Finansudvalget 2024-25
Aktstk. 140 § 6 Bilag 3
Offentligt
2960278_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Finansudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
24/06045
SIKBYG/ØKO
marts 2024
FIU alm. del.
fortroligt aktstykke AB. Spørgsmål 163. Svar på
spørgsmål fra MF Dennis Flydtkjær (DD) stillet den 28. februar
2024 til udenrigsministeren.
Spørgsmål
AD fortroligt aktstykke AB - Vil udenrigsministeren redegøre for, hvordan
det hænger sammen, at man solgte den tidligere chefbolig i New York til
46,7 mio. kr. bl.a. med den begrundelse, at vedligeholdelsesstanden var for
dårlig, men at man nu ønsker at købe en ny ejendom, hvor der forventes
renoveringsomkostninger på 25 mio. kr. før ejendommen kan tages i brug
og den samlede pris derfor kommer op på 86,7 mio. kr., og hvordan dette
er en god forretning for den danske stat?
Svar
Som det er Finansudvalget bekendt, var den tidligere solgte chefbolig en
andelsbolig. Med denne boligform fulgte også høje udgifter til andels-
foreningen på ikke under 1,4 mio. kr. om året, og man oplevede en
stigende grad af ufleksibilitet i forhold til anvendelsen af boligen, herunder
til repræsentative formål. Det er korrekt, at vedligeholdelsesstanden og
energiprofilen på ejendommen var dårlig. Mulighederne for at istandsætte
og forbedre dette var begrænsede pga. andelsboligformen. Umiddelbart
før salget af andelslejligheden skete der markante vandskader, ligesom der
blev konstateret asbest i dele af lejligheden.
Der er i sammenligningen af de forskellige optioner taget udgangspunkt i
de samlede omkostninger for staten og ikke det enkelte ministerium. Den
tidligere ejendom beliggende på 5th Ave havde en omkostning for den
danske stat på ca. 1,7 mio. kr. årligt. Dette bestod af udgifter til
kapitalbinding på ca. 0,3 mio. kr. samt omkostning til andelsforeningen på
ca. 1,4 mio. kr. Den nye ejendom har en årlig omkostning for statskassen
på 1,8 mio. kr. og dækker udgiften til kapitalbinding (inkl. istandsættelsen
for 25 mio. kr.). Forbrugsudgifter og løbende vedligeholdelse forventes at
Aktstk. 140 - 2024-25 - Bilag 3: Tidligere fortrolige svar på FIU alm. del - spm. 160, 163 og 164 (fortroligheden er ophævet ved ministerens brev af 16/12-24, jf. aktstk. 140 - bilag 1)
2
være i samme størrelsesorden for de to ejendomme og medtages derfor
ikke i sammenligningen.
Samtidig bemærkes, at de 1,4 mio. kr. i andelsafgift over de seneste år er
steget med gennemsnitligt 6,4 pct. om året. Med udgangspunkt i de
allerede realiserede stigninger forventes den nye ejendom at være det
billigste alternativ for staten inden for få år (anslået 2 til 5 år).
For Udenrigsministeriets økonomi anslås udgiften at stige fra ca. 4,7 mio.
kr. til 7,1 mio. kr. årligt de første år. Dog blev der som nævnt i den gamle
ejendom konstateret omfattende vandskade samt udfordringer med
asbest. Der er ikke indhentet tilbud på udbedring, men 15 mio. kr.
vurderes ikke urealistisk, hvilket ville betyde en merudgift i den gamle
lejlighed på 1,5 mio. kr. årligt. Tages udgangspunkt i de seneste års
stigninger i andelsafgiften forventes den nye ejendom at være det billigste
alternativ for Udenrigsministeriets økonomi inden for 10 til 15 år.
Forskellen mellem Udenrigsministeriets og statens økonomi skyldes
interne statslige betalinger i form af renter og afskrivninger.
Det er således rigtigt, at huset initialt er dyrere, men med efterfølgende
årlige besparelser vurderes huset i løbet af få år at være en god forretning
for den danske stat.
Med venlig hilsen
Lars Løkke Rasmussen