Bekendtgørelse om højeste, mellemste, forhøjet almindelig
og almindelig førtidspension m.v.
I medfør af § 2, stk. 3, § 11, § 15, stk. 4, § 15 a, § 17, stk. 1, § 18, stk. 5, § 25, stk. 2, stk. 3, nr. 2, og
stk. 6, § 37, § 38, stk. 7, § 45, stk. 6, § 52, stk. 1, § 55, § 56, stk. 3 og § 56 a i lov om højeste,
mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1033 af
2. september 2024, og efter aftale med Færøernes Landsstyre og Grønlands Selvstyre, fastsættes
efter bemyndigelse:
Kapitel 1
Ansøgning, sagsbehandling m.v.
§ 1.
Reglerne i denne bekendtgørelse anvendes for personer, der er tilkendt førtidspension,
invaliditetsydelse og bistands- og plejetillæg, eller for hvem der er påbegyndt sag herom før 1.
januar 2003.
§ 2.
Ansøgning om tillæg efter lovens § 16, § 17, stk. 2, § 18 og invaliditetsydelse, anses for
indgivet den dato, den modtages i kommunen. Ansøgning om varmetillæg efter lovens § 17, stk. 1
og petroleumstillæg efter lovens § 17, stk. 3, anses for indgivet den dato, den modtages i
udbetaling Danmark.
Stk. 2.
En førtidspensionssag, jf. lovens § 14, anses for påbegyndt den dato, kommunen træffer
beslutning om, at alle aktiverings-, revaliderings- og behandlingsmæssige samt andre
foranstaltninger, der kan forbedre erhvervsevnen, har været afprøvet, og erhvervsevnen ikke
varigt kan forbedres, jf. lovens § 24, stk. 2.
Stk. 3.
For personer med fast bopæl i udlandet anses en pensionssag for påbegyndt den dato,
hvor ansøgning om pension indgives til Udbetaling Danmark eller til rette myndighed i
bopælslandet.
Stk. 4.
Når kommunalbestyrelsen tager en sag op til kontrol, anses kontrolsagen for rejst den
dato, som er fastsat i en truffen afgørelse, eller hvor der træffes beslutning om at tage en sag op til
kontrol.
Stk. 5.
Kommunen skal angive tidspunktet for sagens påbegyndelse, jf. stk. 1-2 og 4, og meddele
dette til borgeren. Dette gælder dog ikke ansøgninger om personligt tillæg efter lovens § 17 og
helbredstillæg efter lovens § 18.
Stk. 6.
Udbetaling Danmark skal angive den dato, Udbetaling Danmark har modtaget
ansøgningen fra ansøgeren eller fra rette myndighed i bopælslandet, jf. stk. 3, og meddele denne
til ansøgeren.
Kontrol
§ 3.
Udbetaling Danmark skal modtage oplysninger om ændringer i pensionistens
bopælsregistrering i CPR efter CPR-loven, herunder oplysninger om flytninger til og fra
pensionistens bopæl.
Stk. 2.
Ved ændringer i pensionistens bopælsforhold, jf. stk. 1, skal Udbetaling Danmark og
kommunalbestyrelsen vurdere, om ændringen har betydning for beregningen af pensionistens
sociale pension, som myndigheden er ansvarlig for.
§ 4.
Ved udbetaling af pension i udlandet skal Udbetaling Danmark med regelmæssige
mellemrum kontrollere pågældendes adresse, og at pågældende er i live. Herudover skal