Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del Bilag 29
Offentligt
Bekendtgørelse om højeste, mellemste, forhøjet almindelig
og almindelig førtidspension m.v.
I medfør af § 2, stk. 3, § 11, § 15, stk. 4, § 15 a, § 17, stk. 1, § 18, stk. 5, § 25, stk. 2, stk. 3, nr. 2, og
stk. 6, § 37, § 38, stk. 7, § 45, stk. 6, § 52, stk. 1, § 55, § 56, stk. 3 og § 56 a i lov om højeste,
mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1033 af
2. september 2024, og efter aftale med Færøernes Landsstyre og Grønlands Selvstyre, fastsættes
efter bemyndigelse:
Kapitel 1
Ansøgning, sagsbehandling m.v.
§ 1.
Reglerne i denne bekendtgørelse anvendes for personer, der er tilkendt førtidspension,
invaliditetsydelse og bistands- og plejetillæg, eller for hvem der er påbegyndt sag herom før 1.
januar 2003.
§ 2.
Ansøgning om tillæg efter lovens § 16, § 17, stk. 2, § 18 og invaliditetsydelse, anses for
indgivet den dato, den modtages i kommunen. Ansøgning om varmetillæg efter lovens § 17, stk. 1
og petroleumstillæg efter lovens § 17, stk. 3, anses for indgivet den dato, den modtages i
udbetaling Danmark.
Stk. 2.
En førtidspensionssag, jf. lovens § 14, anses for påbegyndt den dato, kommunen træffer
beslutning om, at alle aktiverings-, revaliderings- og behandlingsmæssige samt andre
foranstaltninger, der kan forbedre erhvervsevnen, har været afprøvet, og erhvervsevnen ikke
varigt kan forbedres, jf. lovens § 24, stk. 2.
Stk. 3.
For personer med fast bopæl i udlandet anses en pensionssag for påbegyndt den dato,
hvor ansøgning om pension indgives til Udbetaling Danmark eller til rette myndighed i
bopælslandet.
Stk. 4.
Når kommunalbestyrelsen tager en sag op til kontrol, anses kontrolsagen for rejst den
dato, som er fastsat i en truffen afgørelse, eller hvor der træffes beslutning om at tage en sag op til
kontrol.
Stk. 5.
Kommunen skal angive tidspunktet for sagens påbegyndelse, jf. stk. 1-2 og 4, og meddele
dette til borgeren. Dette gælder dog ikke ansøgninger om personligt tillæg efter lovens § 17 og
helbredstillæg efter lovens § 18.
Stk. 6.
Udbetaling Danmark skal angive den dato, Udbetaling Danmark har modtaget
ansøgningen fra ansøgeren eller fra rette myndighed i bopælslandet, jf. stk. 3, og meddele denne
til ansøgeren.
Kontrol
§ 3.
Udbetaling Danmark skal modtage oplysninger om ændringer i pensionistens
bopælsregistrering i CPR efter CPR-loven, herunder oplysninger om flytninger til og fra
pensionistens bopæl.
Stk. 2.
Ved ændringer i pensionistens bopælsforhold, jf. stk. 1, skal Udbetaling Danmark og
kommunalbestyrelsen vurdere, om ændringen har betydning for beregningen af pensionistens
sociale pension, som myndigheden er ansvarlig for.
§ 4.
Ved udbetaling af pension i udlandet skal Udbetaling Danmark med regelmæssige
mellemrum kontrollere pågældendes adresse, og at pågældende er i live. Herudover skal
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 29: Orientering om ændringer af 3 bekendtgørelser vedr. social pension og tidlig pension, fra beskæftigelsesministeren
Udbetaling Danmark med regelmæssige mellemrum kontrollere de pågældendes oplysninger om
civilstand eller samlivsforhold, indtægts- og formueforhold samt om eventuel ægtefælles eller
samlevers indtægt.
Stk. 2.
Udbetaling Danmark kan forlange en attest fra pensionisten til bekræftelse af adressen og
af, at pågældende er i live. Udbetaling Danmark kan forlange en erklæring med oplysning om
pensionistens civilstand eller samlivsforhold, indtægts- og formueforhold samt om eventuel
ægtefælles eller samlevers indtægt. Kontrollen efter stk. 1, 2. pkt., kan ske ved stikprøve blandt
modtagere af pension i udlandet.
Flytning
§ 5.
Ved flytning fra en kommune til en anden kommune her i landet, skal
kommunalbestyrelsen i fraflytningskommunen sende sagens akter i kommunen til
kommunalbestyrelsen i den nye kommune.
§ 6.
Ved flytning fra Danmark til Færøerne eller Grønland skal Udbetaling Danmark og
kommunalbestyrelsen, senest 1 måned efter anmodning, sende de nødvendige sagsakter til
Færøernes eller Grønlands socialforvaltning.
§ 7.
Når kommunalbestyrelsen eller Udbetaling Danmark bliver bekendt med, at pensionisten
flytter til Færøerne eller Grønland, skal kommunalbestyrelsen eller Udbetaling Danmark tage
kontakt til socialforvaltningen på Færøerne eller i Grønland og henlede opmærksomheden på at få
påbegyndt en sag om overgang til førtidspension eller folkepension på Færøerne eller i Grønland.
§ 8.
Ved flytning fra Danmark til udlandet skal kommunalbestyrelsen i fraflytningskommunen
sende sagens akter i sager, som hører under det kommunale myndighedsområde, jf. lovens § 52 b,
stk. 3, til Udbetaling Danmark. Ved flytning fra udlandet til Danmark sender Udbetaling Danmark
akter i sager, som på grund af flytningen hører under det kommunale myndighedsområde, jf.
lovens § 52 b, stk. 3, til kommunalbestyrelsen.
§ 9.
Ved flytning fra Færøerne til Danmark, anmoder kommunalbestyrelsen om de nødvendige
sagsakter fra Færøernes socialforvaltning på dansk, for personer, der er tilkendt førtidspension
m.v., jf. §§ 53-55, før den 1. januar 2003 på Færøerne. Kommunalbestyrelsen videregiver
relevante sagsakter til Udbetaling Danmark.
