Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 20235000358
–
2023-
4543
24. november 2023
Beskæftigelsesudvalget har i den 20. november 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
2 ( L 67
–
bilag 3), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 2:
”Vil
ministeren kommentere henvendelsen af 20/11-23 fra Hans Erik Meyer, Rejsear-
bejdere.dk, jf. L 67 - bilag 3?”
Svar:
Det er vigtigt at forebygge arbejdsulykker, særligt dem, der er alvorlige og kan
have fatale konsekvenser.
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Arbejdstilsynet, som op-
lyser følgende:
”I forhold til Rejsearbejdere.dk’s forslag om en tilføjelse
vedr. effektive foranstalt-
ninger, fx standsning af arbejde, til bestemmelsen om arbejdslederens pligter, vil
bestemmelsen herom på baggrund af lovforslaget komme til at gå ud på, at arbejds-
lederen skal sørge for at afværge en eventuel fare eller løse problemerne, hvis ar-
bejdslederen bliver opmærksom på problemer i arbejdsmiljøet, som kan forringe
sikkerheden eller sundheden. Det fremgår ikke af bestemmelsen, hvordan dette skal
ske, da det vil afhænge af den konkrete situation. Derfor findes den foreslåede til-
føjelse ikke hensigtsmæssig.
Ift. spørgsmålene og bemærkningerne om straf for overtrædelse af arbejdsmiljølo-
ven, kan det oplyses, at strafferammen på fængsel indtil 1 år, kan stige til fængsel i
2 år, når overtrædelsen har medført en ulykke med alvorlig personskade eller dø-
den til følge.
Bødeniveauet for en overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen, der har medført en
ulykke med alvorlig personskade eller død til følge, blev skærpet med arbejdsmil-
jøaftalen fra 2019 og udmøntet med en ændring af arbejdsmiljøloven, der trådte i
kraft den 1. januar 2020. Som følge af ændringen
skal ”grundbøden” for en
ar-
bejdsmiljøovertrædelse, der har medført en ulykke med alvorlig personskade eller
døden til følge, forhøjes med et tillæg på 2 x grundbøden.