Retsudvalget 2023-24
S 1146
Offentligt
2896499_0001.png
Offentligt
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
20. august 2024
Nordatlantkontoret
Anna Seneberg Winkel
2024-10044
3393707
Besvarelse af spørgsmål nr. S 1145 fra medlem af Folketinget Carl
Valentin (SF):
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. S 1145, som medlem af
Folketinget Carl Valentin (SF) har stillet til justitsministeren den 12. august
2024.
Peter Hummelgaard
/
Julie Christine Gade Mikkelsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
S 1146 - 2023-24 - Endeligt svar på S 1146: Vil ministeren garantere, at miljøaktivisten Paul Watsons menneskerettigheder ikke vil blive vil blive krænket i forbindelse med og efter en eventuel udlevering til Japan?
Spørgsmål nr. S 1145 fra medlem af Folketinget Carl Valentin (SF):
”Mener ministeren, at Danmark bør udlevere miljø- og
dyreaktivister til lande, på baggrund af forseelser der i Danmark
og Grønland højest ville medføre en bødestraf?”
Svar
:
1.
Indledningsvis kan det oplyses, at reglerne om udlevering fra henholdsvis
Danmark eller Grønland af personer, der i udlandet er sigtet, tiltalt eller
dømt for en strafbar handling, fremgår af lov nr. 117. af 11. februar 2020,
som ændret ved lov nr. 1356 af 29. november 2023 (herefter den danske
udleveringslov), og af lov nr. 249 af 9. juni 1967 som ændret ved anordning
668 af 8. juni 2016 (herefter den grønlandske udleveringslov).
Både den danske udleveringslov og den grønlandske udleveringslov
indeholder en række betingelser, der skal være opfyldt for, at udlevering kan
ske. Bl.a. følger det af § 3, stk. 1, i den grønlandske udleveringslov, at
udlevering kun kan ske, hvis en handling, der svarer til den lovovertrædelse,
for hvilken der søges udlevering, efter dansk ret kan medføre højere straf
end fængsel i 1 år.
Den danske udleveringslov såvel som den grønlandske udleveringslov
indeholder en bestemmelse (hhv. i § 6, stk. 1, og § 6), hvorefter udlevering
ikke må finde sted, hvis der er fare for, at den pågældende efter udleveringen
på grund af sin afstamning, sit tilhørsforhold til en bestemt
befolkningsgruppe, sin religiøse eller politiske opfattelse eller i øvrigt på
grund af politiske forhold vil blive udsat for forfølgelse, som retter sig mod
dennes liv eller frihed eller i øvrigt er af alvorlig karakter. Hertil kommer,
at både Danmark og Grønland er bundet af en række menneskeretlige
forpligtelser,
herunder
artikel
3
i
Den
Europæiske
Menneskerettighedskonvention, hvorefter der gælder et forbud mod tortur.
Udlevering fra Danmark eller Grønland vil derfor ikke kunne finde sted,
hvis der er fare for, at den pågældende efter udlevering vil blive udsat for
tortur eller anden umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf.
2.
Jeg forstår spørgsmålet således, at det relaterer sig til den konkrete sag
om stillingtagen til en anmodning fra de japanske myndigheder om
udlevering af den amerikansk-canadiske statsborger Paul Franklin Watson.
Af principielle årsager ønsker jeg ikke at forholde mig til den konkrete sag,
Side 2/3
S 1146 - 2023-24 - Endeligt svar på S 1146: Vil ministeren garantere, at miljøaktivisten Paul Watsons menneskerettigheder ikke vil blive vil blive krænket i forbindelse med og efter en eventuel udlevering til Japan?
som er under behandling i Justitsministeriet. Det er en proces med flere
sagsskridt, der omfatter en juridisk faglig vurdering af det modtagne
materiale. Jeg forventer selvsagt, at den pågældende sag behandles med den
grundighed og hurtighed, som sådanne sager kræver.
På det generelle plan vil jeg understrege, at vi i Danmark lægger stor vægt
på et effektivt internationalt samarbejde om bl.a. retsforfølgning på tværs af
landegrænser og udlevering af formodede gerningspersoner. Sådan et
samarbejde er afgørende for, at vi kan modvirke, at formodede
gerningspersoner bag strafbare handlinger kan unddrage sig retsforfølgning
blot ved at krydse landegrænser. Vi har fra dansk side løbende gjort brug –
og gør stadig brug – af det internationale samarbejde om udlevering af
lovovertrædere i sager, hvor formodede gerningsmænd til strafbare forhold
forsøger at unddrage sig retsforfølgning i Danmark. Når det er sagt, kan og
skal der selvfølgelig kun ske udlevering, hvis betingelserne herfor er
opfyldt.
Side 3/3