Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del Bilag 105
Offentligt
UDKAST
18/12-2024
Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del - Bilag 105
Offentligt
Forslag
Til
Lov om ændring af lov om arbejdsmiljø
(Ophævelse af Arbejdstilsynets særlige tavshedspligt ved samtykke)
§1
I lov om arbejdsmiljø, jf. lovbekendtgørelse nr. 2062 af 16. november 2021,
som senest ændret ved lov nr. 629 af 11. juni 2024, foretages følgende æn-
dringer:
1.
I
§ 79, stk. 2,
indsættes efter »klage«: »over arbejdsmiljøet, jf. dog stk.
3«.
2.
I
§ 79
indsættes som
stk. 3:
»Stk. 3.
En person, der klager over arbejdsmiljøet til Arbejdstilsynet, kan
give digitalt samtykke til, at Arbejdstilsynets særlige tavshedspligt efter stk.
2 ophæves, jf. dog stk. 4. Samtykket kan ikke tilbagekaldes.«
3.
I
§ 79
indsættes som
stk. 4:
»Stk. 4.
Samtykke efter stk. 3 kan kun gives af en person, der er fyldt 18
år.«
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2025.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Ophævelse af Arbejdstilsynets særlige tavshedspligt ved samtykke
2.1.1. Gældende ret
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 105: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af arbejdsmiljøloven, fra beskæftigelsesministeren
2.1.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser
2.1.3. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
Regeringen finder, at det skal være muligt for personer, der klager over ar-
bejdsmiljøforhold til Arbejdstilsynet, at give samtykke til, at Arbejdstilsy-
nets særlige tavshedspligt om arbejdsmiljøklager ophæves. Dermed bliver
det muligt for Arbejdstilsynet at anvende indholdet af en arbejdsmiljøklage,
fx fotos og videooptagelser af formodede lovovertrædelser, som en del af
dokumentationsgrundlaget for en myndighedsafgørelse om overtrædelse af
arbejdsmiljøloven.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Ophævelse af Arbejdstilsynets særlige tavshedspligt ved samtykke
2.1.1. Gældende ret
Det fremgår af § 79, stk. 2, i lov om arbejdsmiljø, jf. lovbekendtgørelse nr.
2062 af 16. november 2021, at Arbejdstilsynet ikke over for arbejdsgiveren
eller andre må oplyse, at Arbejdstilsynet har modtaget en klage.
Ifølge bemærkningerne til § 79, stk. 2, er § 79, stk. 2, en særlig tavsheds-
pligtbestemmelse, som udvider den almindelige tavshedspligt efter forvalt-
ningsloven og straffeloven.
Bestemmelsen er en videreførelse af en tilsynssvarende bestemmelse i § 50,
stk. 2, i den tidligere gældende lov nr. 226 af 11. juli 1954 om almindelig
arbejderbeskyttelse. Heraf fremgik det, at arbejderen eller dennes tillids-
mænd havde fri adgang til at gøre anmeldelse til Arbejdstilsynet, og at så-
danne anmeldelser skulle betragtes som strengt fortrolige. § 50, stk. 2, blev
indsat for at bringe loven i overensstemmelse med artikel 15 i ILO konven-
tion nr. 81 om arbejdstilsyn inden for industri og handel, jf. Folketingsti-
dende 2009-2010 tillæg A, L126 som fremsat, s. 12.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 105: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af arbejdsmiljøloven, fra beskæftigelsesministeren
Tavshedspligten efter § 79, stk. 2, har til formål at beskytte en ansat, som
klager til Arbejdstilsynet over arbejdsmiljøforhold mod, at Arbejdstilsynet
videregiver oplysninger om klagen til arbejdsgiveren eller andre. Bestem-
melsen har således til formål at sikre den ansattes anonymitet for at beskytte
den ansatte mod eventuelle ansættelsesmæssige konsekvenser eller andre
repressalier fra arbejdsgiveren foranlediget af en klage til Arbejdstilsynet.
