Finansudvalget 2024-25
Aktstk. 39 § 14 Bilag 1
Offentligt
2929535_0001.png
Økonomistyrelsen · Landgreven 4 · 1013 København K
Udlændingestyrelsen
Att.: Direktør for Udlændingestyrelsen Niels Henrik Larsen
4. juli 2024
/
J.nr. 2024 - 185
It-rådets opfølgning på projektet Øget brug af biometri af
fastlæggelse af udlændinges identitet
Kære Niels Henrik Larsen
Statens It-råd har gennemført et opfølgningsmøde med Udlændingestyrelsens pro-
jekt
Øget brug af biometri til fastlæggelse af udlændinges identitet.
Projektet blev igangsat i
2019, men har været sat i bero fra september 2021 til januar 2023. Projektet forsin-
kes nu med 10 måneder fra en forventet idriftsættelse den 1. maj 2024 til idriftsæt-
telse af den sidste del af løsningen den 31.marts 2025. I tillæg til de udfordringer
som er opstået ved at sætte et it-projekt i bero, fx den nødvendige reetablering af
ressourcer hos både projekt og leverandør, har projektet været udfordret af en tek-
nisk kompleksitet i it-løsningen, som var større end forventet, ligesom der har været
afhængigheder til beslutninger i Udenrigsministeriet og til arkitekturen i det over-
ordnede
Schengen it-program i UIM.
Statens It-råd er informeret om, at projektet kan
holde forsinkelsen inden for den eksisterende projektøkonomi.
Projektet vurderes fortsat at have
normal risiko.
Projektet anbefales ikke et eks-
ternt review.
Formålet med projektet er, at myndigheder på tværs af udlændingeområdet kan
fastlægge og kontrollere identiteten på udlændinge. Ved lov nr. 703 af 8. juni 2017
om ændring af udlændingeloven (Øget brug af biometri mv.) blev der fastlagt hjem-
mel til øget opbevaring og brug af biometrisk data (fingeraftryk og ansigtsfoto) om
udlændinge. Projektets overordnede formål er at understøtte myndighedernes op-
gave med fastlæggelse og kontrol af udlændinges identitet. Formålet med den for-
bedrede identitetsfastlæggelse er at forebygge misbrug og snyd med offentlige ydel-
ser samt at gennemføre kontrol af udlændinge i Danmark. Konkret skal it-projektet
muliggøre, at der gennem en indkøbt BMS-løsning (Biometric Matching System)
kan sammenlignes indhentede biometriske oplysninger, fingeraftryk eller billede
med allerede eksisterende oplysninger, som opbevares i Udlændinge- og integrati-
onsministeriets CARL2-system. Denne sammenligningsmulighed skal dertil inte-
greres til flere fagsystemer hos Udlændingestyrelsen.
Økonomistyrelsen · Landgreven 4 · 1013 København K · 3392 8000 · www.oes.dk
Aktstk. 39 - 2024-25 - Bilag 1: It-rådets opfølgning på it-projektet Øget brug af biometri til fastlæggelse af udlændinges identitet i UIM
Side 2 af 3
På baggrund af opfølgningsmødet har It-rådet nye anbefalinger til projektet, som
Udlændingestyrelsen kan vedlægge it-aktstykket som It-rådets aktuelle vurdering af
projektets status og fremdrift, jf. Budgetvejledningen pkt. 2.2.18.1.2.
1. It-rådet anbefaler, at
Øget brug af biometri til fastlæggelse af udlændin-
ges identitet
undersøger muligheder for at udveksle erfaringer med
Rigspolitiet om samarbejdet med BMS-leverandøren.
It-rådet observerer, at Udlændingestyrelsens dialog med den valgte leverandør af
BMS-løsningen kræver yderligere afklaringer. Dette kan give en risiko for forsinkel-
ser af fx projektets driftsprøve. Rigspolitiet gør også brug af samme leverandør, og
derfor anbefaler It-rådet, at Udlændingestyrelsen udveksler erfaringer med Rigspo-
litiet om, hvordan de har struktureret deres samarbejde. Det er især fordelagtigt, da
de to myndigheder kan have samme problematikker ang. leverandøren. Rigspolitiet
har derudover også erfaringer med understøttelsen af tilsvarende biometriløsninger.
2. It-rådet anbefaler, at
Øget brug af biometri til fastlæggelse af udlændin-
ges identitet
undersøger muligheden for, at deres udviklingsmiljø kan
fungere som alternativt produktionsmiljø i en begrænset overgangsperi-
ode.
Projektet oplyste på opfølgningsmødet, at der er en risiko for yderligere forsinkelse,
hvis driftsplatformen, som udarbejdes i regi af det overordnede Schengen it-pro-
gram i UIM, ikke bliver klar til tiden. It-rådet anbefaler derfor, at projektet under-
søger muligheden for, at deres eksisterende miljø kan fungere som alternativ drifts-
platform i en begrænset overgangsperiode.
3. It-rådet anbefaler, at
Øget brug af biometri til fastlæggelse af udlændin-
ges identitet
undersøger muligheden for at idriftsætte den eksisterende
CARL2-løsning med kendte fejl, for derefter at udbedre fejlene løbende.
Projektet oplyser, at der er identificerede fejl i forhold til CARL2-systemets integra-
tion til nogle af Udlændingestyrelsens fagsystemer. Disse fejl nødvendiggør wor-
karounds hos Udlændingestyrelsen. Den nødvendige indsats for at rette fejlene er
endnu uafklaret og driver derved en risiko for yderligere forsinkelse af projektet. It-
rådet anbefaler, at projektet undersøger muligheden for at idriftsætte den eksiste-
rende CARL2-løsning med kendte fejl, for derefter at udbedre fejlene løbende.
It-rådet ser frem til at følge projektets videre forløb. Ovenstående anbefalinger vil
indgå ved næstkommende halvårlige statusrapportering til Statens It-råd, og It-rådet
forventer, at Udlændingestyrelsen forholder sig til, hvordan projektet har arbejdet
videre med de behandlede emner.
Ved spørgsmål kan I kontakte undertegnede eller Rebecca Søegaard,
[email protected] eller mobil 2046 5734. Dette brev er også sendt til Afdelingschef i
Udlændinge- og Integrationsministeriet Jakob Spangsberg Lundsager.
Aktstk. 39 - 2024-25 - Bilag 1: It-rådets opfølgning på it-projektet Øget brug af biometri til fastlæggelse af udlændinges identitet i UIM
2929535_0003.png
Side 3 af 3
Med venlig hilsen
Betina Hagerup
Formand for It-rådet