Finansudvalget 2024-25
Aktstk. 28 § 9 Bilag 2
Offentligt
2925162_0001.png
Samråd
Aktstykke om implementering af grunddata på ejendomsområdet
25. februar 2022
Aktstk. 28 - 2024-25 - Bilag 2: Tidligere fortrolige bilag til tidligere fortroligt aktstykke I
2925162_0002.png
Politiske aftaler
Ejendomsområdet i Skatteforvaltningen er berørt af en række politiske beslutninger. Disse skal implementeres uden at forvaltningens
drift kompromitteres.
2012
2017
2017
2019
Fællesoffentlige
grunddata
Grunddata distribueret via Den
Fællesoffentlige Datafordeler
skal udgøre den fremtidige
datainfrastruktur i Danmark på
tværs af myndigheder og privat
sektor. Herved udgør grund-
data et fælles forvaltnings-
grundlag.
Grunddata har ledt til ændring i
datastrukturer for ejendoms-
data.
Ejendoms-
vurderingslov
Skatteforvaltningen skal levere
nye ejendomsvurderinger samt
opbygge et nyt ejendomsvur-
deringssystem, som kan give
præcise, ensartede og
gennemskuelige vurderinger.
Bolig-
skatteforliget
Opkrævning af kommunale
ejendomsskatter skal overgå
fra kommunerne til staten i
2024. Dette betyder udfasning
af Det Fælleskommunale
ejendomsstamregister (ESR)
Desuden indføres nye
ejendomsskatteregler, som
forudsætter forretnings-
og it-
udvikling i Skatteforvaltningen.
Håndtering
af teknisk gæld
Skatteforvaltningen skal
foretage en udskiftning og
modernisering af en række
aldrende, vitale systemer,
hvoraf flere er over 50 år
gamle, har komplekse
knopskydninger og ikke kan
udbudssættes.
Siden 2012 har grunddataprogrammet i Digitaliseringsstyrelsen etableret Den fællesoffentlige Datafordeler, samt opdateret gru
nddataregistrer.
Grunddataprogrammet færdiggjorde gennemførelsesfasen i 2019. Skatteministeriet har på baggrund af de nye registre og den nye
datainfrastruktur
opstartet implementeringen af grunddata på ejendomsområdet.
2
Aktstk. 28 - 2024-25 - Bilag 2: Tidligere fortrolige bilag til tidligere fortroligt aktstykke I
2925162_0003.png
Hvorfor gennemføres projektet?
Med aktstykket får Skatteministeriet hjemmel til at igangsætte projektets gennemførelsesfase. Projektet tjener flere formål.
Skatteforvaltningen skal anvende
og udstille grunddata
Skatteforvaltningen skal kunne udveksle
grunddata om ejendomme for at indgå i
det samlede, komplekse
ejendomsdatalandskab, og benytte data fra
registre, der ejes og ajourføres af andre
myndigheder. Dette skal gennemføres
uden at forsinke andre igangværende
programmer.
Omverdenen har omlagt til
grunddata
Omverdenen, herunder øvrige
myndigheder på ejendomsområdet,
finanssektoren og ejendomsbranchen
har omlagt sig til grunddata og ny
ejendomsdatastruktur og fastholdes i
parallel datadrift, så længe
Skatteforvaltningen ikke anvender
grunddatastrukturer.
Udfasning af legacy-systemer
Ejendomsdataprogrammet medvirker
til, at Skatteforvaltningen kan udfase
brugen af data fra legacy-systemet
Det Fælleskommunale
Ejendomsstamregisteret (ESR) fra
1966.
3
Aktstk. 28 - 2024-25 - Bilag 2: Tidligere fortrolige bilag til tidligere fortroligt aktstykke I
2925162_0004.png
Aktstykkets indhold
Fleksibel implementering af grunddata
Baggrund for implementeringsløsningen
Projektet arbejdede oprindeligt efter en større omlægning af
Skatteforvaltningens it-systemer, hvor der ville ske en fuld
omlægning til grunddata af alle it-systemer.
I analysefasen blev projektets omfang reduceret markant, så
hovedfokus er på en minimumsløsning uden grundlæggende
ændringer i legacy-systemer, og på understøttelse af
implemen-
teringen af boligskatteforliget. Dette sikrer, at risici og projektets
træk på it-udviklingskapaciteten
i Skatteforvaltningen reduceres.
