Finansudvalget 2024-25
Aktstk. 28 § 9 Bilag 2
Offentligt
2925163_0001.png
Vurderingsstyrelsen
Att.: Claus F. Houmann
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
Att.: Simon Bremerskov Jensen
11. november 2021
It-rådets anbefalingsbrev til it-projektet Ejendomsdataprogrammet
(EDP)
Kære Claus F. Houmann og Simon Bremerskov Jensen
Statens It-råd takker for dialogmødet afholdt den 2. november 2021 i forbindelse
med risikovurdering af Ejendomsdataprogrammet (EDP) ved Udviklings- og For-
enklingsstyrelsen (UFST) og Vurderingsstyrelsen (VURDST).
It-rådet har siden november 2020 afholdt yderligere to møder med Ejendomsdata-
programmet, hvor det særligt var scope samt forståelsen af behovet for programmet
i en allerede presset forvaltning, der blev drøftet.
Ejendomsdataprogrammet er i sin nuværende form et it-projekt, men benævnes
fortsat som et program
1
. Programmet er primært forudsætningsskabende for, at Bo-
ligprogrammet, der skal implementere Boligforliget fra 2017, kan lykkes. Dette skyl-
des, at Boligprogrammet integrerer til legacysystemerne Forskud og Slut, der ope-
rerer med en anden ejendomsidentifikation end grunddata. Derfor vil det være nød-
vendigt at foretage en konvertering fra grunddatastrukturen i BF17 og ICE til lega-
cysystemerne, og det skal Ejendomsdataplatformen og nøglekonverteringskompo-
nenten blandt andet muliggøre. Hertil vil Skatteforvaltningen med Ejendomsdata-
programmet være uafhængige af data fra kommunernes Ejendomsstamregister
(ESR), der er et ældre register, som staten betaler kommunerne i omegnen af 100
mio. kr. om året for at videreføre. Foruden at resultere i en stor økonomisk gevinst,
hvis ESR definitivt lukkes ned, vil Ejendomsdataprogrammet levere en platform i
Skatteforvaltningen, som vil sikre en mere ensrettet og autoritativ kilde for ejen-
domsdata i Skatteforvaltningen, hvilket vil reducere risici forbundet med at skulle
modernisere legacysystemerne.
Ejendomsdataprogrammet har i forbindelse med analysefasen disponeret over ca.
50 mio. kr. Dette er et stort beløb for en analysefase, men det skyldes, at program-
met i tidligere iterationer har haft et markant større scope, og at anvendelse af
grunddata mere bredt i Skatteforvaltningen blev overvejet undervejs. Programmet
1
For at undgå forvirring vil projektet derfor omtales ”programmet” i dette brev.
Digitaliseringsstyrelsen · Landgreven 4 · Postboks 2193 · 1017 København K · 3392 5200 · www.digst.dk
Aktstk. 28 - 2024-25 - Bilag 2: Tidligere fortrolige bilag til tidligere fortroligt aktstykke I
2925163_0002.png
Side 2 af 5
er nu blevet afgrænset til primært at vedrøre leveringen af funktionalitet til at un-
derstøtte Boligprogrammet, hvilket It-rådet isoleret set ser positivt på.
Ejendomsdataprogrammet vurderes at have
høj risiko.
Vurderingen af program-
mets risikoprofil er særlig, idet den altovervejende årsag til risikoprofilen findes i
Boligprogrammets afhængighed af, at Ejendomsdataprogrammet på kort tid kan
levere en løsning, der passer ind i de stramme tidsplaner på ejendomsområdet i
Skatteforvaltningen. Programmet skal dog også sikre en omlægning af data til 13
systemer, hvilket i sig selv indebærer en risiko. Programmet anbefales ikke et eks-
ternt review.
Ejendomsdataprogrammet indgår i en række sammenhængende initiativer på ejen-
domsområdet i Skatteforvaltningen, der tilsammen skal realisere, at Skatteforvalt-
ningen i fremtiden bliver i stand til at foretage nye og mere retvisende ejendoms-
vurderinger samt beregne og opkræve den samlede boligbeskatning på baggrund
heraf. Delelementerne omfatter foruden Ejendomsdataprogrammet, der skal sikre
de datamæssige sammenhænge på ejendomsområdet, ICE (etableringen af de nye
ejendomsvurderinger), Boligprogrammet (udstilling af boligbeskatning ifm. for-
skuds- og årsopgørelsen), Tilbagebetalingsordningen (håndtering af tilbagebetaling
af for meget tidligere opkrævet ejendomsværdiskat) og DUKE (digital understøt-
telse af klagesagsbehandlingen). Som følge af udskydelsen af de nye ejendomsskat-
teregler er initiativet Mellemperioden desuden opstået, som skal håndtere boligbe-
skatning i perioden til 2024, mens boligforliget implementeres. En stor del af alle
udviklingsaktiviteterne pågår parallelt og har store indbyrdes afhængigheder, hvilket
indebærer en meget stor kompleksitet og dermed en høj risiko.
Det blev drøftet på dialogmødet, hvor ansvaret og muligheden for at sikre, at ESR
udfases, er placeret. Med Ejendomsdataprogrammet i drift forsvinder en væsentlig
del af afhængigheden af data fra ESR, men det er It-rådets forståelse, at systemet
VUR tilsvarende har en afhængighed til ESR, hvorfor det også blev drøftet, hvem
der har ansvaret for at sikre, at VUR lukkes ned. It-rådet påpeger væsentligheden af
at have klare roadmaps for, hvornår ESR og VUR kan udfases, da systemerne ellers
risikerer at leve videre med dertilhørende omkostninger og komplikationer som
følge. Det bør dog nævnes, at ovenstående forhold ikke nødvendigvis skal løses i
regi af Ejendomsdataprogrammet, men at det er væsentlige afklaringer, Skattefor-
valtningen har til opgave at tilvejebringe.
It-rådet noterer, at programmet i forbindelse med afslutningen af analysefasen vil
sætte Vurderingsstyrelsen for bordenden af styregruppen. It-rådet bifalder generelt,
at det er forretningen, som har det afgørende mandat, men påpeger samtidig, at et
teknisk og forudsætningsskabende program godt kunne være undtagelsen til denne
praksis.
It-rådet påpegede på mødet den potentielle risiko forbundet med at afgrænse sig fra
datavask. It-rådet har i lignende projekter set, at hvis data ikke har en tilstrækkelig
Aktstk. 28 - 2024-25 - Bilag 2: Tidligere fortrolige bilag til tidligere fortroligt aktstykke I
2925163_0003.png
Side 3 af 5
kvalitet, kan det have store konsekvenser for projektets succes. Programmet bør
derfor sikre, at afgrænsningen beror på en egentlig afdækning og eventuel analyse.
It-rådet noterer, at programmet vil udarbejde en tids- og leveranceplan, som inde-
holder kritisk vej ift. afhængighederne til Boligprogrammet samt eKapital-syste-
merne. It-rådet bemærker i den forbindelse, at dette arbejde er kritisk på nuværende
tidspunkt i programmets forløb. It-rådet bemærker yderligere, at Skatteforvaltnin-
gen bør udarbejde et roadmap for den samlede implementering af grunddata i for-
valtningen.
It-rådet har følgende anbefalinger til Ejendomsdataprogrammet:
1. It-rådet anbefaler, at Ejendomsdataprogrammet opprioriterer arbej-
det med at mitigere risici samt overvejer muligheden for en tværgå-
ende risikomanager i samarbejde med Boligprogrammet.
Ejendomsdataprogrammet har udarbejdet en risikolog, som adresserer pro-
grammets væsentligste risici, hvoraf nogle har store konsekvenser og høj
sandsynlighed for at indtræffe. Dette understreger behovet for konkrete be-
redskabsplaner. På mødet blev det fx drøftet, hvorvidt der er et eventuelt
behov for et yderligere udviklingsteam, som er dedikeret til at udvikle nøg-
lekonverteringskomponenten, som Boligprogrammet er afhængig af at få
etableret.
It-rådet anerkender, at programmet arbejder aktivt med risikostyring med
ugentlige møder og en dedikeret risikomanager. It-rådet observerer dog sam-
tidig, at flere risici mangler specifikke mitigerende tiltag, og at det er uklart,
hvordan de beskrevne tiltag nedbringer risikobilledet væsentligt. Hertil kom-
mer, at programmets tidsplan ikke har nogen buffer på kritisk vej.
Derfor anbefaler It-rådet, at Ejendomsdataprogrammet opprioriterer arbej-
det med at opstille konkrete beredskabsplaner som mitigerende handlinger.
Det kan øge programmets muligheder for at mitigere risici i god tid, inden
de indtræffer. Endvidere anbefaler It-rådet, at Ejendomsdataprogrammet
sammen med Boligprogrammet overvejer muligheden for en tværgående ri-
sikomanager, idet afhængighederne mellem de to programmer er så betyde-
lige. Det er It-rådets vurdering, at det vil være værdifuldt med en dedikeret
ressource til at sikre overblik og risikostyring på tværs.
2. It-rådet anbefaler, at Ejendomsdataprogrammet tydeliggør opgaven
med at sikre historiske data i forvaltningen i programgrundlaget.
Ejendomsdataprogrammet beskrev på mødet, at man med etableringen af
Ejendomsdataplatformen skal kunne gå tilbage i tid og få adgang til data,
som lå til grund for en konkret skatteberegning eller vurdering på et givet
Aktstk. 28 - 2024-25 - Bilag 2: Tidligere fortrolige bilag til tidligere fortroligt aktstykke I
2925163_0004.png
Side 4 af 5
tidspunkt. It-rådet bemærker, at dette potentielt kan bære en del kompleksi-
tet, idet der fx skal tages stilling til, hvordan de historiske data lagres og tilgås,
konverteres og løbende opdateres, samt konsekvenserne af den løbende
nøglekonvertering. Hertil skal der også tages stilling til, hvor længe data skal
gemmes, og om alle data skal gemmes eller kun et udsnit. Det skal også be-
sluttes, om der skal indføres hændelseshistorik.
