Beskæftigelsesudvalget 2023-24
L 67
Offentligt
2787590_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 20235000358
2023-
4543
24. november 2023
Beskæftigelsesudvalget har i den 20. november 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
2 ( L 67
bilag 3), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 2:
”Vil
ministeren kommentere henvendelsen af 20/11-23 fra Hans Erik Meyer, Rejsear-
bejdere.dk, jf. L 67 - bilag 3?”
Svar:
Det er vigtigt at forebygge arbejdsulykker, særligt dem, der er alvorlige og kan
have fatale konsekvenser.
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Arbejdstilsynet, som op-
lyser følgende:
”I forhold til Rejsearbejdere.dk’s forslag om en tilføjelse
vedr. effektive foranstalt-
ninger, fx standsning af arbejde, til bestemmelsen om arbejdslederens pligter, vil
bestemmelsen herom på baggrund af lovforslaget komme til at gå ud på, at arbejds-
lederen skal sørge for at afværge en eventuel fare eller løse problemerne, hvis ar-
bejdslederen bliver opmærksom på problemer i arbejdsmiljøet, som kan forringe
sikkerheden eller sundheden. Det fremgår ikke af bestemmelsen, hvordan dette skal
ske, da det vil afhænge af den konkrete situation. Derfor findes den foreslåede til-
føjelse ikke hensigtsmæssig.
Ift. spørgsmålene og bemærkningerne om straf for overtrædelse af arbejdsmiljølo-
ven, kan det oplyses, at strafferammen på fængsel indtil 1 år, kan stige til fængsel i
2 år, når overtrædelsen har medført en ulykke med alvorlig personskade eller dø-
den til følge.
Bødeniveauet for en overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen, der har medført en
ulykke med alvorlig personskade eller død til følge, blev skærpet med arbejdsmil-
jøaftalen fra 2019 og udmøntet med en ændring af arbejdsmiljøloven, der trådte i
kraft den 1. januar 2020. Som følge af ændringen
skal ”grundbøden” for en
ar-
bejdsmiljøovertrædelse, der har medført en ulykke med alvorlig personskade eller
døden til følge, forhøjes med et tillæg på 2 x grundbøden.
L 67 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om kommentar til henvendelsen af 20/11-23 fra Hans Erik Meyer, Rejsearbejdere.dk
Arbejdsgiveren er efter arbejdsmiljølovgivningen hovedansvarlig. Arbejdsgiver vil
i praksis ofte vil være et selskab, som ikke kan idømmes fængselsstraf.
Straf af virksomhedsledere er betinget af, at virksomhedslederen har handlet for-
sætligt eller groft uagtsomt. Det betyder, at det skal kunne dokumenteres, at virk-
somhedslederen var bekendt med overtrædelsen, og at virksomhedslederen enten
aktivt har medvirket til overtrædelsen eller har undladt at gribe ind over for over-
trædelsen.
Arbejdstilsynet kender ikke til eksempler på, at domstolene har idømt fængselsstraf
for overtrædelse af arbejdsmiljøloven.
I forhold til spørgsmålet om ulykker på certificerede og ikke-certificerede virksom-
heder har Arbejdstilsynet ikke opgørelser over anmeldte arbejdsulykker på certifi-
cerede virksomheder sammenholdt med anmeldte arbejdsulykker på ikke-certifice-
rede virksomheder. Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø har sammen
med Syddansk Universitet og Team Arbejdsliv undersøgt sammenhængen mellem
arbejdsmiljøcertificerede arbejdspladser og arbejdsulykker. Rapporten ventes of-
fentliggjort snarest.
I forhold til spørgsmålet om at sende oplysninger i asbestprotokoller til de ansatte
kan det oplyses, at det følger af gældende regler om asbestprotokoller i bekendtgø-
relse om asbest i arbejdsmiljøet, at den ansatte har adgang til de oplysninger, der
for egen person er indført i asbestprotokollen, og at de ansatte og deres repræsen-
tanter inden for virksomheden eller anlægget har adgang til kollektive og anonyme
oplysninger fra en protokol.
Den i lovforslaget foreslåede bemyndigelsesbestemmelse vil medføre, at beskæfti-
gelsesministeren kan fastsætte nærmere regler om arbejdsgiverens pligt til at udle-
vere de oplysninger, som registreres om den ansatte i en asbestprotokol, til den på-
gældende ansatte, senest ved ansættelsesforholdets ophør. Bemyndigelsen og ud-
møntningen heraf vil ikke ændre på allerede gældende regler om asbestprotokoller
og dermed heller ikke ændre på den gældende regel om, at ansatte har adgang til de
oplysninger, der er indført i protokollen.
Den foreslåede bestemmelse er formuleret således, at udleveringen skal ske senest
ved ansættelsesforholdet ophør, og der kan derfor også ske udlevering på et tidli-
gere tidspunkt i ansættelsesforholdet.”
I lyset af Arbejdstilsynets oplysninger, som jeg kan henholde mig til, er der ikke
fundet anledning til at ændre i lovforslaget på disse punkter.Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
2