Finansudvalget 2024-25
Aktstk. 16 § 25 Bilag 1
Offentligt
2914066_0001.png
Aktstykke nr.
249
Folketinget 2020-21
Afgjort den 3. juni 2021
249
Finansministeriet.
København, den 19. maj 2021.
a.
Finansministeriet anmoder om Finansudvalgets tilslutning til at videreføre projektet om MitID, som
er afløser for den nuværende NemID-løsning. Anledningen for anmodningen er en 6 måneders
forlængelse af projektet, der nu forventes afsluttet med udgangen af 3. kvartal 2022. Projektforlæn‐
gelsen kan holdes inden for de bevilgede projektudgifter på 428,1 mio. kr. (2021-pl).
Baggrunden for forlængelsen af afslutningen af projektet er, at migreringsperioden fra NemID til
MitID planlægges forlænget. Migreringen forventes som planlagt igangsat 16. august 2021 efter
afsluttet pilotfase og forventes at løbe frem til 30. juni 2022, hvilket er en forlængelse af migreringen
med seks måneder. Forlængelse af migreringsperioden skyldes dels, at Finanstilsynet har meddelt en
fristforlængelse for bankernes anvendelse af den eksisterende NemID-løsning, samt at der i migre‐
ringsperioden bliver behov for fysisk fremmøde for en gruppen af borgere, der ikke kan migrere til
den nye løsning digitalt, hvilket er mere tidskrævende. Digitaliseringsstyrelsen planlægger flere tiltag
for at nedbringe antallet af borgere, der skal registreres ved fysisk fremmøde. Det er dog vitalt for
tilliden til løsningen og den digitale infrastruktur, at der sker en sikker og tryg migrering af brugere
fra NemID til MitID.
Finansudvalget gav senest sin tilslutning til gennemførsel af MitID-projektet ved aktstykke T af 6.
marts 2019 i forbindelse med afsluttet udbud og tildeling. Her var forventningen, at projektet ville
blive afsluttet i 1. kvartal 2022.
1. Projektets formål
Projektet har til formål at tilvejebringe en fortsat sikker løsning til brug for digital identifikation
til erstatning for den eksisterende NemID-løsning. MitID er kritisk infrastruktur og grundlaget for
digital kommunikation i store dele af samfundet. De fællesoffentlige parter ønsker øget ejerskab
til de forretningskritiske dele af løsningen, hvilket sikres med det gennemførte udbud. Med MitID
etableres en fleksibel og modulær løsning, som kan imødekomme fremtidige behov til fortsat høj
sikkerhed, større valgfrihed i forhold til login-faktorer og en god og sammenhængende offentlig
infrastruktur.
Den erhvervsrettede funktionalitet kaldet MitID Erhverv, der skal erstatte virksomhedernes med‐
arbejdersignaturer i NemID til Erhverv bliver tilvejebragt som en del af NemLog-in3-projektet,
b.
AE002892
Aktstk. 16 - 2024-25 - Bilag 1: Bilag 1-4 til orienterende aktstykke om MitID
2914066_0002.png
2
mens MitID-projektet leverer identifikations-midler (erstatning for bl.a. nøglekort, der anvendes til
NemID i dag). Foruden MitID Erhverv, indeholder NemLog-in3 funktionalitet til brug for tildeling
af brugerrettigheder, fuldmagt, single sign-on mellem offentlige løsninger samt en række øvrige
komponenter, som videreføres og videreudvikles.
2. Udgifter ved projektet
De forventede projektudgifter udgjorde ved forelæggelse af aktstykke T af 6. marts 2019 428,1
mio. kr. (2021-pl).
På grund af besparelser i projektet er det nuværende udgiftsskøn 414,8 mio. kr. (2021-pl), hvilket
er 13,3 mio. kr. under den bevilgede ramme på 428,1 mio. kr. Projektforsinkelsen kan derved holdes
inden for den bevilgede ramme.
Tabel 1
Forventede projektudgifter for MitID-projektet
Mio. kr. (2021-pl)
Total 2014-20
Aktiverbare projektudgifter
195,5
63,4
Ikke-aktiverbare projektudgifter
157,6
93,7
Risikopulje
61,8
0,0
Total ekskl. renter
414,8
157,1
Renter
43,4
2,4
Total inkl. renter
458,2
159,5
Afvigelser i totaler skyldes afrunding
2021
102,1
24,5
21,0
147,7
5,5
153,2
2022
30,0
39,3
40,8
110,1
8,0
118,1
2023-30
0,0
0,0
0,0
0,0
27,5
27,5
3. Gevinster ved projektet
Ud over de ovenstående projektomkostninger medfører projektet drifts- og vedligeholdsomkostnin‐
ger for forventet 752,2 mio. kr. i perioden 2014-2031, hvilket svarer til en besparelse på 107,5
mio. kr. i forhold til et minimumsscenarie, hvor driften af NemID-løsningen blev forlænget i tilsva‐
rende periode. Driftsudgifterne kan dog blive øget, hvis de private anvendere udfaser brugen af
den eksisterende NemID-løsning hurtigere, end leverandøren Nets kan nedskalere omkostninger til
drift af løsningen. Det offentlige vil have behov for at anvende NemID-løsningen hele 2022 for
at understøtte brugen af medarbejdersignatur på erhvervsområdet. Når de private anvendere ikke
længere anvender (og dermed medfinansierer) NemID, vil det resultere i meromkostninger til det
offentlige. Projektet har derudover ikke-økonomiske gevinster bestående af lettere login, en teknisk
opdeling af løsningen og dermed bedre mulighed for fremtidige tilpasninger. Gevinsterne ligger
primært hos brugerne af løsningen som tidsbesparelser, øget tilfredshed og fortsat stor udbredelse af
løsningen.
