Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del Bilag 16
Offentligt
2921762_0001.png
Oktober 2024
Rigsrevisionens notat om
beretning om
indsatsen over for
langvarigt ledige
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 16: Rigsrevisionens notat om beretning om indsatsen over for langvarigt ledige
2921762_0002.png
1
Fortsat notat til Statsrevisorerne
1
Opfølgning i sagen om indsatsen over for langvarigt
ledige (beretning nr. 2/2022)
2. oktober 2024
RN 309/24
I. Baggrund og konklusion
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om indsatsen over for langvarigt le-
dige, som blev indledt med en beretning i 2022. Opfølgningen sker med henblik på at
vurdere, om Beskæftigelsesministeriets initiativer adresserer den kritik, der fremgår
af Statsrevisorernes bemærkninger og Rigsrevisionens beretning. Vi har tidligere be-
handlet sagen i notat til Statsrevisorerne af 6. februar 2023.
2. Beretningen handlede om, hvorvidt Beskæftigelsesministeriet havde understøttet,
at langvarigt ledige får en aktiv beskæftigelsesindsats med en klar retning, så de kom-
mer tættere på arbejdsmarkedet.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de det utilfredsstillende, at Be-
skæftigelsesministeriet og kommunerne ikke i tilstrækkelig grad havde sikret, at ind-
satsen over for langvarigt ledige levede op til lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Ikke alle langvarigt ledige havde således fået de lovpligtige samtaler, tilbud og job- el-
ler uddannelsesmål.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
Konklusion
Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Beskæftigelsesministeriet har implemen-
teret nye procedurer for at måle og følge op på kommunernes lovpligtige indsats i form
af samtaler og tilbud.
Rigsrevisionen finder det ligeledes tilfredsstillende, at Beskæftigelsesministeriet har ud-
viklet en måling opdelt på ledighedsanciennitet, så ministeriet kan følge kommunernes
indsats for forskellige grupper.
Rigsrevisionen finder det også tilfredsstillende, at Beskæftigelsesministeriet har gennem-
gået og opdateret vejledningerne til sagsbehandlerne i kommunerne og a-kasserne for
at tydeliggøre kravene om brug af job- eller uddannelsesmål.
Endelig finder Rigsrevisionen det tilfredsstillende, at Beskæftigelsesministeriet har ud-
bygget sin monitorering af beskæftigelsesindsatsen med en registrering af, om kommu-
nerne aftaler job- eller uddannelsesmål med de ledige.
Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at disse dele af sagen kan afsluttes.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 16: Rigsrevisionens notat om beretning om indsatsen over for langvarigt ledige
2921762_0003.png
2
Rigsrevisionens opfølgning viser, at Beskæftigelsesministeriet har gennemført et service-
eftersyn af det skærpede tilsyn. Dette har ikke ført til nogen ændringer i tilsynet. Mini-
steriet overvejer at tilpasse det skærpede tilsyn i forlængelse af Reformkommissionens
rapport og Ekspertgruppen
for fremtidens beskæftigelsesindsats’ anbefalinger.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
Beskæftigelsesministeriets eventuelle tilpasning af det skærpede tilsyn i forlængel-
se af Reformkommissionens rapport og Ekspertgruppen for fremtidens beskæftigel-
sesindsats’ anbefalinger.
II. Status på sagen
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på
følgende punkter:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsre-
visionen vurderer, at myndig-
hedernes initiativer er tilfreds-
stillende.
Opfølgningspunkt
1. Beskæftigelsesministeriets arbejde med at im-
plementere procedurer for monitorering og opfølg-
ning på kommunernes lovpligtige indsats i form af
samtaler og tilbud.
2. Beskæftigelsesministeriets arbejde med at ud-
vikle en måling opdelt på ledighedsanciennitet, så
ministeriet kan følge kommunernes indsats.
3. Beskæftigelsesministeriets arbejde med at gen-
nemgå og opdatere vejledningerne til sagsbehand-
lerne i kommunerne og a-kasserne.
4. Beskæftigelsesministeriets opfølgning på kom-
munernes registrering af job- eller uddannelsesmål.
5. Beskæftigelsesministeriets serviceeftersyn af
det skærpede tilsyn.
Status
Behandles og afsluttes i dette notat.
Behandles og afsluttes i dette notat.
Behandles og afsluttes i dette notat.
Behandles og afsluttes i dette notat.
Behandles i dette notat. Beskæftigelses-
ministeriets eventuelle arbejde med at
tilpasse det skærpede tilsyn.
III. Beskæftigelsesministeriets initiativer
5. Vi gennemgår i det følgende Beskæftigelsesministeriets initiativer i forhold til op-
følgningspunkterne.
6. Opfølgningen er baseret på dokumentgennemgang og brevveksling med Beskæfti-
gelsesministeriets departement.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 16: Rigsrevisionens notat om beretning om indsatsen over for langvarigt ledige
3
Lovpligtige samtaler og tilbud
Beskæftigelsesministeriet har implementeret nye procedurer for at måle og følge op på
kommunernes lovpligtige indsats i form af samtaler og tilbud. Rigsrevisionen finder det-
te tilfredsstillende og vurderer derfor, at denne del af sagen kan afsluttes.
7. Statsrevisorerne fandt det utilfredsstillende, at kommunerne ikke havde givet alle
langvarigt ledige den lovpligtige indsats i form af samtaler og tilbud.
8. Beskæftigelsesministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen, at Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) ville styrke og strømline styrelsens arbejds-
og forretningsgange i forhold til at følge op på kommunernes lovbundne indsats igen-
nem et nyt monitorerings- og opfølgningskoncept.
9. Vores opfølgning viser, at STAR har lavet en ny model for opfølgning. I den nye op-
følgningsmodel foretager STAR 2 årlige opgørelser af samtaler og tilbud for borgere
med 6 måneders ledighed. STAR identificerer på den baggrund de kommuner, som
giver borgerne en mangelfuld indsats, og går i dialog med de kommuner, der på opgø-
relsestidspunktet har leveret en mangelfuld indsats 6 måneder i træk.
10. Styrelsen har for første gang anvendt den nye opfølgningsmodel i april 2024 på
baggrund af resultaterne for 2. halvår 2023. Der er 62 kommuner, der ikke lever op til
ét eller begge kriterier om samtaler og tilbud. STAR har fulgt op over for alle kommu-
nerne.
Samtaler og tilbud efter 6 måneders ledighed
Beskæftigelsesministeriet har udviklet en måling opdelt på ledighedsanciennitet, så
ministeriet kan følge kommunernes indsats for forskellige grupper. Rigsrevisionen fin-
der dette tilfredsstillende og vurderer derfor, at denne del af sagen kan afsluttes.
Langvarigt ledige
Rigsrevisionen definerer lang-
varigt ledige som enten job-
parate eller aktivitetsparate
ledige med forløb på over 12
måneder.
Jobparate ledige
vurderes at
være i stand til at påtage sig et
ordinært arbejde inden for en
kortere periode.
Aktivitetsparate ledige
vurde-
res umiddelbart ikke at være i
stand til at påtage sig et ordi-
nært arbejde. De forventes
dog på sigt at kunne påtage
sig et ordinært arbejde.
11. Statsrevisorerne hæftede sig ved, at 4 % af de jobparate langvarigt ledige og 15 %
af de aktivitetsparate langvarigt ledige havde haft et ledighedsforløb med perioder
på mindst 6 måneder uden samtaler i kommunerne.
12. Beskæftigelsesministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen, at ministeriet
ville udvide den eksisterende måling af antal jobsamtaler og tilbud med en fordelings-
variabel. Denne skulle gøre det muligt at underopdele på ledighedsanciennitet, så de
kunne følge omfanget af indsatsen for forskellige grupper.
13. STAR har siden 2006 løbende offentliggjort tal på jobindsats.dk. Tallene viser, i
hvilket omfang jobcentrene afholder samtaler og giver tilbud til de ledige.
