Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del Bilag 156
Offentligt
2985275_0001.png
Tilsynsskema vedrørende 2023 for
Seniorpensionsenheden
1
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 156: Orientering om tilsyn med Seniorpensionsenheden 2023, fra beskæftigelsesministeren
INDHOLD
Kort om indholdet af tilsynsbrevet ...........................................................................................................................................................................................3
Økonomi .................................................................................................................................................................................................................................4
Retssikkerhed ..........................................................................................................................................................................................................................7
2
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 156: Orientering om tilsyn med Seniorpensionsenheden 2023, fra beskæftigelsesministeren
Kort om
indholdet af tilsynsbrevet
Tilsynsforpligtelsen med Seniorpensionsenheden (SPE) er et lovfastlagt tilsyn, der følger af § 9 i lov om Seniorpensionsenheden. Efter denne bestem-
melse fører beskæftigelsesministeren tilsyn med bestyrelsen for Seniorpensionsenheden. Der er tale om et overordnet tilsyn med, om SPE’s bestyrelse
driver SPE i overensstemmelse med lovgivningen. Tilsynet skal således ikke kontrollere eller monitorere den daglige drift i SPE, da dette er bestyrel-
sens opgave.
Det overordnede tilsyn med SPE’s bestyrelse er tilrettelagt som et årligt tilsyn bestående af et tilsynsbrev, der forholder sig til det foregående år.
Tilsynsbrevet bygger blandt andet på følgende materiale:
SPE’s årsrapport
SPE’s interne og eksterne revisionsprotokollater
Beretningen fra SPE’s bestyrelse til tilsynet inkl. en række nøgletal
Redegørelse fra Ankestyrelsen om kvaliteten i sagsbehandlingen
Tilsynsbrevet er udformet som et enkelt skema, der er bygget op på følgende måde:
Kolonne 1: ”Faktuelle oplysninger fra tilsynsmaterialet” – fremhæver centrale faktuelle oplysninger fra materialet
Kolonne 2: ”Tilsynets opmærksomhedspunkter” – fremhæver særlige punkter, som tilsynet hæfter sig ved
Kolonne 3: ”Tilsynets spørgsmål til bestyrelsen” – bekymringspunkter for tilsynet, der anmoder om yderligere information
Gennemgangen af temaerne følger tilsynets to primære fokusområder:
Økonomi
Retssikkerhed
3
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 156: Orientering om tilsyn med Seniorpensionsenheden 2023, fra beskæftigelsesministeren
2985275_0004.png
Økonomi
4
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 156: Orientering om tilsyn med Seniorpensionsenheden 2023, fra beskæftigelsesministeren
2985275_0005.png
Faktuelle oplysninger
Tilsynets opmærksomhedspunkter
Tilsynets opfølgende spørgsmål til
bestyrelsen
Opgaveløsning i 2023
Den økonomiske volumen i udbetaling og administration
SPE havde et budget i 2023 på 60,6 mio. kr. til administrationsomkostninger,
som svarer til administrationsbidraget, der er opkrævet hos kommunerne. SPE
havde budgetteret med udgifter for 65,9 mio. kr. og har afholdt udgifter til admini-
stration for 58,0 mio. kr.
Tilsynet noterer, at SPEs interne og eksterne revi-
sion har afgivet revisionspåtegning for 2023 uden
forbehold eller fremhævelser.
Status for den samlede økonomi
SPE har ultimo 2023 en egenkapital på 9,8 mio. kr. og en likvid beholdning på
8,3 mio. kr. SPE har i alt aktiver for 14,1 mio. kr.
Tilsynet noterer, at SPE’s egenkapital er vokset
som følge af, at der er realiseret færre administrati-
onsomkostninger end budgetteret.
Administrationsomkostninger
Samlede omkostninger til administration af ordningen
De samlede administrationsomkostninger i 2023 var 58,0 mio. kr., mens budget-
tet var på 65,9 mio. kr. og administrationsbidraget udgjorde 60,6 mio. kr.
Tilsynet noterer, at SPE’s egenkapital er vokset
som følge af, at der er realiseret færre administrati-
onsomkostninger end budgetteret.
Enhedsomkostninger pr. modtaget og behandlet sag
Enhedsomkostninger pr. afsluttet sag var i 2023 3.753 kr. Dette er et fald i for-
hold til 2022 hvor enhedsomkostninger pr. afsluttet sag var 3.982 kr. og i 2021
5.964 kr.
Tilsynet noterer, at enhedsomkostningen pr. afslut-
tet sag er faldet.
