Finansudvalget 2024-25
Aktstk. 172
Offentligt
2993781_0001.png
Transportministeriets Logo
Transportministeren
Finansudvalget
Folketinget
21. marts 2025
2025-1197
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Finansudvalget har i brev af 28. februar 2025 stillet mig følgende
spørgsmål til aktstykke 172, som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Kofod (DF).
Spørgsmål nr. 1:
Vil ministeren oplyse de forventede merudgifter grundet forsinkel-
sen af Signalprogrammets implementering, opgjort årligt og sam-
let?
Svar:
Til brug for besvarelse af spørgsmålet er der indhentet bidrag fra
Banedanmark. Banedanmark har oplyst følgende, som jeg henhol-
der mig til:
”Signalprogrammets
reviderede udrulningsplan medfører merom-
kostninger af to årsager. Dels introduceres de avancerede funktio-
ner i programmet senere end planlagt, hvilket betyder, at der i en
længere årrække end forudsat vil skulle gennemføres en række ma-
nuelle opgaver i trafikstyringen, hvilket betyder et større ressource-
træk end oprindeligt forudsat.
Herudover er udrulningen i Østdanmark forsinket med tre år, og
rækkefølgen af strækninger er ændret, hvormed Kystbanen, der
isoleret set giver den største effektivisering med op til 23 årsværk,
nu ligger fem år senere end tidligere forudsat. Afledt heraf opstår
der behov for at uddanne flere trafikledere, gennem en længere pe-
riode, i Banedanmarks gamle, analoge signalsystem. Denne uddan-
nelse er længere (9 mdr. i stedet for 6 mdr.), og dermed markant
dyrere end uddannelserne i det nye system.
Eftersom akt. 172 af 27. februar 2025 omhandler merudgifter på
Banedanmarks driftsbevilling på § 28.63.01. Banedanmark, er op-
gørelsen nedenfor afgrænset til de forventede merudgifter grundet
forsinkelsen af Signalprogrammets implementering på denne ho-
vedkonto, dvs. merudgifter relateret til trafikstyring. Derudover er
svaret afgrænset til at vise de forventede merudgifter som følge af
Aktstk. 172 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om de forventede merudgifter grundet forsinkelsen af Signalprogrammets implementering, opgjort årligt og samlet
2993781_0002.png
Side 2/2
den nye udrulningsplan for Signalprogrammet fra 2024, hvor den
forventede fulde udrulning er udskudt fra 2030 til senest 2033.
De opgjorte forventende merudgifter fremgår af tabel 1 nedenfor.
Tabel 1: Merudgifter sfa. den reviderede udrulningsplan for Signal-
programmet i 2024 i 2025-2035 (mio. kr., 2025-pl)
2025
Merudgifter sfa. revi-
deret udrulningsplan
for Signalprogram-
met i 2024
2026
2027
2028
2029
2030
2031
2032
2033
2034
2035
I alt
32
29
32
25
29
50
30
29
-2
11
8
273
Den reviderede udrulningsplan for Signalprogrammet i 2024 vur-
deres at medføre merudgifter for ca. 30 mio. kr. årligt i 2025-2029
stigende til ca. 50 mio. kr. i 2030, hvorefter effekten er aftagende
frem til 2035, hvor den udgør ca. 8 mio. kr.
I de første år er det særligt udgifter til overarbejde og uddannelse
af trafikelever, der driver merudgifterne. I de senere år er det sær-
ligt udgifterne til trafikledere, der er årsag til merudgifterne.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen