Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del Bilag 117
Offentligt
2971308_0001.png
HØRINGSNOTAT 2
Resumé og kommentarer til høringssvar ved-
rørende forslag til lov om ændring af lov om
arbejdsmiljø, lov om arbejdsskadesikring, lov
om arbejdsretten, lov om mægling i arbejds-
stridigheder, lov om folkeskoleloven og lov
om kommunal indsats for unge under 25 år.
J.nr 2024
56220 / 2024-4669
UE
CTY
1.
Indledning
Lovforslaget har været i høring i perioden fra den 4. oktober til den 8. november
2024. Der er udarbejdet særskilt høringsnotat herom. Den 9. december blev en til-
føjelse til lovforslaget sendt i høring med frist d. 16. december. Tilføjelsen om-
handler forslag til ændring i reglerne om voldsskadeforsikring i lov om arbejdsska-
desikring. Tilføjelsen blev sendt til de høringsparter, der fremgår af vedlagte hø-
ringsliste.
Nærværende høringsnotat indeholder en redegørelse for de høringssvar, der er
modtaget for høringen om forslag til ændring af lov om arbejdsskadesikring for så
vidt angår reglerne om voldsskadeforsikring.
Der er modtaget høringssvar fra følgende høringsparter:
AES (Arbejdsmarkedets Erhvervs Sikring), DA (Dansk Arbejdsgiverforening),
Danske Regioner, F&P (Forsikring & Pension) og KL (Kommunernes Landsfor-
ening).
De modtagne høringssvar vedlægges.
Der er ikke indkommet høringssvar via Høringsportalen.
2. Generelle bemærkninger
AES
takker for ministerens lydhørhed og hurtige reaktion i forhold til et forslag til
ændring af reglerne, hvorefter det ikke længere vil være et krav, at der skal fore-
ligge en anerkendelsesafgørelse fra AES for, at forsikringsselskaberne og de selv-
forsikrede forsikringsenheder kan udbetale erstatning som følge af voldsskadefor-
sikringen. AES bemærker, at lovforslaget understøtter hensynet til AES’ admini-
stration og ressourceforbrug. AES har herefter ikke bemærkninger til lovforslaget.
Danske Regioner, KL
og
F&P
støtter den foreslåede ændring.
F&P
støtter desu-
den, at ændringen er med tilbagevirkende kraft.
Danske Regioner
og
KL
er enige
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 117: Høringssvar og høringsnotat vedrørende lovforslag om ændring af arbejdsskadesikringsloven i forhold til ændring af reglerne om den nye voldsskadeforsikring, fra beskæftigelseministeren
i, at det nuværende krav om en anerkendelsesafgørelse fra AES, før der kan udbe-
tales erstatning efter voldsskadeforsikringen er uhensigtsmæssigt og medfører
unødvendige administrative omkostninger og sagsbehandlingstider.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger
Beskæftigelsesministeriet kvitterer for den generelle opbakning til lovforslaget.
3. Bemærkninger til lovforslaget
3.1. Ikrafttrædelsesdato og kompensation for merudgifter i peri-
oden 1. januar til 1. juli 2025
F&P
og
KL
bemærker, at det havde været mest hensigtsmæssigt, hvis den foreslå-
ede lovændring trådte i kraft d. 1. januar 2025, hvor voldsskadeforsikringsordnin-
gen træder i kraft.
Danske Regioner
bemærker, at det er uhensigtsmæssigt med to
forskellige ikrafttrædelsesdatoer for henholdsvis voldsskadeforsikringsordningen,
som træder i kraft 1. januar 2025, og den foreslåede lovændring, som træder i kraft
d. 1. juli 2025. Danske Regioner bemærker, at det vil medføre merudgifter for regi-
onerne i 1. halvår af 2025. Danske Regioner og KL forventer, at der kompenseres
for denne merudgift.
DA
bemærker, at de ikke har nogle bemærkninger udover, at
det forventes, at der tages hånd om, at lovændringen først træder i kraft d. 1. juli
2025.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger
Beskæftigelsesministeriet bemærker i forhold til ikrafttrædelsesdatoen, at lov-
forslaget først fremsættes for Folketinget i februar 2025, hvorfor det ikke er muligt
at sætte ikrafttrædelsesdatoen til 1. januar 2025. Beskæftigelsesministeriet bemær-
ker dog, at der i lovforslaget lægges op til, at den foreslåede lovændring skal have
virkning fra 1. januar 2025. Det vil medføre, at der efter ikrafttrædelsestidspunktet
d. 1. juli 2025 kan udbetales erstatning eller godtgørelse efter voldsskadeforsikrin-
gen i sager uden, at Arbejdsmarkedets Erhvervssikring har truffet afgørelse om an-
erkendelsesspørgsmålet af arbejdsulykken efter arbejdsskadesikringslovens § 6.
Fra denne dato vil der således ikke være pligt til at sende en anmeldt arbejdsulykke
til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring alene på grund af voldsskadeforsikringen,
uanset om arbejdsulykken er anmeldt før 1. juli 2025. I situationer, hvor forsik-
ringsselskaber og selvforsikrede enheder er i tvivl om, hvorvidt en anmeldt ar-
bejdsulykke kan anerkendes og derfor er omfattet af voldsskadeforsikringen, er der
stadig mulighed for, at Arbejdsmarkedets Erhvervssikring træffer afgørelse om an-
erkendelsesspørgsmålet af arbejdsulykken efter arbejdsskadesikringslovens § 6.
I forhold til bemærkningerne fra Danske Regioner og KL om kompensation for pe-
rioden 1. januar 2025 og indtil 1. juli 2025, hvor den foreslåede lovændring træder
i kraft, bemærker Beskæftigelsesministeriet, at de samlede økonomiske konsekven-
ser af lovforslaget, efter vanlig praksis, DUT-forhandles med kommunerne og regi-
onerne.
2