§ 79, stk. 2, indeholder en beskyttelse mod videregivelse af oplysninger om
klagens indhold, oplysninger som identificerer klageren, oplysninger om at
der er klaget, og oplysninger om at et tilsynsbesøg foretages på baggrund af
en klage.
I relation til almindelige tilsynsopgaver betyder bestemmelsen, at Arbejds-
tilsynets medarbejdere ikke må oplyse, om et tilsynsbesøg foretages som
følge af en klage, eller at Arbejdstilsynet har modtaget en klage.
Bestemmelsen har tillige betydning for adgangen til aktindsigt efter forvalt-
ningsloven og offentlighedsloven, idet adgangen til aktindsigt begrænses.
Arbejdstilsynet har en fast praksis for at administerere § 79, stk. 2, således,
at Arbejdstilsynet heller ikke videregiver oplysninger om arbejdsmiljøkla-
ger modtaget fra andre end ansatte, fx private borgere. Det sker for at sikre
en effektiv beskyttelse af de ansatte, herunder at arbejdsgiveren ikke ud fra
Arbejdstilsynets oplysninger og sammenhængen i øvrigt bliver i stand til at
udlede, hvornår Arbejdstilsynet kommer på baggrund af en klage fra en an-
sat, en privat borger mv. eller uden en forudgående klage.
Efter gældende ret er der ingen undtagelser til den absolutte tavshedspligt
efter § 79, stk. 2.
2.1.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser
En klage over arbejdsmiljøet indeholder oplysninger om, hvordan klageren
oplever arbejdsmiljøet på et konkret arbejdssted. Herudover kan en klage
over arbejdsmiljøet indeholde materialer såsom fotos og videooptagelser.
Der kan dermed være tale om oplysninger og materialer, som kan bidrage
til at oplyse en sag med henblik på Arbejdstilsynets vurdering af, om en
virksomhed har overtrådt arbejdsmiljøloven og skal modtage en reaktion fra
Arbejdstilsynet.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 105: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af arbejdsmiljøloven, fra beskæftigelsesministeren
Den absolutte tavshedspligt efter § 79, stk. 2, betyder imidlertid, at Arbejds-
tilsynet på et tilsynsbesøg ikke må forelægge indholdet af klagen for ar-
bejdsgiveren eller de ansatte. Tavshedspligten betyder også, at Arbejdstil-
synet ikke kan anvende indholdet af klagen, herunder fotos og videoopta-
gelser, som en del af dokumentationsgrundlaget for en eventuel myndig-
hedsafgørelse om overtrædelse af arbejdsmiljøloven, idet Arbejdstilsynet
herved ville afsløre at have modtaget en klage samt indholdet af klagen.
Arbejdstilsynet oplever i praksis tilfælde, hvor Arbejdstilsynet ikke har mu-
lighed for at oplyse en sag tilstrækkeligt til at kunne konstatere en overtræ-
delse af arbejdsmiljøloven, selvom indholdet af en klage over arbejdsmiljøet
giver Arbejdstilsynet en konkret mistanke om en eller flere overtrædelser af
arbejdsmiljøloven. Det kan fx være i en situation, hvor Arbejdstilsynet mod-
tager en klage, der indeholder en videooptagelse af ulovligt asbestarbejde,
fx højtryksspuling af et asbesttag, som arbejdsmiljølovgivningen forbyder,
men hvor arbejdet med asbest er afsluttet, når Arbejdstilsynet kommer på
tilsynsbesøg. Er arbejdet afsluttet på tidspunktet for tilsynsbesøget, kan Ar-
bejdstilsynet typisk kun gøre sig få eller slet ingen iagttagelser af arbejds-
miljøforholdene på arbejdsstedet. Det er heller ikke altid muligt efterføl-
gende at indhente tilstrækkelige oplysninger fra arbejdsgiveren og de an-
satte til at kunne vurdere, om der er sket en overtrædelse af arbejdsmiljølo-
ven. Blandt andet i disse situationer vil det kunne bidrage til Arbejdstilsy-
nets sagsoplysning, at Arbejdstilsynet har mulighed for at forelægge indhol-
det af en arbejdsmiljøklage for arbejdsgiveren og de ansatte, ligesom det vil
styrke Arbejdstilsynets muligheder for at kunne reagere over for overtræ-
delser af arbejdsmiljøloven, at indholdet af en klage kan anvendes som en
del af dokumentationsgrundlaget for en myndighedsafgørelse om overtræ-
delse af arbejdsmiljøloven.