It-rådet anbefaler derfor, at Ejendomsdataprogrammet tydeligere udbygger
opgaven med at sikre historiske data i Ejendomsdataplatformen.
3. It-rådet anbefaler, at Ejendomsdataprogrammet definerer klare non-
funktionelle krav for ejendomsdataplatformen.
Ejendomsdataprogrammet påtænker at anvende ICE Delivery Manager som
en del af kernefunktionaliteten i Ejendomsdataplatformen til modtagelse af
data fra Datafordeleren. ICE Delivery manager er en komponent, som er
købt og videreudviklet i Ejendomsvurderingsprogrammet ICE, og som kan
hente dataleverancer fra eksterne kilder (fx Datafordeleren) og indlæse data
i egen database med inddatakontroller. På dialogmødet beskrev programmet,
hvordan det med brugen af ICE Delivery Manager også genbruger de non-
funktionelle krav, som allerede er defineret i komponenten. Non-funktio-
nelle krav er ikke beskrevet i nærmere detaljer i programgrundlaget.
Idet programmet har til formål at etablere en platform, der bliver helt central
for datakommunikationen på ejendomsområdet i Skatteforvaltningen, anbe-
faler It-rådet, at programmet definerer klare nonfunktionelle krav til Ejen-
domsdataplatformen.
4. It-rådet anbefaler, at Ejendomsdataprogrammet afklarer behovet for
organisatorisk implementering i Vurderingsstyrelsen og Udviklings-
og Forenklingsstyrelsen.
Ejendomsdataprogrammet er et forudsætningsprogram, hvilket vil sige, at
der ved overdragelsen fra program til drift ikke er tale om en overdragelse
fra organisationens it til forretning, men derimod fra it til it. Derfor forventer
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen, at idriftsættelsen af programmets leve-
rancer ikke vil eller skal være synlige i forretningens drift. I forlængelse heraf
er der ikke afsat midler i regi af programmet til at varetage den organisatori-
ske implementering.
It-rådet er enige i vurderingen af, at der er tale om et forudsætningsskabende
program, men bemærker dog også, at der ikke lader til at være sket en grundig
afdækning af opgaven med ibrugtagning af Ejendomsdataplatformen blandt
proces- og systemejere. Dermed er der en risiko for, at eventuelle opgaver
vedrørende implementeringen af Ejendomsdataplatformen er blevet overset
og dermed ikke indgår i hverken programplan eller business case. Foruden
Aktstk. 28 - 2024-25 - Bilag 2: Tidligere fortrolige bilag til tidligere fortroligt aktstykke I
2925163_0005.png
Side 5 af 5
af udgøre en risiko for fordyrelse og forsinkelse af programmet kan det også
have en negativ indvirkning på ibrugtagningen af Ejendomsdataplatformen.
It-rådet anbefaler derfor, at programmet yderligere afklarer behovet for for-
andringsledelse som følge af de ændringer, som Ejendomsdataplatformen,
den historiske database og nye datakilder og -nøgler medfører.
Senest den 13. december 2021 skal Vurderingsstyrelsen og Udviklings- og Forenk-
lingsstyrelsen indsende et notat til Ministeriernes kontor for it-styring om, hvordan
programmet vil inddrage It-rådets anbefalinger i det videre arbejde, og hvilke even-
tuelle tilpasninger, det betyder for programmet.
Inden programmets faseskift til gennemførelsesfasen skal Ejendomsdataprogram-
met indsende et opdateret business case grundlag og den underliggende business
case model samt notat fra programmets styregruppeformand om ændringer i Ejen-
domsdataprogrammet siden risikovurderingen. Business case grundlaget og busi-
ness casen vil danne baseline for Ejendomsdataprogrammet og være udgangspunkt
for programmets statusrapportering til It-rådet. Ejendomsdataprogrammet afslut-
tes formelt ved statusrapportering til It-rådet og ved fremsendelse af et opdateret
programgrundlag, som indeholder programevaluering. Efter programafslutning
skal Vurderingsstyrelsen og Udviklings- og Forenklingsstyrelsen rapportere yderli-
gere to gange i forhold til fremdrift i realisering af programmets gevinster.
Ved spørgsmål til indholdet i dette brev kan I kontakte undertegnede eller Jeppe
Drivsholm Eriksen,
[email protected]
eller telefon 4178 2343. Dette brev er også
sendt til styrelsesdirektør Niels Gotfredsen i Udviklings- og Forenklingsstyrelsen,
styrelsesdirektør Poul Taankvist i Vurderingsstyrelsen samt til afdelingschef Jens
Daugaard i Skatteministeriets departement.
Med venlig hilsen
Birgit W. Nørgaard
Næstformand for Statens It-råd