Ældreudvalget 2024-25
ÆLU Alm.del Bilag 25
Offentligt
2972424_0001.png
Udsatte ældre i hjemløshed
Oplæg ved Ældreudvalgets høring om udsatte ældre
Lars Benjaminsen, 29. januar 2025
ÆLU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 25: Power point-præsentationer fra udvalgets åbne høring den 29/1-2025 om "Udsatte ældre"
2972424_0002.png
Antal ældre (60 år og derover) i hjemløshed
600
500
Antal personer
400
300
200
100
0
2009
2011
2013
2015
2017
2019
2022
2024
Kilde: De nationale kortlægninger af hjemløshed, 2009-2024
ÆLU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 25: Power point-præsentationer fra udvalgets åbne høring den 29/1-2025 om "Udsatte ældre"
2972424_0003.png
To grupper af ældre i hjemløshed
1) Ældre med langvarig udsathed/hjemløshed og høj kompleksitet
1)
Psykiske lidelser, misbrugsproblemer, fysiske helbredsproblemer
2)
En del udvikler plejebehov tidligt (fx allerede fra 50-års-alderen) – men også andre
væsentlige problemkonstellationer – fx dobbeltdiagnoseproblematik – herunder også uden
samtidige plejebehov)
2) Ældre som debuterer sent i hjemløshed – livskriser (fx skilsmisse, ægtefælles død),
depression/psykisk sårbarhed, eskalerende misbrug, udsættelse af boligen
=> Variation i støttebehov (botilbud/boligløsninger, social støtte, pleje etc.)
Kilde: VIVE: Udsatte ældre borgere i hjemløshed (2021)
ÆLU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 25: Power point-præsentationer fra udvalgets åbne høring den 29/1-2025 om "Udsatte ældre"
2972424_0004.png
Variation i indsatsbehov
Gruppen af ældre med langvarig udsathed, høj kompleksitet i problematikker og fortsat
aktivt misbrug har typisk brug for specialiserede botilbud eller andre højt specialiserede
støttetilbud
Disse borgere kan ikke kan være på almindelige plejehjem pga. fortsat aktivt misbrug og stor
aldersforskel
Alternative plejehjem – special/socialplejehjem – små enheder med intensiv normering om
mulighed for fortsat aktivt misbrug
Gruppen af ældre, der kommer ud i hjemløshed i sen alder, har ikke nødvendigvis brug for et
specialiseret botilbud – en del har brug for hjælp til at skaffe en ny bolig – med social støtte
– fx SEL
§
85A – altså en ‘Housing First-indsats’ (bolig og specialiseret social støtte)
Udfordring at der kun i begrænset grad er specialiserede, tværfaglige teams (ACT-teams) på
udsatteområdet – de er velegnede til borgere med forholdsvis høj kompleksitet i udsatheden
Udfordring at få samtænkt
§
85 (bostøtte) og
§
83 (hjemmepleje/hjemmehjælp)
Kilde: VIVE: Udsatte ældre borgere i hjemløshed (2021)
ÆLU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 25: Power point-præsentationer fra udvalgets åbne høring den 29/1-2025 om "Udsatte ældre"
2972424_0005.png
Muligheder og udfordringer i kommunerne
Nogle kommuner har specialiserede botilbud:
SEL
§
108 – Længerevarende botilbud – alternative plejehjem
Botilbudslignende bolig efter ABL
§
105 med
§
85 (bostøtte) og
§
83 (hjemmepleje/sygepleje)
Nogle kommuner har tilbud men mangler kapacitet i eksisterende tilbud (samt evt.
udfordringer med fysiske rammer)
Nogle kommuner har ikke sådanne tilbud
Udfordringer med finansiering/etablering af egne pladser
Udfordringer med ‘køb’ af eksterne pladser – enten økonomisk tilbageholdenhed – eller at
pladser med den rette profil ikke findes eller ligger langt væk
=> Ældre med komplekse problematikker og plejebehov venter i nogle tilfælde længe på
herbergerne på at der bliver en plads på et specialiseret tilbud
Kilde: VIVE: Udsatte ældre borgere i hjemløshed (2021)
ÆLU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 25: Power point-præsentationer fra udvalgets åbne høring den 29/1-2025 om "Udsatte ældre"
2972424_0006.png
Opsummerende
Ældre med langvarig udsathed/høj kompleksitet/plejebehov mv. har typisk
brug for specialiserede botilbud – alternative plejehjem/socialplejehjem o.l. –
her findes der gode eksempler på sådanne tilbud – men der mangler lokalt
tilbud/kapacitet
Ældre i hjemløshed med knap så høj kompleksitet kan have brug for en
almindelig bolig med specialiseret social støtte (Housing First) – udfordringer
med ventetid på boliger – og behov for at udbrede de specialiserede
støttemetoder under den nye
§
85A i serviceloven
Behov for at udbrede tværfaglige specialiserede teams til borgere i udsathed
– så også udsatte ældre kan være længst muligt i eget hjem – herunder også
tænke hjemmehjælp og hjemmepleje ind i løsningerne