Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24
L 87
Offentligt
2812749_0001.png
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Christiansborg
1240 København K
Udvalget for Landdistrikter og Øer har ved brev af 15. januar 2024 bedt om
min besvarelse af spørgsmål 20 til L87 - Forslag til lov om ændring af lov om
testcentre for store vindmøller ved Høvsøre og Østerild. (Mulighed for færre,
men højere vindmøller ved Testcenter Høvsøre). Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Susie Jessen (DD):
Spørgsmål 20:
”Vil
ministeren redegøre for, hvor langt arbejdet er med at få tilpasset lyspå-
virkningen fra Testcenter Høvsøres lysmaster, således at lyset dæmpes eller
slukkes helt på samme vis som ved Testcenter Østerild, hvor det radarstyres?”
Svar:
Jeg har bedt om bidrag fra Transportministeriet, der har indhentet følgende bi-
drag fra Trafikstyrelsen:
”Afmærkning
af vindmøller sker i henhold til Bekendtgørelse om bestemmelser
om luftfartshindringer og BL 3-11 Bestemmelser om luftfartsafmærkning af
vindmøller. Vindmøller med en totalhøjde på over 150 m skal af hensyn til sik-
kerheden for den civile luftfart og Forsvarets operationer markeres med hvidt
blinkende lys, som kan ses på stor afstand. Lysmarkeringen skal godkendes af
Trafikstyrelsen som en del af tilladelsen til opstilling.
Trafikstyrelsen oplyser, at en ændring af vindmøllernes maksimale højde, pla-
cering, samt andre luftfartshindringers placering (målemaster etc.) vil kræve,
at Testcenter Høvsøre anmeldes som luftfartshindring til Trafikstyrelsen på ny
i henhold til § 67 a i lov om luftfart.
Etablering af en alternativ lysafmærkning af vindmøllerne på testcentret f.eks. i
form af radarstyret lysafmærkning vil kræve en dispensationsansøgning hos
Trafikstyrelsen.
Trafikstyrelsen oplyser, at en vurdering af anmeldelse om de ændrede forhold
af testcentret og dispensationsansøgningen forudsætter, at der fremsendes en
kvalificeret risikovurdering af projektet, herunder ændringerne til testcenteret
og den forventede flyvesikkerhedsmæssige påvirkning. Trafikstyrelsens evt.
godkendelse af de højere vindmøller og den eventuelle dispensation om ra-
darstyret lysafmærkning vil bero på en konkret vurdering af ansøgningen og
tilhørende ansøgningsmateriale samlet set.
Trafikstyrelsen oplyser, at styrelsen, på baggrund af den politiske aftale Klimaf-
talen om grøn strøm og varme af den 25. juni 2022, har igangsat en analyse af
mulighederne for radarstyret lysafmærkning på vindmøller. Analysen har til
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
e-post
[email protected]
Dette akt nr. bedes oplyst ved
henvendelse til ministeriet
Dato: 18. januar 2024
L 87 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om, hvor langt arbejdet er med at få tilpasset lyspåvirkningen fra Testcenter Høvsøres lysmaster
2812749_0002.png
formål at analysere, hvilke tekniske løsninger muliggør en deaktivering af lys-
afmærkninger på vindmøller, hvilke tekniske løsninger er mulige og under
hvilke vilkår. Der er afsat to år til analysen (2023-2024), men det er målsætnin-
gen, at analysearbejdet afsluttes medio 2024.”
DTU har oplyst, at en anmeldelse om de ændrede forhold af testcentret og dis-
pensationsansøgning vil blive indsendt i forlængelse af, at Folketinget måtte
vedtage det fremsatte lovforslag om tilpasning af testcenteret.
Akt nr.:
Side 2
Morten Dahlin
/ Hans Peter Olsen