Finansudvalget 2024-25
Aktstk. 16 § 25 Bilag 1
Offentligt
2914065_0001.png
Aktstykke nr.
26
Folketinget 2019-20
Afgjort den 14. marts 2019
Tidligere fortroligt aktstykke T af den 14. marts 2019. Fortroligheden er ophævet ved ministerens skrivelse
af den 5. november 2019.
26
Finansministeriet.
København, den 4. marts 2019.
a.
Finansministeriet anmoder om Finansudvalgets tilslutning til at gennemføre MitID-projektet, som
afløser for den nuværende NemID-løsning. Anledningen for denne anmodning er et gennemført ud-
bud, som tildeler opgaven til Nets DanID A/S, som Digitaliseringsstyrelsen agter at indgå kontrakt
med. Projektudgifterne forøges som følge af dyrere tilbud på den tekniske løsning, en forlænget an-
skaffelsesfase, forøgede udgifter til partnerskabet med bankerne og en forhøjelse af risikopuljen. De
reviderede projektudgifter udgør nu samlet 417,7 mio. kr. mod tidligere forventet 285,3 mio. kr.
(2019-pl).
Eksistensen af nærværende aktstykke er offentligt, mens indholdet er fortroligt. Fortroligheden vil
blive ophævet, når kontrakten for MitID er endeligt indgået og orienterende ministerbrev vedr. kon-
traktindgåelse er fremsendt til Finansudvalget.
Der er i løbet af 2017 og 2018 gennemført EU-udbud med forhandling af ¬MitID-løsningen. Der er
modtaget tre endelige tilbud. Evalueringen af tilbuddene er sket på grundlag af kriteriet bedste for-
hold mellem pris og kvalitet med underkriterierne pris (vægtet 25 pct.), kvalitet og leveringssikker-
hed (vægtet 75 pct.). Evalueringen af tilbuddene viser, at tilbuddet fra Nets DanID A/S samlet set er
det mest fordelagtige i forholdet mellem pris og kvalitet. Nets DanID A/S tildeles derfor kontrakten
for leverance og drift af MitID.
Kontraktholder for MitID er et partnerskab bestående af de danske pengeinstitutter, repræsenteret
ved selskabet FR1 af 16. september 2015 A/S (datterselskab til Finans Danmark) og Digitaliserings-
styrelsen på vegne af de fællesoffentlige parter (stat, kommuner og regioner). Finansudvalget tiltråd-
te ved akt. 137 af 28. maj 2015 etablering af et partnerskab med private parter. Partnerskabet med
pengeinstitutterne indebærer en 50-50-deling af udviklingsomkostningerne til MitID og en fælles
programorganisering. Efterfølgende driftsomkostninger betales efter medgået forbrug.
Tilbuddet fra Nets DanID A/S har en evalueringsteknisk pris på 939 mio. kr., der omfatter både
udviklingsomkostningerne, der deles 50-50 mellem pengeinstitutterne og det offentlige, og driftsom-
b.
AE002739
Aktstk. 16 - 2024-25 - Bilag 1: Bilag 1-4 til orienterende aktstykke om MitID
2914065_0002.png
2
kostningerne der betales efter forbrug. De samlede omkostninger til Nets DanID A/S kan i løbet af
den bundne kontraktperiode på 10 år både blive højere og lavere, afhængig af især antallet af transak-
tioner med det kommende MitID. Udover kontraktperioden på 10 år er der mulighed for forlængelse
af driftsperioden på yderligere 2 år, og den samlede periode inkl. disse optionsår indgår i den evalue-
ringstekniske pris. Til sammenligning blev kontraktværdien estimeret til 900 mio. kr. ved udsendelse
af udbuddet. Det er aftalt med de fællesoffentlige parter, at den offentlige andel af de samlede om-
kostninger fordeles mellem stat, regioner og kommuner med fordelingsnøglen 40-20-40.
