Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1218 København K
18. februar 2025
Kære medlem af Beskæftigelsesudvalget
I lyset af de igangværende forhandlinger om en ny og tiltrængt reform af beskæftigelsesindsatsen, vil
jeg gøre jer opmærksom på ny og relevant viden om kontaktforløbet med de ledige.
En ny cost-benefit-analyse af det lovpligtige kontaktforløb med ledige foretaget af Krifa viser, at stort
set alle samtaler med ledige er en underskudsforretning for samfundet (Rigide
samtaler med ledige er
en underskudsforretning for samfundet).
Der er et samfundsøkonomisk negativt afkast af alle samtaler med ledige udover den første samtale.
Omkostningerne til at holde samtalen overstiger ganske enkelt den beskæftigelsesmæssige gevinst,
som beskrevet af Avisen Danmark i artiklen ”Opsigtsvækkende
tal om jobcentrene: - En decideret
underskudsforretning”
tirsdag den 18. februar 2025 (Opsigtsvækkende
tal om jobcentrene: - En
decideret underskudsforretning | avisendanmark.dk)
Analysens resultater taler for et opgør med det nuværende lovpligtige kontaktforløb for ledige baseret
på en række obligatoriske samtaler i henholdsvis jobcentre og a-kasser. Ingen kan være tjent med, at vi
bruger penge på samtaler i både jobcentre og a-kasser, der har så lille en beskæftigelsesmæssig
gevinst, at omkostningerne overstiger gevinsten.
Individuel tilrettelagt beskæftigelsesindsats
Det lovpligtige kontaktforløb med de mange samtaler bygger på en ”one-size-fits-all”-tankegang, hvor
alle ledige skal igennem samme antal samtaler, uanset deres individuelle forudsætninger for selv at
komme tilbage i beskæftigelse. Det bør der gøres op med.
Krifa anbefaler, at man bygger beskæftigelsesindsatsen op om en individuel tilrettelagt indsats, hvor
dem, der har behov, får hvad de har brug for, og dem, som ikke har behov, ikke tvinges ind i en ”one-
size-fits-all”-model med et lovbestemt og stort antal samtaler.
Ekspertgruppen for fremtidens beskæftigelsesindsats anbefalinger om færre samtaler bygger på
samme samfundsøkonomiske beregningsprincipper. Når ekspertgruppens anbefaling om to færre
samtaler i kontaktforløbet giver en besparelse på 50 millioner kroner, så skyldes det, at
ekspertgruppen også når frem til den konklusion, at samtalernes omkostninger er højere end den
beskæftigelsesmæssige gevinst. Ellers ville der ikke være en besparelse ved at fjerne samtaler.
Når flere uafhængige analyser viser det samme, nemlig at de lovpligtige samtaler i kontaktforløbet er
en underskudsforretning for samfundet, så er beskæftigelsesreformen en god anledning til et opgør,