Stk. 2.
Relevante sagsakter, jf. stk. 1 er:
1) Navn.
2) Statsborgerskab.
3) CPR-nummer.
4) Oplysninger om bopælstid i riget i optjeningsperioden.
5) Oplysninger om bopælstid i andre EU/EØS-lande eller Schweiz.
6) Afgørelsen om førtidspension.
Kapitel 2
Fravigelse af bestemmelserne om dansk indfødsret og bopæl i Danmark
§ 10.
Kravet om dansk indfødsret efter lovens § 2, stk. 1, jf. lovens § 11, stk. 1, ophæves, hvor
dette følger af overenskomster med andre lande.
Stk. 2.
Kravet om bopæl i Danmark efter lovens § 3, stk. 1, ophæves, jf. lovens § 11, stk. 1, efter
overenskomster med andre stater.
Stk. 3.
Kravet om bopæl i Danmark efter lovens § 3, stk. 1, ophæves, jf. lovens § 11, stk. 2.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 29: Orientering om ændringer af 3 bekendtgørelser vedr. social pension og tidlig pension, fra beskæftigelsesministeren
§ 11.
Helbredstillæg efter lovens § 18 udbetales til pensionister, som er berettiget til
naturalydelser ved sygdom i Danmark efter bestemmelserne i afsnit III, kapitel 1, i EF-forordning
nr. 883/04, såfremt lovens øvrige bestemmelser for udbetaling af helbredstillæg er opfyldt.
Stk. 2.
Udgiftsgrundlaget for kommunens beregning af helbredstillæg nedsættes med beløb, som
pensionisten modtager efter offentlige sygesikringsordninger i andre lande til dækning af samme
udgift.
Stk. 3.
Ved nedsættelsen af udgiftsgrundlaget for beregning af helbredstillæg med beløb
modtaget fra offentlige sygesikringsordninger i udlandet anvender kommunen de
omregningskurser for valuta, som fastsættes i henhold til artikel 90 i EF-forordning nr. 987/09.
Kapitel 3
Pension til diplomater m.fl.
§ 12.
Der er ikke ret til ydelser efter loven for perioder, hvori en person under fast bopæl i
Danmark har været omfattet af et andet lands lovgivning om social sikring efter reglerne i EF-
forordning nr. 883/04 eller EF-forordning 1408/71.
§ 13.
Ret til ydelser efter loven tilkommer ikke diplomatiske eller konsulære repræsentanter
eller tjenestemænd eller dermed ligestillede personer, der gør tjeneste ved herværende
diplomatiske eller konsulære repræsentationer, og som ikke er fuldt skattepligtige her i landet, jf.
kildeskattelovens § 3, stk. 2 og 3, og Wienerkonventionerne om diplomatiske og konsulære
forbindelser, jf. lov nr. 252 af 18. juni 1968 og lov nr. 67 af 8. marts 1972. Det samme gælder
sådanne personers familiemedlemmer.
Stk. 2.
Ret til ydelser efter loven tilkommer ikke udenlandske statsborgere, som er beskæftiget
for en fremmed stat eller herværende internationale organisationer, og som ikke er fuldt
skattepligtige her i landet. Dette gælder dog ikke personer, som er omfattet af dansk lovgivning
om social sikring.
§ 14.
Udlændinge med fast bopæl her i landet, der er ansat i privat tjeneste ved fremmede
staters diplomatiske eller konsulære repræsentationer, og som er fuldt skattepligtige her i landet,
har adgang til ydelser efter loven.
Stk. 2.
Betingelsen om fuld skattepligt gælder ikke for personer, der er ansat i privat tjeneste
ved fremmede staters diplomatiske eller konsulære repræsentationer, hvis de er omfattet af
dansk lovgivning om social sikring som følge af reglerne i EF-forordning nr. 883/04 eller EF-
forordning nr. 1408/71, eller aftaler indgået med Det Europæiske Fællesskab og dets
medlemsstater eller overenskomster med andre lande. Personer, som efter reglerne i EF-
forordning nr. 883/04 eller EF-forordning nr. 1408/71 har valgt at være omfattet af lovgivningen
om social sikring i det land, som den pågældende mission eller det pågældende konsulat
repræsenterer, har dog ikke adgang til ydelser efter loven.
Kapitel 4
Vurdering af erhvervsevnenedsættelsen for ansøgere, der ikke kan anses for hidtil at have været
fuldtidsbeskæftigede
Bedømmelsesgrundlag for personer for hvem der er påbegyndt sag om førtidspension i kalenderåret
2002
§ 15.
Erhvervsevnenedsættelsen vurderes i forhold til fuldt erhverv, selvom ansøgeren ikke kan
anses for hidtil at have været fuldtidsbeskæftiget.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 29: Orientering om ændringer af 3 bekendtgørelser vedr. social pension og tidlig pension, fra beskæftigelsesministeren
Bedømmelsesgrundlag for personer, der er tilkendt førtidspension, eller for hvem der er påbegyndt
sag herom inden den 1. januar 2002
§ 16.
For enlige ansøgere vurderes erhvervsevnenedsættelsen i forhold til fuldt erhverv.
§ 17.
For gifte ansøgere vurderes erhvervsevnenedsættelsen efter lovens § 15, stk. 1 og 3, når
der træffes afgørelse om tilkendelse af førtidspension efter lovens § 14, stk. 1 og 2, og stk. 3, nr. 1
og 2. I vurderingen af erhvervsevnenedsættelsen indgår arbejdsindtægtens størrelse, den tid og
den måde ansøgeren hidtil har anvendt sin erhvervsevne på ved erhvervsarbejde eller arbejde i
eget hjem (bedømmelsesgrundlag).
Stk. 2.
Ved vurderingen af erhvervsevnenedsættelsen for samlevende ansøgere, der lever i et
fast ægteskabslignende forhold, sidestilles samlevende med gifte.
§ 18.
