Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
4. februar 2025
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 105 (Alm. del) af 8. januar
2025
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre effekten på beskæftigelse, BNP og offentlige finanser af
ikke at lade pensionsalderen stige udover henholdsvis 70 år, 71 år, 72 år, 73 år, 74
år og 75 år?
Svar
Indeværende svar tager udgangspunkt i Finansministeriets seneste mellemfristede
fremskrivning
Opdateret 2030-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2028.
Folkepensionsal-
deren i dette forløb følger de principper, som blev aftalt med
Velfærdsaftalen
(2006).
Den forudsatte udvikling i folkepensionsalderen i de mellemfristede frem-
skrivninger fremgår af figur 1, hvor også de i spørgsmålet angivne folkepensions-
aldre er illustreret.
Figur 1
Folkepensionsalder
Alder
80
Alder
80
78
76
74
78
76
74
72
70
68
72
70
68
66
64
2020
66
64
2130
2030
2040
2050
2060
2070
2080
2090
2100
2110
2120
Opdateret 2030-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2028
Fastholdt fp-alder 71 år
Fastholdt fp-alder 73 år
Fastholdt fp-alder 74 år
Fastholdt fp-alder 70 år
Fastholdt fp-alder 72 år
Fastholdt fp-alder 75 år
Kilde: DREAM, Danmarks Statistik og egne beregnigner.
I den seneste mellemfristede fremskrivning vurderes den finanspolitiske holdbar-
hed at være på 1,3 pct. af BNP,
jf. tabel 1.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K