Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
2. april 2025
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 165 (Alm. del) af 5. marts
2025
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for effekterne på provenu og arbejdsudbud, hvis senior-
præmiens planlagte stigning ved fuld indfasning fremrykkes til 2026? Dertil bedes
ministeren redegøre for effekterne på provenu og arbejdsudbud, samt virkning på
BNP, hvis seniorpræmien øges med hhv. 5.000 kr., 10.000 kr. eller 15.000 kr. i
både første og andet præmie-år.
Svar
I 2025 udgør den skattefri seniorpræmie 48.555 kr. i det første år efter folkepensi-
onsalderen og 28.902 kr. i det andet år efter folkepensionsalderen. Præmien forud-
sætter beskæftigelse i et omfang på minimum 1.560 arbejdstimer årligt, svarende
til i gennemsnit mindst 30 timer om ugen.
Med
Aftale om Reform af personskat (2023)
blev det aftalt, at første- og andetårs-præ-
mien for den skattefri seniorpræmie forhøjes fra 2026 med hhv. 5.000 kr. og 2.967
kr. (2023-niveau). I 2029 forhøjes første- og andetårspræmien yderligere med hhv.
8.585 kr. og 5.000 kr. (2023-niveau).
En fremrykning af den planlagte stigning i seniorpræmien til 2026 vurderes at
være forbundet med en saldosvækkelse på 100 mio. kr. i 2026, 100 mio. kr. i 2027
og 110 mio. kr. i 2028,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Virkning på offentlig saldo og strukturel beskæftigelse ved en fremrykning af forhøjelsen af
seniorpræmien i
Aftale om Reform af personskat
til 2026
Mio. kr., 2025-niveau
Primær offentlig saldo
Arbejdsudbudsvirkning
(fuldtidspersoner)
2026
-100
50
2027
-100
50
2028
-110
20
2029
0
0
2030
0
0
Anm.: Der er afrundet til nærmeste 10 mio. kr. og 10 fuldtidspersoner.
Kilde: Egne beregninger.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K