For ansøgere, der hidtil har været beskæftiget ved erhvervsarbejde svarende til ca. 27
timer ugentligt, vurderes erhvervsevnenedsættelsen alene efter ansøgerens arbejdsevne ved
fuldtids erhvervsarbejde (bedømmelsesgrundlaget »fuldt erhverv«). Ansøgere, der hidtil har
været beskæftiget ved erhvervsarbejde svarende til fuld arbejdstid inden for arbejdsområdet,
men under 27 timer ugentlig, vurderes efter ansøgerens arbejdsevne ved fuldtids
erhvervsarbejde. Medarbejdende ægtefæller uden anden erhvervsindkomst, som hidtil dagligt har
deltaget i driften, vurderes efter ansøgerens arbejdsevne ved fuldtids erhvervsarbejde. Der lægges
særligt vægt på, om ansøgeren skattemæssigt har været registreret som medarbejdende
ægtefælle.
Stk. 2.
For ansøgere, der hidtil har haft et ikke ubetydeligt supplerende erhvervsarbejde, og som
ikke er omfattet af stk. 1, vurderes erhvervsevnenedsættelsen efter ansøgerens arbejdsevne ved
deltids erhvervsarbejde og ved deltids arbejde i eget hjem (bedømmelsesgrundlaget »supplerende
erhverv«).
Stk. 3.
For ansøgere, der hidtil har været beskæftiget ved husligt arbejde i eget hjem, og hvor
ægtefællernes eller de samlevendes forsørgelsesgrundlag opgjort efter 2. og 3. pkt. varigt ikke
overstiger indtægtsgrænsen, jf. 4. pkt., vurderes erhvervsevnenedsættelsen efter ansøgerens
arbejdsevne ved deltids erhvervsarbejde og ved deltids arbejde i eget hjem
(bedømmelsesgrundlaget »indikation for supplerende erhverv«). Ved opgørelse af
forsørgelsesgrundlaget indgår ansøgerens og ægtefællens eller samlevers samlede indtægter, der
udgør et aktuelt forsørgelsesgrundlag, opregnet til årsbasis. For selvstændige, der er omfattet af
virksomhedsordningen, indgår hele virksomhedens nettooverskud i opgørelsen. Indtægtsgrænsen
svarer til 52 gange det beløb, der ugentligt højst kan udbetales i dagpenge efter lov om dagpenge
ved sygdom, forhøjet med et beløb, svarende til særligt børnetilskud efter § 4, stk. 3, i lov om
børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag, for hvert barn, som ansøgeren, dennes
ægtefælle eller samlever har forsørgelsespligt overfor.
Stk. 4.
For ansøgere, der ikke er omfattet af stk. 1-3, vurderes erhvervsevnenedsættelsen efter
ansøgerens arbejdsevne ved fuldtidsarbejde i eget hjem (bedømmelsesgrundlaget »arbejde i eget
hjem«).
Stk. 5.
Ved tvivl om hvilket bedømmelsesgrundlag, der skal lægges til grund for vurderingen af
erhvervsevnenedsættelsen, anvendes det for ansøgeren gunstigste bedømmelsesgrundlag.
§ 19.
Ansøgere, der inden for de seneste 5-6 år har haft en sammenhængende tilknytning til
arbejdsmarkedet på ca. 1 år, og som har måttet opgive arbejdet af helbredsmæssige grunde, eller
har måttet opgive arbejdet på grund af nedslidning og alder efter beskæftigelse i et ikke
ubetydeligt omfang i en længerevarende periode, anses for hidtil at have anvendt arbejdsevnen
ved erhvervsarbejde, når der er en konkret formodning for, at ansøgeren ville have søgt ud på
arbejdsmarkedet, hvis erhvervsevnen ikke var nedsat.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 29: Orientering om ændringer af 3 bekendtgørelser vedr. social pension og tidlig pension, fra beskæftigelsesministeren
Stk. 2.
En ansøger, der ikke er omfattet af stk. 1, og som har opgivet arbejdet af
helbredsmæssige grunde eller på grund af pasning af et familiemedlem, anses for hidtil at have
anvendt arbejdsevnen ved erhvervsarbejde, når der er en konkret formodning for, at ansøgeren
ville have søgt ud på arbejdsmarkedet, hvis erhvervsevnen ikke var nedsat.
Kapitel 5
Varmetillæg
§ 20.
Varmetillæg efter lovens § 17, stk. 1, fastsættes efter et beregningsgrundlag, jf. §§ 21-22,
for et varmeregnskabsår. Varmetillæg kan udbetales til opvarmningsudgifter, herunder udgifter
til opvarmning af vand, i den bolig, som pensionisten opholder sig i.
Stk. 2.
For gifte eller samlevende pensionister i samme husstand fastsættes ét varmetillæg.
§ 21.
I beregningsgrundlaget indgår udgifter til køb af el, gas, olie og andre brændselsformer.
Der kan ikke ydes tillæg til andre udgifter, der vedrører varme i boligen.
Stk. 2.
Beregningsgrundlaget for et varmetillæg svarer ved tildelingen til gennemsnittet af den
dokumenterede årsudgift til opvarmning i de sidste 3 varmeregnskabsår. Foreligger der ikke
oplysninger for de sidste 3 års udgifter til opvarmning, fastsættes beregningsgrundlaget på
grundlag af gennemsnittet af de seneste, dokumenterede årlige udgifter til opvarmning eller på
grundlag af den forventede, årlige udgift.
Stk. 3.
Beregningsgrundlaget, jf. stk. 2, nedsættes med et standardfradrag, hvis boligen
opvarmes med samme energiform i form af el eller gas, som også anvendes ved det almindelige
husholdningsforbrug. Standardfradraget udgør årligt ved el 3.700 kr. for enlige og 4.800 kr. for
andre. Ved gas udgør fradraget årligt 700 kr. for enlige og 800 kr. for andre.
Stk. 4.
Petroleumstillæg efter lovens § 17, stk. 3, fastsættes på grundlag af det gennemsnitlige,
dokumenterede forbrug af petroleum de sidste 3 år. Foreligger dette ikke, fastsættes
petroleumstillægget efter gennemsnittet af de seneste, årlige dokumenterede forbrug eller efter
det forventede forbrug.
Stk. 5.