Vores opfølgning viser, at STAR den 25. september 2023 indførte en ny opgørelse,
der viser, hvor mange samtaler og tilbud langvarigt ledige med henholdsvis 1-2 års, 3-
5 års, 6-9 års og mindst 10 års ydelsesvarighed har fået inden for det seneste år.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 16: Rigsrevisionens notat om beretning om indsatsen over for langvarigt ledige
4
Redskaber til at understøtte en klar retning i beskæftigelsesindsatsen
Beskæftigelsesministeriet har gennemgået og opdateret vejledningerne til sagsbehand-
lerne i kommunerne og a-kasserne for at tydeliggøre kravene om brug af job- eller ud-
dannelsesmål. Rigsrevisionen finder dette tilfredsstillende og vurderer derfor, at den-
ne del af sagen kan afsluttes.
14. Statsrevisorerne bemærkede, at 16 % af de jobparate langvarigt ledige og 52 % af
de aktivitetsparate langvarigt ledige ikke havde fået fastsat et klart job- eller uddan-
nelsesmål.
15. Beskæftigelsesministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen, at ministeriet
ville gennemgå vejledningsmaterialet til sagsbehandlere i kommuner og a-kasser for
at tydeliggøre kravene i loven.
16. Vores opfølgning viser, at STAR
har opdateret vejledningen ”Den gode indsats for
jobparate ledige. Guide til sagsbehandlere i jobcentre og a-kasser”.
I den nye vejled-
ning er der tilføjet en række afsnit om, at job- og uddannelsesmål skal fastsættes og
opdateres, og at de skal noteres i Min Plan. Herudover nævnes uddannelsesmål ek-
splicit. Det var ikke tilfældet i den gamle vejledning.
17. Endelig har STAR pr. brev indskærpet over for kommunerne og KL, at borgerne
skal have job- og uddannelsesmål i Min Plan.
Beskæftigelsesministeriets monitorering af beskæftigelsesindsatsen
Beskæftigelsesministeriet har udbygget sin monitorering af beskæftigelsesindsatsen
med en registrering af, om kommunerne aftaler job- eller uddannelsesmål med de le-
dige. Rigsrevisionen finder dette tilfredsstillende og vurderer derfor, at denne del af
sagen kan afsluttes.
18. Statsrevisorerne bemærkede, at Beskæftigelsesministeriets monitorering og til-
syn med kommunerne ikke i tilstrækkelig grad havde sikret viden om de forskellige
grupper af ledige.
19. Beskæftigelsesministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen, at ministeriet
ville udbygge den eksisterende monitoreringsindsats. Ud over at ministeriet ville ud-
vikle en måling fordelt på ledighedsanciennitet, oplyste ministeren også, at STAR ville
følge kommunernes registreringer af lediges job- eller uddannelsesmål (jf. pkt. 14).
Ydelsesgrupper
Der findes forskellige ydelser
ved ledighed. Beretningen
havde fokus på langvarigt le-
dige på dagpenge, kontant-
hjælp, uddannelseshjælp og
overgangsydelse.
20. Vores opfølgning viser, at STAR har udviklet en ny måling, hvor kommunerne kan
følge, hvor mange ledige der får et job- eller uddannelsesmål. Målingen kan fordeles
på kommuner, ledighedsanciennitet, ydelsesgrupper og målgrupper (job- eller aktivi-
tetsparat).
STAR oplyser, at målingen indeholder data fra januar 2020 og frem. Målingen er of-
fentliggjort på Jobindsats.dk i august 2024.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 16: Rigsrevisionens notat om beretning om indsatsen over for langvarigt ledige
5
21. Styrelsens foreløbige opgørelser viser, at 97 % af de langvarigt ledige, der har væ-
ret ledige i mindst 12 måneder, havde et job- eller uddannelsesmål i juni 2024. Modta-
gere af resurseforløb har den højeste andel (99 %), mens uddannelseshjælpsmodta-
gere har den laveste andel (90 %).
