Ældreudvalget 2024-25
ÆLU Alm.del Bilag 30
Offentligt
Til
Folketingets Ældreudvalg.
Historik
Med baggrund i sag fremsendt til ældresagens jurist Dorthe Bjerremand Erichsen der har haft
sagen ved ankestyrelsen vedr. lovligheden af 2 boligløsninger, for ægtepar på plejehjem.
Ankestyrelsen har skrevet generelt til kommunerne at de har forsyningspligt og løsningen med 2
boliger derfor ikke er gangbar.
Sagen ved Ældresagen indeholdt også spørgsmål vedr. prisen for kost på plejehjem, der mange
steder fastsættes til det lovgivningsfastsatte loft på 4113 kr./måned/person. (per 1-1-2025 hævet
til 4230 kr./person/måned Dette spørgsmål er pt. ikke løst hvorfor nedenstående fremsendes til
besvarelse i
folketingets ældreudvalg.
Baggrund
I Helle Thorning Smidt regeringen kom Villy Søvndal (SF) undervejs med mistanken om at landets
plejehjem, via kostbudgettet, foretog skjult finansiering af plejehjemsdriften. Dette tog han op
med nogle forslag som han ikke kom igennem med. Derimod kom han igennem med at få indført
et loft for betaling af kost, om ikke andet så få sat prop i uhæmmet kostbetaling. Ved simpel
søgning på nettet kan konstateres at mange plejehjem i mange kommuner udokumenteret
fastsætter betaling for kost til loftets maksimale beløb 4113 Kr./måned/person. Det fastsatte loft
fik altså den stik modsatte effekt end det der var tanken. Man kan sige ”Det er da godt der ikke
også er sat loft på varme, el etc.”
Danmarks statistik har tal på hvor meget der gennemsnitligt må afsættes til kost for forskellige
grupper af familier. Heraf fremgår at en familie på 2 over 60 år må beregne godt 4000 kr./måned
altså ca. 2000 kr./person/måned.
I tillæg vides at plejehjemsbeboere ikke udfører hårdt fysisk arbejde, ofte har fysiske skavanker og
derfor ikke spiser mængder som en 17årig jord og betonarbejder. Det er ligeledes reglen ved
mange plejehjem at der betales det fulde beløb uagtet om man er til stede eller ej (besøg andre
steder, indlæggelser etc.)
Der er altså ingen dekortmuligheder- formentligt fordi omkostninger til kost ikke dokumenteres og
priserne derfor heller ikke kendes.
Sagen
Det fastsatte loft på 4113 Kr./person/måned synes fuldstændig overdrevet og ude af proportioner
for plejehjemsbeboere. Nøgleordene i sagen er
Skjult, udokumenteret, manglende dekort.
Sagen handler IKKE om madens kvalitet eller kvantitet, men udelukkende om de anførte
nøgleord.
Det er flere gange fastslået af ankestyrelsen mv. at kommunerne ikke må drive virksomhed med
fortjeneste. Dette ved vi jo så ikke om de gør, da der ikke ligger nogle troværdige regnskaber over
kostomkostninger ved hver enkelt plejehjemsenhed drevet af kommuner. Vi har spurgt ind til dette
ved kommunerne.
ÆLU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Henvendelse af 11/3-25 fra Ib og Jette Andersen, Frederikshavn, om fastsættelse af prisen for kost på plejehjem
De ældre vil selvfølgelig gerne betale for maden men vil, helt naturligt, vel også gerne vide hvad de
får for pengene. Ingen i dette land vil vel betale for en vare man ikke får.
Plejehjem er typisk delt i grupper af ca. 20 personer der har deres eget køkken og en person til
madlavning. Det bør derfor være relativt enkelt at oprette kostregnskab for en sådan lille gruppe
og på basis af dette fastsætte en gennemsnitlig pris/måltid/person
det behøver man ikke være
økonom for at udføre.
Vi vil derfor gerne have svar og gerne have verificeret og fastsat fra højeste myndighed regler for
følgende.
