Finansudvalget 2024-25
Aktstk. 28 § 9 Bilag 2
Offentligt
2925164_0001.png
Notat
13. december 2021
J.nr. 21-1107635
Programkontor for
ejendomsdata
OB
Svar på Statens It-råds anbefalingsbrev til Ejendoms-
dataprogrammet
Ejendomsdataprogrammet takker indledningsvist for risikovurderingen ved Statens It-råd
den 2. november og kvitterer hermed for Statens It-råds anbefalingsbrev af 11. november.
Rådet noterer sig i sit brev en række forhold og i alt fire konkrete anbefalinger, som er
adresseret i dette svar.
Statens It-råd noterer sig, at der ikke foreligger et roadmap for udfasning af det eksisterende
vurderingssystem VUR og det kommunale system ESR. Udviklings- og Forenklingsstyrel-
sen har sammen med Vurderingsstyrelsen i december igangsat en analyse med leverandøren
af både VUR og ESR (KMD). Analysen skal munde ud i et løsningsdesign med dertilhø-
rende tidsplan for, hvordan VUR kan frigøres fra ESR. Sideløbende hermed fortsætter sy-
stemejer for VUR med at raffinere det roadmap for udfasning af VUR, som Ejendomsda-
taprogrammet har udarbejdet og efter styregruppebeslutning overdraget til systemejer for
VUR. Endvidere har Vurderingsstyrelsen og Udviklings- og Forenklingsstyrelsen primo
december 2021 indledt drøftelser med KL om kommunernes behov for it-understøttelse
efter 2023 med henblik på at tilvejebringe grundlaget for, at både staten og kommunerne
er frigjort fra ESR efter 2023.
Desuden noterer Statens It-råd sig, at forretningen ikke nødvendigvis behøver at være for
bordenden af styregruppen for et teknisk og forudsætningsskabende projekt som Ejen-
domsdataprogrammet. Der er imidlertid tale om, at Boligprogrammet, Mellemperioden og
Ejendomsdataprogrammet i efteråret 2021 er samlet i den samme styregruppe, hvor Vur-
deringsstyrelsen som samlet forretningsejer og samlet øverste ansvarlige for ejendomsom-
rådet i Skatteforvaltningen har formandskabet. Udviklings- og Forenklingsstyrelsen har
næstformandsskabet og Skattestyrelsen er det tredje ordinære medlem. Endvidere deltager
KMD og DXC uden stemmeret. Ved at binde de tre programmer sammen er der allerede
realiseret synergier, og risici minimeres, da tværgående koordinering og prioritering bliver
naturlig, når programmerne omfattes af samme styregruppe. Derfor fortsætter Ejendoms-
dataprogrammet med at være omfattet af samme styregruppe som Boligprogrammet, hvor-
for Vurderingsstyrelsen fortsætter som formand for styregruppen for Ejendomsdatapro-
grammet.
Derudover noterer Statens It-råd sig, at der er potentielle risici forbundet med at afgrænse
sig fra datavask. Det bemærkes, at dataansvaret for fællesoffentlige grunddata ligger hos
grunddataregistrene dvs. Geodatastyrelsen fsva. ejendomsdata, Erhvervsstyrelsen fsva.
CVR-data osv. Grunddataprogrammets formål er at sikre højere datakvalitet ved, at data
opdateres hos den autoritative grunddatamyndighed. Ejendomsdataprogrammet vil efter
implementering følge datakvaliteten tæt og indberette potentielle datafejl via
Aktstk. 28 - 2024-25 - Bilag 2: Tidligere fortrolige bilag til tidligere fortroligt aktstykke I
grunddatamyndighedernes eksisterende fælles governance mhp. evt. beslutninger om data-
vask hos relevante datamyndighed.
Endelig noterer Statens It-råd sig, at en tids- og leveranceplan hurtigst muligt bør udarbej-
des for at sikre Ejendomsdataprogrammets kritiske vej. Dette arbejde er igangsat og for-
ventes afsluttet inden årets udgang for at sikre et godt udgangspunkt for programmets gen-
nemførelse forud for faseskiftet.
I det følgende redegøres for, hvordan Ejendomsdataprogrammet adresserer de i alt fire
anbefalinger.
Anbefaling nr. 1
It-rådet anbefaler, at Ejendomsdataprogrammet opprioriterer arbejdet med at mitigere risici samt overvejer
muligheden for en tværgående risikomanager i samarbejde med Boligprogrammet.
Ejendomsdataprogrammet har umiddelbart efter risikovurderingen drøftet alle risici, der er
identificeret for gennemførelsesfasen. I denne forbindelse har Ejendomsdata-programmet
revurderet alle mitigerende tiltag for at tydeliggøre, hvad der aktuelt gøres for at nedbringe
risikobilledet. Disse tiltag er således nu afspejlet i Ejendomsdataprogrammets seneste pro-
jektdokumentation. I de kommende måneder forud for overgang til gennemførelsesfasen
vil Ejendomsdataprogrammet udarbejde beredskabsplaner for de højest scorende risici ef-
ter mitigerende handlinger, dvs. for risici med en værdi over 10. Eksempelvis vil der blive
udarbejdet beredskabsplaner, der konkret anviser, hvor Skatteforvaltningen kan fejlsøge og
rette fejl enten maskinelt eller manuelt, hvis risikoen for datainkonsistens skulle indtræffe.
Ejendomsdataprogrammet fortsætter også ugentlig risikostyring.
Forslaget om et yderligere udviklingsteam dedikeret til at udvikle nøglekonverteringskom-
ponenten er drøftet og ud fra en afvejning af udviklingsopgavens væsentlige koordinati-
onsbehov og det nuværende styringssetup er det vurderet hensigtsmæssigt at øge udvik-
lings- og testressourcerne i det eksisterende udviklingsteam. Herved sikres, at der kan ud-
vikles parallelt på flere leverancer og samtidigt sikre teknisk sammenhæng mellem Ejen-
domsdataplatformens fundament og de forretningsskabende leverancer.
Ejendomsdataprogrammet har adopteret Boligprogrammets tilgang til risikomanagement i
et format tilpasset Ejendomsdataprogrammet, idet programmerne er forskellige fsva. kom-
pleksitet og programsetup, herunder forskelligheder ift. leverandørinvolvering. Der pågår
tæt dialog og løbende planmæssig koordination på ledelses- og sagsbehandlerniveau hver
14. dag med fokus på.tværgående risici og afhængigheder på tværs af Ejendomsdatapro-
grammet og Boligprogrammet.
Anbefaling nr. 2
It-rådet anbefaler, at Ejendomsdataprogrammet tydeliggør opgaven med at sikre historiske data i forvalt-
ningen i programgrundlaget.
Ejendomsdataprogrammet har i sin projektdokumentation uddybet sit igangværende ar-
bejde med at specificere, hvilke historiske data Ejendomsdataprogrammet skal bruge for at
kunne udvikle Ejendomsdataplatformen, der skal imødekomme forretningsbehovene i
Vurderingsstyrelsen og Skattestyrelsen. Konkret drejer det sig om data fra ESR, der ikke
allerede er tilgængelige på Datafordeleren, og som ikke vil kunne hentes fra ESR efter 1.
Side 2 af 3
Aktstk. 28 - 2024-25 - Bilag 2: Tidligere fortrolige bilag til tidligere fortroligt aktstykke I
januar 2024, hvor ESR forudsættes at være lukket. Dataområderne er ejendomsdata og
ejerdata, som er nødvendige for at kunne etablere nøglekonvertering og nøglegenerering i
Ejendomsdataplatformen. Detailspecificeringen af dataområderne forventes afsluttet ul-
timo januar 2022, dvs. at det afklares hvilke specifikke data fra disse to områder, der er
behov for. Lagring, adgang og ajourføring af disse data specificeres sideløbende frem mod
gennemførelsesfasen.
Desuden er dialogen med relevante kontraktansvarlige igangsat med henblik på at få vur-
deret, hvordan Ejendomsdataprogrammet kan tilvejebringe disse historiske data på de for
Skatteforvaltningen mest gunstige vilkår.
Anbefaling nr. 3
It-rådet anbefaler, at Ejendomsdataprogrammet definerer klare nonfunktionelle krav for ejendomsdataplat-
formen.
Ejendomsdataprogrammet har efter risikovurderingen defineret nonfunktionelle krav for
Ejendomsdataplatformen, som nu fremgår af projektgrundlagets kapitel om Ejendomsda-
taprogrammets tekniske løsning og sidenhen er godkendt af styregruppen. Forventninger
til datavolumen og anvendelsesmønstre, krav til tilgængelighed og svartider, logning og sik-
kerhed i henhold til Skatteministeriets koncernpolitikker og forventninger til brugergræn-
seflader er beskrevet.
Anbefaling nr. 4
It-rådet anbefaler, at Ejendomsdataprogrammet afklarer behovet for organisatorisk implementering i Vur-
deringsstyrelsen og Udviklings- og Forenklingsstyrelsen.
Ejendomsdataprogrammet har i sit projektgrundlag uddybet, hvilke konkrete aktiviteter der
skal igangsættes for at sikre den organisatoriske implementering i Vurderingsstyrelsen, Skat-
testyrelsen samt Udviklings- og Forenklingsstyrelsen. Det drejer sig om bistand til proces-
ejere i forbindelse med årlig ajourføring af vejledninger til indberettere og borgere på
skat.dk,
ajourføring af eksisterende baggrundsartikler og vejledninger i
Vidensbasen
til sags-
behandlere i Skatteforvaltningen. Desuden designer Ejendomsdataprogrammet arbejds-
gange for den blivende forvaltning, der skal leve videre i Udviklings- og Forenklingsstyrel-
sen efter Ejendomsdataprogrammets levetid. Det drejer sig om at håndtere processen for
Skatteforvaltningens input til vedligeholdelse af grunddata og indberetning af fejl til grund-
dataregistre og Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering i forhold til Den Fællesof-
fentlige Datafordeler. Selvom denne række af leverancer er af mindre karakter i sammen-
ligning med andre it-projekter, vil leverancerne indgå i tids- og aktivitetsplanen for Ejen-
domsdataprogrammets gennemførelsesfase.
Side 3 af 3