Folketingets Ældreudvalg
Holbergsgade 6
1057 København K
Telefon 33 92 93 00
www.aeldremin.dk
Sagsnr.
2024 - 7791
Doknr.
931113
Dato
20-11-2024
Folketingets Ældreudvalg har d. 23. oktober 2024 stillet følgende
spørgsmål nr. 9 (alm. del) til ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Marlene Harpsøe
(DD).
Spørgsmål nr. 9:
"Vil ministeren redegøre for, hvad der ligger til grund for den store
forskel i priser på tøjvask, som ældre borgere møder i forskellige
kommuner landet over? Der henvises til artiklen ”Kritik: Vaskepriser
på plejehjem er uigennemsigtige” bragt i Kristeligt Dagblad den 23.
oktober 2024".
Svar:
Efter § 1 i bekendtgørelse om betaling for generelle tilbud og for
tilbud om personlig og praktisk hjælp m.v. efter §§ 79, 83 og 84 i lov
om social service fastsætter kommunalbestyrelsen beslutning om
betaling for hjælp eller støtte som f.eks. tøjvask.
Ved fastsættelsen af betalingen kan kommunalbestyrelsen højst
medregne kommunens gennemsnitlige, langsigtede omkostninger,
der kan henføres til produktion og levering af tilbuddet. Det vil sige
kommunalbestyrelsens samlede direkte og indirekte omkostninger til
tilbuddet, herunder omkostningerne ved køb af tilbud hos private og
regionale leverandører.
Direkte omkostninger er omkostninger, der direkte kan henføres til
det pågældende tilbud, som for eksempel råvarer, køb af materialer
og tjenesteydelser m.v. Indirekte omkostninger udgør eksempelvis
andel af fællesomkostninger til lokaler, administration m.v. samt
afskrivning og forrentning af kapitalapparatet.
Derimod må det tidsforbrug, som medarbejdere i den kommunale
forvaltning anvender til opgaver relateret til tilbuddene, ikke
medregnes i kommunernes omkostninger. Det er her vigtigt at
skelne mellem omkostningerne knyttet hhv. til leverandørens
opgaver og til den kommunale myndigheds opgaver i forbindelse
med produktionen og leveringen af tilbuddet til modtagerne.
Omkostningerne knyttet til den kommunale myndighed skal holdes
helt ude af omkostningsberegningerne.
1