4. Risikoprofil
MitID-projektet indeholder en række risici, herunder udskiftning af medarbejdere, forsinkede
leverancer m.v. Risikoprofilen er blevet opdateret ift. den forsinkede tidsplan for projektet, og
risikopuljen for den resterende projektperiode udgør 61,8 mio. kr. med henblik på høj kapacitet til at
kunne imødegå og håndtere en eventuel realisering af en eller flere af projektets væsentligste risici
frem mod go-live og migrering.
De tre væsentligste risici for projektet er:
1. Risiko for forsinkelse/problemer med velkoordineret ibrugtagning af MitID blandt brokere,
som er bindeled mellem MitID kernen og offentlige og private tjenesteudbydere. Risikoen
Aktstk. 16 - 2024-25 - Bilag 1: Bilag 1-4 til orienterende aktstykke om MitID
2914066_0003.png
3
mitigeres ved tæt opfølgning overfor brokere og tjenesteudbydere, samt koordineret og målrettet
kommunikationsindsats overfor alle interessenter og brugergrupper. Brokere er de aktører, der
tilslutter offentlige og private tjenesteudbydere til MitID, således at de kan tilbyde log-in eller
signering med MitID til borgere og virksomheder. Det offentliges broker er NemLog-in3, men
der eksisterer også private brokere til banker og andre private tjenesteudbydere.
2. Forsinkede udviklingsaktiviteter. Der er risiko for, at leverandørens leverancer kan blive forsin‐
ket pga. forhold hos enten Digitaliseringsstyrelsen eller leverandøren. Imødegås ved tæt risiko‐
styring hos leverandøren samt revideret leverancestrategi.
3. Ukoordineret migrering af borgere. Som nævnt ovenfor er migreringen af borgere en kritisk fase
i projektet og indebærer betydelige risici. Risici mitigeres gennem afprøvning og monitorering af
løsningen i en pilotfase, ved udarbejdelse af en detaljeret migreringsplan for borgernes overgang
til MitID i andet halvår af 2021 og første halvår af 2022. Der iværksættes ligeledes en tæt
monitorering af migreringsforløbet samt kapaciteten hos support, banker og kommuner, som
registrerer borgerne i den nye løsning. NemID vil kunne anvendes i hele migreringsperioden,
således at det sikres, at borgernes mange millioner månedlige autentifikationer i bank, privat og
offentligt regi, herunder på sundhedsområdet, kan forløbe uhindret.
5. Behandling i Statens IT-projektråd
Forsinkelsen har været forelagt Statens It-projektråd, som i sit opfølgningsbrev vurderer, at Digita‐
liseringsstyrelsen overordnet har håndteret projektets indtrufne risici hensigtsmæssigt, og at forlæn‐
gelsen af migreringsperioden er velbegrundet. Projektets samlede risikobillede er også overordnet
forbedret, da projektet nu er langt i sin udviklingsfase. Pga. MitID løsningens samfundskritiske
karakter vurderer it-rådet dog fortsat projektets risikoprofil til
høj risiko.
6. Tidsplan for fremtidige orienteringer
Finansudvalget forventes orienteret om status for MitID på følgende tidspunkter:
– 4. kvartal 2022: Orientering om projektstatus, herunder implementering og overgang til drift
– 4. kvartal 2023: Orientering om projektets drift og effekt
c.
Aktstykket forelægges Finansudvalget med henblik på tilslutning til at videreføre projektet med den
forlængede tidsplan.
Projektet har været forelagt Statens It-projektråd, hvis udtalelse vedlægges som bilag til dette akt‐
stykke.
Under henvisning til ovenstående anmodes om tilslutning til at videreføre projektet om MitID. Pro‐
jektets samlede udgifter er inden for rammerne af tidligere tilslutning, men projektets afslutningsdato
udskydes 6 måneder som følge af forlænget migrering, således at projektet nu forventes afsluttet i 3.
kvartal 2022.
d.
e.
Aktstk. 16 - 2024-25 - Bilag 1: Bilag 1-4 til orienterende aktstykke om MitID
2914066_0004.png
4
Udgifterne til projektet i 2021 og 2022 afholdes af den på finansloven opførte bevilling under §
07.12.02.40.
(Udvikling af infrastrukturprojekter)
på 140,4 mio. kr.
København, den 19. maj 2021
Nicolai Wammen
/ Tanja Franck
Til Finansudvalget.
Tiltrådt af Finansudvalget den 03-06-2021