Finansudvalget 2024-25
Aktstk. 155
Offentligt
2974628_0001.png
Transportministeriets Logo
Transportministeren
Finansudvalget
Folketinget
5. februar 2025
2025-619
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Finansudvalget har i brev af 30. januar stillet mig følgende spørgs-
mål til aktstykke 155, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Trine Pertou Mach (EL).
Spørgsmål nr. 6:
Vil ministeren redegøre for de skønnede gennemsnitlige enheds-
omkostninger ved sagsbehandlingen og baggrunden herfor? Mini-
steren bedes ligeledes sammenholde disse enhedsomkostninger
med øvrig sagsbehandling af lignende karakter, idet ministeren be-
des opgøre, hvor meget af en eventuel større enhedsomkostning,
som kan henføres til henholdsvis a) det ”markant højere detalje-
ringsniveau end almindelige taksationssager
vedr. ekspropriation”,
b) de ”mange elementer, som giver sagerne en høj kompleksitet”
og c) de ”principielle spørgsmål i forbindelse med sagsbehandlin-
gen”, jf. aktstykkets formuleringer herom.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, som har svaret
følgende:
”Trafikstyrelsen
har opgjort de estimerede enhedsomkostninger pr.
type af sag jf. nedenstående tabel.
Tabel 1.
1. instans
Nedlukningssager
Nedlukningssager: avlere uden
mink i 2020
Følgeerhverv
Udlejning/Bur og stald
Kilde: Trafikstyrelsen
Note: Beløbene er afrundet til nærmeste 10.000 kr.
2. instans
530.000 kr.
300.000 kr.
480.000 kr.
240.000 kr.
680.000 kr.
410.000 kr.
690.000 kr.
340.000 kr.
Aktstk. 155 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om de skønnede gennemsnitlige enhedsomkostninger ved sagsbehandlingen og baggrunden herfor mv.
2974628_0002.png
Side 2/3
De estimerede enhedsomkostninger består af løn i sekretariatet,
overhead, omkostninger til formand og kommissioner, sagkyndig
bistand og øvrige udgifter. Skønnene for ressourcebehovet til
minksekretariaterne er forsat behæftet med usikkerhed, da der
endnu ikke foreligger endelig klarhed om faktorer såsom timefor-
brug pr. sag, sagskompleksiteten, antallet af sager og resultatet af
afgørelserne fra 2. instans.
Endvidere bemærkes det, at bekendtgørelsen som fastsætter reg-
lerne for sagsbehandlingen undervejs, har været ændret, hvilket
har bidraget til yderligere kompleksitet i sagsbehandlingen. Derud-
over opdateres instrukserne for sagsbehandlingerne løbende.
Sammenligning med Taksationssekretariatet
På Transportministeriets område, er det område, der minder mest
om den sagsbehandling, der foregår i Minksekretariatet, den sags-
behandling, der foregår i taksaktionssekretariatet. Taksationsse-
kretariatet varetager opgaver i relation til ekspropriation primært
vedrørende fast ejendom. I få tilfælde kan taksationssager også for-
holde sig til tabt potentiel fortjeneste ved ekspropriationen.
I beregningerne af det samlede ressourceforbrug er der primært ta-
get udgangspunkt i Trafikstyrelsens forventninger til timeforbruget
i de forskellige typer af sager i Minksekretariatet, og en timepris
beregnet på baggrund af forventninger til løn og effektive timer for
et årsværk. Trafikstyrelsen kan derfor ikke meningsfuldt opgøre
enhedsomkostninger fordelt på de adspurgte punkter og forhold
idet, at sagsforløbene ikke længere minder om hinanden og at en-
hedsomkostningerne heraf ikke bygger på de samme forudsætnin-
ger og sagsfaser.
Trafikstyrelsen har nedenfor forsøgt at beskrive, hvordan sagerne
vedr. mink adskiller sig væsentligt fra taksationssager ud fra de ad-
spurgte punkter og forhold.
a) Højere detaljeringsniveau end almindelige taksationssager
For en sag vedr. mink forventes indhentning af yderligere oplys-
ninger til behandling af sagen at udgøre ca. 165 timer af den sam-
lede sagsbehandlingstid, hvilket er mere end den samlede sagsbe-
handlingstid på en gennemsnitlig taksationssag, som er belyst ved
modtagelsen.
Bekendtgørelsen om fuldstændig erstatning til minkavlerne (ned-
lukningsbekendtgørelsen) indeholder et markant højere detalje-
Aktstk. 155 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om de skønnede gennemsnitlige enhedsomkostninger ved sagsbehandlingen og baggrunden herfor mv.
2974628_0003.png
Side 3/3
ringsniveau end almindelige taksationssager, der hovedsageligt be-
står af vurdering af værdien af fast ejendom. Sager vedr. mink om-
fatter primært opgørelse af tabt indtjening i en årrække, samt en
række yderligere forhold end fast ejendom.
Endvidere gælder det for behandlingen af taksationssager, at der
ofte kan skeles til en veletableret praksis på området. For sager
vedr. minkvirksomheder og følgeerhverv er denne praksis ikke op-
bygget endnu, men vil blive skabt løbende i takt med afgørelserne
af de principielle klagerunder i 2. instans.
b) Mange elementer, som giver sagerne en høj kompleksitet
Ved udmåling af erstatning til avlerne og følgeerhverv skal mange
elementer belyses. Dette gælder f.eks. branchespecifikke typer af
materiel for avlere, produktværdier og potentielle immaterielle ret-
tigheder mv. For en række af sagerne kræver erstatningsudmålin-
gen en yderligere gennemgang og analyse af enkeltelementer i en
årrække af virksomhedernes regnskaber samt fremadrettede bud-
getter og udviklingsidéer. Det kræves, at det for hvert enkelt ele-
ment er afdækket, om der er tilstrækkelig dokumentation herfor,
og om det er omfattet af bekendtgørelsen.
Sagerne vedr. avlere uden mink & følgeerhverv er komplekse på
anden vis, da der er mindre specifikke rammer for sagsbehandlin-
gen, og man derfor i forbindelse med sagsbehandlingen skal fast-
lægge proces, arbejdsmetode og praksis.
c) Principielle spørgsmål i forbindelse med sagsbehandlingen
Der er løbende opstået principielle spørgsmål, som kræver afkla-
ring før yderligere afgørelser kan foretages. De principielle spørgs-
mål berører f.eks., hvordan minkspecifikke anlægsaktiver ifm.
sammenbyggede bygninger håndteres i erstatningsudmålingen,
hvorvidt der skal ske korrektion for antal hvalpe og avlstæver i
2020, som følge af bl.a. dårligt foder og yverbetændelse bør tilpas-
ses i erstatningsudmålingen, samt hvorvidt unormale driftsom-
kostninger i 2019 regnskaberne skal korrigeres i forbindelse med
fastlægning af omkostningsniveau.”
Med venlig hilsen
Thomas Danielsen