Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Beskæftigelsesministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2022-9489
Opfølgning på skriftlig orientering om generaladvokatens for-
slag til afgørelse i annullationssøgsmålet ved EU-Domstolen
vedr. mindstelønsdirektivet
26. februar 2025
Kære udvalgsmedlemmer
Da rådsmødedagsordenen forud for EPSCO-rådsmødet den 10. marts 2025 alene
forelægges ved samlenotat, følger her en uddybende beskrivelse af indholdet i ge-
neraladvokatens forslag til afgørelse i annullationssøgsmålet ved EU-Domstolen
vedr. mindstelønsdirektivet i forlængelse af mit brev om samme emne den 14. ja-
nuar 2025.
Generaladvokatens forslag til afgørelse
Generaladvokat N. Emilou fremsatte som bekendt sit forslag til afgørelse i sagen
om Danmarks annullationssøgsmål ved EU-Domstolen vedr. mindstelønsdirektivet
(sag C-19/23) den 14. januar 2025. I sit forslag til afgørelse giver generaladvokaten
Danmark medhold i Danmarks første anbringende til støtte for den principale på-
stand om, at direktivet har til formål at regulere
”lønforhold”, der er undtaget
fra
EU-lovgivers kompetence, jf. artikel 153, stk. 5, i Traktaten om Den Europæiske
Unions Funktionsmåde, hvorfor der ikke har været hjemmel til at vedtage direkti-
vet. Generaladvokaten foreslår som følge heraf, at direktivet annulleres i sin hel-
hed.
Generaladvokaten tilslutter sig i den forbindelse Danmarks (og Sveriges) argument
om, at praksis fra EU-Domstolen, som Europa-Parlamentet og Rådet (samt Kom-
missionen og andre lande) har henvist til, hvor EU-Domstolen nåede frem til, at der
ikke forelå direkte indgriben i lønforhold, blev afsagt i en anden kontekst, nemlig i
sager om ligebehandling, hvor løn alene blev reguleret indirekte, som en del af ar-
bejdsvilkårene. I modsætning til disse sager, har mindstelønsdirektivet som sit pri-
mære formål at regulere lønforhold. Generaladvokaten fremhæver endvidere, at
Domstolen i sin hidtidige retspraksis kun har givet eksempler på, hvad der kan ud-
gøre direkte indgriben i lønforhold, som f.eks. en fastsættelse af lønniveauet. Gene-
raladvokaten finder i den forbindelse,
at ”lønforhold” må omfatte alle aspekter ved
lønfastsættelsesordninger, og ikke kun en harmonisering af lønniveauet.
Det er ifølge generaladvokaten således en ”vildfarelse”, når
Europa-Parlamentet og
Rådet har udlagt retspraksis således, at der er hjemmel til at regulere løn, når blot
det sker i form af proceduremæssige forpligtelser, der ikke harmoniserer lønni-
veauet. Det fremhæves endvidere som en
”vildfarelse”,
at der skulle være hjemmel
til at regulere lønforhold, når der blot er tale om generelle og løst formulerede krav