Nets DanID A/S har, som leverandør af NemID, betydelig erfaring med drift og vedligehold af den
nuværende nationale digitale identitets- og signaturløsning og har tilbudt en fleksibel og brugervenlig
løsning af høj kvalitet.
Efter kontraktindgåelsen på MitID gennemføres en afklaringsfase, hvor kontraktens ydelser og le-
verandørens forpligtigelser under kontrakten gennemgås, efterfulgt af en analysefase, hvor løsnin-
gens tekniske indhold detailspecificeres. Herefter gennemføres udvikling og afprøvning af løsningen,
hvorefter brugerne migreres fra NemID til MitID.
1. Projektets formål
Projektet har til formål at tilvejebringe en fortsat sikker løsning til brug for digital identifikation til
erstatning for den eksisterende NemID-løsning. MitID er kritisk infrastruktur og grundlaget for digi-
tal kommunikation i store dele af samfundet. De fællesoffentlige parter ønsker øget ejerskab til de
forretningskritiske dele af løsningen, hvilket sikres med det gennemførte udbud. Med MitID etable-
res en fleksibel og modulær løsning, som kan imødekomme fremtidige behov til fortsat høj sikker-
hed, større valgfrihed i forhold til login-faktorer og bedre sammenhæng til de øvrige dele af den digi-
tale infrastruktur (NemLog-in3 og Digital Post).
2. Udgifter ved projektet
Projektudgifterne i aktstykke Y var 408,4 mio. kr. (2016-pl). I forbindelse med overflytningen af
funktionalitet fra MitID til NemLog-in3, jf. ministerbrev af 8. oktober 2017, justeredes projektudgif-
ten til 271,5 mio. kr. i 2016-pl, svarende til 285,3 mio. kr. i 2019-pl.
Den samlede projektøkonomi fremgår af
tabel 1.
I forbindelse med den reviderede projektøkonomi
er de forventede projektudgifter forøget med 132,4 mio. kr. ekskl. renter, fra 285,3 mio. kr. til 417,7
mio. kr. (2019-pl). Dette skyldes bl.a. et dyrere tilbud på udvikling af den tekniske løsning, en for-
længelse af MitID’s anskaffelses- og gennemførelsesfaser med ca. 12 måneder, forøgede udgifter til
partnerskabet med bankerne og en forhøjelse af risikopuljen grundet en ændret risikoprofil for pro-
jektet.
Det endelige tilbud fra den vindende tilbudsgiver ligger prismæssigt højere end vurderingen i den
oprindelige businesscase. Da det vindende tilbud samtidig tilbyder den billigste pris i forhold til de
konkurrerende tilbud, er det udtryk for, at forventningen i den oprindelige business case lå lavere,
end hvad markedet kunne tilbyde. Derudover har programorganisationen for partnerskabet revideret
de forventede omkostninger knyttet til projektets gennemførsel. Der er løbende opmærksomhed på
budgetstyringen i partnerskabet.
Tabel 1
Omkostningsbaserede projektudgifter for MitID
Mio. kr. (2019-pl) Total 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022
2023-
2031
Aktstk. 16 - 2024-25 - Bilag 1: Bilag 1-4 til orienterende aktstykke om MitID
2914065_0003.png
3
Ikke-aktiverbare
projektudgifter
Aktiverbare
projektudgifter
Total, ekskl.
Renter
Renter
Total, inkl.
