Boligudvalget 2023-24
L 76
Offentligt
2797250_0001.png
Folketingets boligudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 1728
Doknr.
793427
Dato
11-12-2023
Folketingets boligudvalg har d. 8. december 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
5 (L 76) til social- og boligministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Kristian Bøgsted (DD).
Spørgsmål nr. 5:
”Vil ministeren redegøre for L 76 Forslag til lov om ændring af lov om leje, lov
om boligforhold, lov om leje af almene boliger og forskellige andre love
ikrafttrædelsesbestemmelse og samspillet med den øvrige lejelovgivning. Vil
ministeren desuden i den følgende besvarelse tage udgangspunkt i tilfælde,
hvor lejerne betaler husleje efter lejelovens § 19, har aftalt nettoprisindeksering
i kontrakten og har indgået lejekontrakten efter d. 1. juli 2022. Vil ministeren i
de tilfælde redegøre for længden af den periode, der går imellem, at udlejer
meddeler lejeren, at huslejen reguleres efter nettoprisindekset til, at udlejer kan
opkræve denne huslejestigning, og vil ministeren i forlængelse heraf forklare,
om udlejeren fx kan meddele huslejestigningen d. 31. marts og opkræve
huslejestigningen dagen efter pr. 1. april. Slutteligt vil ministeren vurdere, om
denne periode er tilstrækkelig, eller om der skal være en minimumsperiode fx
på tre måneder, som ved de fleste andre lejevarslinger. Således at lejerne ikke
oplever meget pludselige lejestigninger?”
Svar:
Jeg kan oplyse, at ikrafttrædelsesbestemmelsen angiver, at loven generelt
træder i kraft d. 1. januar 2024.
Ikrafttrædelsesbestemmelsens stk. 2 angiver, at § 1, nr. 1, har virkning fra den
1. juli 2022, når der i perioden fra 1. juli 2022 til og med den 31. december
2023 er aftalt et vilkår om en regulering af lejen som følge af udviklingen i
Danmarks Statistiks nettoprisindeks.
Dette medfører således, at aftaler om nettoprisindeksering af lejen i lejemål,
hvor lejen er fastsat efter lejelovens § 19, stk. 1 eller 2, som er indgået i
perioden 1. juli 2022 til og med den 31. december 2023, hvor der ellers efter
den gældende lovgivning vurderes ikke at være hjemmel til indgåelse af
sådanne aftaler, efter lovens ikrafttræden bliver gyldige.
Det følger dog videre af ikrafttrædelsesbestemmelsens stk. 2, at reguleringen
tidligst kan ske med virkning fra det tidspunkt, hvor lejeaftalen efter lovens
ikrafttræden kan bringes til ophør ved lejerens opsigelse.
1
L 76 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm., om ministeren vil redegøre for lovforslagets ikrafttrædelsesbestemmelse og samspillet med den øvrige lejelovgivning
2797250_0002.png
Dette sikrer, at lejere ikke pålægges store regninger med tilbagevirkende kraft,
som efter omstændighederne kunne udgøre ekspropriation.
I forhold til dine mere specifikke spørgsmål, kan det nævnes, at der ikke med
denne lov er fastsat krav om, at der skal forløbe et tidsrum mellem udlejerens
meddelelse til lejer om, at huslejen reguleres efter nettoprisindekset til, at
udlejer kan opkræve huslejestigningen.
Reglerne for meddelelsens afgivelse følger altså af de eksisterende regler
herfor. Der er ikke efter de gældende regler krav om en decideret varsling, men
blot en meddelelse, hvorfor der som udgangspunkt ikke kan stilles krav om en
vis periode mellem meddelelsen og reguleringen, når blot meddelelsen ligger
forud for reguleringstidspunktet.
Det er ikke min vurdering, at det er nødvendigt at indføre en varslingsperiode,
idet der for så vidt angår disse lejeforhøjelser i modsætning til de øvrige
lejeforhøjelser efter lovgivningen er tale om forhøjelser, som lejeren allerede
tidligere har indgået aftale om. Lejer er således allerede i lejeaftalen eller i et
særskilt tillæg hertil oplyst om, hvornår lejeren kan forvente lejestigninger,
ligesom lejeren selv kan kontrollere, at lejestigningerne svarer til stigningerne i
Danmarks Statistiks nettoprisindeks.
Særligt gælder dog for lejeforholdene med en lejefastsættelse efter lejelovens
§ 19, stk. 1 eller 2, hvor aftalen om reguleringen som følge af udviklingen i
Danmarks Statistiks nettoprisindeks, er indgået i perioden fra den 1. juli 2022 til
og med 31. december 2023, at reguleringen først kan ske, når lejeren kunne
have bragt lejeforholdet til ophør efter lovens ikrafttrædelse den 1. januar 2024.
Dette indebærer således, at når lejers opsigelsesvarsel som udgangspunkt er 3
måneder til d. første i en måned, så vil der reguleringen først kunne ske med
effekt fra d. 1. april 2024.
Ligeledes gælder, at hvis lejer har en uopsigelig periode, vil lejereguleringen
først kunne finde sted, når lejer efter udløbet af denne uopsigelighedsperiode
ville kunne have brag lejeforholdet til ophør.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
2