5
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 156: Orientering om tilsyn med Seniorpensionsenheden 2023, fra beskæftigelsesministeren
2985275_0006.png
Faktuelle oplysninger
Tilsynets opmærksomhedspunkter
Tilsynets opfølgende spørgsmål til
bestyrelsen
Regnskabsmæssige og administrative procedurer vedr. it-systemer
IT-kontroller
SPE anvender fag- og støttesystemer, som er outsourcet til eksterne leverandø-
rer. ATP har på vegne at SPE indhentet revisionserklæringer fra væsentlige it-
leverandørers revisorer vedrørende de generelle it- og applikationskontroller, der
er etableret i og omkring de outsourcede systemer.
Den eksterne systemrevisor PWC konkluderer for 2023, at den samlede system-
, data-, og driftssikkerhed, som defineret af Finanstilsynet, er betryggende og har
fungeret betryggende i perioden fra 1. januar 2023 til 31. december 2023.
Tilsynet noterer, at den samlede system-, data- og
driftssikkerhed er betryggende og har fungere be-
tryggende i perioden fra 1. januar 2023 til 31. de-
cember 2023.
GDPR
DPO-funktionen har for 2023 ikke foretaget et særskilt GDPR-review af Senior-
pensionsenheden.
6
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 156: Orientering om tilsyn med Seniorpensionsenheden 2023, fra beskæftigelsesministeren
2985275_0007.png
Retssikkerhed
7
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 156: Orientering om tilsyn med Seniorpensionsenheden 2023, fra beskæftigelsesministeren
2985275_0008.png
Faktuelle oplysninger
fra Seniorpensionsenhedens bestyrelse
Opgaveløsning i 2023
Antal behandlede sager i 2023 (nøgletalstabel 1)
SPE har afsluttet 15.451 ansøgningssager om seniorpension i 2023 og truffet
afgørelse i 14.543 sager heraf, 9.006 tilkendelser, 5.537 afslag og 908 andre
sager. Det er ca. 1.000 flere afgjorte sager end i 2022.
Tilsynets opmærksomhedspunkter
Tilsynets opfølgende spørgsmål til
bestyrelsen
Udvikling i sagsbehandlingstider
Gennemsnitlige sagsbehandlingstider (nøgletalstabel 2)
For alle sager under ét var den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i 2023 136
dage, fordelt på 153 dage for tilkendelser, 129 dage for afslag og 57 dage for
andre sager.
Det er en lille stigning i forhold til 2022, hvor den gennemsnitlige sagsbehand-
lingstid for alle sager var på 131 dage.
Tilsynet noterer, at der er sket en mindre stigning i
den gennemsnitlige sagsbehandlingstid, der dog
fortsat ligger inden for den lovbestemte frist på
seks måneder (180 dage).
Tilsynet noterer, at bestyrelsen vurderer, at stignin-
gen kan tilskrives et højt antal ansøgninger i 1.
halvår 2023.
Overholdelse af frister – andel ansøgninger til tiden (nøgletalstabel 3)
I 2023 blev 89 pct. af alle ansøgninger afsluttet inden for den lovbestemte 6-
måneders frist, fordelt på tilkendelser (93 pct.), afslag (82 pct.) andre sager (99
pct.).
Det er et lille fald i forhold til 2022, hvor 90 pct. af ansøgningerne blev behand-
let inden for fristen. Faldet skyldes et fald i rettidigheden fra 83 pct. i 2022 til 82
pct. i 2023 i sager, hvor der er givet afslag.
Tilsynet noterer, at der er tale om et mindre fald i
andelen af sager, der behandles inden for fristen.
Tilsynet noterer, at overholdelse
af sagsbehand-
lingsfristen fortsat vil være et fokusområde i 2024,
og at bestyrelsen har en klar forventning om, at en
større andel sager vil blive behandlet inden for
sagsbehandlingsfristen i 2024.
8
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 156: Orientering om tilsyn med Seniorpensionsenheden 2023, fra beskæftigelsesministeren
2985275_0009.png
Faktuelle oplysninger
fra Seniorpensionsenhedens bestyrelse
Fristoverskridelse i ansøgningssager (nøgletalstabel 5)
Tilsynets opmærksomhedspunkter
Tilsynets opfølgende spørgsmål til
bestyrelsen
I 2023 blev 10,6 pct., svarende til 1.368 sager afsluttet efter sagsbehandlings-
fristen på seks måneder var overskredet. I 2022 blev 9,5 pct. af sagerne afgjort
efter seks måneders fristen.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for sager, der blev behandlet efter fri-
sten var overskredet var 194 dage i 2023, det er et fald i forhold til 2022, hvor
den var 201 dage.
Tilsynet noterer at den gennemsnitlige sagsbe-
handlingstid for sager, der blev behandlet efter fri-
sten var overskredet er faldet i forhold til 2022.