-
Dokumentationspligt for kostomkostninger.
o
Er der lovmæssigt fastsat regnskabspligt som dokumentation for kostpriserne?
o
Hvis
hvorfor gøres dette så ikke i kommunerne? Vi har spurgt - uden svar.
o
Hvis ikke, hvorfor er dette ikke lovfastsat?
Fastsættelse af gennemsnitspriser for måltider, på basis af troværdig dokumentation. Det
kunne være en gennemsnitspris/dag, fordelt på 3 måltider. Årligt regnskabs saldo/365. eller
er der mangler i forvaltningslovgivningen her
Hvorfor er der ikke fastsættelse af fradrag for ikke modtagne måltider grundet evt. fravær.
Det kunne jo være fordi man ikke kender tallet/ikke har regnskaber.
Vil Ældreudvalget aktivt arbejde for entydig lovgivning på dette område omkring betaling
for kost, således at vilkårene bliver ensartede og gennemskuelige
-
-
-
Sagen udspringer som sådan af mine forældre på 91 og 92år der har er gift på 68 ende år og
tilbudte plejeboligløsninger (2 boligløsninger) samt betaling for kost. Dette er løst boligmæssigt,
men ikke prisen for kosten, men sagen handler for os meget mere om vilkårene generelt på
landsplan for plejehjemsbeboere.
Mane plejehjemsbeboere er pt. meget autoritetstro, ligesom de ofte ikke har resurser til at sige
fra. Derfor antages det at der ”narres” penge fra plejehjemsbeboere til skjult finansiering af den
øvrige drift af plejehjemmene.
Det er vores bud, baseret på faglig viden og Danmarks statistiks tal, at omkostninger til mad for en
gruppe på ca. 20 personer over 80 år råvare og tilberedningsmæssigt vil ligge på mellem 2500 og
3000 Kr./Person/måned for morgen middag og aften måltider, hvis vi skal sætte det højt.
Lad os antage vi taler om 1200 kr./måned /beboer der betales ”for meget” og dette tal ganges op
på landsplan så er det et anseeligt beløb der tages fra disse menneskers i forvejen beskedne
indtægt.
Det offentlige bør kaldes til orden og kalde tingene ved rette navn, samt lade være med at foretage
ting fordækt. Lad nu være med at behandle de gamle, og vælgerne for den sags skyld, som
værende mentalt retarderede analfabeter
det er vi ikke. Heller ikke i forhold til de svar vi
forventer/forlanger på de i denne skrivelse stillede spørgsmål.
Efter at have anvendt en del tid på denne sag kan vi konstatere at ankestyrelsen ofte indskærper
kommuner af følge loven og præciserer regelsættene for dit og dat, men hvad konsekvensen er, for
lovbryderne, fremgår aldrig. Det er vist bare fy fy skamme og så kører verden videre.
ÆLU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Henvendelse af 11/3-25 fra Ib og Jette Andersen, Frederikshavn, om fastsættelse af prisen for kost på plejehjem
For alle andre lovbrydere er der en konsekvens/sanktion når lovbrud erkendes og der dømmes
dette gælder åbenbar ikke den offentlige administration.
Dette vil vi også gerne have svar på sammen med svar på pind 1-4.
Med
troværdigt
regnskab mener vi naturligvis at, en svinemørbrad for eksempel, ikke kan koste
2500 Kr. eller at en køkkenassistent hår en årsløn på 2 millioner kroner.
Vi har behov for entydige og troværdige svar på de stillede spørgsmål. Hvis der ikke kommer
entydige og troværdige svar eller der ikke tilkendegives initiativ til ændringer som svar på denne
skrivelse, vil besvarelse indgå i en evt. af os initieret kommende sag ved ankestyrelsen og
folketingets ombudsmand.
Har I behov for yderligere oplysninger kan vi kontaktes på tlf. 26184129 - 21923073 eller afsender
mailadresse.
Mvh
Ib og Jette Andersen
Rønnestvej 12
9900 Frederikshavn