Beskæftigelsesministeriet finder derfor, at arbejdsmiljøloven bør indeholde
en mulighed for, at en person, der klager over arbejdsmiljøet til Arbejdstil-
synet, frivilligt kan give samtykke til, at Arbejdstilsynets særlige tavsheds-
pligt ophæves. Det er Beskæftigelsesministeriets vurdering, at klagere, der
er fyldt 18 år, vil kunne overskue de mulige konsekvenser af en ophævelse
af den særlige tavshedspligt og selv vil være i stand til at tage stilling til, om
vedkommende ønsker at opretholde klagens fortrolighed eller ej. Klageren
vil forud for sit valg skulle informeres om, hvad en ophævelse af tavsheds-
pligten indebærer.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 105: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af arbejdsmiljøloven, fra beskæftigelsesministeren
Formålet med en lovændring er at skabe en mere hensigtsmæssig balance
mellem på den ene side hensynet til at beskytte en ansat mod en risiko for
ansættelsesmæssige konsekvenser eller andre repressalier fra arbejdsgiveren
foranlediget af en klage til Arbejdstilsynet, og på den anden side hensynet
til, at Arbejdstilsynet får bedre muligheder for at kunne reagere over for
overtrædelser af arbejdsmiljøloven, herunder også alvorlige overtrædelser.
Beskæftigelsesministeriet finder, at en undtagelse fra hovedreglen om at be-
handle klager med absolut fortrolighed, vil være i overensstemmelse med
artikel 15 i ILO konvention nr. 81, idet det fremgår af
ILO’s gældende
Guidelines on general principles of labour inspection
fra 2022, at der på
nationalt niveau kan lovgives om undtagelser fra kravet om at behandle kla-
ger over arbejdsmiljøet med absolut fortrolighed.
2.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at det præciseres i § 79, stk. 2, vedrørende Arbejdstilsynets
særlige tavshedspligt, at bestemmelsen alene gælder for klager over arbejds-
miljøet, således at det tydeliggøres, at bestemmelsen ikke gælder for fx kla-
ger over afgørelser fra Arbejdstilsynet. Dette er en klarificering af allerede
gældende ret.
Det foreslås endvidere, at der indsættes en ny bestemmelse i § 79, stk. 3,
hvorefter personer, der klager over arbejdsmiljøet til Arbejdstilsynet, får
mulighed for at give digitalt samtykke til, at Arbejdstilsynets særlige tavs-
hedspligt efter § 79, stk. 2, ophæves. Samtykket kan ikke tilbagekaldes.
Den foreslåede lovændring indebærer, at både ansatte og andre personer, fx
private borgere, får mulighed for at give digitalt samtykke til, at Arbejdstil-
synets særlige tavshedspligt efter § 79, stk. 2, ophæves.
Modtager Arbejdstilsynet en klage over arbejdsmiljøet fra flere personer,
der klager i forening, vil en ophævelse af Arbejdstilsynets tavshedspligt ef-
ter § 79, stk. 2, kræve, at alle disse personer afgiver samtykke til ophævelse
af klagens fortrolighed.
Den foreslåede ændring indebærer endvidere, at samtykke til, at Arbejdstil-
synets særlige tavshedspligt efter § 79, stk. 2, ophæves, kun kan gives digi-
talt og således ikke mundtligt eller på anden skriftlig vis.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 105: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af arbejdsmiljøloven, fra beskæftigelsesministeren
Ved ”digitalt samtykke” efter § 79, stk. 3,
skal forstås, at personen, der kla-
ger over arbejdsmiljøet til Arbejdstilsynet, via en digital løsning, som Ar-
bejdstilsynet stiller til rådighed, får mulighed for at give samtykke til, at
Arbejdstilsynets særlige tavshedspligt efter § 79, stk. 2, ophæves.
For borgere, der er undtaget fra kravet om digital selvbetjening, eller for
borgere, der i øvrigt ikke må forventes at kunne anvende digital selvbetje-
ning på grund af særlige forhold, vil Arbejdstilsynet tilbyde et alternativ til
digital selvbetjening.
Forslaget indebærer endvidere, at et samtykke til, at Arbejdstilsynets særlige
tavshedspligt efter § 79, stk. 2, ophæves, skal gives på et informeret grund-
lag. Det betyder, at personen, der overvejer at give afkald på klagens fortro-
lighed, af Arbejdstilsynet skal informeres om, hvad klagen kan anvendes til,
og hvilke konsekvenser en ophævelse af den særlige tavshedspligt eventuelt
kan få for personen, hvis Arbejdstilsynet videregiver oplysninger om klagen
til arbejdsgiveren og andre. Personen skal også informeres om, at samtykket
ikke kan tilbagekaldes.
Et samtykke til, at Arbejdstilsynets særlige tavshedspligt efter § 79, stk. 2,
ophæves, kan kun gives i forhold til den aktuelle arbejdsmiljøklage og gæl-
der således ikke for personens eventuelle tidligere eller fremtidige klager
over arbejdsmiljøet.
Ved en ophævelse af Arbejdstilsynets særlige tavshedspligt efter § 79, stk.
2, må Arbejdstilsynet videregive oplysninger om klagen til arbejdsgiveren
og andre, herunder oplysninger om, at Arbejdstilsynet har modtaget en
klage, hvem der har klaget, indholdet af klagen, og at Arbejdstilsynet kom-
mer på tilsynsbesøg på baggrund af en klage.
Samtykke til, at Arbejdstilsynets særlige tavshedspligt efter § 79, stk. 2, op-
hæves, indebærer også, at klagen over arbejdsmiljø vil være omfattet af de
almindelige regler om aktindsigt efter reglerne i forvaltningsloven og of-
fentlighedsloven.
Det foreslås desuden, at der indsættes en ny bestemmelse i § 79, stk. 4, hvor-
efter unge under 18 år er afskåret fra muligheden for at give samtykke til, at
tavshedspligten efter § 79, stk. 2, ophæves. Baggrunden for den foreslåede
begrænsning i personkredsen, der kan give samtykke, er, at klager bør have
en vis alder og modenhed for, at det kan forventes, at vedkommende kan
overskue konsekvenserne af et samtykke efter § 79, stk. 3.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 105: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af arbejdsmiljøloven, fra beskæftigelsesministeren
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske konsekvenser eller imple-
menteringskonsekvenser for det offentlige.
Følgende principper for digitaliseringsklar lovgivning er iagttaget:
1)
Enkle og klare regler, 2) digital kommunikation og 5) Tryg og sikker
datahåndtering.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget vurderes ikke at medføre økonomiske og administrative kon-
sekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes kun at medføre mindre administrative konsekvenser
for borgerne i de tilfælde, hvor borgerne frivilligt vælger at give samtykke
til, at den særlige tavshedspligt ophæves.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at medføre klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at medføre miljø- og naturmæssige konsekven-
ser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke en implementering af EU-regulering eller an-
dre EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den
til den
været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 105: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af arbejdsmiljøloven, fra beskæftigelsesministeren
2966613_0008.png
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Implemente-
Ingen
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
borgerne
Miljømæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
I mindre omfang
Ingen
Forholdet til EU- Ingen
retten
Er i strid med
principperne for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Ja
Nej
X
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 105: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af arbejdsmiljøloven, fra beskæftigelsesministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af § 79, stk. 2, i lov om arbejdsmiljø, at Arbejdstilsynet ikke
over for arbejdsgiveren eller andre må oplyse, at Arbejdstilsynet har modta-
get en klage.
