Ældreudvalget 2024-25
ÆLU Alm.del
Offentligt
2980625_0001.png
Folketingets Ældreudvalg
Holbergsgade 6
1057 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.aeldremin.dk
Sagsnr.
2025 - 206
Doknr.
945936
Dato
20-02-2025
Folketingets Ældreudvalg har d. 24. januar 2025 stillet følgende
spørgsmål nr. 36 (alm. del) til ældreministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Marlene Harpsøe (DD).
Spørgsmål nr. 36:
”Vil ministeren kommentere artiklen ”Ældredirektør kritiserer "ureali-
stisk" tidsramme for
ældreloven” bragt i NB Ældre den 23. januar
2025
herunder særligt ældredirektørens kritik om, at kommunerne
skal være klar til at implementere helhedspleje, faste teams og de
øvrige elementer af loven af 1. juli 2025, samtidigt med, at Fælles
Sprog 3 (en fælleskommunal metode og standard for dokumentation
af den kommunale opgaveløsning på sundheds- og ældreområdet)
bliver en central del af implementeringen med dertilhørende opdate-
ringer af IT-systemer
osv.?”
Svar:
Med ældrereformen har vi i regeringen sammen med aftalepartierne
sat gang i et stort og ambitiøst paradigmeskift på ældreområdet. Vi
frisætter ældreområdet og ændrer tilgangen til området, så vi styrer
på kvalitet og bærende værdier om selvbestemmelse for den ældre,
tillid til medarbejdere og ledelse og tæt samspil med pårørende, lo-
kale fællesskaber og civilsamfund.
Jeg er derfor meget bevidst om, at ældrereformen kræver, at kom-
munerne gennemfører en målrettet omstilling af ældreplejen, og at
de skal have et vedvarende fokus på implementeringen af reformens
bærende værdier.
Der er elementer i ældrereformen, der vil tage tid at udvikle og opti-
mere. Det drejer sig fx om at ændre kultur, indarbejde nye tværfag-
lige tankegange og skabe et stærkt og tæt samspil med civilsamfun-
det. Bl.a. som følge deraf har vi i ældrereformen både afsat midler til
et kvalitetsløft af ældreplejen, udbredelse af faste teams og konkret
implementeringsunderstøttelse.
Jeg følger implementeringen af ældrereformen tæt. Det sker bl.a. i
regi af et bredt partnerskab Sammen om ældreplejen, hvor jeg sam-
men med de centrale interessenter og aktører på ældreområdet og
ældreordførerne fra aftalepartierne belyser og drøfter udfordringer i
implementeringen og medvirker til konkrete løsninger. Ligesom vi i
1
ÆLU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om kommentar til artiklen Ældredirektør kritiserer "urealistisk" tidsramme for ældreloven bragt i NB Ældre den 23/1-2025
2980625_0002.png
ældrereformen har nedsat en række andre partnerskaber, der har
konkrete opgaver i forbindelse med implementeringen af reformen.
Ældreministeriet er derudover i tæt og løbende dialog med både KL
og erhvervsorganisationerne for at følge omstillingen og implemente-
ringen af ældrereformen samt afklare konkrete spørgsmål som kom-
munerne og de private leverandører har.
Jeg har derfor en forventning om, at kommunerne og de private le-
verandører arbejder målrettet med at leve op til den nye lovgivning
på området. Heldigvis er en række kommuner og private leverandø-
rer allerede godt i gang. Mange kommuner har eksempelvis gode er-
faringer med faste teams, der viser, at faste teams betyder større
arbejdsglæde og lavere sygefravær.
Med venlig hilsen
Mette Kierkgaard
Ældreminister
2