Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del Bilag 4
Offentligt
2913908_0001.png
Jon Krongaard
Beskæftigelses- og Borgerserviceudvalget
Haderslev Kommune
30. september 2024
Kære Jon Krongaard
Haderslev Kommunes Beskæftigelses- og Borgerserviceudvalg har den 17. september 2024
henvendt sig til beskæftigelsesministeren og til Folketingets Beskæftigelsesudvalg med en
bekymring om a-kassernes håndtering af de ledige i de første 3 måneder af ledighedsperioden.
I henvendelsen peger I på, at ”der er store forskelle i a-kassernes effektivitet”, og at ”manglende
indsats fra a-kassernes side” kan have vidtrækkende konsekvenser for borgere, virksomheder og for
kommunens økonomi.
I henvendelsen peger I også på, at kommunerne ikke har nogen reel indflydelse på a-kassernes
indsats i den afgørende første periode.
På den baggrund anmoder I om, at ministeren overvejer mulighederne for at indføre skærpede krav
til a-kassernes indsats – og at give kommunerne økonomisk kompensation i tilfælde af mangelfuld
indsats fra a-kassernes side.
Som medlemsorganisation for a-kasserne og tæt samarbejdspartner for ministeriet, STAR og KL,
særligt ift. kontaktforløbet, undrer vi os over, at Haderslev Kommune ikke har valgt at rette
henvendelse til os eller til a-kasserne med sin bekymring.
Det er vigtigt, at kommuner og a-kasser samarbejder om at få de ledige i job. Vi ønsker alle det
samme; nemlig at de ledige kommer derhen, hvor jobbene er, og at virksomhederne får den
arbejdskraft, de har brug for. Er der noget i indsatsen, som ikke fungerer, rækker vi ud til hinanden –
og taler sammen.
I peger på, at der i Haderslev Kommune i 2024 er flere dagpengemodtagere med mere end 3
måneders ledighed end forventet.
Vi går ud fra, at I er bekendt med, at ledigheden i år generelt er højere end tidligere år, og at
stigningen i ledigheden begyndte,
før
a-kassernes overtagelse af kontaktforløbet. Vi går også ud fra,
at I er bekendt med, at antallet af ledige stillinger er faldet i 2023, også i region Sydjylland, og først
her i 2024 er på vej op igen. Herudover er der registreret flere, også større, afskedigelser i regionen,
især i anden halvdel af 2023, dvs. lige op til a-kassernes overtagelse af kontaktforløbet. Alt dette leder
til, at flere er ledige og i længere tid, dvs. til en stigning i ledighedslængden. Men også den stigning
begyndte,
før
a-kassernes overtagelse af kontaktforløbet.
Set ift. andelen af fuldtidsledige dagpengemodtagere i procent forholder det sig dog sådan, at
Haderslev Kommune i løbet af 2024 faktisk er kommet under landsgennemsnittet – og i juli måned i
år lå kommunen på samme lave niveau som i juli måned sidste år. Dette selv om a-kasserne nu
håndterer de ledige i den første del af ledighedsperioden.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 4: Kopi til orientering af Danske A-kassers svar til Haderslev Kommune på baggrund af henvendelse til udvalget af 17/9-24 om bekymring i forhold til a-kassernes håndtering af ledige de første tre måneder
I peger på, at a-kasserne ikke er effektive – og leverer en mangelfuld indsats til de ledige. Det billede
kan vi slet ikke genkende. Faktisk viser alle STAR’s tal og målinger, at a-kasserne holder de samtaler,
de skal – og taler om job og jobåbninger med de ledige samt følger jobsøgningen tæt.
Vi kan heller ikke genkende billedet af, at kommunerne ikke har nogen reel indflydelse på indsatsen,
mens a-kasserne har kontaktforløbet. Kommunerne kan til enhver tid tale med ledige, vejlede om
job, holde jobmesser og formidle job til de ledige. Herudover kan de stadig give en indsats, selv om a-
kassen har kontaktforløbet – vi ser gerne, at de giver den indsats, som a-kasserne og de ledige
indstiller til kommunen.
Endelig kan kommunerne arbejde sammen med a-kasserne om indsatsen. I det samarbejde kan såvel
kommuner som a-kasser tage eventuelle bekymringer op og sikre sig indflydelse på indsatsen, ikke
kun i den første del af ledighedsperioden, men også i den efterfølgende.
A-kasserne vil altid meget gerne samarbejde.
Med venlig hilsen
Karen Louise Riis
Konstitueret direktør