Den valgte løsning giver mulighed for at gennemføre ændringer
og modernisering i Skatteforvaltningens systemportefølje som
en del af den løbende vedligeholdelse.
Genbrug af eksisterende løsninger og komponenter som
fundament for en fælles Ejendomsdataplatform.
Teknisk løsning
Den valgte implementeringsløsning består af to elementer:
1.
Etablering af ejendomsdataplatformen
Konverterer data mellem Skatteministeriets datastrukturer og nye
grunddatastrukturer
Leverer konverteret data til systemporteføljen
Frigøre implementering af boligskatteforliget datamæssigt fra
ESR
1.
Tilpasning af Skatteforvaltningens eksisterende systemportefølje.
Tilpasning så eksisterende systemer kan interagere med
ejendomsdataplatformen.
Tilpasning så eksisterende systemer kan håndtere grunddata.
Tilpasning så eksisterende systemer kan modtage grunddata fra
tredjepartsindberettere, fx sommerhusudlejningsbranchen.
Tilpasning så eksisterende systemer kan levere data til eksterne
aktører.
4
Aktstk. 28 - 2024-25 - Bilag 2: Tidligere fortrolige bilag til tidligere fortroligt aktstykke I
2925162_0005.png
Aktstykkets indhold
It-tilsynet og It-rådet
It-tilsynet
Regeringen iværksatte ved sin tiltræden et eftersyn af
skattevæsnets akutte it-problemer. Det førte til nedsættelsen af et
uafhængigt it-tilsyn.
It-tilsynet
har undersøgt Skatteministeriets løsningsmodel for
implementeringen af grunddata på ejendomsområdet og afgivet
en række anbefalinger.
It-tilsynet bakker op om etableringen af
ejendomsdataplatformen og tilpasninger af den eksisterende it-
systemportefølje.
It-tilsynet
har i sine anbefalinger særligt lagt vægt på gevinster
ved nedlukning af legacy-systemer,
herunder særligt ift.
datamæssig frigørelse fra ESR, synliggørelse og håndtering af
afhængighed til implementering af boligskatteforliget samt fortsat
arbejde med mitigering
af risici og interessenthåndtering.
It-rådet
It-rådet
har risikovurderet det samlede projektgrundlag for
løsningsmodellen og afgivet en række anbefalinger.
It-rådet
ser positivt på implementeringsløsningen, der har
nedskaleret projektets scope
og primært fokuserer på levering af
funktionalitet til at understørre implementeringen af
boligskatteforliget.
It-rådets
anbefalinger gik særligt på opprioritering af arbejdet
med at mitigere risici, afklare behovet og organisatorisk
implementering i Vurderingsstyrelsen og Udviklings- og
Forenklingsstyrelsen og tydeliggøre opgaven med historiske data
i forvaltningen.
5
Aktstk. 28 - 2024-25 - Bilag 2: Tidligere fortrolige bilag til tidligere fortroligt aktstykke I
2925162_0006.png
Aktstykkets indhold
Projektets leverancer
Tabel 1. Projekts leverancer
It-udviklingsarbejdet
forventes påbegyndt februar 2022 og afsluttet
4. kvartal 2023.
Udviklingsarbejdet færdiggøres gennem seks milepæle. Den sidste
milepæl forventes opfyldt i 2. kvartal 2023.
Leverancer
1
Indhold
Tilpasning af datagrundlag for
sommerhusudlejningsbranchen og etablering af
Ejendoms-dataplatformen v1.0
Tilpasning af datagrundlag for udlejningsbranchen samt
for deleøkonomi og etablering af
Ejendomsdataplatformen v1.1
Tilpasning af datagrundlag for implementering af
boligskatteforliget og etablering af
Ejendomsdataplatform v1.2
Omlægning af datagrundlag for Grundejernes
Investeringsfond
Omlægning af datagrundlag for indberetningsløsningen
Rente
Tilpasning af datastruktur for ejendomsoplysninger
Frist
2. kvartal 2022
2
4. kvartal 2022
Frem til idriftsættelse af de sidste leverancer ved årsskiftet 2023-
2024 pågår der end-to-end test, håndtering af fejlrettelser og
justeringer i projektet.
