Retsudvalget 2023-24
L 65
Offentligt
2786374_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
23. november 2023
Strafferetskontoret
Cecilie Brandt Opstrup
2023-09210
3055805
Besvarelse af spørgsmål nr. 45 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af straffeloven (Forbud mod utilbørlig
behandling af skrifter med væsentlig religiøs betydning for et
anerkendt trossamfund) (L 65)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 45 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven (Forbud mod utilbørlig behandling af skrifter med
væsentlig religiøs betydning for et anerkendt trossamfund) (L 65), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 20. november
2023.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Theresa Scavenius (UFG).
Peter Hummelgaard
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 65 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 45: MFU spm. om teknisk bistand til ændringsforslag om, at det præciseres, at kunstnere og politiske aktivister aldrig kan komme i fængsel på baggrund af eventuelle sigtelser
Spørgsmål nr. 45 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven (Forbud mod utilbørlig behandling af
skrifter med væsentlig religiøs betydning for et anerkendt trossamfund)
(L 65):
”Vil ministeren som teknisk bistand udarbejde et
ændringsforslag, hvor det præciseres, at kunstnere og politiske
aktivister aldrig kan komme i fængsel på baggrund eventuelle
sigtelser?
Og
vil
ministeren
stille
eller
støtte
ændringsforslaget?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har forstået spørgsmålet således, at der ønskes teknisk
bistand til et ændringsforslag, der indebærer, at der indsættes en
bestemmelse, hvorefter overtrædelse af det foreslåede forbud mod
utilbørlig
behandling af et skrift med væsentlig religiøs betydning for et anerkendt
trossamfund
alene kan straffes med bøde, hvis overtrædelsen foretages som
led i en kunstnerisk eller politisk aktivitet.
Regeringen kan ikke støtte et sådant ændringsforslag. En bestemmelse om,
at overtrædelser begået som led i kunstnerisk eller politisk aktivitet alene
straffes med bøde, vil efter regeringens vurdering være uhensigtsmæssig, da
den ramme, som den konkrete straf udmåles inden for, bør være den samme
for forskellige persongrupper. Det bemærkes i den forbindelse, at
eksempelvis afbrænding af en koran formentlig i mange tilfælde vil kunne
beskrives som politisk aktivitet af den, som foretager handlingen. Om
kunstneriske aktiviteter henvises til besvarelse af spørgsmål nr. 2 og
spørgsmål nr. 15 til lovforslaget.
2.
Et ændringsforslag, som indebærer, at overtrædelse af det foreslåede
forbud mod
utilbørlig behandling af et skrift med væsentlig religiøs betydning
for et anerkendt trossamfund
alene kan straffes med bøde, hvis overtrædelsen
foretages som led i en kunstnerisk eller politisk aktivitet, vil kunne udformes
således:
Ӯndringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af straffeloven
(Forbud mod utilbørlig behandling af skrifter med væsentlig religiøs
betydning for et anerkendt trossamfund) (L 65)
Side 2/3
L 65 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 45: MFU spm. om teknisk bistand til ændringsforslag om, at det præciseres, at kunstnere og politiske aktivister aldrig kan komme i fængsel på baggrund af eventuelle sigtelser
Ændringsforslag
Af (…), tiltrådt af (…):
Til § 1
1)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 110 e, stk. 2,
indsættes som
2. pkt.:
»Er overtrædelsen begået
som led i en kunstnerisk eller politisk aktivitet, er
straffen bøde.«
[Begrænsning til bødestraf for overtrædelser begået som led i kunstnerisk
eller politisk aktivitet]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget indebærer, at utilbørlig behandling af et skrift, der har
væsentlig religiøs betydning for et anerkendt trossamfund, der finder sted som
led i en kunstnerisk eller politik aktivitet, alene straffes med bøde.”
Side 3/3