Transportministeriets Logo
Transportministeren
Finansudvalget
Folketinget
21. marts 2025
2025-1197
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Finansudvalget har i brev af 28. februar 2025 stillet mig følgende
spørgsmål til aktstykke 172, som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Kofod (DF).
Spørgsmål nr. 1:
Vil ministeren oplyse de forventede merudgifter grundet forsinkel-
sen af Signalprogrammets implementering, opgjort årligt og sam-
let?
Svar:
Til brug for besvarelse af spørgsmålet er der indhentet bidrag fra
Banedanmark. Banedanmark har oplyst følgende, som jeg henhol-
der mig til:
”Signalprogrammets
reviderede udrulningsplan medfører merom-
kostninger af to årsager. Dels introduceres de avancerede funktio-
ner i programmet senere end planlagt, hvilket betyder, at der i en
længere årrække end forudsat vil skulle gennemføres en række ma-
nuelle opgaver i trafikstyringen, hvilket betyder et større ressource-
træk end oprindeligt forudsat.
Herudover er udrulningen i Østdanmark forsinket med tre år, og
rækkefølgen af strækninger er ændret, hvormed Kystbanen, der
isoleret set giver den største effektivisering med op til 23 årsværk,
nu ligger fem år senere end tidligere forudsat. Afledt heraf opstår
der behov for at uddanne flere trafikledere, gennem en længere pe-
riode, i Banedanmarks gamle, analoge signalsystem. Denne uddan-
nelse er længere (9 mdr. i stedet for 6 mdr.), og dermed markant
dyrere end uddannelserne i det nye system.
Eftersom akt. 172 af 27. februar 2025 omhandler merudgifter på
Banedanmarks driftsbevilling på § 28.63.01. Banedanmark, er op-
gørelsen nedenfor afgrænset til de forventede merudgifter grundet
forsinkelsen af Signalprogrammets implementering på denne ho-
vedkonto, dvs. merudgifter relateret til trafikstyring. Derudover er
svaret afgrænset til at vise de forventede merudgifter som følge af