Varmetillæg og petroleumstillæg, der udbetales på grundlag af beregningsgrundlaget
efter henholdsvis stk. 2, 2. pkt., og stk. 4, 2. pkt., fastsættes på ny, når der foreligger en ny årlig
dokumenteret udgift.
§ 22.
Beregningsgrundlaget efter § 21, stk. 2, nedsættes med tillæg efter lovens § 17, stk. 3.
Stk. 2.
Beregningsgrundlaget nedsættes med den del af opvarmningsudgiften, der skønnes at
vedrøre en eventuel logerende.
Stk. 3.
For pensionister med kollektiv varmeforsyning opgøres beregningsgrundlaget som
varmeregningen med et standardfradrag på 10 pct. for udgifter til drift og vedligeholdelse af
opvarmnings- og forsyningsanlæg. Ved kollektiv varmeforsyning forstås, at selve
varmeproduktionen (omdannelsen af råstof til varmeenergi, herunder også produktion af
elektricitet til elvarme) foregår fra et centralt sted uden for pensionistens bopæl. For de
pensionister med kollektiv varmeforsyning efter 2. pkt., der ikke er omfattet af lejelovens § 37, stk.
3, 2. pkt., eller af § 52, stk. 2, 3. pkt., i lov om leje af almene boliger, er beregningsgrundlaget
varmeregningen.
Stk. 4.
Beregningsgrundlaget kan maksimalt udgøre 22.700 kr. årligt. Hvis husstanden består af
mere end 2 personer over 18 år, forhøjes maksimumbeløbet på 22.700 kr. med 6.800 kr. pr.
person ud over 2 personer.
Stk. 5.
Hvis der i husstanden, udover pensionisten og dennes eventuelle ægtefælle eller
samlever, er flere personer over 18 år, deles beregningsgrundlaget forholdsmæssigt mellem disse
personer.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 29: Orientering om ændringer af 3 bekendtgørelser vedr. social pension og tidlig pension, fra beskæftigelsesministeren
§ 23.
Ydelse af varmetillæg forudsætter, at beregningsgrundlaget overstiger en egenbetaling på
5.300 kr. for enlige pensionister. For gifte eller samlevende pensionister, jf. § 18, stk. 2, udgør
egenbetalingen 1 1/2 gange egenbetalingen for enlige.
§ 24.
Varmetillægget udgør summen af:
1) 3/4 af den del af beregningsgrundlaget, der ligger over egenbetalingen og op til 13.700 kr.,
2) 1/2 af den del af beregningsgrundlaget, der ligger over 13.700 kr. og op til 18.300 kr., og
3) 1/4 af den del af beregningsgrundlaget, der ligger over 18.300 kr.
Stk. 2.
For pensionister med kollektiv varmeforsyning, der kompenseres for udgifter til drift og
vedligeholdelse af opvarmnings- og forsyningsanlæg efter § 10, stk. 5, i boligstøtteloven eller § 4,
stk. 12, i lov nr. 419 af 1. juni 1994, opgøres den isolerede virkning heraf. Er dette beløb større end
det beløb, som fradraget på 10 pct. i beregningsgrundlaget ville have indebåret i varmetillæg, jf.
stk. 1, nedsættes varmetillægget med forskellen.
§ 25.
Varmetillæg efter § 24 ydes afhængig af den personlige tillægsprocent, der er fastsat for
den enkelte pensionist, jf. lovens § 29, stk. 3.
Stk. 2.
Varmetillæg afrundes til nærmeste kronebeløb, der kan deles med 12.
§ 26.
Varmetillæg og petroleumstillæg udbetales månedsvis bagud sammen med de øvrige
pensionsydelser, jf. lovens § 31.
Stk. 2.
Hvis særlige forhold gør sig gældende, kan varmetillæg og petroleumstillæg udbetales på
andre tidspunkter.
§ 27.
Varmetillæg og petroleumstillæg fastsættes ud fra beregningsgrundlaget, indtil der sker
væsentlige ændringer i opvarmningsudgiften jf. dog stk. 2, eller ændringer i husstandens
størrelse, i pensionistens civilstand eller samlivsforhold, ved ændring af opvarmningsform eller
ved flytning. Ved væsentlige ændringer i opvarmningsudgiften forstås, at gennemsnittet af de
seneste 3 års opvarmningsudgifter afviger med 10 pct. eller mere fra det hidtil anvendte
beregningsgrundlag, jf. § 21, stk. 2 og 4.
Stk. 2.
Hvis den aktuelle udgift til opvarmning på årsbasis overstiger det hidtil anvendte
beregningsgrundlag, jf. § 21, stk. 2 og 4, med 10 pct. eller mere, omregnes varmetillægget, jf. §§
23-25, for det pågældende år på grundlag af den aktuelle, årlige opvarmningsudgift. Det hidtil
anvendte beregningsgrundlag anvendes herefter igen, medmindre der foreligger en ændring som
nævnt i stk. 1.
Stk. 3.
Ændret beregningsgrundlag for varme- og petroleumstillæg har virkning fra den 1. i
måneden efter meddelelse om ændring. Der foretages ikke efterregulering af
beregningsgrundlaget, jf. dog stk. 2, 1. pkt. Har pensionisten tilsidesat sin oplysningspligt, jf.
lovens § 41, eller mod bedre vidende modtaget varme- eller petroleumstillæg, tilbagebetales det
beløb, der er modtaget med urette, jf. lovens § 42.
Stk. 4.
For en pensionist, hvis ægtefælle eller samlever dør, omregnes varmetillægget med
virkning fra dagen efter dødsfaldet, jf. dog lovens § 38, stk. 3, 3. pkt.
Stk. 5.
En ændring af fradraget efter § 21, stk. 3, ændrer, uanset om ændringen er væsentlig, jf.
stk. 1 og 2, det anvendte beregningsgrundlag.
§ 28.
Det beløb, der er nævnt i § 23, reguleres én gang årligt den 1. januar med
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent. Reguleringen sker 1. gang den 1.
januar 2021.
Stk. 2.
