Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del Bilag 126
Offentligt
2975737_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
4. februar 2025
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 105 (Alm. del) af 8. januar
2025
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre effekten på beskæftigelse, BNP og offentlige finanser af
ikke at lade pensionsalderen stige udover henholdsvis 70 år, 71 år, 72 år, 73 år, 74
år og 75 år?
Svar
Indeværende svar tager udgangspunkt i Finansministeriets seneste mellemfristede
fremskrivning
Opdateret 2030-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2028.
Folkepensionsal-
deren i dette forløb følger de principper, som blev aftalt med
Velfærdsaftalen
(2006).
Den forudsatte udvikling i folkepensionsalderen i de mellemfristede frem-
skrivninger fremgår af figur 1, hvor også de i spørgsmålet angivne folkepensions-
aldre er illustreret.
Figur 1
Folkepensionsalder
Alder
80
Alder
80
78
76
74
78
76
74
72
70
68
72
70
68
66
64
2020
66
64
2130
2030
2040
2050
2060
2070
2080
2090
2100
2110
2120
Opdateret 2030-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2028
Fastholdt fp-alder 71 år
Fastholdt fp-alder 73 år
Fastholdt fp-alder 74 år
Fastholdt fp-alder 70 år
Fastholdt fp-alder 72 år
Fastholdt fp-alder 75 år
Kilde: DREAM, Danmarks Statistik og egne beregnigner.
I den seneste mellemfristede fremskrivning vurderes den finanspolitiske holdbar-
hed at være på 1,3 pct. af BNP,
jf. tabel 1.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 126: Kopi til orientering af FIU alm. del - svar på spm. 105 om effekten på beskæftigelse, BNP og offentlige finanser af ikke at lade pensionsalderen stige udover henholdsvis 70 år, 71 år , 72 år, 73 år, 74 år og 75 år mv.
2975737_0002.png
Side 2 af 3
Tabel 1
Strukturel saldo, beskæftigelse og BNP i
Opdateret 2030-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2028
2030
Strukturel saldo, pct. af BNP
Beskæftigelse, 1.000 fuld-
tidspersoner
BNP, mia. kr. (2025-priser)
-0,5
2.677
3.177
2040
-0,7
2.702
3.546
2050
0,4
2.775
4.016
2060
2,4
2.873
4.590
2070
3,5
2.881
5.063
2080
4,0
2.890
5.559
2100
6,6
2.954
6.843
2130
10,4
2.968
9.071
HBI
1,3
Anm.: Den strukturelle saldo og HBI er afrundet til nærmeste 0,1 pct. af BNP. Virkningen på beskætigelse og BNP
er afrundet til nærmeste hele 1.000 fuldtidspersoner og mia. kr.
Kilde:
Opdateret 2030-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2028
og egne beregninger.
Fastholdes folkepensionsalderen på 70 år i alle år efter 2040 reduceres den op-
gjorte finanspolitiske holdbarhed med 2,3 pct.-point,
jf. tabel 2.
Da udgangspunktet
er et forløb med en holdbarhedsindikator på 1,3 pct. af BNP indebærer forløbet
således en samlet finanspolitisk holdbarhedsindikator på -1,0 pct. af BNP. Tilsva-
rende er der for de øvrige forløb vist ændringen i forhold til grundforløbet.
