Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del Bilag 112
Offentligt
2967871_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
6. januar 2025
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 60 (Alm. del) af 29.
november 2024
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for de økonomiske konsekvenser af en mindreregulering
af seniorpensionens ydelse på 0,25 pct.-point, 0,5 pct.-point, eller 0,75 pct.-point?
Forslagets økonomiske konsekvenser bedes opgjort for virkning på arbejdsudbud-
det, konsekvenser for statens provenu og virkning på BNP.
Svar
Den månedlige seniorpensionsydelse vil i 2025 udgøre op til 21.103 kr. for enlige
og op til 17.938 kr. for gifte og samlevende. Ydelsesniveauet og modregningsreg-
lerne i seniorpension følger reglerne for førtidspension, og der er således efter
gældende regler ikke økonomisk incitament til at komme på den ene ordning frem
for den anden.
En mindreregulering i et givet år svarer til en permanent ydelsesreduktion. En
mindreregulering på 0,25 pct.-point vil svare til en ydelsesreduktion på ca. 53 kr.
pr. måned (2025-niveau) for enlige og en ydelsesreduktion på ca. 45 kr. pr. måned
(2025-niveau) for en person i parforhold.
Saldo- og arbejdsudbudsvirkningerne af at mindreregulere seniorpensionsydelsen
er vist i tabel 1 nedenfor. Det skønnes med betydelig usikkerhed, at en mindrere-
gulering på 0,25 pct.-point vil medføre en saldoforbedring på ca. 15 mio. kr. efter
tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 1.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 112: Kopi til orientering af FIU alm. del - svar på spm. 60 om de økonomiske konsekvenser af en mindreregulering af seniorpensionens ydelse på 0,25 pct.-point, 0,5 pct.-point, eller 0,75 pct.-point mv.
2967871_0002.png
Side 2 af 2
Tabel 1
Saldo- og arbejdsudbudsvirkninger af en mindreregulering af satsen for seniorpensionsydelsen i et
givet år inden 2030, gns. 2030-2035
Saldovirkning,
mio. kr. (2025-niveau)
Mindreregulering på 0,25 pct.-point
Mindreregulering på 0,5 pct.-point
Mindreregulering på 0,75 pct.-point
15
35
50
Arbejdsudbud,
BNP-virkning,
fuldtidspersoner mio. kr. (2025-niveau)
20
40
60
25
50
75
Anm.: Saldovirkningen er opgjort efter tilbageløb og adfærd. Tallene er afrundet til nærmeste 10 fuldtidspersoner
og 5 mio. kr. Det er lagt til grund, at mindreregulering svarer til en permanent ydelsesreduktion. En
mindreregulering på 0,25 pct.-point svarer således til en ydelsesreduktion på 53 kr. og 45 kr. (2025-niveau)
for hhv. enlige og par. De anførte virkninger er opgjort ved den gennemsnitlige virkning fra 2030 til 2035,
idet de årlige virkninger er påvirket af forhøjelsen af folkepensionsalderen i 2030.
1)
Ved ydelsesreduktioner for seniorpension vil ydelsen blive lavere end for førtidspension. Der vurderes at
være et vist overlap mellem målgruppen for seniorpension og målgruppen for førtidspension, hvorfor en
andel af de potentielle modtagere af seniorpension skønnes at kunne overgå til førtidspension, hvis senior-
pensionsydelsen reduceres.
Kilde:
Opdateret 2030-planforløb: Grundlag for udgiftslofter 2028,
august 2024 og egne beregninger.
Saldoforbedringen afspejler på den ene side lavere udgifter til seniorpension og
skatteindtægter fra øget beskæftigelse og på den anden side øgede udgifter til an-
dre offentlige indkomstoverførsler, herunder særligt førtidspension, idet en andel
af personerne på seniorpension også opfylder kriterierne for førtidspension.
En mindreregulering på 0,25 pct.-point skønnes med betydelig usikkerhed at bi-
drage til en stigning i arbejdsudbuddet, svarende til 20 fuldtidspersoner, som med-
fører en stigning i BNP på ca. 25 mio. kr. Er mindrereguleringen på 0,75 pct.-po-
int, vurderes stigningen i arbejdsudbuddet at udgøre ca. 60 fuldtidspersoner og
saldoforbedringen skønnes til ca. 50 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd, imens
BNP-virkningen skønnes til ca. 75 mio. kr.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister