Beskæftigelsesudvalget 2023-24
L 68
Offentligt
2806917_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Lars Boje Mathiesen (UFG)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2023 - 8008
5. januar 2024
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 24. november 2023 stillet følgende spørgsmål
nr. 3 (L 68 ), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lars Boje
Mathiesen (UFG).
Spørgsmål nr. 3:
”Venstres
beskæftigelsesordfører, Christoffer Aagaard Melson, udtalte under 1.
behandlingen af L 68 Forslag til lov om ændring af lov om gennemførelse af dele
af arbejdstidsdirektivet og lov om Arbejdsretten og faglige voldgiftsretter, at på
trods af lovforslagets markante omkostninger for erhvervslivet, så vil regeringen
samlet set med sin politik lette byrderne for erhvervslivet. Vil ministeren redegøre
for, hvordan ordføreren
på vegne af regeringen
kan komme frem til den
konklusion, set i lyset af de af regeringen fremsatte lovforslag og politiske udspil,
herunder L 68, der ifølge de økonomiske bemærkninger i lovforslaget estimeres at
udgøre ca. 990 mio. kr. til 2,4 mia. kr. årligt? Og vil ministeren i en tabel
udspecificere, konkret hvilke lettelser regeringen indfører og hvilke byrder,
regeringen pålægger erhvervslivet for så vidt angår fremsatte lovforslag og
politiske udspil?”
Svar:
Det skal indledningsvis bemærkes, at L 68 vedrører implementering af et EU-di-
rektiv. Regeringen har lagt op til minimumsimplementering og vil lægge stor vægt
på at understøtte dette i implementeringen.
Beskæftigelsesministeriet har indhentet bidrag til besvarelsen fra Erhvervsministe-
riet.
Erhvervsministeriet oplyser følgende:
”Regeringen
arbejder aktivt for at forbedre reguleringen og mindske mængden af
unødige byrder på erhvervslivet. Regeringen er forpligtet til at implementere EU-
direktiver i dansk lovgivning, men har samtidig stort fokus på at undgå utilsigtet
overimplementering, der skaber unødige byrder for dansk erhvervsliv.
Erhvervsstyrelsen vurderer alene de administrative konsekvenser ved politiske afta-
ler, som implementeres ved lovforslag. Fra den 1. januar 2022 og frem til den 18.
december 2023 har styrelsen vurderet i alt 363 lovforslag. 212 lovforslag er vurde-
L 68 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, hvilke lettelser regeringen indfører, og hvilke byrder regeringen pålægger erhvervslivet, for så vidt angår det fremsatte lovforslag og politiske udspil
2806917_0002.png
ret som enten ikke erhvervsrettede eller til ikke at have administrative konsekven-
ser for virksomhederne. 139 lovforslag er vurderet til at have administrative konse-
kvenser for virksomhederne for under 4 mio. kr., hvorfor de administrative konse-
kvenser ikke er vurderet yderligere. 12 lovforslag er vurderet til at have over 4 mio.
kr. i administrative omkostninger for virksomhederne. Vurderingerne fremgår af
følgende tabel:
Lovforslag
L 93 (2021-22) Forslag til
lov om ændring af retspleje-
loven og lov om elektroniske
kommunikationsnet og
–tje-
nester (Revision af reglerne
om registrering og opbeva-
ring af oplysninger om tele-
trafik (logning) m.v.)
L 163 (2021-22) Forslag til
lov om bogføring
L 41 (2022-23) Forslag til
lov om etablering af statsga-
ranti på lån til udskiftning af
olie- eller gasfyr med en an-
den opvarmningskilde i land-
distriktsområder uden for
fjernvarmenettet
L 74 (2022-23) Forslag til
lov om vejafgift
L 84 (2022-23) Forslag til
lov om ansættelsesbeviser og
visse arbejdsvilkår
L 118 (2022-23) Forslag til
lov om ændring af årsregn-
skabsloven (Implementering
af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv (EU)
2021/2101 for så vidt angår
offentliggørelse af selskabs-
skatteoplysninger for visse
virksomheder og filialer
m.v.)
Omstillings-
omkostninger
191 mio. kr.
Løbende om-
kostninger
107 mio. kr.
Løbende let-
telser
-
-
-
600 mio. kr.
5,8 mio. kr.
3.500 mio. kr.
-
21 mio. kr.
900 mio. kr.
47 mio. kr.
3,4 mio. kr.
-
-
2,6 mio. kr.
6,7 mio. kr.
-
2
L 68 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, hvilke lettelser regeringen indfører, og hvilke byrder regeringen pålægger erhvervslivet, for så vidt angår det fremsatte lovforslag og politiske udspil
2806917_0003.png
L 5 (2023-24) Forslag til lov
om en ekstraskat for visse
koncernenheder (Minimums-
beskatningsloven)
L 67 (2023-24) Forslag til
lov om ændring af lov om ar-
bejdsmiljø, lov om arbejds-
skadesikring og udlændinge-
loven (Udmøntning af dele af
aftale om en fremtidssikret
arbejdsmiljøindsats og ind-
sats mod social dumping, af-
tale om initiativer på asbest-
området og anbefalinger fra
det midlertidige AMO-ud-
valg m.v.)
L 68 (2023-24) Forslag til
lov om ændring af lov om
gennemførelse af dele af ar-
bejdstidsdirektivet og lov om
Arbejdsretten og faglige
voldgiftsretter (Indførelse af
registreringskrav og mulig-
hed for at fravige reglerne
om maksimal ugentlig ar-
bejdstid)
L 81 (2023-24) Forslag til
lov om CO2-kvoter
Lovforslag om ændring af
lov om miljøbeskyttelse (Se-
lektiv nedrivning af bygge-
rier)
Lovforslag om ændring af
konkurrenceloven (Krav om
anmeldelse af visse fusioner
under omsætningstærsklerne,
indførelse af mulighed for
markedsefterforskning og
bødeudmåling m.v.)
184 mio. kr.
462 mio. kr.
-
-
0,8 mio. kr.
6,7 mio. kr.
500 mio. kr.
990-2.400
mio. kr.
-
-
0,5 mio. kr.
35-52 mio. kr.
6 mio. kr.
-
-
-
10-15 mio. kr.
-
Jeg henholder mig til Erhvervsministeriets besvarelse.
3
L 68 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, hvilke lettelser regeringen indfører, og hvilke byrder regeringen pålægger erhvervslivet, for så vidt angår det fremsatte lovforslag og politiske udspil
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
4