Tabel 2
Vikning på offentlige finanser, beskæftigelse og BNP af en fastholdelse af folkepensionsalderen
(ændring relativt til grundforløb)
Fastholdt folkepensionsal-
der 70 år
2030
Strukturel saldo, pct. af BNP
Beskæftigelse, 1.000 fuld-
tidspersoner
BNP, mia. kr. (2025-priser)
Fastholdt folkepensionsal-
der 71 år
2030
Strukturel saldo, pct. af BNP
Beskæftigelse, 1.000 fuld-
tidspersoner
BNP, mia. kr. (2025-priser)
Fastholdt folkepensionsal-
der 72 år
2030
Strukturel saldo, pct. af BNP
Beskæftigelse, 1.000 fuld-
tidspersoner
BNP, mia. kr. (2025-priser)
Fastholdt folkepensionsal-
der 73 år
2030
Strukturel saldo, pct. af BNP
Beskæftigelse, 1.000 fuld-
tidspersoner
BNP, mia. kr. (2025-priser)
Fastholdt folkepensionsal-
der 74 år
0,0
0
0
2040
0,0
0
0
2050
0,0
0
0
2060
0,0
-2
-3
2070
-0,3
-27
-47
2080
-0,8
-51
-99
2100
-2,3
-97
-224
2130
-6,3
-137
-419
HBI
-1,1
0,0
0
0
2040
0,0
0
0
2050
0,0
-1
-1
2060
-0,2
-25
-41
2070
-0,7
-54
-94
2080
-1,4
-78
-151
2100
-3,6
-125
-289
2130
-8,6
-166
-507
HBI
-1,5
0,0
0
0
2040
0,0
0
0
2050
-0,1
-12
-17
2060
-0,6
-52
-82
2070
-1,4
-82
-144
2080
-2,4
-106
-204
2100
-5,2
-154
-358
2130
-11,5
-195
-596
HBI
-1,9
0,0
0
0
2040
0,0
-2
-2
2050
-0,4
-34
-49
2060
-1,2
-79
-127
2070
-2,2
-111
-194
2080
-3,6
-134
-258
2100
-7,1
-186
-430
2130
-14,9
-228
-697
HBI
-2,3
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 126: Kopi til orientering af FIU alm. del - svar på spm. 105 om effekten på beskæftigelse, BNP og offentlige finanser af ikke at lade pensionsalderen stige udover henholdsvis 70 år, 71 år , 72 år, 73 år, 74 år og 75 år mv.
2975737_0003.png
Side 3 af 3
2030
Strukturel saldo, pct. af BNP
Beskæftigelse, 1.000 fuld-
tidspersoner
BNP, mia. kr. (2025-priser)
Fastholdt folkepensionsal-
der 75 år
2030
Strukturel saldo, pct. af BNP
Beskæftigelse, 1.000 fuld-
tidspersoner
BNP, mia. kr. (2025-priser)
0,0
0
0
0,0
0
0
2040
0,0
0
0
2050
0,0
0
0
2060
0,0
0
0
2070
0,0
-2
-3
2080
-0,3
-25
-49
2100
-1,3
-70
-162
2130
-4,2
-112
-341
HBI
-0,8
2040
0,0
0
0
2050
0,0
0
0
2060
0,0
0
0
2070
0,0
0
0
2080
0,0
-2
-3
2100
-0,6
-45
-104
2130
-2,6
-87
-267
HBI
-0,6
Anm.: Virkningen på den strukturelle saldo og HBI er afrundet til nærmeste 0,1 pct. af BNP. Virkningen på
beskætigelse og BNP er afrundet til nærmeste hele 1.000 fuldtidspersoner og mia. kr.
Tabellen angiver den marginale virkning i forhold til grundforløbet.
Kilde:
Opdateret 2030-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2028
og egne beregninger.
Det bemærkes, at forløbene med en folkepensionsalder på henholdsvis 70 år fra
2040 og frem, 71 år fra 2045 og frem og 72 år fra 2050 og frem alle indebærer, at
finanspolitikken ikke vurderes at være holdbar med de gældende forudsætninger
om udviklingen i levetid mv. Det betyder, at finanspolitikken for de tre forløb vil
skulle konsolideres med henholdsvis 29 mia. kr. (2025-niveau), 15 mia. kr. (2025-
niveau) og 3 mia. (2025-niveau) kr. årligt for netop at være holdbar.
Omvendt er holdbarhedsindikatoren, vurderet på med de gældende forudsætnin-
ger om levetid mv., ikke negativ ved en fastholdelse af folkepensionsalderen på fx
73 år fra 2075 og frem. Det bemærkes, at en kobling af folkepensionsalderen til
udviklingen i levetid ikke kun har betydning for opgørelsen af holdbarhedsindika-
toren på et givet tidspunkt, men i høj grad også for, om den finanspolitiske hold-
barhed
og dermed finansieringen af velfærdssamfundet
er robust over for æn-
dringer i den fremtidige levetidsudvikling i forhold til aktuelle forudsætninger.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister