Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del Bilag 10
Offentligt
2924523_0001.png
En beskæftigelsesreform på afveje!
- Tre kritiske perspektiver på Ekspertgruppens forslag til fremtidens beskæftigelsesindsats
Peter Thomsen,
Direktør AMU Nordjylland (tidl. jobcenterchef i Aalborg)
Jakob Egelund,
A-kasseleder, 3F Transport, Logistik & Byg
Søren Nellemann Johansen,
A-kasseleder, 3F Aalborg
Camilla Kaare Nielsen,
Afdelingsdirektør for AMU og EUD, UCplus A/S
Jens Hvid Bang,
Kommunikations- og sektorchef, Dansk PersonTransport
Kresta Møller Christensen,
Buschauffør ved Aarhus Sporveje
Beskæftigelsesudvalget 23.10.2024
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 10: Anmodning om foretræde fra AMU Nordjylland m.fl. om anbefalingerne fra ekspertgruppen for fremtidens beskæftigelsesindsats
2924523_0002.png
Ekspertgruppens opdrag og selvforståelse
Ekspertgruppens kommissorium
”… Regeringen vil
nytænke
og
reformere
beskæftigelsesindsatsen og sætte den enkelte borger i
centrum. […]
Samtidig
vil regeringen målrette og
prioritere udgifterne, så de reduceres med
3 mia. kr.
i
2030.”
Ekspertgruppens kronik (24. juni 2024)
”… Ligesom en
læge
først skal stille en
diagnose,
før
sygdommen
kan
kureres,
har vi også først skullet
finde ud af, hvad det grundlæggende problem er. Til
det formål igangsatte vi en række analyser…”
Ekspertgruppens rapport indeholder flere gode, konkrete og
nødvendige forslag til forbedringer… Men kan en del af "kuren"
ende med at forværre "patientens" tilstand?
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 10: Anmodning om foretræde fra AMU Nordjylland m.fl. om anbefalingerne fra ekspertgruppen for fremtidens beskæftigelsesindsats
2924523_0003.png
Virksomhedernes perspektiv
EKSPERTGRUPPENS FORSLAG: Begrænsning af arbejdsløses ret til 6 ugers
opkvalificering, så den først gælder efter 6 måneder
Rekruttering bliver vanskeligere og dyrere
Udsættelsen af lediges uddannelsesmuligheder vil gøre det sværere for
virksomheder at få den arbejdskraft, de har brug for, hvilket kan tvinge dem til
at søge uden for landets grænser.
Flaskehalse forværres
Brancher som fx transport og byggeri er afhængige af hurtig opkvalificering.
Udsættelse af uddannelsen vil skabe flaskehalse i sektorer med allerede
eksisterende arbejdskraftmangel.
Øgede omkostninger for virksomhederne
Rekrutteringsudfordringer koster virksomheder milliarder i tabt omsætning.
Flere begrænsninger i opkvalificeringsmuligheder vil forstærke problemet og
hæmme vækst.
Jeg kan godt sige dig, der er
ikke mange mennesker, der
har en kontorudsigt, som
man har som buschauffør.
Man møder så mange
mennesker, som er glade
for, at du endelig kommer,
når de står i pisse regnvejr
Dick Kaysø, 78 år:
Aldersfordeling af chauffører (2023)
40,00%
35,00%
30,00%
25,00%
20,00%
15,00%
10,00%
5,00%
0,00%
Buschauffør
Øget konkurrence om arbejdskraft
Færre uddannelsesmuligheder vil øge konkurrencen mellem offentlige og
private virksomheder, hvilket vil presse lønningerne op og mindske
fleksibiliteten i ansættelser.
18-24
år
0,61%
25-34
år
4,85%
35-44
år
45-54
år
55-64
år
65-74
år
8,26%
75+
år
2,61%
0,60%
11,25% 22,20% 38,01% 20,46%
Lastbilchauffør 6,61%
16,22% 16,78% 23,62% 27,90%
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 10: Anmodning om foretræde fra AMU Nordjylland m.fl. om anbefalingerne fra ekspertgruppen for fremtidens beskæftigelsesindsats
2924523_0004.png
Arbejdstagernes perspektiv
Mobiliteten på arbejdsmarkedet hæmmes
Udsættelsen af ledige uddannelsesmuligheder gør det sværere for ledige at skifte spor mellem brancher og jobfunktioner.
A-kasserne i klemme
Med færre uddannelsesmuligheder må a-kasserne vejlede ledige
tilbage
til de selvsamme brancher og jobs, mange ønsker at
forlade.
Slut med partssamarbejde om målretning af indsatsen
Det målrettede samarbejde om særlige uddannelsesområder (positivlister) forsvinder.
Stor risiko for ulighed
Frisættelsen af kommunerne vil uundgåeligt føre til store forskelle i beskæftigelsesindsatsen på tværs af landet.
Besparelserne rammer socialt skævt!
Ufaglærte og kortuddannede er i forvejen den gruppe danskere, som i forvejen deltager
mindst
i VEU.
Besparelserne rammer geografisk skævt!
Fremover bliver din adgang til beskæftigelsesindsats i større grad gjort afhængig af dit postnummer.
Et skævt helhedsindtryk
Ekspertgruppens forslag til
reduktion
af de
kortuddannedes
muligheder står i skarp kontrast til Regeringens reformforslag om
mere
efteruddannelse for danskere med
mellemlange
uddannelser.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 10: Anmodning om foretræde fra AMU Nordjylland m.fl. om anbefalingerne fra ekspertgruppen for fremtidens beskæftigelsesindsats
2924523_0005.png
Uddannelsesinstitutionernes perspektiv
Langsigtede konsekvenser af kortsigtede besparelser
Udsættelsen af de lediges ret til uddannelse til seks måneder vil skade AMU-
udbuddet.
Færre kursister = Færre uddannelser
Når færre ledige kommer på uddannelse, så fører efterspørgselsfaldet til fjernelsen
af kurserne. Dette begrænser alles adgang.
…og det virker
Ifølge beskæftigelsesministeriets egne data
viser 6 ud af 10 undersøgelser, at
uddannelsesindsatser øger den lediges
tilknytning til arbejdsmarkedet
uanset
køn, alder eller etnicitet. Kilde:
Beskæftigelsesministeriet & Metrica (2020)
Analysen viser, at
brugen af voksen- og
efteruddannelse over for ledige virker.
Dagpengemodtagere har mest gavn af
AMU-kurser, mens
kontanthjælpsmodtagere har mest gavn
af at deltage i almene voksen- og
efteruddannelseskurser. Kilde:
VIVE,
Børne- og Undervisningsministeriet og
Pension Danmark (2022)
Næsten umuligt at genskabe et beredskab
Når uddannelsesberedskabet først forsvinder, vil det blive ekstremt
omkostningsfuldt at genopbygge.
Fjernelse af samarbejdsfora
Uden samarbejdsfora bliver det vanskeligere for uddannelsesinstitutionerne at
levere målrettede tilbud til de regionale arbejdsmarkeder.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 10: Anmodning om foretræde fra AMU Nordjylland m.fl. om anbefalingerne fra ekspertgruppen for fremtidens beskæftigelsesindsats
2924523_0006.png
Opsamling
Ekspertgruppen skærer for dybt
Ekspertgruppen skærer i de nødvendige redskaber, der hjælper ledige tilbage i
arbejde. Det vil samtidig ramme virksomheder hårdt.
En dyr besparelse
Udsættelse af uddannelsesmuligheden vil på kort sigt spare kommunerne penge,
men vil fastlåse kortuddannede i ledighed.
Uddannelsespolitisk dissonans
Anbefalingerne om at spare på de kortuddannedes uddannelse ”harmonerer” ikke
ret godt med Regeringens øvrige målsætninger.
Lignende advarsler…
Behovet for kvalificeret arbejdskraft ignoreres
Rekrutteringskriser forværres, når kompetenceudviklingen nedprioriteres.
En risikabel spare-strategi
At spare på uddannelse under højkonjunktur vil skabe langsigtede problemer.
Forberedelse til Fremtiden?
Brug de gode tider til at
styrke
arbejdsstyrkens kompetencer før konjunkturerne
vender og jobfesten slutter.
”… der er en risiko for, at forslagene til
besparelser
vil gå ud over ordninger,
såsom uddannelsesaktivering,
der er
effektive og har et samfundsøkonomisk
overskud. Det er derfor
sandsynligt, at
beskæftigelsen vil blive reduceret, hvis
ekspertgruppens anbefalinger følges,
Det Økonomiske Råd, DØR (Vismandsrapport
oktober 2024)
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 10: Anmodning om foretræde fra AMU Nordjylland m.fl. om anbefalingerne fra ekspertgruppen for fremtidens beskæftigelsesindsats
2924523_0007.png
Bag denne deputation
3FA Aarhus
3F Aalborg
Dansk Metal Østjylland
3F København
FH Herning og Ikast-Brande
3F Djursland
3FA Søhøjlandet
3F Horsens og Omegn
Faglig Fælles A-kasse
UCplus
Dansk Metal Østjylland
Dansk Metal Nordjylland
TL Region Midtjylland
FH Region Midtjylland
Malerforbundet Nordjylland
3F Midtjylland
Daghøjskolen i Randers
VIKINGBUS Danmark A/S
AMU Nordjylland
Keolis
AARHUS TECH
Dansk PersonTransport
Aarhus og Horsens Taxa
UCH, Uddannelsescenter Holstebro
3F København
FH Region Østjylland
DEKRA
Moove Group - HB-Care og Dantaxi
Teknisk Landsforbund
Viggo HQ
FH Region Nordjylland
GoCollective (tidl. Arriva)
Umove A/S