De beløb, der er nævnt i § 21, stk. 3, § 22, stk. 4, og § 24, stk. 1, reguleres efter
prisudviklingen på flydende brændsel og fjernvarme ifølge Danmarks Statistiks
Forbrugerprisindeks, der vægtes med henholdsvis 35 pct. og 65 pct. Den årlige regulering opgøres
pr. 1. september på grundlag af prisudviklingen gennem de forudgående 12 måneder. De beløb,
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 29: Orientering om ændringer af 3 bekendtgørelser vedr. social pension og tidlig pension, fra beskæftigelsesministeren
der er nævnt i § 21, stk. 3, reguleres første gang den 1. januar 2021. De beløb, der er nævnt i § 22,
stk. 4, og § 24, stk. 1, reguleres 1. gang den 1. januar 2021.
Stk. 3.
Beløbene, jf. stk. 1 og 2, afrundes efter regulering til nærmeste kronebeløb, der kan deles
med 100.
§ 29.
Pensionister, der ved udgangen af 1987 modtog varmetillæg, skal, ved fortsat bopæl inden
for den kommunegrænse, der var gældende ved udgangen af 1987, have beregnet varmetillæg
efter de hidtidige regler, hvis varmetillæg efter disse regler giver et højere beløb end efter §§ 20-
28.
Kapitel 6
Helbredstillæg til tandproteser, briller og fodbehandling
§ 30.
Kommunen yder helbredstillæg efter lovens § 18, stk. 4, til dækning af udgiften til en
aftagelig tandprotese. Tilskuddet ydes til helproteser og helsæt i form af akryl-proteser og til
aftagelige delproteser i form af stålunitor-proteser, med mindre en akryl-protese er mere
velegnet. Helbredstillægget omfatter de udgifter, der indgår i behandlingsforløbet, herunder
udgiften til dublikering og rebasering.
Stk. 2.
Til pensionister, der ønsker en fast protese, beregnes helbredstillægget i forhold til
prisen på den type aftagelig tandprotese, som alternativt ville være nødvendig.
§ 31.
Kommunen yder helbredstillæg efter lovens § 18, stk. 4, til dækning af udgiften til
individuelt fremstillede:
1) permanente briller, der afhjælper nær- og langsynethed, herunder bygningsfejl, eller
2) ikke permanente briller (læsebriller), hvis synsnedsættelsen nødvendiggør briller med en
styrkeforskel på glassene på 1 dioptri eller mere og/eller læsebrillen skal afhjælpe en
bygningsfejl på 1 dioptri eller mere på mindst ét øje.
Stk. 2.
Ved briller og læsebriller forstås en standardbrille, hvor der ydes tilskud til stel og
henholdsvis enkeltstyrkeglas og bifokale glas.
Stk. 3.
Til pensionister, der ønsker progressive glas, beregnes helbredstillægget i forhold til
prisen på en standardbrille med bifokale glas af tilsvarende styrke. Til pensionister, der ønsker
kontaktlinser, beregnes helbredstillægget i forhold til prisen på en standardbrille med
enkeltstyrkeglas af tilsvarende styrke.
§ 32.
Kommunen yder helbredstillæg efter lovens § 18, stk. 4, til dækning af udgiften til
nødvendig og vedvarende fodbehandling. Tilskuddet ydes til behandling i form af almindelig
fodpleje og egentlig fodbehandling, som pensionisten ikke selv kan varetage, og som ikke er
omfattet af sundhedsloven eller anden lovgivning.
§ 33.
Ved ansøgning om helbredstillæg efter lovens § 18, stk. 4, til dækning af udgifter til
tandproteser, briller og fodbehandling, skal kommunen foretage en vurdering af, om udgiften er
nødvendig. Afgørelsen skal træffes på et fagligt grundlag, hvor der er dokumentation for, at
udgiften er nødvendig.
§ 34.
Ved indgåelsen af de prisaftaler, der kan lægges til grund for beregning af helbredstillæg,
bør kommunen sikre sig, at aftalen indeholder den nødvendige kapacitet, geografiske nærhed og
valgmuligheder.
Kapitel 7
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 29: Orientering om ændringer af 3 bekendtgørelser vedr. social pension og tidlig pension, fra beskæftigelsesministeren
Opgørelse af indtægt ved personligt arbejde og ved udenlandske indtægter m.v.
§ 35.
Indtægt ved personligt arbejde efter § 25, i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig
og almindeligt førtidspension m.v., består af:
1) Arbejdsmarkedsbidragspligtig indkomst, som det er defineret i
arbejdsmarkedsbidragsloven.
2) Arbejdsmarkedsbidragspligtig overskud fra en selvstændig erhvervsvirksomhed jf. §§ 4-6 i
arbejdsmarkedsbidragsloven.
3) Underskud fra en selvstændig erhvervsvirksomhed, som skattemæssigt betragtes som
personlig indkomst.
4) Løn, som er indberettet til indkomstregisteret, jf. lov om et indkomstregister, og som er
optjent ombord på skibe m.v. registeret i Dansk Internationalt Skibsregister (DIS), jf.
sømandsbeskatningslovens §§ 5-8. Lønindtægten efter 1. pkt., skal opgøres efter § 1 i
bekendtgørelse om fremgangsmåden ved opgørelse af indtægtsgrundlaget for visse sociale
ydelser for lønmodtagere, der gør tjeneste på skibe registreret i Dansk Internationalt
Skibsregister.
§ 36.
Indtægt ved personligt arbejde, der ikke er skattepligtig her i landet, opgøres på samme
måde som indtægterne i § 35.
§ 37.
For indtægter efter lovens § 25, stk. 1, der ikke er skattepligtige her i landet, jf. lovens §
25, stk. 2, opgøres og beregnes indtægtsgrundlaget på samme måde som i lovens § 25, stk. 1.
Stk. 2.
Er pensionerne, som nævnt i lovens § 25, stk. 3, nr. 1, ikke skattepligtige her i landet, jf.
lovens § 25, stk. 3, nr. 2, fratrækkes de i det opgjorte indtægtsgrundlag efter stk. 1, hvis de indgår
heri.
Stk. 3.
