Offentligt
Folketingets Lovsekretariat
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 5703
Doknr.
896378
Dato
25-08-2024
Medlem af Folketinget Karina Adsbøl (DD) har d. 9. august 2024 stillet
følgende spørgsmål nr. S 1142 til social- og boligministeren, som hermed
besvares.
Spørgsmål nr. S 1143:
”Er det ministerens holdning, at der er sket et ledelsessvigt, når selvskadende
unge bliver overladt til en pedel, sådan som det beskrives i artiklen »Tragisk
dødsfald afslører grove fejl
–
selvskadende unge overladt til pedel« bragt på
TV2 Fyns hjemmeside den 9. august 2024?”
Svar:
I den artikel, der henvises til i spørgsmålet, rejses der væsentlige spørgsmål
om kvaliteten på anbringelsesstedet Den Lille Gård på Fyn, herunder i forhold
til ledelse og medarbejderkompetencer. Da jeg kun kender sagen ud over fra
pressen, kan jeg ikke udtale mig konkret om sagen.
Jeg kan dog henvise til, at Socialtilsyn Midt på Tilbudsportalen skriver følgende
om tilbuddets kvalitet i relation til temaet Organisation og ledelse:’”
Socialtilsyn
Midt vurderer, at Opholdsstedet Den Lille Gård er hensigtsmæssigt organiseret
med en opgavefordeling mellem ejerleder og daglig leder, men at dette ikke
forvaltes forsvarligt. Socialtilsynet vurderer, at ledelsens driftsfaglige og
økonomiske ledelse ikke er optimal. Det er socialtilsynets vurdering, at
tilbuddets bestyrelse og ledelse ikke formår at sikre at tilbuddet drives fagligt og
økonomisk kvalificeret.”
Under temaet kompetencer skriver socialtilsynet:
”Det er socialtilsynets vurdering, at Opholdsstedet Den Lille Gårds
medarbejdere som udgangspunkt har formelle kompetencer men at dette ikke
ses i samspillet med og i indsatsen overfor de unge.
Det er socialtilsynets vurdering, at tilbuddets samlede medarbejdergruppe som
udgangspunkt ikke har tilstrækkelige faglige og relationelle kompetencer i
forhold til målgruppen, og at de ikke har opdateret viden om tilbuddets faglige
tilgange og metoder. Dette vurderes ud fra, at medarbejderne ikke er bekendt
med tilbuddets metoder og faglige tilgange hvorfor de ikke ses bragt i spil i
samspillet med og i indsatsen over for den unge.”
1