Skærpet tilsyn
Rigsrevisionens opfølgning viser, at Beskæftigelsesministeriet har gennemført et service-
eftersyn af det skærpede tilsyn. Dette har ikke ført til nogen ændringer i tilsynet. Mini-
steriet overvejer at tilpasse det skærpede tilsyn i forlængelse af Reformkommissionens
rapport og Ekspertgruppen for fremtidens beskæftigelsesindsats’ anbefalinger.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om ministeriets
eventuelle tilpasning af det skærpede tilsyn.
22. Statsrevisorerne bemærkede, at kommuner kunne have en begrænset indsats
over for fx aktivitetsparate langvarigt ledige, uden at kommunerne blev underlagt
skærpet tilsyn.
23. Beskæftigelsesministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen, at STAR ville
gennemføre et serviceeftersyn af det skærpede tilsyn med henblik på at identificere
og rette op på eventuelle uhensigtsmæssigheder i tilrettelæggelsen af tilsynet.
24. Vores opfølgning viser, at STAR har gennemført et serviceeftersyn af det skær-
pede tilsyn med kommunernes beskæftigelsesindsats.
Beskæftigelsesministeriet oplyser, at ministeriet i lyset af serviceeftersynet overve-
jer, om ministeriet bør have større opmærksomhed på, om der skabes beskæftigel-
sesresultater, frem for at følge op på samtaler og tilbud.
STAR vil derfor i forlængelse af Reformkommissionens rapport og en kommende re-
form af beskæftigelsessystemet (jf. regeringsgrundlaget) se på, om det skærpede til-
syn skal tilpasses.
25. Beskæftigelsesministeriet bemærker endvidere, at indretningen af fremtidens
beskæftigelsesindsats
herunder eventuelle tilpasninger af skærpet tilsyn og andre
opfølgningsinitiativer
har været en del af arbejdet under Ekspertgruppen for fremti-
dens beskæftigelsesindsats. Ekspertgruppen offentliggjorde deres anbefalinger til
fremtidens beskæftigelsesindsats i juni 2024. Ekspertgruppen anbefaler bl.a., at det
skærpede tilsyn bliver erstattet af en ny og enkel resultatbaseret opfølgning på, om
kommunerne hjælper borgere i arbejde.
Skærpet tilsyn
Skærpet tilsyn bliver udført i
de kommuner, der har flere
borgere på offentlig forsørgel-
se end forventet under hen-
syntagen til kommunens
rammevilkår, og som ikke
opfylder 2 kriterier om hen-
holdsvis samtaler og tilbud
til langvarigt ledige i de sene-
ste 12 måneder.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 16: Rigsrevisionens notat om beretning om indsatsen over for langvarigt ledige
2921762_0007.png
6
Beskæftigelsesministeriet oplyser, at en eventuel udmøntning af Ekspertgruppens
anbefaling om at ændre fokus i styringen af beskæftigelsesindsatsen fra proceskrav
til resultatstyring vil bero på resultatet af en politisk proces, som endnu ikke er gen-
nemført.
26. Hele sagen kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på www.ft.dk/Statsrevisorerne.
27. Bilag 1 viser Folketingets behandling af beretningen.
Birgitte Hansen
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 16: Rigsrevisionens notat om beretning om indsatsen over for langvarigt ledige
2921762_0008.png
7
Bilag 1. Folketingets behandling af beretningen
Beretning (nr.),
dato for Stats-
revisorernes
mødebehandling
og minister-
redegørelse(r)
Indsatsen over for
langvarigt ledige
(nr.
2/2022)
04-11-2022
Minister-
redegørelse:
Beskæftigelses-
ministeren:
09-01-2023
Behandlet i
udvalg
Teknisk gennem-
gang ved Stats-
revisorerne og
Rigsrevisionen
Udvalgs-
spørgsmål (nr.)
Indkaldt til
samråd
Statsrevisorerne
har holdt møde
med ministeren
§ 20-spørgsmål
Finansudvalget:
12-01-2023