Personlige indkomster, der ikke er skattepligtige her i landet, opreguleres til det aktuelle
år med de procentsatser, som anvendes ved forskudsopgørelsen, idet reguleringen foretages på
grundlag af den senest oplyste personlige indkomst.
§ 38.
Personer med indkomst ved selvstændig erhvervsvirksomhed kan anmode om, at deres
indkomst ved selvstændig erhvervsvirksomhed antages fordelt på opgørelsesperioder med ret til
pension og perioder uden ret til pension på en anden måde end svarende til en ligelig fordeling
over kalenderåret, jf. lovens § 25, stk. 6, ved opgørelsen af indtægtsgrundlaget for beregning af
pension, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Engangsindtægter som følge af den selvstændige virksomhed, fordeles ligeligt over
kalenderåret. Det gælder dog ikke, hvis engangsindtægten udbetales i det kalenderår, hvor
pågældende opnår ret til social pension. I dette tilfælde indgår indtægten ikke i
indkomstgrundlaget, hvis den udbetales før, pågældende har opnået ret til social pension.
Indtægten fordeles ligeligt over den resterende del af kalenderåret fra opnåelse af ret til pension,
hvis engangsindtægten udbetales efter, pågældende har opnået ret til social pension.
Stk. 3.
Udbetaling Danmark skal træffe afgørelse om, hvorvidt den ønskede fordeling af
indkomsten, jf. stk. 1, skal lægges til grund ved pensionsberegningen. Afgørelsen skal baseres på
talmæssige oplysninger, fx omsætningen i de respektive perioder, der så aktuelt som muligt
belyser eller sandsynliggør erhvervsindkomstens fordeling på de respektive perioder. Udbetaling
Danmark skal afslå at lægge den ønskede fordeling til grund for pensionsberegningen, hvis den
fremlagte dokumentation m.v. efter en konkret vurdering må anses for utilstrækkelig til at
dokumentere denne fordeling.
Stk. 4.
Udbetaling Danmark skal i forbindelse med den årlige efterregulering af pensionen for
kalenderåret træffe afgørelse om, hvorvidt en i kalenderåret anvendt anden fordeling af indkomst
ved selvstændig erhvervsvirksomhed end svarende til en ligelig fordeling over kalenderåret, jf.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 29: Orientering om ændringer af 3 bekendtgørelser vedr. social pension og tidlig pension, fra beskæftigelsesministeren
stk. 1 og 2, skal fastholdes ved efterreguleringen, herunder om behovet for at indhente ny
dokumentation herfor.
Kapitel 8
Udbetaling
§ 39.
Pension skal udbetales månedsvis bagud, således at den er til disposition for pensionisten
senest den sidste bankdag i måneden.
Stk. 2.
Udbetaling af pension til pensionister med bopæl i udlandet kan ske ved overførsel til en
konto i et dansk pengeinstitut eller efter pensionistens anmodning til et udenlandsk pengeinstitut.
En eventuel merudgift, der er forbundet med overførsel af pensionen til et udenlandsk
pengeinstitut, betales af pensionisten. Ved valg af dansk pengeinstitut overføres pensionen til
disposition senest den sidste bankdag i måneden. Ved valg af udenlandsk pengeinstitut overføres
pensionen således, at den bør være til disposition den sidste bankdag i måneden.
§ 40.
Det beløb, der udbetales til en efterlevende ægtefælle efter lovens § 31, stk. 4-5, samt
tilbagebetaling efter lovens § 31, stk. 6, svarer til det nettobeløb, som tidligere er blevet udbetalt
efter indeholdelse af A-skat hos den nu afdøde.
§ 41.
I tilfælde, hvor pensionen er udbetalt eller bogført på pensionistens konto i et
pengeinstitut for perioden efter pensionistens dødsfald, skal beløbet kræves tilbagebetalt af den
ansvarlige myndighed efter reglerne i stk. 2-4.
Stk. 2.
Udbetaling Danmark og kommunalbestyrelsen skal tilbageføre pension for perioden efter
pensionistens dødsfald, hvis pensionen er bogført på pensionistens konto i et pengeinstitut,
dødsfaldet indtræder inden dispositionsdagen og både tilbagekaldelsen og den faktiske
tilbageførsel kan ske inden dispositionsdatoen. For personer med fast bopæl i udlandet kan
tilbageførsel ske også efter dispositionsdatoen.
Stk. 3.
Hvis pensionen ikke kan tilbageføres efter stk. 2, skal Udbetaling Danmark og
kommunalbestyrelsen kræve det for meget udbetalte tilbage efter reglerne i lovens § 31, stk. 6-7.
Stk. 4.
Udbetaling Danmark og kommunalbestyrelsen kan opgive krav på tilbagebetaling efter
stk. 3, hvis beløbet må anses for uerholdeligt, eller de økonomiske og administrative
omkostninger ved afkrævningen står i misforhold til tilbagebetalingskravet.
§ 42.
Førtidspensionister, der tilkendt pension efter loven, og som flytter til Færøerne, skal
rette henvendelse om pension til socialforvaltningen på Færøerne.
Stk. 2.
Førtidspensionister, der er tilkendt højeste førtidspension efter loven, og som flytter til
Grønland, skal rette henvendelse om førtidspension i socialforvaltningen i Grønland.
Stk. 3.
Førtidspensionister, der er tilkendt mellemste førtidspension eller forhøjet almindelig
førtidspension efter loven, og som flytter til Grønland, skal ansøge om førtidspension eller andet
forsørgelsesgrundlag i socialforvaltningen i Grønland.
Stk. 4.
Førtidspensionister, der flytter fra Danmark til Færøerne eller Grønland, bevarer retten
til førtidspension, indtil der i tilflytningsrigsdelen er truffet afgørelse om førtidspension eller
andet forsørgelsesgrundlag, dog længst i op til 12 måneder med udgangen af fraflytningsmåneden.
Stk. 5.
Retten til førtidspension ved bopæl på Færøerne eller i Grønland omfatter hele
pensionen, som hvis den pågældende havde haft bopæl i Danmark.
§ 43.