Renter
216,4
201,3
417,7
45,5
463,3
7,6
0
7,6
0
7,6
11,4
0
11,4
0
11,4
11,8
0
11,8
0
11,8
15,3
0
15,3
0
15,3
18,2
0
18,2
0
18,2
23,1
0
23,1
0,6
23,7
39,0
0
39,0
2,9
41,8
50,9
10,9
61,8
6,3
68,1
39,2
0
24,6 165,8
63,8 165,8
8,2
27,5
72,0 193,3
Anm: Lokale integrationsomkostninger for statslige myndigheder, kommuner og regioner er ikke medregnet. Udgifter til drift og support er ikke
medregnet og skønnes at udgøre 751,4 mio. kr. i perioden 2014-2031. Udgifter til yderligere videreudvikling er ikke medregnet og skønnes at udgø-
re 50,0 mio. kr. i perioden 2020-2031 ekskl. renter. Statens andel udgør 40 pct. Samtlige risici er desuden medtaget i projektets risikopulje, der
indgår i de ikke-aktiverbare projektudgifter i tabellen. Afskrivningsperioden er 8 år, mens kontraktperiode er på 10 år startende fra medio 2021 til
medio 2031. Derudover er der mulighed for forlængelse af driftsperioden på op til 2 år. Muligheden for forlængelse indgår ikke i de beregnede
udgifter til drift og support på 751,4 mio. kr. Afvigelser i totaler skyldes afrunding.
3. Gevinster ved projektet
Udover ovenstående projektomkostninger medfører den forestående kontraktindgåelse også drifts-
og vedligeholdelsesomkostninger på 751,4 mio. kr. i årene 2014-2031, hvilket svarer til en besparel-
se på 87,2 mio. kr. sammenlignet med 0-scenariet. Efter overflytningen af funktionalitet mellem Mi-
tID og NemLog-in3 i oktober 2017 var forventningen en gevinst på 133,6 mio. kr. (2019-pl). Reduk-
tionen i gevinsterne skyldes flere drifts- og vedligeholdelsesomkostninger til leverandøren som følge
af et dyrere tilbud, fordyrelse af driftsomkostninger til partnerskabet med bankerne, 12 måneders for-
længelse, hvilket medfører driftsomkostninger til den eksisterende løsning i en yderligere periode
samt en forlængelse af driftsperioden for den kommende løsning fra 8 til 10 år. Hertil kommer, at
driftsomkostningerne overgår fra en fastprismodel til en forbrugsbaseret model, hvor de fællesoffent-
lige parter udelukkende betaler for drift i forhold til eget forbrug. Der forventes samtidigt en større
anvendelse af løsningen i kraft af en øget digitalisering af den offentlige forvaltning.
Projektet har derudover
ikke-økonomiske gevinster
bestående af lettere login, en teknisk opdeling af
løsningen og dermed bedre mulighed for fremtidige tilpasninger. Gevinsterne ligger primært hos bru-
gerne af løsningen som tidsbesparelser, øget tilfredshed og fortsat stor udbredelse af løsningen.
4. Risikoprofil
MitID-projektet indeholder en række risici, herunder udskiftning af medarbejdere, forsinkede leve-
rancer m.v. Risikoprofilen er blevet opdateret efter tilbudsevalueringens gennemførelse, hvor visse
risici er revurderet, nye er blevet tilføjet, mens andre ikke længere er relevante. Risikopuljen er opju-
steret fra 79,9 mio. kr. til 93,0 mio. kr. (2019-pl).
Etableringen af MitID er et komplekst og kritisk it-infrastrukturprojekt, som berører borgere, er-
hvervsliv og offentlige myndigheder bredt. Det gennemføres i et kompliceret organisatorisk og inte-
ressentmæssigt setup, som involverer såvel offentlige som private parter i kraft af partnerskabet med
bankerne. Samtidig har projektet grænseflader til andre fællesoffentlige it-infrastrukturløsninger (Di-
gital Post og NemLog-in).
Nedenfor er projektets tre væsentligste risici samt håndtering af disse beskrevet:
Aktstk. 16 - 2024-25 - Bilag 1: Bilag 1-4 til orienterende aktstykke om MitID
2914065_0004.png
4
Migrering sker ikke samtidigt i partnerskabet, hvilket vil medføre meromkostninger til videre-
førelse af drift af NemID. Risikoen modvirkes ved at tilrettelægge realistiske og velkoordinere-
de leverancer fra leverandøren og brokerne, ved en tidlig involvering af tjenesteudbydere, gen-
nem fokus på eksplicitte krav til leverandøren om kommunikation og migrering samt ved at
indgå klare aftaler med interessenterne om migrering.