Nedlukningsaktiviteter forventes at starte i slutningen af 2023 og
fortsætte frem til februar 2024.
3
4. kvartal 2022
4
5
6
4. kvartal 2022
2. kvartal 2022
2. kvartal 2023
6
Aktstk. 28 - 2024-25 - Bilag 2: Tidligere fortrolige bilag til tidligere fortroligt aktstykke I
2925162_0007.png
Aktstykkets indhold
Projektets governance og risici
På trods af, at der er lavet et omfattende analysearbejde, er der
fortsat tale om et højrisikoprojekt.
Den høje risikoprofil skyldes primært implementeringen af
boligskatteforligets afhængighed af leverance fra projektet.
Hertil kommer en række projektspecifikke risici, som kan forsinke
og fordyre udviklingen af løsningsmodellen.
Dette gælder bl.a. risiko for manglende leverandørkapacitet og
for, at kritiske ressourcer forsvinder fra projektet.
Skatteforvaltningen har iværksat flere handlinger for at forbedre
governance og mitigere risici:
Mitigerende handlinger
Fra november 2021 er projekterne for implementering af
boligskatteforliget, Mellemperioden og for implementering
af grunddata samlet i en styregruppe, hvilket forbedrer
mulighederne for prioritering af ressourcer og koordinering
på tværs.
Der er udarbejdet detaljeret leveranceplan, som er
koordineret med leverandørerne på toplederniveau.
Der er gennemført
Proof of Concept (PoC)
forretningsregler og teknologi, hvor løsningen forberedes
og testes.
Der afholdes løbende trivselsaktiviteter i projektet og sikres
entydig prioritering i linjeorganisationen og fastsættelse af
bemandingen af projektet i gennemførelsesfasen i god tid.
7
Aktstk. 28 - 2024-25 - Bilag 2: Tidligere fortrolige bilag til tidligere fortroligt aktstykke I
2925162_0008.png
Aktstykkets indhold
Den økonomiske ramme
Tabel 2 viser den samlede økonomiske ramme it-projektet for grunddata på
ejendomsområdet i Skatteforvaltningen.
Tabel 2. Udgiftsbaserede projektudgifter
Mio. kr. (2022-pl)
Projektudgifter, ekskl.
renter
Interne udgifter i
skatteforvaltningen
- Aktiverbare
projektudgifter
- Ikke aktiverbare
projektudgifter
Udgifter til eksterne
leverandører
- Aktiverbare
projektudgifter
- Ikke aktiverbare
projektudgifter
Andre ordinære
omkostninger
(overhead)
Risikopulje
Total
134,4
2020
7,0
2021
29,0
2022
62,1
2023
31,5
2024
4,8
De samlede aktiviteter projektets analyse-
og gennemførelsesfase forventes
at indebære udgifter for i alt 134,4 mio. kr. ekskl. renter (udgiftsbaseret) i
perioden 2020-2024.
Af de samlede projektudgifter på 134,4 mio. kr. ekskl. renter udgør udgifter i
analysefasen 39,6 mio. kr. i 2020-2022
og udgifter i gennemførelsesfasen
94,8 mio. kr. I 2022-2024, hvoraf 15,9 mio. kr. er afsat til en risikopulje.
En andel af projektets aktiviteter er lånefinansierede, og omkostninger til
renter og afskrivninger som følge heraf afholdes frem mod 2030.
Omkostningerne i 2022 finansieres inden for Skatteministeriets eksisterende
økonomiske rammer,
mens finansieringen af omkostninger fra 2023 og frem
skal
ses i sammenhæng med indgåelse af en flerårsaftale for skattevæsenet.
44,9
3,5
41,4
60,2
35,5
24,6
13,4
15,9
4,7
-
4,7
2,3
-
2,3
-
-
12,6
-
12,6
11,3
-
11,3
5,1
-
13,9
1,8
12,1
37,2
30,2
7,0
4,2
6,7
13,3
1,7
11,5
9,4
5,3
4,1
3,9
5,0
0,4
-
0,4
-
-
-
0,2
4,1
8