Når Udbetaling Danmark og kommunalbestyrelsen efter lovens § 41, stk. 2, afkræver
pensionisten, dennes ægtefælle eller samlever oplysninger til brug for beregning og udbetaling af
pension, skal Udbetaling Danmark og kommunalbestyrelsen oplyse pensionisten om, at
pensionsudbetalingen, såfremt oplysningerne ikke modtages senest 3 måneder fra anmodningen,
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 29: Orientering om ændringer af 3 bekendtgørelser vedr. social pension og tidlig pension, fra beskæftigelsesministeren
ophører helt eller delvist med udgangen af den måned, hvori fristen udløber. Udbetaling Danmark
og kommunalbestyrelsen skal samtidig oplyse pensionisten om, at pensionsudbetalingen først
genoptages med virkning fra den 1. i måneden efter, at oplysningerne er modtaget.
§ 44.
Ved opgørelse af minimumsbeløb for udbetaling af pension efter lovens § 29, stk. 4,
medregnes alle pensionsydelser efter loven, bortset fra tillæg efter lovens § 17 og § 18.
§ 45.
Helbredstillæg beregnes efter lovens § 18, stk. 1 og 4, og § 29, stk. 3, ved at gange den
personlige tillægsprocent med 85 procent. Den beregnede procent afrundes til nærmeste hele
procent.
§ 46.
Bistands- eller plejetillæg udbetales, uanset om pensionstillæg og grundbeløb er
bortreguleret.
Kapitel 9
Udbetaling af pension under strafafsoning
§ 47.
Personer, der bliver omfattet af en foranstaltning som nævnt i lovens § 45, stk. 1, kan
tilkendes pension efter loven. Pensionen inddrages med virkning fra udgangen af den måned, hvor
opholdet påbegyndes, uanset om pensionen først tilkendes senere. Hvis personen inden opholdet
fik udbetalt pension forud, inddrages pensionen med virkning fra udgangen af den måned, der
følger efter måneden, hvor opholdet påbegyndes.
§ 48.
Hvis pensionen er inddraget efter lovens § 45, stk. 1, gælder inddragelsen hele pensionen.
Pensionen anses dog ikke for bortfaldet, og kommunalbestyrelsen kan yde personligt tillæg og
helbredstillæg, hvis betingelserne herfor er opfyldt.
§ 49.
Beløb til dækning af udgifter til husleje og lignende efter lovens § 45, stk. 2, og andre faste
udgifter, der har betydning for opretholdelse af boligen, kan efter kommunalbestyrelsens
konkrete vurdering udbetales af pensionen.
§ 50.
Pensionen udbetales igen med virkning fra 1 måned før opholdets ophør. Hvis
pensionisten før opholdet fik udbetalt sin pension forud, genoptages udbetalingen dog med
virkning fra datoen for opholdets ophør. Pensionsudbetalingen genoptages ikke, hvis opholdet
ophører med henblik på kortvarigt ophold uden for de foranstaltninger, der er nævnt i lovens §
45, stk. 1.
Stk. 2.
Hvis en pensionist flytter mellem foranstaltninger, for hvilke der gælder regler om
inddragelse, opretholdes inddragelsen.
§ 51.
Hvis en pensionist bliver omfattet af en foranstaltning som nævnt i lovens § 45, stk. 1, og
opholdet må påregnes at have en varighed ud over den periode, for hvilken der udbetales pension
i henhold til § 44, skal fængslet eller arresthuset underrette Udbetaling Danmark og
kommunalbestyrelsen i opholdskommunen om indsættelsen og om tidspunktet for den
forventede løsladelse.
Kapitel 10
Behandling af ansøgninger om pension, hvor der er spørgsmål om ret til pension fra et andet land
§ 52.
De beføjelser, som kommunerne har efter loven, overføres til Udbetaling Danmark, når de
angår pension til personer med bopæl uden for Danmark.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 29: Orientering om ændringer af 3 bekendtgørelser vedr. social pension og tidlig pension, fra beskæftigelsesministeren
Stk. 2.
Udbetaling Danmark udøver de beføjelser, som kommunerne har efter loven, når de
angår pensioner, der skal samordnes med udenlandsk pension efter reglerne i EF-forordning nr.
883/04 og 1408/71 eller efter regler i en aftale indgået med Den Europæiske Union og dets
medlemsstater eller en overenskomst med en anden stat.
Stk. 3.
For personer med bopæl i Danmark skal ansøgning om udenlandsk pension, der
fastsættes efter reglerne i stk. 2, indgives til kommunalbestyrelsen i opholdskommunen.
Kommunalbestyrelsen sender kopi af ansøgningen, oplysninger om bopæl og beskæftigelse i
udlandet samt andre relevante oplysninger, herunder helbredsoplysninger, til Udbetaling
Danmark, hvis det fremgår af ansøgningen, at der tillige kan være ret til pension fra en anden
medlemsstat af De Europæiske Fællesskaber eller et land, hvormed Det Europæiske Fællesskab og
dets medlemsstater har indgået aftale eller et land, hvormed Danmark har indgået overenskomst.
Stk. 4.
For personer med bopæl i et land, hvormed Danmark har indgået overenskomst, skal
ansøgning indgives til pensionsmyndigheden i bopælslandet, når ansøgeren har været omfattet af
en pensionsordning i bopælslandet.
Stk. 5.
For personer med bopæl i en anden medlemsstat i Den Europæiske Union eller i et land,
hvormed Den Europæiske Union og dens medlemsstater har indgået aftale skal ansøgning
indgives til pensionsmyndigheden i bopælslandet, når ansøgeren har været omfattet af en
pensionsordning i bopælslandet. Ansøgere, der ikke har været omfattet af en pensionsordning i
bopælslandet, indgiver ansøgning til pensionsmyndigheden i den medlemsstat eller det land, hvor
de senest har været omfattet af en pensionsordning.
Stk. 6.
