaget en række
afgrænsninger og vurderinger.
For det første skal den relevante periode for genoptagelser af allerede afgjorte sager fastlægges.
Den samlede relevante periode er skader sket (ulykker)/anmeldt (sygdomme) efter 1. januar 2006, hvor
§17a om fleksjob blev indført.
AES har ikke egne data, der indeholder oplysninger om, hvorvidt en borger er visiteret til fleksjob, da dette
ikke registreres systematisk i AES´ fagsystem. AES kan derfor ikke ud fra egne data vurdere og kvalificere,
hvor mange sager der vil være relevante at genoptage til brug for at skønne d en samlede population.
1