Kvalitet i afgørelserne – klagesager modtaget af SPE og genvurderinger
Klagesager i alt (nøgletalstabel 8 og årsrapport)
SPE har afsluttet 15.451 sager og modtaget 2.192 klager i 2023. SPE har be-
handlet 2.248 klager i 2023. I 2022 afsluttede SPE 14.355 sager og modtog
1.540 klager.
Remonstration (nøgletalstabel 8)
Remonstrationsprocenten var 1,5 pct. i 2023, hvilket er det samme som i 2022.
4-ugersfristen for genvurderingen (nøgletalstabel 8)
Fristen for genvurdering er overholdt i 90 pct. af sagerne, hvilket er en stigning i
forhold til 2022, hvor genvurderingsfristen blev overholdt i 88 pct. af klagesa-
gerne.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for genvurdering steget fra 17 dage i
2022 til 19 dage i 2023.
Tilsynet noterer, at der er sket en stigning i overhol-
delse af genvurderingsfristen.
9
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 156: Orientering om tilsyn med Seniorpensionsenheden 2023, fra beskæftigelsesministeren
2985275_0010.png
Faktuelle oplysninger
fra Seniorpensionsenhedens bestyrelse
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for sager, hvor genvurderingsfristen
ikke er overholdt, er faldet fra 49 dage i 2022 til 48 dage i 2023.
Tilsynets opmærksomhedspunkter
Tilsynets opfølgende spørgsmål til
bestyrelsen
Kvalitet i afgørelser – klagesager modtaget, stadfæstet og hjemvist af Ankestyrelsen
Antal klagesager i Ankestyrelsen (Ankestyrelsens redegørelse)
Ankestyrelsen modtog i 2023 2.045 klager om seniorpension og afsluttede
1.642 sager, heraf blev 1.564 sager realitetsbehandlet.
Stadfæstelser og hjemvisninger i Ankestyrelsen
1.480 af de realitetsbehandlede sager blev stadfæstet, 77 blev hjemvist og 7
blev ændret. Det svarer til en stadfæstelsesprocent på 94,6 pct., hvilket er en
stigning i forhold til 2022, hvor stadfæstelsesprocenten var 93 pct.
Tilsynet noterer, at der er en mindre stigning i stad-
fæstelsesprocenten i forhold til 2022.
Kvalitet i afgørelser – kritik i de realitetsbehandlede sager fra Ankestyrelsen
Sagsbehandlingsfejl i klagesager (Ankestyrelsens redegørelse)
Der blev påtalt formelle sagsbehandlingsfejl i 33 af de realitetsbehandlede sa-
ger svarende til 2 pct. Det et fald i forhold til 2022, hvor der blev påtalt fejl i 6
pct. af sagerne.
Sagsbehandlingsfejl vedrørende mangelfulde begrundelser (Ankestyrelsens rede-
gørelse)
Der blev rejst kritik for mangelfuld begrundelse i 7 af sagerne, svarende til 0,5
pct. af de behandlede klagesager. Det er et fald i forhold til 2022, hvor det var 4
Tilsynet noterer, at andelen af sager, hvor der blev
rejst kritik for mangelfuld begrundelse, er faldet.
10
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 156: Orientering om tilsyn med Seniorpensionsenheden 2023, fra beskæftigelsesministeren
2985275_0011.png
Faktuelle oplysninger
fra Seniorpensionsenhedens bestyrelse
pct.
Tilsynets opmærksomhedspunkter
Tilsynets opfølgende spørgsmål til
bestyrelsen
Samarbejde om sagsbehandlingen med eksterne aktører
Kommunernes sagsbehandling (nøgletalstabel 6)
I 2023 har SPE sendt 12.385 sager til oplysning i kommunerne.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i kommunerne var 63 dage.
84 pct. af sagerne blev behandlet inden for den lovbestemte sagsbehandlings-
frist for kommunerne på 3 måneder.
Anvendelse af klinisk Funktion (nøgletalstabel 7)
SPE fik sundhedsfaglig rådgivning fra Klinisk funktion i samlet set 844 sager,
heraf 835 sager forelagt ved fysisk fremmøde hos SPE, mens 9 sager blev
sendt til sundhedsfaglig udredning hos klinisk funktion.
11
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 156: Orientering om tilsyn med Seniorpensionsenheden 2023, fra beskæftigelsesministeren
12
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 156: Orientering om tilsyn med Seniorpensionsenheden 2023, fra beskæftigelsesministeren
2985275_0013.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Vermundsgade 38
2100 København Ø
T. 7221 7440
E-mail. [email protected]
www.star.dk
13