Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Lars Boje Mathiesen (UFG)
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2023 - 8008
5. januar 2024
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 24. november 2023 stillet følgende spørgsmål
nr. 3 (L 68 ), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lars Boje
Mathiesen (UFG).
Spørgsmål nr. 3:
”Venstres
beskæftigelsesordfører, Christoffer Aagaard Melson, udtalte under 1.
behandlingen af L 68 Forslag til lov om ændring af lov om gennemførelse af dele
af arbejdstidsdirektivet og lov om Arbejdsretten og faglige voldgiftsretter, at på
trods af lovforslagets markante omkostninger for erhvervslivet, så vil regeringen
samlet set med sin politik lette byrderne for erhvervslivet. Vil ministeren redegøre
for, hvordan ordføreren
–
på vegne af regeringen
–
kan komme frem til den
konklusion, set i lyset af de af regeringen fremsatte lovforslag og politiske udspil,
herunder L 68, der ifølge de økonomiske bemærkninger i lovforslaget estimeres at
udgøre ca. 990 mio. kr. til 2,4 mia. kr. årligt? Og vil ministeren i en tabel
udspecificere, konkret hvilke lettelser regeringen indfører og hvilke byrder,
regeringen pålægger erhvervslivet for så vidt angår fremsatte lovforslag og
politiske udspil?”
Svar:
Det skal indledningsvis bemærkes, at L 68 vedrører implementering af et EU-di-
rektiv. Regeringen har lagt op til minimumsimplementering og vil lægge stor vægt
på at understøtte dette i implementeringen.
Beskæftigelsesministeriet har indhentet bidrag til besvarelsen fra Erhvervsministe-
riet.
Erhvervsministeriet oplyser følgende:
”Regeringen
arbejder aktivt for at forbedre reguleringen og mindske mængden af
unødige byrder på erhvervslivet. Regeringen er forpligtet til at implementere EU-
direktiver i dansk lovgivning, men har samtidig stort fokus på at undgå utilsigtet
overimplementering, der skaber unødige byrder for dansk erhvervsliv.
Erhvervsstyrelsen vurderer alene de administrative konsekvenser ved politiske afta-
ler, som implementeres ved lovforslag. Fra den 1. januar 2022 og frem til den 18.
december 2023 har styrelsen vurderet i alt 363 lovforslag. 212 lovforslag er vurde-