Det foreslås, at der i § 79,
stk. 2,
efter »klage« indsættes »over arbejdsmil-
jøet, jf. dog stk. 3.«. Hermed bliver det præciseret, at Arbejdstilsynets sær-
lige tavshedspligt efter bestemmelsen kun vedrører klager over arbejdsmil-
jøet og ikke andre klager, fx klager over afgørelser fra Arbejdstilsynet. Præ-
ciseringen medfører ikke ændringer af gældende ret og praksis.
Med den foreslåede ændring vil bestemmelsen også henlede opmærksom-
heden på, at der i § 79, stk. 3, er en undtagelse til Arbejdstilsynets særlige
tavshedspligt efter § 79, stk. 2.
Til nr. 2
Det fremgår af § 79, stk. 2, i lov om arbejdsmiljø, at Arbejdstilsynet ikke
over for arbejdsgiveren eller andre må oplyse, at Arbejdstilsynet har modta-
get en klage.
Det foreslås, at der i
§ 79
efter stk. 2 indsættes et stykke 3, hvorefter
en person, der klager over arbejdsmiljøet til Arbejdstilsynet, kan give digi-
talt samtykke til, at Arbejdstilsynets særlige tavshedspligt efter stk. 2 ophæ-
ves, jf. dog stk. 4. Samtykket kan ikke tilbagekaldes.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at personer, der klager over ar-
bejdsmiljøet til Arbejdstilsynet, får mulighed for at give digitalt samtykke
til, at klagens fortrolighed ophæves.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 105: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af arbejdsmiljøloven, fra beskæftigelsesministeren
Den foreslåede ændring vil indebære, at både ansatte og andre klagere, fx
private borgere, får denne mulighed. Bestemmelsen henleder dog opmærk-
somheden på, at der i § 79, stk. 4, er en indskrænkelse af personkredsen, der
har mulighed for at give samtykke efter bestemmelsen.
Modtager Arbejdstilsynet en klage over arbejdsmiljøet fra flere personer,
der klager i forening, vil en ophævelse af Arbejdstilsynets tavshedspligt ef-
ter § 79, stk. 2, kræve, at alle disse personer afgiver samtykke til ophævelse
af klagens fortrolighed.
Den foreslåede ændring vil endvidere indebære, at samtykke til, at Arbejds-
tilsynets særlige tavshedspligt efter § 79, stk. 2, ophæves, kun kan gives
digitalt og således ikke mundtligt eller på anden skriftlig vis.
Ved »digitalt samtykke« i den foreslåede bestemmelse forstås, at personen,
der klager over arbejdsmiljøet til Arbejdstilsynet, via en digital løsning, som
Arbejdstilsynet stiller til rådighed, får mulighed for at give samtykke til, at
Arbejdstilsynets særlige tavshedspligt efter § 79, stk. 2, ophæves.
For borgere, der er undtaget fra obligatorisk digital selvbetjening, eller for
borgere, der i øvrigt ikke må forventes at kunne anvende digital selvbetje-
ning på grund af særlige forhold, vil Arbejdstilsynet tilbyde et alternativ til
digital selvbetjening i lighed med det koncept, der bl.a. er indført med de
såkaldte fire bølgelove om digital selvbetjening fra 2012–2015. Disse bor-
gere vil ved henvendelse til Arbejdstilsynet, få mulighed for at give sam-
tykke, enten mundtligt eller skriftligt, afhængigt af den enkelte borgers be-
hov.
Den foreslåede lovændring vil endvidere indebære, at en person, der har gi-
vet samtykke til, at Arbejdstilsynets særlige tavshedspligt efter stk. 2 ophæ-
ves, ikke kan tilbagekalde sit samtykke. Det betyder, at et afgivet samtykke
modtaget af Arbejdstilsynet ikke kan tilbagekaldes.
Personen, der overvejer at give samtykke til, at Arbejdstilsynets særlige
tavshedspligt efter § 79, stk. 2, ophæves, vil skulle informeres af Arbejds-
tilsynet om, hvad klagen kan anvendes til, og hvilke konsekvenser en ophæ-
velse af tavshedspligten efter § 79, stk. 2, eventuelt kan få for personen, hvis
Arbejdstilsynet videregiver oplysninger om klagen til arbejdsgiveren og an-
dre. Personen skal også informeres om, at samtykket ikke kan tilbagekaldes.
Denne information skal gives forud for afgivelsen af samtykket, således at
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 105: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af arbejdsmiljøloven, fra beskæftigelsesministeren
samtykket gives på et informeret grundlag. Informationen er en forudsæt-
ning for, at der kan gives samtykke.
Et samtykke til, at Arbejdstilsynets særlige tavshedspligt efter § 79, stk. 2,
ophæves, kan kun gives i forhold til den aktuelle arbejdsmiljøklage og vil
således ikke gælde for personens eventuelle tidligere eller fremtidige klager
over arbejdsmiljøet.
Hvis der gives samtykke til ophævelse af Arbejdstilsynets særlige tavsheds-
pligt efter § 79, stk. 2, må Arbejdstilsynet videregive oplysninger om klagen
til arbejdsgiveren og andre, herunder oplysninger om, at Arbejdstilsynet har
modtaget en klage, hvem der har klaget, indholdet af klagen, og at Arbejds-
tilsynet kommer på tilsynsbesøg på baggrund af en klage.
Samtykke til, at Arbejdstilsynets særlige tavshedspligt efter § 79, stk. 2, op-
hæves, vil også indebære, at klagen over arbejdsmiljøet vil være omfattet af
de almindelige regler om aktindsigt efter reglerne i forvaltningsloven og of-
fentlighedsloven.
Til nr. 3
Det fremgår af § 79, stk. 2, i lov om arbejdsmiljø, at Arbejdstilsynet ikke
over for arbejdsgiveren eller andre må oplyse, at Arbejdstilsynet har modta-
get en klage.
Det foreslås, at der i
§ 79
efter forslaget til stk. 3 indsættes et stykke 4, hvor-
efter samtykke efter stk. 3 kun kan gives af en person, der er fyldt 18 år.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at det er en betingelse for at kunne
give digitalt samtykke efter § 79, stk. 3, at personen, der ønsker at give sam-
tykke, er fyldt 18 år.
Baggrunden for bestemmelsen er, at klager bør have en vis alder og moden-
hed for, at det kan forventes, at vedkommende kan overskue konsekven-
serne af et samtykke efter § 79, stk. 3. Dermed fastholdes den nuværende
beskyttelse af klager, når der er tale om personer under 18 år.
Der vil ikke være undtagelser til bestemmelsen i stykke 4.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 105: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af arbejdsmiljøloven, fra beskæftigelsesministeren
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2025.
Arbejdsmiljøloven gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf. arbejdsmiljø-
lovens § 90, og derfor gælder denne lov heller ikke for Færøerne og Grøn-
land.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 105: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af arbejdsmiljøloven, fra beskæftigelsesministeren
2966613_0013.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om arbejdsmiljø, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 2062 af 16. no-
vember 2021, som senest ændret
ved lov nr. 629 af 11. juni 2024, fo-
retages følgende ændringer:
§ 79.
---
1.
I
§ 79, stk. 2,
indsættes efter
Stk. 2.
Arbejdstilsynet må ikke over »klage«: »over arbejdsmiljøet, jf.
for arbejdsgiveren eller andre op- dog stk. 3«.
lyse, at Arbejdstilsynet har modta-
get en klage.
2.
I
§ 79
indsættes som
stk. 3:
»Stk. 3.
En person, der klager over
arbejdsmiljøet til Arbejdstilsynet,
kan give digitalt samtykke til, at
Arbejdstilsynets særlige tavsheds-
pligt efter stk. 2 ophæves, jf. dog
stk. 4. Samtykket kan ikke tilbage-
kaldes.«
3.
I
§ 79
indsættes som
stk. 4:
»Stk. 4.
Samtykke efter stk. 3 kan
kun gives af en person, der er fyldt
18 år.«