Ansøgning om dansk pension gælder tillige som ansøgning om pension fra andre berørte
EU-medlemsstater, eller et land, hvormed Den Europæiske Union og dens medlemsstater har
indgået aftale eller et land, hvormed Danmark har indgået overenskomst, og ansøgningen
medfører automatisk samtidig fastsættelse af pensionerne. Tilsvarende anses ansøgning om
pension i et af de nævnte lande tillige som ansøgning om dansk pension. Dette gælder dog ikke,
hvis ansøgeren anmoder om udsættelse af fastsættelsen af alderspensionen fra en anden EU-
medlemsstat eller et land, hvormed der er indgået en aftale med Den Europæiske Union og dens
medlemsstater.
§ 53.
Udbetaling Danmark træffer afgørelse om og udbetaler helbredstillæg til pensionister, der
ikke har fast bopæl i Danmark, jf. § 11.
Stk. 2.
For pensionister, der er omfattet af stk. 1, beregnes helbredstillæg efter lovens § 18, stk.
4, i forhold til den faktiske pris på udgiften til tandproteser, briller og fodbehandling.
§ 54.
Personer, der modtager førtidspension og har fast bopæl uden for Danmark i et EU/EØS-
land eller Schweiz, skal give Udbetaling Danmark meddelelse om et midlertidigt ophold af mere
end 2 måneders varighed i lande uden for EU/EØS og Schweiz, dog ikke ved ophold på Færøerne
eller i Grønland.
Stk. 2.
Personer, der er omfattet af stk. 1, skal før afrejsen give Udbetaling Danmark meddelelse
om afrejsedato og forventet dato for hjemkomst.
Stk. 3.
Hvis et midlertidigt ophold uden for Danmark og de lande, der er nævnt i stk. 1, mod
forventning ved afrejsen eller senere forventes at få eller får en varighed af mere end 2 måneder,
meddeles afrejsedato og forventet dato for hjemkomst hurtigst muligt til Udbetaling Danmark.
Stk. 4.
Personer, der er omfattet af stk. 1, skal give Udbetaling Danmark meddelelse om datoen
for hjemkomst umiddelbart efter hjemkomsten.
Stk. 5.
Personer, der er omfattet af stk. 1, som opholder sig i et land uden for EU/EØS og
Schweiz, dog ikke på Færøerne eller i Grønland, i mere end 2 måneder, og som under
udlandsopholdet har eller får udenlandske indtægter, skal give Udbetaling Danmark oplysning
herom og under udlandsopholdet hver måned oplyse Udbetaling Danmark om indtægtens
størrelse.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 29: Orientering om ændringer af 3 bekendtgørelser vedr. social pension og tidlig pension, fra beskæftigelsesministeren
Kapitel 11
Overgang fra færøsk pension til dansk pension
§ 55.
Personer, der modtager færøsk højeste førtidspension efter § 6 i lagtingslov om sociale
pensioner m.v. med senere ændringer, overgår ved flytning til Danmark til højeste førtidspension
efter lovens § 13, nr. 1.
Stk. 2.
Personer, der modtager mellemste førtidspension efter § 7, nr. 1 og 2, i lagtingslov om
sociale pensioner m.v., overgår ved flytning til Danmark til mellemste førtidspension efter lovens
§ 13, nr. 2.
Stk. 3.
Personer, der modtager laveste førtidspension efter § 8, nr. 1, i lagtingslov om sociale
pensioner m.v. med senere ændringer, overgår ved flytning til Danmark til forhøjet almindelig
førtidspension efter lovens § 13, nr. 3, jf. § 14, stk. 3, nr. 1, hvis pensionen er tilkendt før det fyldte
60. år. I andre tilfælde overgår de til almindelig førtidspension efter lovens § 13, nr. 4, jf. § 14, stk.
3, nr. 1.
Stk. 4.
Personer, der til den 1. januar 2000 havde ret til folkepension efter § 2, stk. 1, nr. 4, i lov
for Færøerne om folkepension, og som efter § 42, stk. 3, i lagtingslov om sociale pensioner m.v.
med senere ændringer fremover har ret til laveste førtidspension efter lagtingslovens § 8, nr. 2,
overgår ved flytning til Danmark til almindelig førtidspension efter lovens § 13, nr. 4.
§ 56.
Personer, der modtager invaliditetsydelse efter § 8 a i lagtingslov om sociale pensioner
m.v. med senere ændringer, overgår ved flytning til Danmark til invaliditetsydelse efter lovens §
21.
§ 57.
Personer, der modtager bistands- eller plejetillæg efter § 11 i lagtingslov om sociale
pensioner m.v. med senere ændringer, overgår ved flytning til Danmark til de tilsvarende danske
ydelser efter lovens § 16.
§ 58.
Overgang til dansk pension efter reglerne i §§ 55-56 er betinget af, at pågældende ved
flytningen opfylder de almindelige betingelser for pension i lovens kapitel 1.
Kapitel 12
Administrative forskrifter, der forbliver i kraft efter den 1. oktober 1984
§ 59.
De administrative forskrifter om overenskomster med andre stater, der er udstedt med
hjemmel i § 1, stk. 6, i lov om invalidepension og førtidspension m.v. forbliver i kraft efter den 1.
oktober 1984, jf. lovens § 11.
Kapitel 13
Ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser
§ 60.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2025.
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr. 1472 af 17. december 2019 om højeste, mellemste, forhøjet
almindelig og almindelig førtidspension m.v. ophæves.
§ 61.
Pensionister, hvis beregningsgrundlag skal nedsættes med et fradrag, jf. § 21, stk. 3, kan
uanset § 21, stk. 3, 2. pkt., ikke få beregningsgrundlaget nedsat med et fradrag, der er mere end
500 kr. højere end det fradrag, som pensionistens beregningsgrundlag blev nedsat med det
forudgående kalenderår, med mindre der er sket ændringer i husstandens størrelse, i
pensionistens civilstand eller samlivsforhold, af opvarmningsform eller flytning, jf. § 25.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 29: Orientering om ændringer af 3 bekendtgørelser vedr. social pension og tidlig pension, fra beskæftigelsesministeren
Stk. 2.
Stk. 1 finder anvendelse indtil standardfradraget efter § 21, stk. 3, 2. pkt., for første gang
overstiger pensionistens fradrag efter § 21, stk. 3, året før med præcis 500 kr. eller mindre.