Ældreudvalget 2024-25
ÆLU Alm.del
Offentligt
2982616_0001.png
Folketingets Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 9031
Doknr.
949817
Dato
26-02-2025
Folketingets Ældreudvalg har d. 2. december 2024 stillet følgende spørgsmål
nr. 24 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 24:
”Mener
ministeren, at de lange ventetider i Familieretshusets
værgemålsafdeling kan afhjælpes ved at anerkende en fremtidsfuldmagt som
tilstrækkelig dokumentation for etablering af et værgemål? Der henvises til
artiklen "Sårbare demente må vente på den rette hjælp i månedsvis, fordi
deres sag sidder fast i en flaskehals hos Familieretshusets værgemålsafdeling"
bragt på dr.dk den 1. december 2024.”
Svar:
Det er afgørende for mig, at borgere og deres pårørende oplever, at de bliver
mødt med tryghed og tillid i mødet med Familieretshuset.
Derfor vil jeg også gerne indledningsvist understrege, at jeg er meget
opmærksom på de lange sagsbehandlingstider på værgemålsområdet i
Familieretshuset. For de mange borgere og pårørende, der har behov for
hjælp, er dette en uholdbar situation.
Herudover har jeg til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra
Familieretshuset, som jeg henholder mig til.
Om forholdet mellem værgemål og fremtidsfuldmagt, oplyser Familieretshuset,
at:
”[F]remtidsfuldmagtsordningen
trådte i kraft den 1. september 2017. Forud for
dette eksisterede alene værgemål for personer, der ikke kunne varetage egne
forhold.
En fremtidsfuldmagt er et enkelt privatretligt alternativ til det offentligt fastsatte
værgemål.
(…)
Borger kan oprette en fremtidsfuldmagt, hvis denne er fyldt 18 år, og er i stand
til at handle fornuftsmæssigt. Når borger ikke længere er i stand til at handle
fornuftsmæssigt, er det ikke længere muligt at oprette en fremtidsfuldmagt. Når
en person ikke længere kan varetage sine egne forhold, er udgangspunktet, at
der skal anmodes om en ikraftsættelse af fremtidsfuldmagten, såfremt der
1
ÆLU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm., om lange ventetider i Familieretshusets værgemålsafdeling kan afhjælpes ved at anerkende en fremtidsfuldmagt som tilstrækkelig dokumentation for etablering af et værgemål
2982616_0002.png
oprettet en sådan. Hvis vedkommende ikke har oprettet en fremtidsfuldmagt, vil
der skulle søges om værgemål.”
For så vidt angår spørgsmålet om, hvorvidt de lange ventetider i
værgemålsafdelingen kan afhjælpes ved at anerkende en fremtidsfuldmagt
som tilstrækkelig dokumentation for etablering af et værgemål, vurderer
Familieretshuset, at:
”(…)
de lange sagsbehandlingstider i Familieretshuset ikke kan afhjælpes ved
at anerkende en fremtidsfuldmagt som tilstrækkelig dokumentation for
etablering af et værgemål.
Begrundelsen er, at de personer, der har oprettet en fremtidsfuldmagt, som
omfatter både personlige og økonomiske forhold, stort set aldrig vil have behov
for at ansøge om værgemål, medmindre fremtidsfuldmagten afvises, ikke kan
sættes i kraft eller senere bortfalder f.eks. som følge af
fremtidsfuldmagtshavers død. Når der søges om værgemål, er borgeren
næsten altid så dårlig, at det ikke længere er muligt at oprette en
fremtidsfuldmagt. For de sager, hvor borger ikke endnu er så dårlig, henviser
Familieretshuset borgeren/ansøgeren til at oprette en fremtidsfuldmagt i stedet
for.
(…) Slutteligt bemærker Familieretshuset til begge spørgsmål, at yderligere
anvendelse og udbredelse af fremtidsfuldmagter i samfundet, forventes at
medføre færre sager om etablering af værgemål. Antallet af værgemålssager
har været generelt stigende de seneste år på trods af vedtagelsen af lov om
fremtidsfuldmagter. Familieretshuset vurderer derfor, at procentdelen af den
danske befolkning, som har en fremtidsfuldmagt, bør være væsentligt højere
end den er på nuværende tidspunkt, for at give en væsentlig effekt på antallet
af sager om etablering af værgemål.”
Afslutningsvist skal det bemærkes, at jeg mener, det er afgørende, at vi får
kigget både på overordnede rammer og regler på området, hvis vi skal løse
udfordringerne. Der pågår på nuværende tidspunkt et arbejde med ændring af
værgemålslovgivningen, som hører under Justitsministeriets ressort.
Justitsministeriet har netop sendt et forslag til ændring af værgemålsloven i
offentlig høring, der har til formål at lette Familieretshusets administration og
bidrage til at afhjælpe de stigende sagsbehandlingstider på området.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
2