Stor slutbrugermodvilje ved ibrugtagning af MitID, hvilket vil medføre ekstra udgifter til kom-
munikation, meromkostninger til videreførelse af drift af NemID og forlænget implementering
af MitID. Risikoen håndteres ved at sikre en god implementering og kommunikationsplan over-
for brokere, tjenesteudbydere og slutbrugere samt ved at anvende erfaringer tilvejebragt i Nem-
ID-app projektet.
Problemer ifht. snitflader til andre løsninger, hvilket kan medføre yderligere omkostninger til
udvikling af MitID-løsningen og meromkostninger til videreførelse af drift af NemID. Risikoen
håndteres ved at udarbejde en tværgående implementeringsplan samt gennem koordinering med
NemLog-in3 og det fællesoffentlige supportprojekt. Der er etableret en fast koordineringsgrup-
pe mellem MitID-projektet og NemLog-in3. Der udarbejdes tillæg til partnerskabsaftalen, som
sikrer samme forpligtelse til koordinering mellem projekterne. MitID sikrer derudover, at koor-
dination mellem pengeinstitutternes projekter både koordineres indbyrdes og med de fællesof-
fentlige projekter, bl.a. gennem partnerskabets programorganisation.
5. Behandling i Statens It-råd
Projektet blev i februar 2017 forelagt og behandlet af Statens It-projektråd, mens overflytningen af
funktionalitet fra MitID til NemLog-in3 ligeledes blev forelagt og behandlet af Statens It-projektråd i
september 2017. Ved overflytningen af funktionalitet tilkendegav Statens It-projektråd, at ændringen
er meningsfuld, da der er tale om en mulig synergi mellem de overflyttede komponenter og de eksi-
sterende komponenter i NemLog-in3, som skal videreudvikles.
Statens It-projektråd har ved begge forelæggelser vurderet MitID som et projekt med høj risiko.
Den høje risikovurdering er en konsekvens af løsningens kritiske betydning og store kompleksitet.
Rådets anbefalinger til MitID i februar 2017 og håndtering heraf:
Statens It-projektråd anbefaler, at projektet sikrer kobling mellem leverancer og økonomi i bå-
de PID og business case. PID og business case opdateres løbende således at der er sammen-
hæng mellem de to dokumenter.
Statens It-projektråd anbefaler, at projektet genovervejer prioritering af projektets leverancer
og deres bestanddele, således at kun det absolut nødvendige medtages i første omgang. Anbefa-
lingen er fulgt, bl.a. i forbindelse med overflytningen af funktionalitet fra MitID til NemLog-
in3.
Statens It-projektråd anbefaler, at projektet tilrettelægger sin vederlagsmodel med hensyntagen
til leverandørens incitamentsmodel. Anbefalingen er fulgt.
Statens It-projektråd anbefaler, at projektet undgår afhængigheder mellem de valgte leverandø-
rer ift. vederlagsmodellen. Anbefalingen er fulgt, der er én leverandør af MitID.
Statens It-projektråd anbefaler, at projektet sikrer allokering af de rette kompetencer. Anbefa-
lingen er fulgt, der er løbende opfølgning på fastholdelse og rekruttering af relevante kompe-
tencer.
Statens It-projektråd anbefaler, at projektet gør navngivne personer til gevinstejere. Anbefalin-
gen er under opfølgning.
Statens It-projektråd anbefaler, at projektet reviderer videreudviklingsbudgettet så ændringsøn-
sker, der opstår i forbindelse med eller umiddelbart efter idriftsættelse kan igangsættes i løbet
Aktstk. 16 - 2024-25 - Bilag 1: Bilag 1-4 til orienterende aktstykke om MitID
2914065_0005.png
5
af første driftsår. Anbefalingen er fulgt således at leverandøren har hyper care forpligtigelse og
en udvidet vedligeholdelsesforpligtigelse.
