Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del Bilag 170
Offentligt
2994561_0001.png
Modtager
Beskæftigelsesudvalget
VEDR. HENVENDELSER FRA HHV. ODENSE OG HADERSLEV
KOMMUNE
21. marts 2025
Ref. nr. D25-65163
Kære Beskæftigelsesudvalg
Selvfunden praktik hos moralsk anløbne virksomheder
Odense Kommune har i et brev den 23. januar gjort opmærksom på,
at kommunens
jobcenter ikke
kan sige nej til at etablere selvfundne virksomhedspraktikker hos virksomheder,
der er involveret i
moralsk anstødelige aktiviteter. Danske A-kasser
er helt enig med Odense Kommune i, at der i
lovgivningen bør
åbnes for, at jobcenteret alene kan udelukke virksomheder og virksomhedsejere for
samarbejde, hvis de bedriver amoralsk aktivitet.
Til gengæld vil det
være ærgerligt at afskaffe muligheden for selv af finde en praktik, sådan
som
ministeren lægger op til. Det
er umyndiggørelse af de ledige, at de ikke selv kan
finde en praktik på en
relevant arbejdsplads. En praktik, hvor både den ledige og virksomheden er enige om et match, må
formodes at give en
større chance for egentlige løntimer og efterfølgende job.
Bekymring fra Haderslev Kommune
Haderslev Kommune har
den 4. marts sendt et brev til Beskæftigelsesudvalget som opfølgning på
et
foretræde for udvalget
den 19. februar.
Foretrædet er afstedkommet af en kritik af a-kasserne
rejst i
et brev til udvalget tilbage i september måned sidste år. Af opfølgningsbrevet af 4. marts fremgår, at
kommunen ikke ”er ude med riven efter a-kasserne”,
men på den anden side opfordrer kommunen til,
at
man i fremtiden er varsomme med at flytte opgaver uden tilsvarende midler til at løse dem, og til
at stå på et princip om, at ansvar for opgave og for økonomi følges ad.
Danske A-kasser
er enig med Haderslev Kommune i, at
man bør være opmærksom på,
om der
afsættes tilstrækkelige
ressourcer til have en effektiv beskæftigelsespolitik.
Derudover vil jeg gerne bidrage med et par pointer
i forhold til
opfølgningsbrevets
indirekte kritik af
a-kassernes indsats.
For det første kræver en effektiv beskæftigelsesindsats et tæt samarbejde mellem kommuner og a-
kasser, da vi har forskellige opgaver ift. samtaler, aktivering, rådighedsvurdering mv. Det oplever vi
heldigvis fungerer rigtig godt
langt de fleste steder. Danske A-kasser
har tidligere forgæves kontaktet
Haderslev Kommune for at få en dialog med
kommunen om, hvad det mere konkret er, den er
bekymret for i forhold til indsatsen.
For det andet
er Haderslev Kommunes indikationen af, at der er mere end konjunktur på spil ift.
ledigheden
spekulativ, jf. faktaboksen nedenfor.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 170: Henvendelse af 21/3-25 fra Danske A-kasser om selvfunden praktik hos moralsk anløbne virksomheder og bekymring fra Haderslev Kommune
2994561_0002.png
For det tredje
er argumentet om, at a-kasserne ikke bør have
større ansvar i beskæftigelsespolitikken,
fordi de ikke har de rigtige økonomiske incitamentet, forsimplet. A-kasserne
er
medlemsorganisationer med fuldt fokus på at hjælpe deres medlemmer, samtidigt med at de har et
klart incitament til at holde udgifterne til administration nede. For a-kasserne er foreninger på et
konkurrerende marked – finansieret af medlemmer, som betaler for at andre i a-kassen
er ledige.
Fakta om beskæftigelsessituationen i Haderslev Kommune
I
opfølgningsbrevet
fra Haderslev Kommune beskrives andelen af forsikrede ledige, der fortsat er
ledige 13 uger efter starten på deres ledighedsforløb.
Grafen i brevet
opgør dog noget andet, nemlig
hvor mange, der er på en offentlig ydelse efter 13 uger, dvs. inklusive personer, der er på
sygedagpenge, pension mv. Det
korrekte
tal for dagpengemodtagere, der fortsat er på dagpenge
efter 13 uger, er derfor ikke 50,6% men 45,5%.
Kommunen
måler samtidigt over en periode, hvor a-
kasserne
kun har haft ansvaret for kontaktforløbet en del af tiden.
A-kasserne
skal afholde tre samtaler
for mindst 80% af de ledige indenfor de første tre måneders
ledighed. Det seneste halve år (fra juli-december 2024) har a-kasserne afholdt 90,1% af samtalerne i
Haderslev Kommune (174 ud af 193). De resterende 19 ledige har fået to samtaler.
Antallet
af varslede afskedigelser
i RAR Sydjylland er steget med mere end 30% fra de forrige fire
kvartaler til de fire seneste.
Dynamikkerne på arbejdsmarkedets er komplekse,
men
bl.a. baseret på ovenstående anser Danske
A-kasser
det som
spekulativt, at
der er mere end
konjunktur på spil i Haderslev Kommune.
Alt i alt er A-kasserne klar til at påtage sig et større ansvar i beskæftigelsespolitikken og på den måde
aflaste kommunerne.
Med venlig hilsen
Anita Vium Jørgensen
Direktør