Offentligt
Spørgsmål nr. S 942
§ 20
–
spørgsmål til mundtlig besvarelse den 15. maj 2024
Til:
Dato:
Stillet af:
Medspørger:
Børne- og undervisningsministeren
8. maj 2024
Astrid Carøe (SF)
Sigurd Agersnap (SF)
Ministeren bedes svare på, hvorfor han mener, at de fagligt funderede
anbefalinger fra ekspertgruppen om køn, er for identitetspolitiske til at kunne
anvendes, når ekspertgruppens anbefalinger er funderet på forskning samt
faglig og praktisk erfaring fra 20 forskellige eksperter og praktikere fra
skoleområdet?
(Spm. nr. S 942).
Begrundelse
Der henvises til den ekspertgruppe, som for to år siden blev nedsat af
Børne- og Undervisningsministeriet for at finde ud af, hvad samfundet skal
stille op med, at drengene i snart 15 år er kommet mere og mere fagligt
bagud i forhold til pigerne i uddannelsessystemet. Ekspertgruppen bestod af
både praktikere, forskere, repræsentanter fra arbejdsmarkedets parter,
kønspolitiske interesse- og rettighedsorganisationer. Ekspertgruppen
repræsenterer dermed et bredt udsnit af forskellige interesser og fagligheder
på skoleområdet. Der henvises også til artiklen »DLF går i rette med
Tesfaye: »Det handler om pædagogik og didaktik - ikke om
identitetspolitik«« bragt i skolemonitor den 24. april 2024.
På Folketingets formands vegne
Lovsekretariatet
Side 1 | 1