Statens It-projektråd anbefaler, at projektet overvejer, hvordan forretningsprocesser kan tilrette-
lægges efter standardløsninger. Anbefalingen er fulgt i kravsætning af løsningen.
Statens It-projektråd anbefaler, at projektet fastlægger en kommunikationsstrategi, herunder en
konkret kommunikationsplan. Anbefalingen er under opfølgning i forbindelse med udmøntning
af implementeringsstrategi for projektet.
Statens It-projektråd anbefaler, at projektet planlægger trinvis implementering. Anbefalingen er
fulgt.
Statens It-projektråds anbefalinger til MitID og NemLog-in3 ved scopeflyt i september 2017 og
håndtering heraf:
Statens It-projektråd anbefaler, at NemLog-in3 genbesøger projektets tidsplan og kritiske vej
for udvikling af ny funktionalitet. Anbefalingen er adresseret i NemLog-in3 projektet.
Statens It-projektråd anbefaler, at projekterne genbesøger udbudsstrategier og indhenter erfa-
ringer fra lignende udbud i staten. Anbefalingen er fulgt, der er gennemført udbud med for-
handling.
Statens It-projektråd anbefaler, at projekterne udarbejder nye opdaterede styringsgrundlag og
styrker styringsfunktionerne i projektledelsen. Anbefalingen er fulgt, der er bl.a. etableret en
koordinationsgruppe i partnerskabet for MitID-projektet.
Statens It-projektråd anbefaler, at det overvejes om leverancerne fra MitID’s tillægskomponent,
som overflyttes til NemLog-in3, bør organiseres i et selvstændigt projekt i gennemførelsesfa-
sen. Anbefalingen er adresseret i NemLog-in3 projektet.
6. Tidsplan for fremtidige orienteringer
Finansudvalget forventes orienteret om status for MitID-projektet på følgende tidspunkter:
1. kvartal 2022: Orientering om projektstatus, herunder implementering og overgang til drift
1. kvartal 2023: Orientering om projektets drift og effekt.
c.
Aktstykket forelægges Finansudvalget nu både med henblik på at informere Finansudvalget om-
kring stigningen i projektudgifterne med 132,4 mio. kr. og forsinkelsen på 12 måneder samt for at
opnå tilslutning til at gennemføre MitID-projektet.
Projektet har været forelagt Statens It-projektråd i februar og september 2017, hvis udtalelser ved-
lægges som bilag til dette aktstykke,
jf. bilag 1 og 2.
Under henvisning til ovenstående anmodes om tilslutning til at gennemføre projektet om en natio-
nal digital identitetsløsning, MitID, som afløser for den nuværende NemID-løsning. De samlede pro-
jektudgifter udgør 417,7 mio. kr. Projektet forventer kontraktindgåelse medio marts 2019. Projektet
forventes afsluttet 1. kvartal 2022.
Udgifterne til projektet i 2019 på 23,7 mio. kr. afholdes af den på finansloven opførte bevilling §
07.12.02.
(Fællesoffentlig Digitalisering).
Udgifterne efter 2019 påregnes tilsvarende afholdt af de
midler, som måtte blive fastsat på § 07.12.02.
(Fællesoffentlig Digitalisering).
d.
e.
Aktstk. 16 - 2024-25 - Bilag 1: Bilag 1-4 til orienterende aktstykke om MitID
2914065_0006.png
6
København, den 4. marts 2019
S
OPHIE
L
ØHDE
/ Rikke Hougaard Zeberg
Til Finansudvalget.
Tiltrådt af Finansudvalget den 14-03-2019 med undtagelse af Enhedslistens og Socialistisk Folkepartis medlemmer
af udvalget, som stemte imod aktstykket.