Ældreudvalget 2024-25
ÆLU Alm.del
Offentligt
2976379_0001.png
Folketingets Ældreudvalg
Holbergsgade 6
1057 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.aeldremin.dk
Sagsnr.
2025 - 146
Doknr.
945083
Dato
07-02-2025
Folketingets Ældreudvalg har d. 15. januar 2025 stillet følgende
spørgsmål nr. 30 (alm. del) til ældreministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Marlene Harpsøe (DD).
Spørgsmål nr. 30:
Vil ministeren kommentere artiklen ”Ekspert om ældreplejens frem-
tid: Kommuner kan blive
nødt til at skære opgaver fra”, bragt på se-
nirmonitor.dk den 15. januar 2025
herunder særligt redegøre for,
om ministeren deler økonomiprofessorens synspunkt om, at kommu-
ner kommer til at overveje, om det er et kommunalt ansvar at til-
byde praktisk hjælp?
Svar:
Det ligger mig meget på sinde, at alle ældre i Danmark generelt op-
lever at få den hjælp de har behov for. Sådan er det i dag, og sådan
skal det være i fremtiden.
Netop derfor har regeringen sammen med den øvrige aftalekreds bag
ældrereformen sikret, at rammerne for ældreplejen ændres, således
at ressourcerne fremadrettet kan blive brugt bedre, så kommunerne
i højere grad bliver i stand til at opfylde den enkelte borgers individu-
elle behov for hjælp.
Alle ældre, såfremt de er blevet visiteret dertil, har ret til at modtage
hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet af de-
res kommune. Det er et gældende lovkrav under både de nuværende
bestemmelser i serviceloven og under den nye ældrelov, som træder
i kraft den 1. juli 2025. Det er altså ikke op til kommunerne selv at
vurdere, om det er et kommunalt ansvar at tilbyde praktisk hjælp el-
ler ej.
Som Kurt Houlberg påpeger i den omtalte artikel, så må det forven-
tes, at kommunernes samlede udgifter til ældreområdet over de
kommende år fortsat vil stige som følge af den demografiske udvik-
ling. Netop derfor har regeringen
bl.a. i forbindelse med aftalen om
kommunernes økonomi for 2025
kompenseret kommunerne for
den demografiske udvikling. Ydermere er der som led i ældrerefor-
men afsat ressourcer til, at kommunerne kan sikre et varigt kvali-
tetsløft af ældreplejen.
1
ÆLU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om kommentar til artiklen Ekspert om ældreplejens fremtid: Kommuner kan blive nødt til at skære opgaver fra, bragt på senirmonitor.dk den 15/1-2025
2976379_0002.png
Vi kommer ikke i mål med at sikre velfærd af høj kvalitet alene ved
at løfte den kommunale serviceramme år for år. Derfor er det også
så vigtigt, at vi med ældrereformen har taget hul på en ny og bedre
måde at håndtere sådanne udfordringer på som samfund, hvor ambi-
tionen er, at vi skal have mere kvalitet ud af de ressourcer, vi afsæt-
ter til den borgernære velfærd. Her kan blandt andet nævnes indfø-
relsen af helhedspleje, hvor vi fjerner standardiserede enkeltydelser
og erstatter dem med sammenhængende pleje- og omsorgsforløb,
hvori borgerne får mere selvbestemmelse over den leverede pleje.
Ved at frisætte ældreområdet, og blandt andet reducere tidsforbru-
get på dokumentation, krav og kontrol, giver vi medarbejderne i
ældreplejen mere tid til at yde omsorg og pleje af de ældre, der
samtidig vil komme til at opleve en større selvbestemmelse i deres
dagligdag med flere frie valg.
Med venlig hilsen
Mette Kierkgaard
Ældreminister
2